13 bijzondere games van Indigo 2011



Delen van dit artikel verschenen afgelopen vrijdag in nrc.next. Met extra bijdrages van Eline Muijres en Jesse Zuurmond.


Foto door Zuraida Buter. Meer foto’s op Flickr.

Afgelopen weekend vond de tweede editie van Indigo plaats in de Dutch Game Garden, te Utrecht. Net als vorig jaar konden er weer veel opvallende, kleine producties van onafhankelijke Nederlandse makers geprobeerd worden. In totaal een kleine 30 titels, waar onder veel studentengames. Wij waren erbij tonen een greep uit het assortiment. Zodat je weet wat je gemist hebt.

A Tale by Alex

Vroeger marcheerde ik (Jesse) met speelgoedsoldaatjes door mijn kamer. Stoelpoten dienden als beschutting, het bed was een vijandelijk fort. In mijn fantasie was de kamer een slagveld. Die kinderfantasie staat centraal in het vernuftige A Tale by Alex, van Digital Dreams - een van de bedrijven in de Dutch Game Garden.

Het speelscherm bestaat uit drie lagen. Onderin zie je Alex in zijn doodgewone kamer; in de lagen daarboven neemt zijn fantasie de overhand. Lampen worden bomen, huisdieren gevaarlijke monsters. Sterf je in de bovenste twee lagen, dan is het einde oefening. Immers, zonder fantasie is de lol er af. Het resultaat is een intelligente platformer, ondersteund door een romantisch idee. Let ook op de visuele stijl met 45 graden gedraaide pixels. Eentje om in de gaten te houden.

The Jelly Reef

De Microsoft Surface is een soort enorme iPad op pootjes, die wel 52 vingeraanrakingen tegelijk kan detecteren. Studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en de Universiteit Utrecht maakten er een spel mee waarin je kwalletjes moet beschermen tegen de boze buitenwereld, en ze naar de finish moet loodsen door stroming te veroorzaken. Iedereen die rond de touchtafel zit, kan meehelpen - en dat was een succes bij zowel Eline als mijn (Niels’) dochter Mia (zie foto). De game werkt meteen ook als introductie van de Dutch Game Garden, met informatie over alle bedrijven in het gebouw.

Wip ‘n Kip

De wipkippen van Wip ‘n Kip lijken rechtstreeks uit een speeltuin te zijn gehaald, maar zijn in feite de controllers voor een spannend en vooral hilarisch racespel. Onder luid gekakel moeten deelnemers zo snel mogelijk wippen om als eerste het eindpunt te halen. Deze unieke game van Fourcelabs is gebouwd voor Stekker Fest, maar doet ook andere evenementen aan, zoals Indigo.

Mindout

Het detecteren van hersenactiviteit wordt steeds eenvoudiger. De Neurosky Mindwave is bijvoorbeeld een relatief goedkope headset die onder andere, volgens de website, “meditatie, aandacht en oogknipperingen” meet. Het bedrijfje Dreams of Danu richt zich speciaal op games die werken met dit soort technologie. In het geval van Mindout hebben ze een slimme variant gemaakt op de aloude blokkenbreker Breakout, waarin de kogel meer impact krijgt op zijn omgeving naarmate je je beter concentreert.

Room Racers

Deze creatie van Lieven van Velthoven werkt met een camera en beamer aan het plafond. De camera detecteert de objecten op de vloer, de beamer projecteert race-auto’s. Boeken, toetsenborden, kussens, flessen: alles werkt om het parkoers af te bakenen. De virtuele autootjes racen vervolgens tussen de rommel door. Nog leuker dan het racen is de spelstand ‘combat’, waarin je op elkaar moet schieten. Word je in de hoek gedreven, dan bescherm je je wagen simpelweg door je voet ervoor te zetten. Room Racers is helaas niet erg portable, maar perfect voor een event als Indigo.

Serious Sam: The Random Encounter

Jan Willem Nijman maakte vorig jaar op Indigo furore met een slim schietspel dat toen nog Crates From Hell (ook wel Bert heeft het moeilijk) heette. Hij richtte met Rami Ismail Vlambeer op, en bracht de game uit als Super Crate Box. Nu zijn de heren bezig met diverse projecten - op Indigo toonden ze Serious Sam: The Random Encounter.

Het gaat om een spitsvondige spin-off van de bekende shooter - in de handen van Vlambeer is de extravagante geweldsexplosie een menugestuurd rollenspel geworden. Nog net te herkennen als Serious Sam door indrukwekkende vuurwapens en vele tientallen vijanden die je tegelijkertijd belagen. In de demo klopte de balans nog niet, maar als het over een maand af is, zou het best wel eens een vermakelijk tussendoortje kunnen zijn.

Luftrauser

Jan Willem en Rami bleken nog een game on show te hebben, maar je moest ze er wel speciaal om vragen. Het spel stond op dezelfde kast als Serious Sam en er moest een ingewikkelde wisseltruc uitgehaald worden om hem op te starten. Sommige vakgenoten ergeren zich inmiddels aan alle aandacht die de Vlambeertjes krijgen voor hun relatief simpele games, maar wat mij (Niels) betreft bewijst alleen de titel Luftrauser al hoe briljant ze zijn. Luftrrrrauserrrr!

De titel is natuurlijk niet alles. Neem de besturing: dit is in feite een simpele ‘dog fight’-highscoregame, maar als je geen gas geeft, val je als een baksteen uit de lucht. En als je niet schiet, repareert je vliegtuig zich. Simpele, maar effectieve spelregels. Ook de monochrome beelden (let op de golfjes als je over het water raast, pardon, ‘raust’!), de geluidseffecten en de muziek zijn perfect. Vlambeer maakte het spel nota bene op Bevrijdingsdag, in een uurtje of tien, met hulp van pixeltekenaar Paul Veer en een Zweedse componist.

Color Pickle

Supersimpele game die je ook al op Facebook kunt spelen. Je klikt de muisknop zo lang mogelijk in, tot je cirkel zo groot is dat hij bijna geraakt wordt door krioelende driehoekjes. Dan laat je snel los. Een ontploffing volgt, waarbij een aantal driehoekjes sneuvelt. Dit herhaal je, tot je cirkel per ongeluk toch een aanvaring heeft met een driehoekje. Game over. Op Indigo liet advergamebedrijf Flavour een nieuwe versie zien met samples, gemaakt door verschillende muzikanten, en textures bij de kleurenschema’s. “Dit spel gaat over hebberigheid”, zei Flavour-baas Jaïn van Nigtevegt met een betekenisvolle blik. Uhuh.

Bewbees

Deze game werd eerder dit jaar bedacht door een ad-hoc samengesteld team dat participeerde in de Global Game Jam, de spelmaakmarathon van 48 uur. Er vallen vreemde vruchten uit de lucht, die je in een doel onderin beeld moet zien te krijgen. Dit doe je door de vruchten met je vinger (het spel draaide tijdens Indigo op onder andere een Galaxy Tab) vast te pinnen en uit te smeren - waarna andere vruchten erop afketsen. Bewbees won een prijs en de zes makers besloten eraan verder te werken. Gelukkig maar, wat met de flinke laag polish en berg spelstanden die evident waren op Indigo wordt dit een fijne Android- en iOS-game.

Darwin’s Disco

Net als Bewbees gemaakt tijdens de Global Game Jam, door studenten aan de NHTV in Breda. Een hilarisch actiespel waarin samenwerking verplicht is. Vier spelers loodsen met z’n allen een draak over een parkoers. Één iemand laat de vleugels flapperen, een ander zorgt dat de draak balans houdt en nog een ander maakt vaart. De laatste speler ruimt met de tong van het beest vijandjes uit de weg. Is iedereen net gewend aan zijn taak, dan worden de rollen verwisseld.

Caromble

Peter Heil, Thomas Duindam en Thomas Schmall, drie van de leden van mijn (Niels’) Global Game Jam-team vorig jaar, kwamen later weer samen om deze game te maken. “Yet another Breakout”, staat er met een knipoog op het visitekaartje van de jongens. Er had ook kunnen staan: “A physics based 3D version of Breakout with a nice gimmick.” De gimmick: alle levels spelen zich af in één grote ruimte, waarbij de schaal steeds verder toeneemt. Dus je begint op een parkeerplaats, maar uiteindelijk knalt je kogel flatgebouwen weg.

Dinner Date

Een pijnlijke situatie: je wacht op je date voor een romantisch diner, maar ze komt niet opdagen. Jeroen D. Stout van Stout Games laat je een kijkje nemen in de gedachten van een onzekere jongen die aan tafel zit en twijfelt of de dame nog komt. De keuzes die je maakt lijken simpel - alvast een glaasje wijn nemen, op de klok kijken - maar bepalen in feite de gedachten en daarmee het verhaal van de game.

Cohesion

Some Gamestudio, bestaande uit vier studenten aan de Hanzehogeschool Groningen, is met zijn creatie Cohesion genomineerd voor de Microsoft Imagine Cup 2011. De game draait om de kleine, zelfstandige beschaving op een eiland dat je zo goed mogelijk moet zien te runnen. De gameplay is opgetuigd rond de Millennium-doelen, dus je moet zorgen voor voeding, onderwijs, zorg, wetenschappelijke innovatie en meer, zodat de inwoners een gelukkig en onbezorgd leventje kunnen leiden. Er is ook een multiplayerstand waarin spelers samenwerken om de doelen nog dichter te benaderen.

8 reacties

  1. Maarten Brands · 16-5-2011 · 15.46 uur

    Een hoop leuke, creatieve concepten. Erg cool.

  2. Jelle van Aanholt · 16-5-2011 · 17.44 uur

    Goede keuzes! Jammer dat Speedrunner er niet bij hebt gezet.. Was enorm simpel en niet bijster origineel, en misschien daardoor niet zo bijzonder, maar ik vond het wel de leukste game die ik op Indigo gespeeld heb, en de controls werkten perfect. Toch ook wel wat waard.

  3. Eline Muijres · 16-5-2011 · 18.46 uur

    Ohja, Speedrunner! Er waren zoveel toffe games dat er eentje vergeten gewoon onvermijdelijk is. ;) Die vond ik inderdaad ook heel erg leuk, grote aanrader! Ook al was ik er hopeloos slecht in…

  4. Niels ’t Hooft · 16-5-2011 · 19.12 uur

    Speedrunner is me door een aantal mensen aangeraden, maar op vrijdagavond was ik net te laat om hem te spelen (de maker wilde naar huis) en zaterdag was het er enorm druk en liep ik met mijn dochter rond. Maar inderdaad, toffe game! (Van wat ik heb gezien.)

  5. Casper van Est · 16-5-2011 · 19.22 uur

    Ha niels!
    Jammer dat speedrunner er idd niet bij staat, maar je hebt gelijk; ik gaf je vrijdag de kans niet om het te spelen (sorry, had je niet herkend, oei..) hopelijk krijgen we nog een keer de kans om je de game te showen, als ie in een wat verder gevorderd stadium is ;) Goede keuzes verder, er stonden een hoop interessante games op de show!

  6. Niels ’t Hooft · 16-5-2011 · 19.50 uur

    Komt goed, hou me op de hoogte ;-)

  7. Rick · 18-5-2011 · 13.40 uur

    Room Racers is cool :D

  8. Javier · 5-6-2011 · 17.54 uur

    Yay, Bewbees! Het was erg leuk om op Indigo te staan. Helemaal leuk om te zien dat er sinds GGJ een kleine groep fans is ontstaan. Alle (toekomstige) fans kunnen Bewbees volgen via:
    http://www.facebook.com/bewbees

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>