24 uur op Kickstarter met Double Fine



Double Fine Adventure

Tim Schafer kondigde afgelopen week via Twitter aan dat Double Fine een nieuwe game gaat ontwikkelen, nu nog getiteld Double Fine Adventure. Een ouderwetse point & click adventuregame, het genre waarmee Schafer ooit zo beroemd werd. Een uitgever komt hier alleen niet bij kijken: in plaats daarvan gebruikt Double Fine de website Kickstarter om geld in te zamelen. Ik heb tweets, artikelen en ontwikkelingen van de eerste 24 uur van het project gebundeld met Storify.



12 reacties

  1. Arjen de Jong · 12-2-2012 · 20.31 uur

    Mooi dat games Kickstarter hebben weten te vinden en het goed werkt. 1 succes is nog geen revolutie, maar als er op deze manier meer innovatieve en developer gedreven games kunnen worden gemaakt met grotere budgetten betekent dat toekomst voor developers.

    De comment van Bella Wonder is begrijpelijk maar jammer. Nu gaan ontwikkelprocessen om hoe veel een uitgever denkt dat een game gaat opbrengen, dus ook een community geleid ontwikkelproces in zekere zin, maar dan door de ogen van de uitgever en zijn marktresearch, en een stuk conservatiever.

  2. Jerry · 12-2-2012 · 22.34 uur

    Dit is natuurlijk de uitzondering op de regel. Tim Shafer is buitengewoon populair en bekend, hij heeft heel veel credibility. Ik heb al veel lui zien speculeren hoe dit de branche radicaal gaat veranderen, maar het gaat natuurlijk in zo’n vaart niet echt lopen, ondanks dat het een goed initiatief is. Wat gebeurt er als meer studio’s het op deze manier gaan doen? Dan wordt het fenomeen crowd funding ‘gewoon’ en wordt het veel lastiger om er geld mee op te halen verwacht ik. Daarbij komt nog eens dat andere studio’s lang niet zo populair zijn als Double Fine.

    @Arjen ik begrijp wat je bedoelt, maar laten we de community niet teveel krediet geven; ik ben er altijd voor mensen met verstand van zaken de beslissingen te laten nemen. Ik vind het prima dat een community suggesties kan doen ten behoeve van ontwikkeling, maar hen laten bepalen hoe de ontwikkeling eruit gaat zien is niet naar mijn idee niet erg verstandig. Dat is ongeveer hetzelfde als mijn buren ineens directe politieke macht geven ;)

  3. Senic · 13-2-2012 · 8.58 uur

    @Jerry, ik weet het zo net nog niet. De minecraft maker Markus Persson was ook niet bekend, maar heeft het wel gemaakt.
    Verder hebben de mensen van Sauropod studios (http://www.sauropodstudio.com/) na het maken van 1 filmpje! een enorme aanhang gekregen. Dit waren verder ook geen bekende mensen, maar als je een goed concept hebt kun je veel bereiken denk ik.
    Minecraft maker heeft misschien niet via kickstarter geld binnen gehaald, maar ik vind de manier dat hij het heeft gedaan ook een soort van crowdfunding. En als de mensen van Sauropod een kickstart zouden starten zouden ze ook een hoop geld binnen halen.

    Maar goed, het is te vroeg om conclusies te trekken :) Dus we zullen zien.

  4. Jerry · 13-2-2012 · 16.41 uur

    @senic ik ben het deels met je eens dat je met een goed concept veel kunt bereiken; maar het publiek dat je aanspreekt met crowd funding blijft over het algemeen beperkt, evenals het soort games wat je ermee kunt maken. Om je voorbeeld aan te halen, ik ken bijvoorbeeld sauropod studios niet.

    Ik zie dus niet enorme bedragen opgehaald gaan worden (10 mln+) daar het betekent dat 1) je backers gemiddeld meer geld in moeten leggen ofwel je veel meer backers nodig hebt (voor 10+ mln ongeveer 300k afgaande op de cijfers van Double Fine) en 2) gamers die voornamelijk AAA games spelen niet gauw pledgen. Misschien is mijn visie daarin enigszins beperkt, het kan best zo zijn dat het over een aantal jaar gemeengoed is en veel hogere cijfers wel worden gehaald, maar ik betwijfel het gezien ik het teveel een niche vind.

    Om mijn punt nog eens extra kracht bij te zetten: http://tweakers.net/nieuws/79975/obsidian-vraagt-fans-naar-interesse-in-game-via-kickstarter.html Wie of wat Obsidian Entertainment is en wat ze doen is al direct een stuk minder voor de hand liggend, en de dingen die ze maken een stuk minder aansprekend (voor mij in ieder geval). Als een dergelijke ontwikkelaar al begint te vragen wat voor game ze via kickstarter wel eens zouden kunnen maken, dan is het einde al een beetje zoek.

  5. Stijn · 13-2-2012 · 16.43 uur

    Hier worden uitgevers zoals EA en Activision dus heel zenuwachtig van, via het internet hebben ontwikkelaars direct toegang tot hun fans. Door websites zoals Kickstarter hebben ze uitgevers eigenlijk dus niet meer nodig.

  6. Maarten Brands · 13-2-2012 · 18.07 uur

    @Stijn. Waarom zouden uitgevers hier zenuwachtig van worden? Psychonauts is een zeer verliesgevende game geweest. Fans investeren nu direct in een sequel. Daarmee is de kans dat Psychonauts 2 winstgevend wordt niet groter geworden. Alleen dat de game gemaakt wordt.

    Activision loopt ondertussen high-fivend naar de bank om een miljard aan winst van de rekening te pinnen, en trapt er nog een CoD uit.

    Uitgevers zijn nodig. Denk niet dat, omdat een superstar celebrity ontwikkelaar met 20 jaar ervaring geld ophaalt via duizenden fans, dat dat ineens een business model is. Zoals @Jerry ook zegt.

  7. Stijn · 13-2-2012 · 18.48 uur

    @Maarten Zoals ik dus zij is dit een teken dat het dus wel *kan* zonder uitgever. Als je fans hebt die het spel echt willen zien, dan willen ze daar wel voor betalen. Het is in princiepen een pay what you want model. Je krijgt ook meer als je meer betaalt. sommige mensen hebben wel 1000 dollar betaalt en krijgen daarvoor ook meer. Er is iemand die 10.000 dollar heeft betaalt die krijgt dus een etentje van Tim en zijn vrouw rondleiding door de studio’s enz. je kan 1 doller betalen maar als je 15 dollar betaald krijg je het spel als het af is zonder verdere kosten. Dit is dus eigenlijk een pre-order zonder winkel keten. Meer en meer kunnen artiesten hun fans direct bereiken door bijvoorbeeld itunes waar ze direct hun muziek kunnen opzetten. Steam is een goed voorbeeld hier van in de games industrie. Ik denk dat uitgevers hier dus *wel* zenuwachtig van worden omdat het idee, het concept van geen middel man meer door het internet steeds meer realistisch aan het worden is. Dat is ook de reden van SOPA, ze willen de middel man blijven en zullen kosten wat het kost zo onopvallend mogelijk het internet de mond
    snoeren.

  8. Stijn · 13-2-2012 · 19.27 uur

    O en trouwens het vergt niet om “superstar celebrity ontwikkelaar met 20 jaar ervaring” te zijn om succes te krijgen zonder uitgever, kijk naar Notch maker van minecraft. Nu een van de meest invloedbare personen in games Industrie “superstar celebrity” multi multimiljonair door een klein spelletje van 15 euro *zonder* uitgever.

  9. Maarten Brands · 13-2-2012 · 20.35 uur

    Noem er nog eens drie behalve Notch

    Een zwaluw maakt nog geen zomer.

  10. Gillian de Nooijer · 13-2-2012 · 21.16 uur

    @Stijn (en anderen)
    Met dit bedrag wordt een start gemaakt in de ontwikkeling van het spel en kunnen ze het in eigen handen houden, maar verder is Double Fine gewoon afhankelijk van uitgevers voor de publicatie. Zoals al vaker gezegd, een miljoen is niet veel, zeker niet als je het ook nog op de markt wil zetten.

    En de fanbase van Tim Schafer die dit mogelijk maakt is specifieker dan je wellicht denkt: vocale, oude fans die ondertussen betaalde banen hebben gekregen. Geen massa publiek. Schafer is de Joss Whedon van de game industrie, groot geworden bij een groot bedrijf door de productie van geeky media met een zeer hardcore, maar beperkte fanbase.

    Dat is een mooie kern, maar niet altijd even rendabel, kijk maar naar Whedon: Firefly de film deed het aardig, maar zijn tv series haalden niet genoeg kijkers. Whedon kwam op een gegeven moment ook met Dr. Horrible’s Sing Along Blog. Een machtig mooi media event, maar ‘t wist amper z’n geld terug te verdienen.

    En hoe utopisch het ook klinkt, de game industrie kan niet leven van enkel kleine coole projectjes. Je hebt daarvoor tripple A titels nodig voor de massa, bedacht door evil uitgevers. Door de financiele investeringen die zij maken (Steam, engines, 3d progs en andere digitale infrastructuur), maken ze het vaak indirect mogelijk dat dit soort aparte indie games of films voor 100.000 mensen gemaakt kunnen worden.

    Wees daarom vooral blij met dit project, maar zie het niet als een start voor meer. Dan komen er andere factoren in werking zoals relatieve populariteit van de oprichters en overkill van aanbod. Want niemand gaat meer dezelfde enorme media aandacht krijgen van Schafer in dit geval.

  11. Stijn · 13-2-2012 · 21.39 uur

    Kijk ik zeg ook niet dat dit het eind van de uitgevers in de industrie is, maar dit soort dingen gaan en komen steeds meer voor en dat vind ik gewoon heel mooi om te zien.

    Het is een beetje een karakter maar het is toch een interessant filmpje om te kijken, het gaat over het algemeen over piraterij maar ook over kopierecht. En waarom de artiesten eigenlijk niks meer te zeggen hebben over *hun* ip als ze het eenmaal laten publishen.

    http://www.escapistmagazine.com/videos/view/jimquisition/5268-Piracy-Episode-One-Copyright

  12. Senic · 14-2-2012 · 19.23 uur

    Ik wou een bericht posten met daarin dat ik inderdaad denk dat het zo als het nu in elkaar niet werkt. Aangezien er blijkbaar meerdere goede concepten van games op kickstart staan die ook niet populair worden.
    Er is nog een partij nodig die er voor zorgt dat de games populair worden. Voor Sauropod was dat Notch voor double fine Notch en bekendheid.
    Nu lees ik net op gamer het volgende:
    http://www.gamer.nl/nieuws/246137/crowdfundingplatform-voor-games-lanceert-in-maart

    Een platform waarin games dus gepromote kunnen worden. Ik zie hier toekomst in ;)

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>