3D Pixels



Gillian de Nooijer op zaterdag. Beeld: Paul Veer.

Afgelopen week kwam Minecraft uit op de Xbox 360. Een prima conversie, lees de recensie maar voor de details. Wanneer men het over Minecraft heeft, gaat het vooral over de invloed die je als speler hebt op de wereld. Ieder steentje is te verwijderen en ieder gat weer op te vullen met een blokje naar eigen keuze. Zo creëer je een denkbeeldig huisje of kasteel.

Trots laat men elkaar de fantastische creaties zien waar honderden uren in zijn gestoken. Het is een unieke vorm van gameplay, waar alleen de bouw modus van The Sims zich nog een beetje mee kan vergelijken. Naast de gameplay zit er nog een uniek element in: wanneer je The Sims speelt, zien de huizen er realistisch uit. Een huis in Minecraft is echter niet meer dan een berg blokjes met een ander patroontje.


Uiteraard werkt ieder spel zo, alles bestaat uit pixels. Alleen je merkt dat steeds minder in 3D games. De bouwstenen worden scherper, ronder, geschaduwd, gebloomed en getesselate. Maar Minecraft doet weer denken aan vroeger, dat je in je hersenen realistische objecten zat te maken van een hoopje pixels. En dat is helemaal niet erg. Sterker nog, ik vind het juist mooi om te zien voor de afwisseling.

Uiteraard zijn de giga pixels nog terug te vinden in 2D spellen. Maar dat voelt toch anders. Daar is het meer een designkeuze, pixelart van een hoge resolutie. Pixelart is meer een variant op de tekenfilm-stijl, dan een poging tot realisme met beperkte technische middelen. Wat ik juist zo mooi vind aan Minecraft is dat het een levende 3D wereld is, uitgedrukt in beperkende grote vierkante blokken.

Een game wordt anno 2012 altijd ontworpen in een van deze twee stijlen: realistisch 3D of cartoony 3D (zowel de Blizzard-stijl als cel-shaded). Minecraft lijkt hier als enige van af te wijken met ‘pixellated 3D’. Ik hoop dat meer ontwerpers het eens oppakken. Het lijkt mij wel eens leuk om een shooter of rpg te spelen in zo’n wereld als Minecraft. Of doe eens gek, een film-noir of adventure game. Een unieke ervaring, een uitdaging voor ontwerpers en een frisse wind waar ik in ieder geval naar uitkijk.

2 reacties

  1. Piet · 19-5-2012 · 15.04 uur

    3D Dot Game Heroes?

  2. Gillian de Nooijer · 19-5-2012 · 17.57 uur

    Jazeker, meer van dat! :-D

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>