5 Nederlandse gamestudio’s over de iPad



Apple-goeroe Steve Jobs daalde neder vanaf zijn berg en gaf ons zijn nieuwe tablet: de iPad. Op BoingBoing wordt er door onafhankelijke game-ontwikkelaars enthousiast gereageerd op de nieuwe Apple-gadget. Wat vinden de indie-ontwikkelaars uit ons eigen Nederland er eigenlijk van? Ik mailde vijf van hen voor het antwoord.

Ik stelde mijn vragen aan:

Wat was je eerste reactie op de iPad? Revolutionair of onzin?

Ronald:

Over enkele jaren zullen we terugkijken op de introductie van de iPad (en iPhone) als een revolutionaire gebeurtenis. Vergelijkbaar met hoe we nu terugkijken op de introductie van de originele Macintosh in 1984.

Computers van nu hebben een verouderde interface, zijn te ingewikkeld in gebruik en daarmee hun doel voorbijgeschoten. Iedereen die een moeder heeft met een Windows pc of zelfs Mac, weet waarover ik het heb. De iPhone-interface is nu verbeterd en overgeheveld naar de iPad, een apparaat dat uiteindelijk best wel eens de traditionele pc kan vervangen.

Micha:

Coole toy! Of ik er zelf een ga kopen wacht ik nog even af. Ik zou het graag eerst in mijn handen hebben om zelf uit te proberen.

Jasper:

Eigenlijk was het precies wat ik verwacht had en hoopte dat het zou zijn, op de prijs na. Als iPhone-gebruiker komt al vrij snel de gedachte bij je op dat het heel erg relaxt zou zijn om dat OS op een groter scherm te kunnen gebruiken. Omdat het zo snel is, onderhoudsvrij en supergebruiksvriendelijk. En ik denk dat het daarom inderdaad een revolutie in computergebruik kan worden.

De kritiek dat Apple alles bepaalt wat erop beschikbaar is, zie ik juist als een groot voordeel voor het overgrote deel van de lichte computergebruikers. Ik zie die mensen als de doelgroep voor dit ding. Voor mensen als mijzelf neem ik aan dat er toch wel een hack beschikbaar zal komen die ons net wat meer vrijheid geeft.

Derk:

Mijn eerste reactie op de iPad was enthousiasme, maar ook een lichte teleurstelling. Later zag ik wat meer in waar het naar toe ging. Het is volgens mij bovenal een ‘family entertainment’-device. In die zin is de positionering natuurlijk weer briljant: door de “hardcore” games iets meer naar de achtergrond te drukken schrik je de gezinnen (lees: huisvrouwen) niet af. En de hardcore gamers en developers weten de iPhone nu toch al te vinden, dus die komen vanzelf wel. Apple boort dus een nieuwe markt aan, en dat is veelbelovend.

Peter:

Mijn eerste reactie was: “Hmm, dit is zeker niet zo revolutionair als Apple zelf aangeeft.” Maar onzin zou ik het zeker niet noemen, ik kan me goed voorstellen wat dit apparaat met de markt gaat doen. Met dit multimedia-apparaat (want dat is het in mijn ogen), gaan ze de ‘tabletmarkt’ in ieder geval flink opschudden en doen ze met hun iBook-applicatie en de iBookStore een serieuze aanval op Amazon’s Kindle en andere e-readers. Deze markten zullen door de komst van de iPad flink veranderen, maar in ieder geval ook een flinke boost krijgen denk ik.

Wat maakt de iPad een goed gameplatform, of juist helemaal niet?

Ronald:

Hoewel we nog niet alles weten, lijkt er een gouden toekomst voor games te zijn voor de iPad. Het overtuigendst is natuurlijk het grote succes van games op de iPhone: 34% van alle apps zijn games. Toen de iPhone uitkwam, was ik ervan overtuigd dat games en touchscreen niet samen gingen. Zonder fysieke knoppen geen games. Dat had ik goed mis. Als je nu games als GTA op de iPhone ziet en dat vergelijkt met de DS-versie (waar ik nog steeds de buttons door elkaar haal), is het voor mij nu heel duidelijk: een goede touchscreen wint van fysieke knoppen.

Verder, de App Store is een geweldig platform om je games te verspreiden. Nee, het is niet perfect, en de acceptatie kan waarschijnlijk beter, sneller en duidelijker. Maar je zou de toelatingseisen voor de App Store eens moeten vergelijken met de eisen die Nintendo, Sony en Microsoft stellen aan games. Zonder publisher kom je daar niet eens tussen. Een game kan zomaar zes maanden bij Nintendo of Sony blijven liggen voor goedkeuring, heb ik van developers van die platformen begrepen.

Micha:

Naar mijn idee is het de grote broer van de iPhone. Aangezien het Apple-platform briljant is denk ik dat het zeker toekomst heeft. Ik denk wel dat er nagedacht moet worden over de businessmodellen en verdere invulling.


Jasper:

Voor de gebruiker is het makkelijk, de App Store zit vol met goedkope games. En hier zitten ook al een hoop pareltjes tussen. Zelf kan ik ook niet wachten om een aantal van mijn favoriete iPhone-games te spelen op een groter scherm. Als ontwikkelaar is het lastiger. De markt is volledig overspoeld, en het is erg moeilijk om daar tussenuit te springen. Hiervoor moeten ontwikkelaars toch weer uitwijken naar uitgevers die de marketingkracht hebben om te voorkomen dat je game in de oceaan van content verdwijnt.

Derk:

Of een gameplatform goed is, wordt vooral bepaald door de markt die het apparaatje bedient. Het is leuk dat de Playstation 3 dikke hardwarespecs heeft, maar de Wii hoeft daar niet onder voor te doen omdat het een andere markt bedient. Het sterkste punt van de iPad is wat mij betreft de eenvoud. Je pakt het ding, drukt met je vinger op het scherm en er gebeurt iets. Perfect voor casual gaming, en dat sluit naadloos aan op de doelgroep.

Ik zie de iPad vooral als een soort uitgeklede ‘tablet pc’. Dat maakt het perfect voor strategygames en casual games. Natuurlijk zullen er ook actie- en racegames op worden gedraaid, maar ik denk dat de topgames toch in de casual of strategische hoek zitten.

Het grootste verschil met de iPhone is dat de iPad écht een apparaat is wat je met meerdere mensen deelt. De iPhone is heel persoonlijk, maar met de iPad zal je vrouw of kind dat ding ook claimen, net als met de normale thuiscomputer. En wat zitten vrouwen en kinderen te spelen op je thuiscomputer? Yep: Bejeweled en Farmville.

Peter:

Beetje suf antwoord, maar ja en nee. Ja, omdat je een mooi en groot scherm tot je beschikking hebt waar je met je neus bovenop zit, wat een waanzinnige spelervaring moet geven. Het is tevens weer een touchscreen, maar door zijn grootte zal het weer heel anders gebruikt gaan worden dan het touchscreen van de iPhone. Denk hierbij aan veel meer Star Trek-achtige interfaces.

Verder vinden we de succesvolle App Store weer terug op het apparaat en daarnaast kan de enorme groep iPhone-developers eigenlijk moeiteloos overstappen naar dit nieuwe apparaat. Maar ik ben ook sceptisch over de uiteindelijke doelgroep. Wie gaat dit apparaat kopen? Hoewel het apparaat goedkoper is dan gedacht, is de iPad een duur apparaat, zeker als je deze alleen als handheld gamedevice wilt gaan gebruiken. En omdat Apple een compleet nieuwe markt aanboort (niet iedereen heeft dit apparaat nodig, in tegenstelling tot een mobiele telefoon, zoals de iPhone), vind ik het uiteindelijke marktbereik nog wel een erg onzekere factor. Hoeveel mensen kopen straks het apparaat en hoeveel daarvan spelen games? Hopelijk verrast Apple ons hier weer mee!

Ga je wellicht één van je games porten naar de iPad, of ben je al met een nieuwe game bezig?

Ronald:

Uiteindelijk zeker, maar we zijn nog niet bezig met games voor de iPad.

Micha:

Wij zijn er mee bezig. Apple had al aangegeven hoe dit mogelijk zou zijn. Zooloretto en Beesmart zullen zeker voor dit platform uitkomen

Jasper:

We hebben geen games voor de iPad of iPhone in ontwikkeling en hier ook geen plannen voor. Hoewel ik persoonlijk dolgraag eens Swords & Soldiers op de iPad zou spelen, haha!

Derk:

We lanceerden 3 februari een educatieve game op Facebook, genaamd Enercities. Het is een ‘casual city builder’, een soort Simcity maar dan zonder alle ballast. Wellicht is een variant daarvan mogelijk op de iPad. Verder hebben we nog een andere game in pre-productie, waar ik momenteel nog even niks over zeg. Behalve dan dat een port naar de iPad prima past bij dat concept.

Peter:

Omdat het vrij eenvoudig is om je iPhone-game om te zetten naar de nieuwe iPad, zijn ook wij daar aan begonnen. Het is een mooie kans om je games aan te bieden tijdens de launch van een nieuw apparaat. Dit is altijd een mooie kans voor (kleine) developers. Ik denk wel dat door het grote touchscreen er nieuwe besturingsmogelijkheden ontstaan voor games, wat altijd erg leuk is. Wij wachten straks toch eerst op de eerste verkoopcijfers van het apparaat, voordat wij ‘iPad only’-games gaan ontwikkelen. Er moet uiteindelijk wel een markt zijn die je game kan gaan kopen. Mede ook omdat, vanwege het grote scherm, de ontwikkelingskosten voor iPad-games hoger zullen gaan liggen dan voor een iPhone-game.

Wat voor nieuwe soorten besturing denk jij dat de iPad mogelijk zal maken?

Ronald:

Met tien vingers heb je tien muiscursors tegelijkertijd op het scherm. Met één pointer zijn sommige interacties heel lastig of zelfs onmogelijk. Denk aan deejays die met twee handen de draaitafels en knoppen bedienen. Heel lastig te doen op een pc (zonder additionele hardware), maar heel natuurlijk op de iPad.

Micha:

Nieuw is het niet als je gewend bent aan de iPhone. Ik denk wel, omdat het scherm groter is, dat er meer uit te halen valt. Maar we zullen eerst moeten testen of dit met de verwachtingen overeen zou komen.

Jasper:

De iPad zal vooral besturingen hebben die vergelijkbaar zijn met die op de iPhone. Het verschil is dat je eigen vingers een veel kleiner deel van het beeld beslaan. Vooral strategie-, adventure- en managementspellen zie ik qua besturing veel profijt hebben van de nieuwe schermgrootte.

Derk:

Je kunt al heel veel met alleen je vingers, maar met motionsensing erbij kun je zeker mooie dingen doen. Denk bijvoorbeeld aan iPhone-games als Aurora Feint, Doodle Jump, de verschillende race- en flightgames, of een strategiespel als Field Runners. Allemaal met simpele besturing, maar juist daardoor zijn ze leuk om te spelen.

Peter:

De iPad is eigenlijk een iPhone met een veel groter scherm. Maar dit maakt wel een wezenlijk verschil hoe je je game gaat besturen. Op de iPhone gebruik je vaak je duimen, op de iPad zal je veel meer je hele handen gaan gebruiken. Er is ook veel meer ruimte voor interactie met het scherm, dus hier zal een nieuwe generatie games gebruik van gaan maken. Ik ben zelf erg benieuwd hoe.

Welke soort games wil je graag zelf zien voor de iPad?

Ronald:

Command & Conquer en Warcraft III lijken me uitermate geschikt voor de iPad. Misschien zou je zelfs voor die games twee iPads naast elkaar hebben liggen. Ook een game zoals de originele The Incredible Machine lijkt me fantastisch.

Micha:

Casual games zoals de PopCap-games. Ik denk dat bordspellen ook zeker hier een grote toekomst zullen hebben.

Jasper:

Een goeie RTS, waarbij je de units aanstuurt met je vinger lijkt me erg vet.

Derk:

Wat mij echt vet lijkt is als je Kolonisten van Catan kunt spelen op je iPad. Dan leg je dat ding midden op tafel, en heeft iedereen z’n iPhone in z’n hand. Op de iPad zie je dan het eiland, en op de iPhones heeft iedereen z’n eigen kaarten. Je kunt dan heel makkelijk animaties en interactieve regels bedenken om het spel te verrijken. Dat geldt ook voor Risk, Monopoly, poker, enzovoorts.

Voor de hardcore RPG-gamers: denk bijvoorbeeld aan een Dungeons & Dragons-variant. Tabletop roleplaying zonder het geneuzel, en verrijkt met geluidseffecten, interactieve verhaallijnen en animaties.

Tot slot zou ik graag Civilization zien op dit ding. En dan net effe iets uitgebreider dan de Revolution-serie, maar simpeler dan Civilization IV.

Peter:

De games op de iPad zie ik niet als pure mobile games, maar meer als ‘sit down and play’-games. Dit geldt zeker als je het touchscreen goed gaat gebruiken. Games die uitermate geschikt zouden kunnen zijn voor dit platform zijn familiebordspellen. Je kunt al je bordspellen spellen in één apparaat meenemen als je wilt. Ik denk bijvoorbeeld dat EA al druk bezig zal zijn hun catalogus om te zetten naar de iPad.

Daarnaast zie ik de iPad als een fantastisch platform voor realtime strategygames, zoals Command & Conquer en Supreme Commander. De iPad lijkt hier bijna voor gemaakt!

4 reacties

  1. Zuraida · 10-2-2010 · 13.53 uur

    Tof dat je even bent gaan rondbellen met de Nederlanders. Leuk stuk!

  2. David Nieborg · 11-2-2010 · 9.50 uur

    Interessant, grappig dat vooral simulatie/strategie games als eerste genoemd worden. Ik zie mezelf dat ook wel spelen op mijn iPad.

  3. Ellen · 11-2-2010 · 23.11 uur

    Leuke insteek van een artikel. Erg interessant om te horen wat deze mannen te melden hebben.

  4. Siebe · 15-2-2010 · 20.40 uur

    Leuk artikel Robert!

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>