5 vragen aan een gamejournalist: Jeroen Janssen van Evilgamerz



Gedurende het afgelopen decennium is een nieuw journalistiek genre ontstaan: de gamejournalistiek. Steeds meer media schrijven over games. Hoe kijken de verantwoordelijke journalisten aan tegen elkaar en de wereld om hen heen? In de vorige aflevering was JJ Belderok aan het woord. We willen alle kanten van het gamejournalistieke spectrum laten zien - daarom is nu de beurt aan Jeroen Janssen van de gamesite Evilgamerz.com.

Hein: Hoe bevalt het om gamejournalist te zijn? Het lijkt mij een droombaan. Is dat zo?
Jeroen: “Het is regelmatig leuk, maar soms ook minder interessant. Je vult het vak veelal toch in als hobby. De grootste voordelen zijn toch wel het verkrijgen van reviewexemplaren van games, en het bezoeken van beurzen als pers. Ik bedoel, drie uur in de rij staan bij Diablo III en Uncharted 2 is niet iets wat ik persoonlijk zou kunnen. Het bezoeken van beurzen is voor mij dan ook enkel interessant als pers. Het is tegenwoordig toch vrij moeilijk om een crew samen te stellen voor een website als die van ons, aangezien veel (eventuele) journalisten aardig wat terug verwachten voor relatief weinig werk. Daardoor moet je als journalist ook veel werk verrichten, en zo nu en dan blij zijn met die paar reviewexemplaren en beursbezoekjes die je daarvoor terug kunt krijgen. Het motiveren en zorgen dat iedereen actief meewerkt is niet het makkelijkste in dit vak. Sinds 2008 is Evilgamerz echter wel winstgevend geworden, dus dat motiveert wel om er mee door te gaan. Maar het heeft ook z’n mindere kanten: de tijd die je kwijt bent voor het schrijven van artikelen, het spelen van kwalitatief mindere games, en dat alles in weinig tijd.”

Is de Nederlandse gamepers kritisch en onafhankelijk genoeg?
“Persoonlijk denk ik dat men in Nederland en België veelal niet echt onafhankelijk is. Je houdt meestal toch rekening met het verkrijgen van reviewexemplaren van bepaalde uitgevers, en dat neem je onbewust ook mee in de beoordeling. Daardoor neem je sneller een kritische houding aan bij uitgevers die je minder reviewexemplaren verschaffen, en ben je milder bij diegene waarvan je elke maand weer wat games mag verwachten en die je sponsoren en verwennen met boekjes, game-accessoires etc. Dat is onbewust toch iets waar iedereen rekening mee houdt, of je nu Power Unlimited bent, of IGN. Kijk naar de Gamespot en het Kane & Lynch-hoofdstuk. Waar geld en games samen komen, daar verdwijnt ook de onafhankelijkheid. Ik denk toch dat de meeste pers bang is om aangesproken te worden door de PR-afdelingen van game-uitgevers bij kritiek op hun games, en dat is op zich wel jammer. Een echt kritisch blad in Nederland of België zou welkom zijn. Een magazine dat geen blad voor de mond neemt maar recht voor zijn raap kritiek geeft, zoals ook Nederlanders altijd kritiek hebben op het Nederlandse voetbal, en met goede bedoelingen geen genoegen neemt.”

Veel Nederlandse en Vlaamse gamemagazines beperken zich tot reviews en previews. Vind je dit een gemiste kans of begrijp je het wel?
“Wij als Evilgamerz hebben ook geprobeerd podcasts, video-reviews en allerlei nieuwe onderdelen te introduceren voor de gamers, maar die kosten veel meer tijd. Het schrijven van een review is veel gemakkelijker, maar komt weliswaar minder interessant over. Het is tegenwoordig moeilijk met de vele concurrentie om echt uniek te zijn, omdat alles al zo’n beetje bedacht is. Wij proberen dan ook met veel extra, kleine details het verschil te kunnen maken. Echter, ik geef ook toe dat het lezen van alleen previews en reviews niet hetgeen is waarvoor je een magazine zou kopen. Je moet toch een verschil kunnen maken met de online concurrentie, en een grappig concept neer kunnen zetten om voet aan de grond te krijgen. Dat kan op een humoristische, kritische (Edge), of uitgesproken manier door veel verschillende content aan te bieden in je blad. Het bieden van (p)reviews is tegenwoordig niet meer bijzonder. Vrijwel iedere bron kan games beoordelen en/of previewen, mits je in het bezit bent van de games.”

Hoe diep wil je gaan?
“Evilgamerz is geen website die de beste wil of kan worden van Nederland, en dat begrijpen wij al te goed. De website is begonnen als hobby-project en is aanvankelijk geen game website geweest, maar een hardware-site. Uiteindelijk zijn we uitgegroeid tot een gerespecteerd medium en dat is al een mijlpaal voor ons. Daarnaast zijn we tevreden met de relaties met de uitgevers, de bezoekersaantallen, de interesse in onze website en de kwaliteit van het medium zelf. We zijn geen standaardweblog, maar iets dat uit het niets ontstaan is. Je moet niet dromen van posities die de concurrentie al tientallen jaren in bezit heeft.”

Hoe zie jij de toekomst van de gamejournalistiek in Nederland?
“De laatste tijd zie je toch dat veel mensen verwachten dat ze snel en gemakkelijk een website uit de grond kunnen stampen. Zonder ervaring en de wil om te leren is het onmogelijk om actief te blijven in de gamejournalistiek. Je moet de wil hebben om door te ontwikkelen, om veel tijd te spenderen aan de games, de media die daarbij horen, of je dat nu wilt of niet. Als de wil ontbreekt gaat elk medium van deze tijd daar kapot aan. Daarnaast moet je tegen gezonde concurrentie kunnen, want die is er veel, misschien wel te veel in Nederland. Het opzetten van een simpel Joomla-blog is niet meer van deze tijd, maar wordt wel vaak gezien als een droom voor velen, die al snel in duigen valt. Wil je je staande houden in Nederland of België als gamesjournalist, dan moet je vooral jezelf blijven, en die interesses zien te behouden in de games en de ontwikkelingen daar om heen. Ik verwacht stilaan toch dat gamemagazines langzaam gaan verdwijnen, net als post en kranten langzaam aan het verdwijnen zijn, en dat print media en online nieuws blijven winnen in populariteit. Vooral de dynamiek en interactiviteit zijn de winnende factoren van online journalistiek.”

11 reacties

  1. Sylvano · 3-10-2010 · 21.04 uur

    Ik kan mezelf eigenlijk wel goed vinden in deze tekst. Je ziet inderdaad ook steeds meer sites opduiken die gebruik maken van WordPress of een Joomla, en bij sommige gaat dat ook nog redelijk goed.

  2. Tinus · 4-10-2010 · 11.30 uur

    Jammer, dit ontstellend suffe artikel verdiende geen reacties.

  3. Niels ’t Hooft · 4-10-2010 · 13.14 uur

    @Tinus: Persoonlijk vind ik het interessant om de gamejournalistiek nu eens door de ogen van een kleine fansite zien. Dat die visie misschien wat suf is, lijkt me een boeiende conclusie :-)

  4. Sylvano Witte · 4-10-2010 · 14.19 uur

    @Niels Volledig mee eens. Ik denk bij deze sites, net als bij ons, de passie net iets meer is om ‘groter’ te worden. Maar ook om meer aandacht te krijgen voor het bedenken van nieuwe dingen die de ‘grotere’ nog niet hebben.

    Ik vind dit stuk dus boeiender dan het stukje van JJ.

  5. Wormpaul · 4-10-2010 · 14.29 uur

    Interessant stuk van iemand die eerlijk antwoord op de vragen, mensen zoals Jeroen zijn er heel veel en juist daarom ook prettig dat zij aan `t woord komen.

    Goed dat Bashers ook deze kant belicht en niet alleen maar de grote jongens uit de industrie pakt.

    Zou graag ook iemand/groep als Erik Roggeveen van games.blog willen zien langskomen, doet op zijn eigen manier ook iets bijzonders in NL voor een select gezelschap volgers..

  6. Zhero · 4-10-2010 · 18.06 uur

    “Evilgamerz is geen website die de beste wil of kan worden van Nederland, en dat begrijpen wij al te goed.”

    Dat vind ik nou jammer, je wilt toch altijd meer, groter worden, beter worden? Zonder die uitdaging is er toch weinig aan?

  7. Jeroen · 5-10-2010 · 0.18 uur

    @Zhero: Je moet je realiseren dat websites als gamer.nl, insidegamer etc. gewoon een te grote voorsprong hebben, simpelweg omdat zij er al waren in de tijd dat HTML nog in haar kinderschoenen stond. Daardoor heb je de tijd om langzaamaan een fanbase op te bouwen en deze uit te breiden. In de tijd waarin we nu leven is het moeilijk om die fanbase over te nemen of om daar tegen te concurreren. Vergis je niet, we doen net als alle andere gaming websites onze stinkende best groter te worden en we zijn momenteel erg tevreden. We krijgen tenslotte reviewexemplaren, promo materiaal, persuitjes, en kunnen kosten ophoesten middels betaalde advertententies, maar je kunt tegenwoordig gewoon niet te hoog van de toren blazen met al die andere websites die al (tientalle) jaren de grootste fanbase van Nederland hebben. Misschien klinkt het suf, of vrij onambitieus, maar je moet ook realistisch blijven.

  8. Rogier Kahlmann · 5-10-2010 · 8.32 uur

    @Jeroen

    Misschien was je woordkeus dan niet zo goed. Je wordt misschien niet zo snel de grootste, maar je kan altijd de beste worden. Zeker als je je spiegelt aan sites als insidegamer.

  9. LDawg · 5-10-2010 · 17.18 uur

    Interessant stukje!
    Wat ik me nog wel afvraag: Doe je dit fulltime, of werk/studeer je ook nog? Hier zit vind ik een groot verschil tussen.

    Afgelopen zaterdag bijvoorbeeld op Firstlook. Voor mij is dat echt gewoon een leuke dag, ik heb er ook de hele dag rondgehangen. Maar de professionele journo’s die op die dag eigenlijk vrij zijn, willen zo snel mogelijk weer naar huis toe; omdat ze de game al allemaal gespeeld hebben… Nou had ik de meeste ook al gespeeld, maar ik vind gewoon de sfeer heel leuk en na anderhalf uur in de rij eindelijk Duke Nukem kunnen spelen is toch wel een heerlijk gevoel.
    Mijn punt is dat ‘vrijwillige’ journalisten veel enthousiaster zijn over het bijwonen van dergelijke events, of het ontvangen van gratis games.

  10. Jeroen Janssen · 5-10-2010 · 17.50 uur

    @LDawg:

    Nee, dit is niet fulltime, en valt puur in de vrije tijd. Financieel kun je het niet opbrengen om ervan te kunnen leven, en ik denk dat dit slechts voor een vijftal mediums in Nederland mogelijk is op het gebied van games. Onze crew bestaat uit zo’n 8 vaste leden waarbij de een vertrekt en weer een ander komt. Het is puur voor de fun dus (en reviewexemplaren), maar natuurlijk zijn de bijkomstigheden als perszijnde wel interessant (het heeft ook minpunten, het kost natuurlijk veel tijd en werk). Afgelopen zaterdag waren wij ook aanwezig op FirstLook (ik niet overigens) als pers. En naar partijtjes als de GamesCom gaan we natuurlijk ook. Ik geef anderen graag de kans om aanwezig te zijn bij dit soort evenementen. Persoonlijk heb ik Gameplay/FirstLook en GamesCom wel gezien, al is en blijft dat laatste event natuurlijk elk jaar weer verrassen. Wij zien uitjes ook niet echt als professionele uitstapjes waarbij we eisen dat je de hele dag gaat filmen en interviewen.

    Hetzelfde geldt voor indelingen voor de pers.
    Wij delen niet mensen specifiek in voor behind-close-doors sessies als zij dat niet willen. Je kiest als pers zijnde zelf naar welke games je wilt gaan kijken, en doet daar een impressie van op. Sommige redacties delen hun crew zo in dat zij de gehele dag naar specifieke games dienen te kijken en gaan. Dat werkt naar ons inzien niet. Je moet allereerst plezier hebben, en de impressies die je op doet en het werken voor Evilgamerz komen voor ons op de tweede plek. Dat verhoogt de mate van positief enthousiasme een stuk meer, zoals je zelf al zegt.

  11. Sylvano · 7-10-2010 · 9.33 uur

    @Ldawg, wij zijn ook vrijwillige journalsten en wij hebben ervoor gekozen om niet te gaan filmen op First Look omdat wij het zonde van de tijd vonden. Dit omdat er maar paar titels waren die ontbraken op de gamescom, waar wij wel flink wat video’s hebben geschoten. Wij hebben er daarom voor gekozen om twee redacteurs te laten gaan die dus niet zijn meegegaan naar de gamescom.

    En inderdaad Jeroen, je moet mensen zo indelen, dat ze ook plezier hebben in die BCD sessie. Je moet de games matchen met de persoon en dan krijg je daar een leuke impressie over of een video. Laat je iemand die voetbal haat PES2011 spelen, dan krijg je een stuk waar de helft in ontbreekt.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>