Als een malle tunnels hakken: waarom Minecraft zo’n fenomeen is



Het zal de oplettende gamer vast niet zijn ontgaan. Er komt een World of Warcraft-killer aan en wel in de meest onwaarschijnlijke vorm van Minecraft. Deze indiegame is al anderhalf jaar te koop, maar onlangs explodeerde de interesse in het spel, omdat de multiplayerserver werd geïntroduceerd. Daardoor zorgde het de afgelopen weken voor een opbrengst van rond de $250.000 per dag en een overbelast betaalsysteem. Als goedmakertje werd de game gratis aangeboden voor een weekend, en toen maakte Penny Arcade er ook nog eens een strip over. En dat allemaal voor een blokkerig spel dat door één persoon is gemaakt.

Heb ik dit niet eerder gezien?

Overigens: de laatste week staat het internet vol met berichten over Minecraft en bij Bashers volgen we nu pas. Maar als je dacht dat we achter de feiten aanliepen, heb je het mis. Met gepaste trots kan ik vertellen dat ik Minecraft een behoorlijke tijd geleden al tegenkwam en dit project sindsdien op de voet heb gevolgd. Op 21 mei 2009 (toen het spel net voor het eerst beschikbaar kwam) schreef ik voor het eerst over Minecraft en hoe spartaans het aanvoelde. Eind 2009 was ik de titel niet vergeten en belandde het prompt op nummer 3 van de beste gratis games van dat jaar. Op Valentijnsdag 2010 vermaakte ik je met een leuk filmpje, en in april was er nog een onopvallende link naar een interview met Markus Persson, de maker van Minecraft.

Maar wat is het eigenlijk, hoor ik je vragen. De mooiste beschrijving is dat het The Bear Grylls Game is. Voor wie de beste man niet kent: op Discovery Channel overleeft hij dagelijks een uur lang in een onherbergzaam en onbewoond gebied. Het is dezelfde situatie als in Minecraft. Je spoelt aan op een plek zonder beschaving en hebt slechts je blote handen om het jezelf comfortabel te maken.

Het grootste verschil met deze beschrijving is dat de wereld van Minecraft, en alles wat daarin voorkomt, volledig uit (willekeurig gegenereerde) blokken bestaat. Er is nooit veel aandacht besteed aan het visuele onderdeel van het spel. Dat zorgt bij veel mensen voor een slechte eerste indruk. Al mijn collega’s vonden het maar vreemd toen ze meekeken. Ze deden lacherig over Minecraft, tot ze het zelf probeerden. Nu hebben al vier personen het aangeschaft.

Ondanks dat de graphics in de toekomst waarschijnlijk nog een upgrade krijgen, hoort de stijl er inmiddels helemaal bij. Ik verwacht dus niet dat de looks in de toekomst radicaal anders worden. En dat hoeft ook niet: tijdens het spelen heb ik me er allerminst aan gestoord. De manier waarop een blokkerig varkentje je aankijkt als je voorbijloopt is zelfs erg grappig. Dat moet blijven.

Lego

Maar goed, je bent dus aangespoeld. Het eerste punt op de agenda is een beschutte plek te vinden waar je veilig bent. Je beukt in op een boom totdat de stam breekt. Je gebruikt het hout om een werkbank te maken, waar je vervolgens weer een pikhouweel op kan timmeren. Met de pikhouweel sla je een gat in een geschikte rotswand. Daar zitten kolen achter, die je goed kan gebruiken. Met het afgebrokkelde gesteente zet je een muur op om je te beschermen tegen de nachtelijke insluipers. Van het eerder verzamelde hout maak je een aantal stokken. Een beetje kolen erbij en je hebt fakkels die je nieuwe woning in de nachtelijke uurtjes kunnen verlichten.

Een groot gedeelte van het plezier zit in het maken van dat soort gebruiksvoorwerpen, waarmee je effectiever door de wereld kan gaan. Een schep, hengels, ladders, deuren, het zit er allemaal in en doordat Persson zijn game voortdurend uitbreidt en updatet, wordt de lijst alleen maar langer. Je kan zelfs al een oven fabriceren waarmee je vlees kan grillen, broden kan bakken en zelfs glas kan smelten.

Het klinkt interessant maar, toegegeven, nog niet enorm bijzonder. Toch heb ik in de anderhalf jaar dat ik dit spel ken al dagen, zo niet weken verloren zien gaan. Dit tot grote verbazing van sommige gamers, die moeite hebben om te begrijpen waarom Minecraft zo leuk is. Een terechte vraag die ik mezelf ook wel eens stel, als ik ineens weer bewust word van mijn omgeving, terwijl ik blokjes aan het weghakken ben. Ik verdien mijn brood met het leuk maken van spellen, dus je kan je voorstellen dat een dergelijke vraag me behoorlijk bezighoudt. Toen Minecraft de laatste tijd zo immens populair werd, heb ik mezelf daarom de tijd gegeven om erachter te komen wat er nou zo bijzonder aan is.

Het meest voor de hand liggende element is de vrijheid die Minecraft je biedt. De term ‘sandbox’, een wereld waarin je zonder doel dingen kan uitproberen (zoals ook Grand Theft Auto en De Sims), is hier meer van toepassing dan ooit. Er zit letterlijk zand in Minecraft, dat je op elkaar kan stapelen. Ga een stap verder en je bouwt huizen, kastelen of, waarom ook niet, de Starship Enterprise.

Goudkoorts

Met oneindige bouwmogelijkheden is het handig om voldoende blokjes te hebben. En daar komt de verzameldrang om de hoek kijken. Je kan nooit genoeg hebben van een bepaald type blok. Zelfs steen, dat in overvloed aanwezig is, blijf je verzamelen. Ik fabriceer liever een grote schatkist waar ik mijn overtollige stenen in kwijt kan, dan dat ik het terug de mijnschacht ingooi. Dat ik het daarna nooit meer gebruik, doet er verder niet toe.

Die grote steenverzameling komt overigens voort uit het feit dat de zeldzamere soorten blokken, zoals goud en diamant, nooit ver weg zijn. Althans, dat denk je. Met zoveel blokken om je heen, is er altijd de kans dat erachter goud te vinden is. Dus hak je een blokje weg. Vaak kom je hetzelfde blokje tegen, maar een enkele keer word je beloond. En potverdorie, wat is dat verslavend. Je blijft op je muis klikken, alsof je achter een gokkast zit. Ondertussen wordt de ruimte die je je hebt toegeëigend groter en groter.

Tunnels graven

Persson is zoals gezegd constant bezig met het uitbouwen van Minecraft. De onderdelen die nog komen staan hier, de plek voor suggesties daar. Het mag duidelijk zijn dat de mogelijkheden enorm zijn en de ideeën onuitputtelijk. Waar de echte creatieveling met het beperkte aanbod nu al een functionerende 16-bit computer kan maken is het bijna niet voor te stellen wat de gevolgen zullen zijn als er nog meer opties komen. Little Big Planet voelt plots als één grote restrictie.

Minecraft wordt wat ik had gehoopt van Lego Universe.”

Met de vloedgolf aan geld zijn er inmiddels een aantal mensen in dienst van Perssons nieuwe Minecraft-bedrijf gekomen, met als doel er een MMO van te maken. Hoog op de agenda staan stabiele servers die de hoeveelheid online gamers aankunnen. Momenteel is het de gebruiker zelf die vrij is om een server op te zetten. Veel online games gaan nu vooral om het maken van mooie dingen, maar stel je voor hoe je team tegen team online zou kunnen spelen. IJzererts zoeken als een malle, tunnels graven naar het fort van de tegenstander en de boel opblazen met zelfgefabriceerd dynamiet (ja, ook explosieven kan je nu al maken).

Misschien nog beter samengevat: Minecraft wordt wat ik had gehoopt van Lego Universe.

Meespelen tijdens de bouw

Dan is er nog een ander aspect dat Minecraft interessant maakt, en dat is de manier waarop het op de markt wordt gebracht. Dit is een indiegame met een groeiende groep fans die direct met de maker kunnen communiceren. Iedereen weet wie de persoon is die de moeite heeft genomen om dit spel te maken en je kan hem hier direct voor belonen. Hij luistert naar suggesties en je mag meekijken en meespelen terwijl het spel nog in aanbouw is.

Het was waarschijnlijk niet per se de bedoeling, maar de betrokkenheid tussen de maker en de spelers is uitgedraaid op een belangrijk punt. De singleplayerversie wordt weggegeven, je mag je eigen multiplayerserver draaien en de filmpjes op Youtube, waarin iedereen elkaars bouwwerken bewondert, zijn fantastisch.

Je hoort zo vaak dat gamedevelopers ‘de community bij hun game willen betrekken’, maar geen van allen durft het aan om op deze manier een game te bouwen. De open projectvorm wordt als risico gezien, terwijl het dus mogelijk blijkt te zijn om binnen een week meer te verdienen dan de gemiddelde ontwikkelkosten voor een XBLA- of PSN-game.

Het gamelandschap verandert. Niet door de volgende Call of Duty of de heropstanding van Duke Nukem, maar door projecten als Minecraft. Alle naysayers die vinden dat we steeds maar hetzelfde krijgen voorgeschoteld, verzoek ik dit prachtige project te steunen met een donatie. Hopelijk motiveert dat andere ontwikkelaars.

12 reacties

  1. Berend Jan · 30-9-2010 · 14.33 uur

    Ik heb in al mijn onschuld en onwetendheid ook minecraft aangeschaft en het blijkt echt digitale heroïne te zijn (het was een tientje wat de fuck kan mij het schelen ik support hem). Zodra je ziet hoe mooi de wereld is en je begint te spelen dan zie je hoe tof de game is. Ik ben al regelmatig veel waardevolle mineralen kwijd geraakt omdat ik dacht toch in het donker naar buiten te kunnen. Eigenwijs als ik was heb ik me net een stukje tever van mijn huisje gewaagd zodat ik dood werd geschoten door nare wezens in het donker.

    Het spel deed me erg denken aan Love een MMO waarin je ook met elkaar samenwerkt om je dorpje stoer te maken. Helaas kreeg ik van Love hoe graag ik het spel ook geweldig wilde vinden een gigantische migraine omdat ik het grafische filter niet trok.

    Het is echt LEGO op je computer en dan ben ik pas alleen maar met de singleplayer beleving bezig. Maar als je nog een belangrijke klus te doen hebt dan moet je niet beginnen aan Minecraft. Het kost je hele nachten van je leven en het is een echte sunrise game. Echt een game waarbij je denk Shiiiihhhiiiittt het is alweer 7 uur de meiden moeten op en naar school. Het heeft me een week ziekzijn opgeleverd omdat ik geen maat kon houden. Gelukkig werkt Minecraft ook op mijn Netbook ;) dus ziek worden is geen straf meer.

    En nu ga ik onderzoeken wat er in die grot zit die ik laatst heb geopend…

  2. Luke van Velthoven · 30-9-2010 · 14.44 uur

    Deze week al voor drie mensen moeten kopen inderdaad. Leuk stuk overigens. Stiekem wil ik dit wel doen, maar kunnen we niet met wat serieuze mensen ergens een server opzetten :)? Iedereen vrij bouwen en er wat leuks van maken. Een vriend van me zorgde voor een TrackMania-server een tijd terug. Misschien kan ik hem charteren.

  3. Rainier Jaarsma · 30-9-2010 · 15.18 uur

    Aan de ene kant heel bizar dat men massaal valt voor een game die grafisch zo ‘anders’ is als dat we gewend zijn, en aan de andere kant ook weer logisch. Ik denk dat nostalgie een grote rol speelt, Lego wordt al genoemd, en inderdaad, de echte onbevangenheid binnen de videogame lijkt zich nu langzaamaan te introduceren. Ik denk dat Minecraft een buitengewoon interessant studie-object is, scriptie-materiaal. Is er al over geschreven in het academische discours?

  4. Rick · 30-9-2010 · 15.26 uur

    Ik speel Minecraft niet elke avond… maar de avonden dat ik het opstart ben ik opeens 4 uur kwijt. Wat Berend Jan hierboven zegt, dit spel is digitale heroïne. Sterker nog, het doet me een beetje denken aan Heroin Hero uit South Park, alleen ben je nu eindeloos blokjes aant hakken ipv achter een draak aan aant rennen.

    Mooi om te zien dat graphics totaal niet boeiend zijn in dit spel; gameplay reigns supreme!

  5. Niels ’t Hooft · 30-9-2010 · 15.29 uur

    Second Life wordt niet in het artikel genoemd, maar daar doet het me ook aan denken. Het is makkelijker, flexibeler, ‘eleganter’ dan Second Life, en er is meer een spelfocus (zeker sinds de survival mode is toegevoegd). Kortom, een léúke flexibele virtuele wereld.

  6. Wormpaul · 30-9-2010 · 15.34 uur

    Wat ik even mis in `t verhaal, hoe leuk is `t spel op zich? Dan doel ik puur op `t overleven in de wereld met al die monsters e.d.?

    Zit daar echt een uitdaging in? Kan je een fort maken die je echt verdedigt `s nachts of is `t puur bouwen overdag aan leuke dingen en dan de nachten uitzitten omdat je niks kan doen behalve verbergen voor de monsters?

    Heb namelijk nog weinig gelezen over dat deel van `t spel en zeker in de SP mode zou dat vrij belangrijk voor me zijn!

  7. Sander van der Vegte · 30-9-2010 · 15.49 uur

    @Wormpaul, ‘s nachts komen monsters tevoorschijn. Je kan een zwaard of pijl en boog maken om ze te lijf te gaan. Je kan ook beschermende kleding maken zodat je wat meer klappen kan vangen. Vijandige figuren laten waardevolle spullen achter, dus het is de moeite waard om ze aan te vallen. Als je daar geen zin in hebt en veilig wilt blijven kan je in de nacht ook verder je mijn uitbreiden en op zoek gaan naar waardevolle stenen. Je zit in ieder geval niet niks te doen.

  8. Rick · 30-9-2010 · 15.55 uur

    @Wormpaul, toevoeging aan Sander zn reply: Maar echt uitdagend is dat in leven blijven niet. Maar het is ook maar bijzaak eigenlijk, die monsters. Het is een extra spelelementje om de boel wat interessanter te maken, als je wilt. Want je kunt het spawnen van deze monsters op elk gewild moment tijdens de game uitzetten, zodat je je kan concentreren op bouwen alleen.

  9. Xandra · 30-9-2010 · 17.14 uur

    Leuk stuk! Ik ben erg benieuwd naar de game… maar misschien kan ik er maar beter niet aan beginnen! :P

  10. Noël Hamer · 30-9-2010 · 19.55 uur

    Aan de hand van dit artikel Minecraft gekocht en het gaf meteen (zoals Berend Jan) hetzelfde gevoel als het begin van Love. Alleen kon ik me daar niet in verdiepen doordat ik nog niet de juiste hardware heb en het begin net wat meer ‘hardcore’ is dan dit.

    Het eerste kwartier ging ik meerdere malen dood en kwam ik er niet in. Toen ik eenmaal een veilig haven had gemaakt en langzaam begon aan een mijn moest ik mij anderhalf uur later van de computer trekken om snel eten te halen bij de supermarkt. Her oergevoel van het opbouwen van fantastische forten en mijnen lijkt hier perfect uitgewerkt.

    Met name de multiplayer lijkt me het soort MMO waar ik altijd naar zocht maar nooit in heb kunnen komen.

  11. Marijn · 1-10-2010 · 13.53 uur

    Is Minecraft MMO dan de Play = Create = Share-game die LBP niet was? Als je een open wereld hebt die anderen ook kunnen betreden, en binnen die wereld iedere daad van spel (gaten graven, hutten bouwen) ook een daad van creatie (een gat, een hut) is, lijkt dat wel zo. Al heb ik het idee dat het spel-element in Minecraft niet zo heel sterk is. Als in: naast creëren is er niet veel te doen.

    Dit baseer ik trouwens op wat ik erover heb gelezen en gehoord. Ik begin er zelf liever ook niet aan, kan mijn tijd eigenlijk wel gebruiken :)

  12. Harry Hol · 6-10-2010 · 11.22 uur

    Het idee achter Minecraft is niet echt origineel. Het is terug te voeren op de MUSHes en MOOs uit de text-MUD dagen. Maar daar schrijf ik zelf nog wel wat over ;-)

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>