Alles wat je wilde weten over de Nintendo E3 Roundtable maar (terecht) niet durfde te vragen



‘Er bestaan geen domme vragen’, zo wil het dictum. De bezoekers van het Nintendo-roundtablegesprek, gisteravond in een bovenzaaltje op de E3-beurs, deden hun uiterste best om die stelling te ontkrachten.

L’esprit de l’escalier

Zelda-goeroe Eiji Aonuma, 3DS-coördinator Hideki Konno en algehele Nintendo-spellenpaus Shigeru Miyamoto praatten een klein uur lang honderduit over Nintendo’s E3 line-up. Aanknopingspunten voor scherpe vragen genoeg, zou je zeggen. Dat Nintendogs + Cats met z’n nieuwe camera-interface een opvallende gelijkenis vertoont met de door mij zo gewaardeerde schattige tijgergame Kinectimals, bijvoorbeeld (ik kan slechts hopen dat Microsoft binnenkort de hand weet te leggen op de lucratieve Grizzly Man-licentie). Dat men bij Nintendo flink heeft geworsteld (en nog steeds niet helemaal zou zijn uitgeworsteld) over de grafische stijl van Skyward Sword, bijvoorbeeld. Dat er een tweetal Nintendo 64-ports wordt aangekondigd voor de 3DS in bijna dezelfde adem waarin wordt toegegeven dat Super Mario 64 DS, après tout, toch niet zo heel geschikt was als vlaggeschiptitel van de DS-launch. Bijvoorbeeld.

Ik geef toe dat hier deels sprake is van l’esprit de l’escalier mijnerzijds; op het moment zelf is het best lastig om met echte hard hitting questions op de proppen te komen, vooral niet als je eigenlijk, stiekem, niet doorvertellen, helemaal geen journalist bent. Ik heb evenwel een suggestie: de tijd (en daarmee het aantal vragen) is beperkt, dus als je eventjes geen fatsoenlijke vraag kunt verzinnen? Steek. Dan. Je. Hand. Niet. Op. Helaas, die logica was aan het gros van de uitverkoren vragenstellers niet besteed.

Onwillekeurig moest ik denken aan de resultaten van een enquête die ik enige tijd terug op tv zag langskomen. Moeten kleinere cafés ontzien worden bij de handhaving van het rookverbod? Als je wilde reageren, moest je een in beeld verschenen nummer bellen of sms’en. Ik weet niet meer welk percentage van de respondenten voor of tegen was. Wat me wel bij is gebleven is dat 17% van de reaguurders aangaf ‘Geen mening’ te hebben. Maar ze belden wel op! Rookverbod in de horeca? Vind ik niks van, ben ook eigenlijk totaal niet op de hoogte van de ins en outs… Waar is m’n telefoon?!

Vragen en antwoorden

Vraag: het viel me op dat je in de nieuwe Zelda ‘on the run’ een toverdrank kan drinken, zonder daar eerst voor stil te hoeven staan. Wat is de gedachte achter dit spelmechaniek? (Antwoord: we wilden de gameflow zoveel mogelijk intact laten. Zo kan de speler weer snel door met vechten!)

Vraag: als je veel met de Wii-afstandsbediening moet zwaaien om te zwaardvechten, dan zou je wel eens moe kunnen worden. Is daar rekening mee gehouden? (Antwoord: je wordt inderdaad moe, ja! [Lacht.] Maar de demo kent meer geconcentreerd vechtwerk dan de game – daar zitten ook rustige stukken in, zodat je even lekker kunt uitpuffen.)

Vraag: ik heb in het vliegtuig hiernaartoe Spirit Tracks uitgespeeld. Daar zit dus ook een zweep in, als item. En die zit ook in deze nieuwe Zelda, zag ik. Nu is mijn vraag: hadden jullie het eerst voor Skyward Sword bedacht, die zweep, of juist eerder voor Spirit Tracks? (Antwoord: grappig dat je dat vraagt want de persoon die de zweep in Spirit Tracks geïmplementeerd heeft, zit ook in het Skyward Sword team en je raadt het nooit, die implementeerde in de nieuwe game óók de zweep!)

Vraag: ik was laatst de 999.999ste bezoeker op een website. Er werd me verzekerd dat het geen grap was, want ‘U bent nu online!’. Toch heb ik mijn prijs nog niet ontvangen. Denkt u dat die nog komt? (Antwoord: kijk toe en zie wat er gebeurt.)

Een van deze vragen heb ik verzonnen (en het bijbehorende antwoord opgesnord in het Boek Met Alle Antwoorden). De rest is, geloof het of niet, bijna letterlijk geciteerd uit de roundtable. Ik daag u uit om de nepvraag er in één keer uit te pikken! Spoiler: Het was de vierde.

Sippe Konno

Ik kreeg ernstig medelijden met Hideki Konno, die gaandeweg steeds sipper begon te kijken. Geef je leiding aan het belangrijkste project van je Nintendo-carrière, een apparaatje waarvan je mag verwachten dat het de spreekwoordelijke tongen losmaakt, moet je lijdzaam toezien hoe je collega’s de ene na de andere stupide Zelda-vraag voor hun kiezen krijgen, steevast gesteld met dezelfde verlangende blik in de ogen als Dana Carvey die aan William Shatner vraagt wat de cijfercombinatie was van de kluis van Captain Kirk.

Disclaimer: ik kan slechts speculeren over wat er precies door Konno’s hoofd ging. Zo weet ik niet eens zeker of de man wel een kenner en liefhebber is van vintage Saturday Night Live-sketches. Zal het hem eens vragen, als ik de kans krijg.

Over de auteur: Gerthein Boersma was niet de 999.999ste bezoeker van de Microsoft-persconferentie, kwam niet langs Start, ontving geen Xbox Slim60 en is daar kennelijk nog steeds dermate chagrijnig over dat hij niets anders kan dan cynische stukjes typen over de schaarse events waar hij wel bij was.

4 reacties

  1. Jerry Vermanen · 16-6-2010 · 17.19 uur

    Dan de grote vraag aan jou: welke vraag zou jij hebben gesteld? Uw tijd gaat nu in!

  2. Collo · 16-6-2010 · 20.09 uur

    Ik vind het wel meevallen. Ben ik dan dom?

  3. Gerthein Boersma · 16-6-2010 · 21.34 uur

    Ik had zelf ook niet bepaald one question to rule them all in gedachten. Iets met de kerker-bovenwereld structuur die men in dit spel naar verluidt totaal om zou gaan gooien. Inderdaad ook een Zelda-vraag, maar ik heb een excuus: Konno krijg ik morgen te spreken.

    @Collo: Ik heb je vraag voorgelegd aan Het Boek Met Alle Antwoorden. Resultaat: Verwacht het onverwachte! Kun je in je zak steken.

  4. Bas Bouwman · 16-6-2010 · 21.59 uur

    Vraag 1: Waarom 3DS, wat zijn is voor jullie ( nintendo) de knoop geweest om voor 3DS te gaan?

    Vraag 2: Afgezien van graphics, kan je met de 3DS echt een andere spel ervaring aangeboden krijgen?

    Vraag 3: Waarom geen Wii HD?

    Vraag 4: Is het puut gevoelsmatig of hebben jullie om gameplay technische redenen gekozen voor een mix van Windwaker en Twilight Princess?

    Dat zijn een paar vragen die ik gesteld zou hebben.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>