5 vragen aan een gamejournalist: Maarten Morshuis van Gamert.nl



Gedurende het afgelopen decennium is een nieuw journalistiek genre ontstaan: de gamejournalistiek. Steeds meer media schrijven over games. Hoe kijken de verantwoordelijke journalisten aan tegen elkaar en de wereld om hen heen? Eerder sprak ik hierover Jeroen Janssen, JJ Belderok, Rolf Venema en Jan Meijroos. Nu is het de beurt aan Maarten Morshuis. Tijdens zijn studie HBO Management kwam hij erachter dat schrijven zijn grote passie is. Hij liep stage bij Power Unlimited en werkte daarna bij onder meer bij Gamed, Eurogamer.nl en Gamelux. Nu is hij opperhoofd bij Gamert.nl, dat maandelijks zo’n 120.000 unieke bezoekers trekt.

Hein: Vind je dat er in Nederland aan serieuze gamejournalistiek wordt gedaan?
Maarten: “Nauwelijks. Ik noem mezelf ook geen gamejournalist, maar gamerecensent. Stukjes schrijven aan de hand van wat een PR-afdeling je voorschotelt noem ik geen serieuze journalistiek. Journalistiek zou zijn: nieuws en nieuwe dingen ontdekken in plaats van alleen de voor de hand liggende nieuwtjes over grote titels op te pikken.”

Gebeurt dat teveel?
“De hoeveelheid waarmee het in Nederland gebeurt is inderdaad zo groot dat ik denk dat we hier sowieso eerder over ‘recensenten’ moeten praten dan over ‘journalisten’. Overigens is dat ook deels te danken aan de markt zelf hoor; de gemiddelde lezer lust bijna alleen nieuws over grote titels met extra veel explosies. Er is weinig tot geen markt voor het schrijven over indie-titels. Toch zie je dat zodra de grotere sites een indiegame oppakken, en die ook echt goed is, dat de game meteen ontploft: kijk maar naar Minecraft. Dat is een perfect voorbeeld waarbij de grote sites een typische indiegame groot maakten. Helaas moet ik toegeven dat niet alle indie-titels daar de kwaliteit voor hebben.”

Wat kan er beter?
Maarten: “We zitten in een moeilijke situatie die we zelf gecreëerd hebben. De serieuzere sites en magazines zijn bijna allemaal afhankelijk van advertentie-inkomsten. Een logisch doelwit voor de salesmensen van die redacties is dan de gamesmarkt zelf, en dan vooral de uitgevers. Maar kritisch zijn over ‘de hand die je voedt’ maakt het natuurlijk ook moeilijk onafhankelijk te zijn en ik weet gewoon dat dit een rol speelt bij veel magazines en sites. Bovendien worden er door de grootste uitgevers haast geen écht slechte games meer uitgebracht en is het dan erg makkelijk om te zeggen dat ‘deze game vooral leuk is als je van dit, dit en dit houdt’. Eigenlijk zouden we met z’n alle onze advertentie-inkomsten uit andere markten moeten gaan halen, zoals bijvoorbeeld de telecommarkt of jongerenvakanties ofzoiets. Maar goed, of dat dan weer zo haalbaar is weet ik ook niet. Momenteel richten wij bij Gamert trouwens ook gewoon op de gamesmarkt.”

Hoe zie jij de toekomst van gamesites -en bladen in Nederland? Hebben bladen nog toekomst?
“Als je naar de HOI-cijfers van bijvoorbeeld de Power Unlimited kijkt kun je niet ontkennen dat er een dalende trend in zit. Dat vind ik erg zorgwekkend. Het gaat sowieso slecht met de bladenmarkt, zeker als je deze vergelijkt met de ontwikkelingen op internet. Omdat gamers sowieso al een erg ‘tech savvy’ soort mensen zijn denk ik daarom ook dat internet het helemaal gaat overnemen. Hetzelfde geldt denk ik voor TV. Bij de commerciële en publieke omroepen is er volgens mij weinig draagvlak om iets met games te doen. Bij Gamekings, Nederlands enige overgebleven gameprogramma (wat ironisch genoeg het best bekeken programma op TMF is/was), spelen ze hier al slim op in door hun site steeds meer als centrum van hun activiteiten te maken. Games zijn steeds meer een internetding aan het worden.”

Hoe moeilijk is het om in Nederland als gamejournalist/recensent te overleven?
“Moeilijk, bijna onmogelijk eigenlijk. De drempel om op internet over games te schrijven is laag, en omdat gamers toch al vaker achter de PC zitten is het vandaag de dag helaas de realiteit dat veel sites bijna volledig op vrijwilligers draaien. Ook sites van de grote uitgevers. Die vrijwilligers zijn bovendien makkelijker te beïnvloeden, dus ik vind het geen goede zaak. Ik hoop écht dat hier verandering in komt.”

27 reacties

  1. Laura · 9-2-2011 · 15.13 uur

    Nu vraag ik me af of Gamert.nl dan helemaal geen vrijwilligers in “dienst” heeft. Een beter milieu begint bij..?

  2. Ruud · 9-2-2011 · 15.34 uur

    Wat tekstjes schrijven voor een site maakt je dus gamejournalist, fijn dat men daar geen enkele opleiding voor nodig heeft.
    Goed nieuws voor mijn werkloze buurman, sinds hij weg-bezuinigd is als vuilnisman is hij al op zoek naar werk, maar zonder opleiding en werk-ervaring komt hij nergens aan de bak.

    Zal hem wijzen op wat game-sites, dan kan hij er vervolgens ook eentje zelf opzetten.

    Thanks!

  3. Wormpaul · 9-2-2011 · 15.40 uur

    @ Laura; Hij is toch ook eerlijk over zijn project, afhankelijk zijn maakt hun dus ook niet onafhankelijk en makkelijk beinvloedbaar, hij weet `t en gaat mee met de stroom..

    @ Ruud;

    Dan zou je buurman dus gamerecensent worden, en geen journalist. Eerst goed lezen voordat je commentaar spuugt svp.
    (Maarten: “Nauwelijks. Ik noem mezelf ook geen gamejournalist, maar gamerecensent.)

  4. Laura · 9-2-2011 · 16.21 uur

    oh, het was absoluut geen kritiek. Ik vind alleen wel dat als je echt iets wil veranderen en er echt van baalt, je moet beginnen met het zelf niet te doen.

    Het is heel moeilijk om tegen de stroom in te zwemmen, of laat ik zeggen, een andere kant op te zwemmen ;) maar je moet ergens beginnen toch?

  5. Ruud · 9-2-2011 · 16.29 uur

    @Wormpaul: zie titel van dit stuk. I rest my case. Eerst lezen alvorens men spuugt svp.

  6. Marijn van Herpt · 9-2-2011 · 16.34 uur

    Dit artikel maakt deel uit van de lopende reeks ‘5 vragen aan een gamejournalist’. Kon Hein er dus weinig aan doen dat Maarten Morshuis zich liever gamerecensent noemt ;)

  7. Ruud · 9-2-2011 · 16.49 uur

    Blijkbaar zit er weinig tot geen verschil (wat al opvallend is), anders was Maarten sowieso niet gevraagd voor dit onderwerp, nietwaar?

    Kortweg, gamejournalist is een ‘beroep’ zonder enige waarde. Zolang het maar over spelletjes gaat, nietwaar?

  8. Stefan Keerssemeeckers · 9-2-2011 · 17.14 uur

    @ Ruud

    Inderdaad: niet waar. Je hebt je (halfbakken) punt gemaakt, je ‘case gerest’ dus je kunt je obstinate houding laten vallen.

    Hoe denk je bijvoorbeeld over de pijnpunten die Maarten aandraagt?

  9. Ruud · 9-2-2011 · 18.18 uur

    Die zijn er, maar die lost Maarten ook niet op, sterker nog de site van Maarten draait ook op vrijwilligers.
    Zolang men afhankelijk is van publishers zal het niveau niet stijgen.
    Plus Nederland is te klein, waardoor men weinig tot niets investeert in het niveau van haar schrijvers.

    Kortom, een doodlopend eind, wat hooguit vermakelijk kan zijn, maar nooit serieus genomen zal worden.

    En graag hoor ik wat mijn zogenaamde halfbakken punt is, gezien ik niet inzie waarom het een halfbakken punt is. Maar goed, mijn punt is natuurlijk pijnlijk dus is het een obstinate houding. I get that.
    Maar dat iedereen zomaar kan schrijven en zich gamejournalist kan noemen is nog het meest pijnlijke.

  10. Luke van Velthoven · 9-2-2011 · 18.26 uur

    Geldt dat niet voor de gehele journalistiek? Journalist is per definitie geen beschermd beroep.

  11. Ruud · 9-2-2011 · 19.53 uur

    Veel organisaties stellen eisen aan journalisten, in de ‘gameindustrie’ is dat niet het geval.

  12. Michel · 9-2-2011 · 20.52 uur

    Interessante rubriek dit. Leuk om te lezen hoe collega’s de markt zien.

  13. Luke van Velthoven · 9-2-2011 · 22.18 uur

    True, maar je kunt niet alle media over één kam scheren, ook niet in de gamejournalistiek. Toegegeven: Nederland kent niet zoiets als Giant Bomb, maar niet alles is poep.

  14. Stefan Keerssemeeckers · 9-2-2011 · 22.35 uur

    @ Ruud

    Ten eerste: hoe zeker weet jij dat die site op vrijwilligers draait? Eerlijk zeggen.

    Ten tweede: Journalistiek is een ‘open beroep’. Iedereen mag zich dus journalist noemen. Het voorbeeld van je buur- en vuilnisman is daarmee volkomen irrelevant. Dat heeft verder niets met ‘gamejournalistiek’ te maken. Of je buurman daarmee een journalist is die de zinnen weet te prikkelen met fantastische verhalen, dat is natuurlijk een tweede.

    Dáárom is je punt dus halfbakken en helemaal niet pijnlijk, tenminste niet voor mij.

    Gamepublicaties stellen overigens wel eisen wat betreft hun vrijwilligers, maar helaas de verkeerde.

  15. Roland van Hek · 10-2-2011 · 0.27 uur

    Ruud: Wat mogen we dan blij zijn met Bashers he?

  16. Ruud · 10-2-2011 · 11.05 uur

    @Stefan: http://forum.gamez.nl/index.php?showtopic=20386
    Lijkt me afdoende.

  17. Ruud · 10-2-2011 · 11.06 uur

    Correctie: http://www.gamert.nl/specials/gamert_zoekt_nieuwsposters.html

  18. Ruud · 10-2-2011 · 11.14 uur

    @Roland: gedeeltelijk, bashers let wel meer op bepaalde constructies qua berichtgeving ivm andere Nederlandse mediums en schreeuwt niet heel erg om gratis spul (itt praktisch alle ander Nederlandse websites), maar is qua diepgang erg achteruit gegaan en doet tegenwoordig steeds meer wat de rest ook doet.

  19. Stefan Keerssemeeckers · 10-2-2011 · 11.25 uur

    @ Ruud

    Ah, dus nu weten we dat de site in 2007(!) op vrijwilligers draaide. Dat is dus niet afdoende.

  20. Ruud · 10-2-2011 · 12.05 uur

    @Stefan: aha, na wat zoekwerk zie ik dat TMG een paar redacteuren heeft aangenomen, in Nov 2010, om de ingezakte site op te pimpen.
    Ik ken gamert.nl vanaf de launch in 2005, wat toendertijd een lachwekkende kleuterbende was. Sindsdien niet meer serieus genomen en zal dat ook niet doen met wat aangenomen Telegraaf mensjes die nog geen zin foutloos kunnen presenteren.

  21. Shmorky · 10-2-2011 · 12.38 uur

    Hallo lui, Maarten zelf hier.

    Misschien moet ik even iets ophelderen: het feit dat wij zelf onze inkomsten ook (deels) bij de game-uitgevers zoeken, en dus niets veranderen aan de door mij geschetste situatie, is er ook één van een gebrek aan mensen. Gamert is een relatief klein blogje. Met grote aspiraties en potentie, maar vooralsnog klein. We horen weliswaar bij Geenstijl maar hebben zeker niet de slagkracht die nodig is om zo’n compleet andere aanpak te faciliteren. Een uitgever als Sanoma (u kent ze van Gamer en Insidegamer) heeft dat mijns inziens wel, maar doet het niet omdat het een commercieel bedrijf is. Die zouden dan aan de aandeelhouders moeten uitleggen waarom ze zoveel makkelijk verdiend geld laten liggen. Integriteit verliest het in die discussie bijna altijd van geld.

    Over de term journalist: tja, dat is toch vooral een kwestie van semantiek. Voor mij is een journalist iemand die tenminste aan hoor & wederhoor doet. Aangezien ons dat al ernstig wordt bemoeilijkt door de verschillende PR-afdelingen die overal tussen zitten is het ook niet zo gek dat we maar weinig ‘echte’ journalisten hebben. Volgens mijn redenering althans.

  22. Misha · 10-2-2011 · 14.38 uur

    Kiek ‘m shinen naast Kane!

    @ Ruud; Telegraafmensjes is aan elkaar. Als we gaan zeuren, doe het dan goed.

    Qua advertentie-inkomsten is het denk ik sowieso niet handig om afhankelijk te zijn van de partijen die je ook bekritiseerd. Zodra je voldoende kennis hebt van je bezoekers kun je targeted advertising inzetten. Een adverteerder zoals Rexona zal het niet uit maken of je game X ophemelt of afkraakt. Het kost alleen behoorlijk wat tijd en geld om een goed beeld van je bezoekers te krijgen. Het loont de moeite echter.

  23. Ruud · 10-2-2011 · 15.22 uur

    Een reactie op een blog is geen journalistiek item Misha. Daarnaast noem ik mijzelf ook niet een journalist.

  24. Ron Vorstermans · 10-2-2011 · 17.25 uur

    Oh, hebben we weer de ‘wat is een gamejournalist’-discussie? Leuk! En ik ben nu niet eens sarcastisch (echt niet, http://www.gamer.nl/achtergrond/60905/gamejournalistiek-het-vuile-woord).

    Naarmate de game-industrie groeit, groeit de publieke aandacht en groeit de vraag naar duidelijkheid omtrent het onderwerp (dus gedegen journalistiek). Ironisch genoeg zien muziek- en filmjournalisten een tegenovergestelde ontwikkeling: de vraag naar hun mening of expertise daalt. Waarom? “Het is een trend”, hoor ik van ze. Ik weet in ieder geval dat bij de vraag naar gamejournalisten exact een omgekeerde ‘trend’ plaats vindt.

    Goede journalistiek is uiteindelijk enkel iets dat toegejuicht kan worden. Of het nu gaat over games, films of zuiveringstabletten: hoe serieuzer een medium genomen wordt door middel van gedegen berichtgeving, hoe beter dat is voor de industrie daaromheen. Het discussiëren over ‘wat is een gamejournalist’ is leuk en essentieel voor vorderingen binnen de tak, maar tegelijkertijd ook stiekem een beetje loos: een antwoord is er niet. Blogs als Bashers zijn bijvoorbeeld een stap in de goede richting, maar rendabele gamejournalistiek op grote schaal komt enkel als daar vraag naar is. Die vraag kun je mijn inziens niet kweken. Laat het medium gewoon groeien. Het is al gigantisch en zal in de toekomst enkel groter worden. Ik twijfel er niet aan dat gamejournalisten ooit belangrijk worden ), maar tot die tijd zie ik liever een uitstekende gameblogger dan een ‘zo,zo’-gamejournalist.

    Ikzelf heb voldoende ambitie als gamejournalist, maar ik besef tegelijkertijd dat je je die term niet kunt toe eigenen zonder ernaar te handelen. Ik probeer dat keer op keer, maar loop nog steeds tegen muren aan; ruimte voor échte gamejournalistiek moet nog komen. Maar dat die ruimte komt, lijkt mij een zekerste.

  25. Gerthein Boersma · 11-2-2011 · 0.09 uur

    Maarten Morshuis lijkt me een goede, scherpzinnige én zelfkritische gamejournalist (en dat hij zichzelf zo liever niet noemt, siert hem ook al!). Rest slechts de vraag wat-ie in deze rubriek doet. ;)

  26. Wesley · 11-2-2011 · 10.27 uur

    Ik sluit me aan bij Ruud. Gamert.nl is op geen enkele wijze serieus te nemen. Vaak verkeerde informatie die ook nog eens een week te laat komt. Artikelen barstensvol met spelfouten. Redactie die lijkt te bestaan uit 14 jarige knulletjes die zichzelf nog moeten bewijzen. De enige reden dat die site überhaupt nog bezoekers trekt is omdat ze bij geenstijl horen.

    @Shmorky
    Ik kan me herinneren dat bij de oprichting van gamert.nl hoog van de toren werd geblazen dat jullie binnen 2 jaar wel even de grootste gamesite van Nederland zouden worden.

    Nu is het 2011 en zeg je dat er veel potentieel in de site zit. Volgens mij zat er veel potentieel in de site, maar hebben jullie dat eigenhandig de kop ingedrukt door gekluns, amateurisme en grappig bedoelde absoluut niet grappige stukjes.

    Sorry, het moest er even uit.

  27. Bart de Boer · 14-2-2011 · 23.23 uur

    Ik vind het zo ontzettend makkelijk om Gamert af te branden. Natuurlijk zijn ze niet altijd ontzettend actueel. Moet dat eigenlijk nog wel? Wil je nog heel graag actuele dingetjes doen? Ik bedoel dat als ik actueel wil blijven qua games zijn er een paar honderd manier om dit te doen. Om het stomme vertaalwerk en de opzet van de standaard heilig te verklaren is kortzichtig en onzinnig.

    Iedereen die wat anders doet wordt koortsachtig gevolgd. Ik kijk graag op gamert, omdat ik negen van de tien keer met een glimlach wegga. De sites zijn een verlengde van entertainment en dat vind ik een goede ontwikkeling. Veel te veel sites nemen zichzelf veel te veel serieus, terwijl er eigenlijk geen een eigen nieuws produceert en dat is zorgwekkend

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>