Activision, Crossfire en meer indiegames



Wekelijks de interessantste gebeurtenissen uit de wereld van onafhankelijk ontwikkelde games.

Indie’s zijn hip en de grote bedrijven hebben het door. Ook Activision doet aan de hype mee en probeert door middel van een wedstrijd de leukste games binnen te krijgen. Dat ze de markt niet helemaal snappen, blijkt wel uit alle voorwaarden die ze stellen. Voorwaarden die niks meer met ‘indie zijn’ te maken hebben. Een prima onderwerp voor de ‘rant’ die tijdens de GDC gehouden is, die nu inclusief de dia’s terug te kijken is. Maar voor dit onderwerp dus iets te vroeg opgenomen.

Activision doet raar

Veel aandacht heeft het in Nederland niet gekregen, mede omdat alleen Amerikanen mee mogen doen, maar in het kort komt het erop neer dat de grote bekende uitgever Activision een wedstrijd heeft georganiseerd voor indie developers. Stuur je idee op; als ze het interessant vinden heb je een uitgever! Klinkt goed, nietwaar? Helaas zijn er ook de kleine lettertjes. Zo mag je geen game opsturen die al is aangekondigd of in een andere wedstrijd wordt gebruikt, moet je een begroting en planning maken, op voorhand weten hoe het team eruit ziet en meer van die ellende.

Eigenlijk komt alles aan bod wat je als commerciële ontwikkelaar ook tegenkomt. Wat maakt dit dan interessant voor indie developers? Ik durf het niet te zeggen. Sterker nog, je bent als indie zelfs slechter af, omdat je Activision automatisch het ‘right of first refusal’ geeft. In principe betekent dat, dat als een andere uitgever interesse toont, je eerst Activision de gelegenheid moet geven om met een gelijk bod te komen.

De mannen van Wolfire, mede bekend door de Indie Humble Bundle, hebben een fijn artikel geplaatst waar al deze onderwerpen eens goed onder de loep gehouden worden.

Indie speelt zijn eigen game

De definitie van indie is even vaag als de definitie van kunst: iedereen heeft er een andere opinie over. Om toch een mooi beeld te kunnen geven hoe indie’s in elkaar zitten, heb ik het bovenstaande filmpje voor je. Je ziet hier Jay Pavlina. Ontwikkelaar van het vreemde maar fijne Super Mario Bros. Crossover. Dit fijne spelletje stelt je in staat om met bijvoorbeeld Mega Man door de levels van Super Mario Bros. te rennen. Jay besloot om in een verveeld uurtje het spel zelf te spelen met de camera op zijn eigen knar gericht. Erg leuk om te zien.

The Indie Game Maker Rant

Het is alweer een aantal maanden geleden dat de Game Developers Conference in San Francisco plaatsvond, maar nog steeds komt er af en toe wat materiaal van vrij dat meer dan de moeite waard is. Het uurlange praatje, over waar je allemaal over kan klagen als indie developer, is ook zoiets. Een mooi voorbeeld daarvan, en eentje waar ik het helemaal mee eens ben, is waarom games zo ongelofelijk lang moeten duren. Vroeger hadden we meer tijd, maar nu we ouder zijn hebben we een aandachtsspanne van hooguit twee uur. Toch? Toch? Het komt allemaal wat negatief over, wellicht, maar door de snelheid van de presentatie worden er veel onderwerpen belicht waar je als ontwikkelaar aardig wat van kan leren.

The Oil Blue

Ik dacht even een primeurtje te hebben over de Rotterdamse studio Vertigo Games, totdat ik naar onder scrolde en ‘one of the second, or third ,best companies on the internet with the name Vertigo Games’ las. Andere lui, dus. Desondanks brengen ze een bijzonder project onder de naam The Oil Blue. Het gaat om een bedrijf dat uitgeputte olieplatform opzoekt en er nieuwe leven in blaast. Je bent voornamelijk bezig om de apparatuur te bedienen. En dat betekent aan veel knopjes draaien en metertjes uitlezen. Niet voor iedereen weggelegd, toch een leuk project.

Crossfire

Wat krijg je als je Geometry Wars kruist met Ikaruga? Het filmpje hierboven geeft antwoord. Ik ben niet echt te spreken over het spel, maar toch kleeft er iets aan wat het interessant maakt. Ze zijn niet voor niets zesde geworden in de Dream.Build.Play-competitie. Uit nieuwsgierigheid: zou jij dit spelen?

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>