Bashers blijft in beweging



Vandaag introduceren we een nieuwe huisstijl, een kersverse uitgever en redactiechef, een redactiestatuut en een getweakte vormgeving. Kortom: Bashers blijft in beweging. Lees verder voor mijn toelichting.

Een korte geschiedenis

Laat ik eerst heel even in het verleden duiken - de veranderingen van vandaag zijn daar eigenlijk niet los van te zien.

Bashers bestaat alweer dik vier jaar, sinds februari 2006, toen de site werd opgericht met Small Media Group. Het idee was toen heel simpel: vier gamers blogden vanuit hun passie over games.

Twee jaar later nam ik de site over en ben ik Bashers gaan heroriënteren. Op dat moment leverde de boel - behalve wat schouderklopjes - niets op. Tegelijk zaten er uren, dagen, weken werk in. Ik besloot: als ik toch al die tijd investeer, kan ik er maar beter iets van maken waar ik 100% achter sta. Bashers werd het type gamesite dat er nog niet was, waarvan ik graag wilde dat hij bestond.

Ik zat ook nog in mijn hoofd met vragen die me bezighouden sinds ik in 1999 met Gamesen begon. Hoe maak je een journalistieke gamepublicatie voor een ouder publiek? Zijn er gamers die Power Unlimited, Gamekings en Insidegamer zijn ontgroeid, die nog wel enthousiast games spelen? Kun je een succesvolle site maken door je op die mensen te richten?

Idee 1: naarmate games volwassen worden, groeit de groep volwassen gamers. Er is meer om over te schrijven omdat games een steeds serieuzer te nemen cultureel medium worden, tegelijk zijn er dus meer mensen die het willen lezen.

Idee 2: volwassen gamers hebben minder tijd dan ze zouden willen om games te spelen en op het web naar games te zoeken. Wij vissen de krenten uit de pap zodat jij dat niet meer hoeft te doen.

Idee 3: goedgeresearchte reportages en prikkelende columns verleiden volwassen gamers om meer te lezen over hun favoriete hobby. Zeker als die artikelen bovengemiddeld goed geschreven zijn.

Idee 4: heel veel sites publiceren al waslijsten aan nieuws, reviews en previews. Het kan veel beter, onder andere met een echt onafhankelijke insteek, maar met beperkte middelen is dit onbegonnen werk. Dus laten we ons in eerste instantie richten op de unieke artikelen die nog nergens te lezen zijn.

Idee 5: in de populaire publicaties lees je vooral over de triple-A games met grote marketingbudgetten. Eenzijdig, gezien de opkomst van onder andere indiegames en platformen zoals de iPhone. Daar liggen kansen.

Tot nu toe heeft Bashers met name een publiek opgebouwd onder medejournalisten en andere gameprofessionals. Toch is het een heel ander beestje dan bijvoorbeeld het vakblad Control: Bashers is een breed geörienteerde publiekssite. Die kant willen we de komende tijd verder ontwikkelen en de veranderingen van vandaag geven aan hoe we dit voor ons zien.

Huisstijl en slogan

Ten eerste: de nieuwe huisstijl van Bashers. Het zwart/rood/wit blijft, maar er is een nieuw logo, ontworpen door Fredo Houben. Fredo’s logo reflecteert de mix tussen gezond fanatisme over games en journalistieke toegankelijkheid - van een site door experts, voor iedereen die games serieus neemt.

Het logo bestaat in drie smaken: het Bashers-wordmark, het B-logo en de isometrische B. De varianten worden op verschillende plekken gebruikt. In de onderstaande kennismakingsvideo komen ze alledrie voorbij.

Get the Flash Player to see this content.

Bij het logo hoort ook een nieuwe slogan, die eveneens de toegankelijkheid van Bashers benadrukt. Ja, we voeren vaak discussie over journalistiek, en we spreken graag indiedevelopers en Nederlandse gamemakers, maar het uiteindelijke doel is om beter, diepgaander, interessanter verslag uit te brengen over de wondere wereld van games, aan een breed publiek.

“Voor gamers die verder kijken”, dus. Die verder kijken dan de pr-machine van de grote gamepublishers. Die willen weten wat er achter hun favoriete hobby zit.

Organisatie

Ten tweede is er het een en ander veranderd aan de organisatie. Naast mijzelf, en het inmiddels aanzienlijke lijstje freelance auteurs, is Stefan Keerssemeeckers al een tijdje eindredacteur. Maar daarnaast is Robert Gaal nu de uitgever van Bashers, en is David Nieborg de redactiechef.

Laat ik beginnen met uitgever Robert Gaal. Gedurende de afgelopen twee jaar was Bashers een non-profitsite. Dat was prima, maar het voldoet niet langer om de volgende stap te kunnen zetten. Een inkomstenstroom is nodig om meer journalistieke inhoud te kunnen maken. Reportages, interviews, origineel nieuws, achtergronden. Goed geschreven content die je aan het denken zet. Nodig om verder te gaan met audio, video en andere ideeën waaraan we achter de schermen druk sleutelen.

Robert is inmiddels druk bezig de commerciële mogelijkheden aan te boren, met een nadruk op vernieuwing - bij ons zal je niet snel banners aantreffen, laat staan featureweken. Neem vooral contact op met Robert als je als commerciële partij samen met Bashers wilt groeien.

Dan redactiechef David Nieborg. Nu Bashers commerciëler wordt, is er inhoudelijk tegenwicht nodig. Iemand die de onafhankelijkheid en kwaliteit van de site waarborgt. David vervult die taak, met allereerst een redactiestatuut waarin onze principes staan uitgebeiteld, en waar jij als lezer ons aan kan houden. Het is de voorlopige culminatie van het bovenstaande gedachtenproces achter Bashers.

Tweaks

Tot slot is de site op flink wat punten getweakt - details vergeleken met de nieuwe huisstijl, de organisatie en het statuut. Toch wil ik ze nog even doornemen.

Nieuw zijn: de hovermenu’s bovenaan (een manier om de groeiende stroom van posts bij te houden), de zwartwit pixelpictogrammen, het nieuwe headlinelettertype en de compactere rubriekslabels in de zijbalk. Als laatste hebben we de algemene Share-knop ingeruild voor specifieke knoppen voor de (verreweg) meestgebruikte social media: Twitter en Facebook.

Je ziet het: Bashers blijft in beweging. Met een nieuwe huisstijl en betere site, een sterkere organisatie en een helder redactiestatuut zijn we weer een stuk dichter bij ons doel gekomen: een journalistieke en succesvolle kwaliteitssite over games.

69 reacties

  1. Robert Gaal · 1-6-2010 · 13.01 uur

    Het is me een eer heren! (en dames!)

  2. Yarno Ritzen · 1-6-2010 · 13.04 uur

    Succes ermee heren, ziet er goed uit :)

  3. Wieger van der Meulen · 1-6-2010 · 13.21 uur

    Goed om te lezen dat Bashers niet alleen kritisch naar haar omgeving kijkt, maar ook naar zichzelf! Fijn om te horen dat David de nieuwe Kotick van de site is geworden ;).

  4. Erwin Vogelaar · 1-6-2010 · 13.23 uur

    Toffe nieuwe stijl, ben benieuwd wat jullie nog verder in petto hebben.

  5. Rick · 1-6-2010 · 13.23 uur

    Ik weet niet of het aan mij ligt, maar alle bold lettertypes op de site zijn een beetje pixelated sinds de nieuwe stijl…

  6. OJ · 1-6-2010 · 13.25 uur

    Hier in chrome hetzelfde probleem, titels en logo onderschrift zijn ernstig pixelated…

  7. Sven · 1-6-2010 · 13.27 uur

    Het wordt nog eens heel groot dat Bashers! Super!

  8. Jelle Schut · 1-6-2010 · 13.33 uur

    Leuk, maar in de nieuwste Firefox is ie ineens heel erg traag.

  9. Wormpaul · 1-6-2010 · 13.37 uur

    Ik ben een fanatieke gamer, niet uit de business maar verknocht aan deze site :-)

    Goed om te zien dat alles blijft doorgroeien, qua stijl/inhoud en ook qua imkomsten nu!

    Succes met alles en ik zie uit naar een spannende toekomst (inclusief tijdschrift!)

  10. Dennis · 1-6-2010 · 13.50 uur

    Ik ben een groot fan van Bashers, lees geen enkele gamesite en zit ook niet in de industrie, maar lees Bashers met veel plezier. De filosofie achter Bashers ligt mij wel, ik hoef inderdaad geen herschreven persberichten of gesponsorde reviews te lezen. Ga zo door!

  11. Nicolas Van Hoorde · 1-6-2010 · 13.51 uur

    @Jelle - In Chrome is ie ook plots erg traag geworden. :(

  12. Wormpaul · 1-6-2010 · 14.14 uur

    Op mijn werk (IE) heb ik ook een paar vage bugs/slordigheden als ik een artikel open (hoofdpagina gaat prima)

    Moeten we die nu al melden of nog even paar dagen wachten tot alles goed staat?

  13. Sven · 1-6-2010 · 14.24 uur

    Hier gaat volgens mij iets fout in de vormgeving. Het reactieblok waar ik dit nu schrijf staat onderaan de tekst en de site wordt hieronder nogmaals herhaald. En idd ook bij mij pixelated letters

  14. Luke van Velthoven · 1-6-2010 · 14.50 uur

    Hier ook pixeltjes inderdaad, en ga via die commerciële partijen een tijdschrift maken zou ik zeggen. De PU heb ik onlangs opgezegd (sorry, PU) en iets als GMR mis ik.

  15. Niels ’t Hooft · 1-6-2010 · 14.51 uur

    @Wormpaul & @Sven: Is jullie probleem nu opgelost?

    @Jelle & @Nicolas: Hopelijk was de traagheid puur de twitterhoos die doorklikte naar Bashers. Is het nu weer normaal?

    @Rick & @OJ: Dat fontprobleem snap ik niet… We kijken ernaar.

  16. Rick · 1-6-2010 · 15.18 uur

    @Niels: Als je een screenshotje wilt hebben oid moet je even een seintje geven. Het is overigens niet alleen lelijk in Chrome, maar ook in IE. Firefox doet t wel goed.

  17. friesegamer · 1-6-2010 · 15.21 uur

    Vorig jaar op G-ameland kwam ik jullie tegen en ben nu een vaste lezer. Naast de 1001 volgzame sites laat bashers een ander geluid horen: kritisch en met een bredere horizon. Persoonlijk zou ik een betaald lidmaatschap of vorm van donatie niet afslaan. Ik zie liever leden iets met basher doen dan mogelijk aandeelhouders van partners.

  18. Niels Peuchen · 1-6-2010 · 15.26 uur

    Even gekeken in Firefox en ook daar is bij mij de font lelijk.

  19. Luke van Velthoven · 1-6-2010 · 15.28 uur

    Ik heb in Firefox ook pixels. Windows 7.

    http://i46.tinypic.com/2h6yrcz.png

    Nou ja, pixels, het is niet helemaal scherp.

  20. Eline Muijres · 1-6-2010 · 15.34 uur

    Hetzelfde probleem hier. Windows 7, Chrome. In IE8 ook overigens.

    Ik vind het nieuwe logo trouwens leuk, ik hou wel van strak design.

  21. Jelle Schut · 1-6-2010 · 15.39 uur

    @Niels, tis iets minder, maar hij laadt nog steeds opvallend langzamer dan de oude Bashers.

  22. sven · 1-6-2010 · 15.48 uur

    @Niels: Probleem is idd opgelost. Site loopt nu niet herhalend door onderaan. Echter blijven de pixelated letters. Maar dat is vast een ander probleem.

  23. Thomas · 1-6-2010 · 16.05 uur

    Het ziet er strak uit, alleen is de subtekst onder het logo, standaard AI letertype, beetje jammer en wat mij betreft lelijk, misschien omda tik er te veel tegen aan kijk. Maar als Interactie Media student mag je dat wel verwachten en niemand anders is het opgevallen. Sinds je bij ons op de HvA lang bent gekomen volg ik Bashers en vind ik het een zeer goed site! Volgend jaar misschien een baan als gast docent? Als ik toch bezig ben, wil ik hierbij David Nieborg verleiden om ook eens op de HvA langs te komen. Misschien is het mogelijk om een keuze vak op te zetten, ik ben alvast van de partij!

  24. Wormpaul · 1-6-2010 · 16.13 uur

    Net de statuten gelezen en toen las ik `t volgende;

    Bashers is een journalistiek platform dat crossmediaal publiceert over digitale spellen (games). Het verzamelpunt van het platform is de website Bashers.nl.

    Betekend dat de rubriek; Unplugged nu helemaal van de baan is? Vond het namelijk altidj wel een ontspannende en aparte rubriek en zou `t graag zien op Bashers :)

  25. Niels Peuchen · 1-6-2010 · 16.23 uur

    @Wormpaul: Aldus de - geüpdatete - About-pagina: “Bashers zoekt verder dan alleen de triple-A producties met grote marketingbudgetten. We behandelen ook mobile games, webgames, obscure indiegames en games die je op straat of op een bord speelt.” Dus ik denk niet dat je daarvoor hoeft te vrezen. ;)

  26. sven · 1-6-2010 · 16.31 uur

    Ik zou helemaal in mijn nopjes zijn als er (nu we het toch over crossmediaal publiceren hebben en er een ‘nieuwe media’ onderzoeker redactiechef is) een iphone app van bashers komt. Maar dan praat ik wellicht voor mijn beurt?

  27. Guan van Zoggel · 1-6-2010 · 16.33 uur

    Hier werkt ‘ie vlekkeloos (Windows XP/FireFox). Strakke update weer! =)

  28. Jesse Zuurmond · 1-6-2010 · 17.30 uur

    Ben erg blij met de nieuwe slogan, past beter bij het karakter van Bashers. Op een mooie toekomst voor Bashers :-)

  29. Berend Jan · 1-6-2010 · 17.40 uur

    Huh weer een nieuwe huisstijl, ik dacht dat de vorige nog niet zo lang geleden was gekomen. Als ik straks (2012) mijn bashers shirt krijg staat daar het logo van 3 huisstijlen geleden op :).

  30. Niels ’t Hooft · 1-6-2010 · 18.12 uur

    @Thomas: De sloganfont is hetzelfde als de headlinefonts. Ik vind ‘m mooi, al werkt hij beter op groter formaat.

    @sommigen: De headline/sloganfont wordt ingeladen via lettertypewebdienst Typekit, net als de vorige font van Bashers. Ik snap daarom niet zo goed wat er mis gaat - en als het nu mis gaat, waarom de vorige keer dan niet? Ik heb het bij de support van Typekit neergelegd.

    @Berend Jan: Dit is de eerste keer sinds de oprichting dat we een nieuw logo hebben. We hebben eerder wel de ‘B’-button laten vallen, maar het wordmark bleef hetzelfde. Wat logo betreft zijn we klaar voor de komende vier jaar, zou ik zeggen.

  31. Stefan Popa · 1-6-2010 · 18.35 uur

    Heerlijk fris en fruitig. Ondanks dat het wéér een verandering is binnen Bashers, vind ik het legitiem. Ik ben zeer benieuwd wat de toekomst ons gaat brengen.

  32. David Nieborg · 1-6-2010 · 18.37 uur

    Moooi hoor! Leuk om te zien dat er zoveel positieve reacties zijn.

    @ Wieger Als ik bijbehorend salaris krijg wil ik best de Kotick van deze site worden ;)

    @ Thomas Volgens mij is de kans aanwezig dat ik maandag a.s. een gastcollege op de HvA geef.

    @ sven Lijkt mij ook tof (een iPad app zou nog beter zijn :) maar dat lijkt mij echt iets wat (pas) kan als er budget voor zou zijn (of er moet een enthousiaste programmeur in de zaal zitten *hint*)

  33. ErikJ · 1-6-2010 · 18.40 uur

    Toch altijd weer schrikken als Bashers weer veranderd is, maar complimenten voor de duidelijke uiteenzetting van wat jullie willen bereiken! En om even tegenwicht te bieden aan de stelling dat hier voornamelijk journalisten en insiders zitten; ik behoor niet tot die groep en ben toch een trouwe lezer. Goede zet om David meer te betrekken in het geheel, want hij weet altijd de discussies naar een hoger niveau te tillen in de podcast. Ik ben benieuwd wat er de komende tijd allemaal gaat veranderen (het klinkt alsof er heel wat op komst is)… Ik blijf zeker de site volgen!

  34. Sunboom · 1-6-2010 · 19.04 uur

    Vette shit.

  35. Jurrie Hobers · 1-6-2010 · 20.24 uur

    Mooi werk heren.

    Elke verandering heeft even tijd nodig (afwenning) en kan daarna verder groeien als een echt merk.

    Bashers for President!

  36. Martijn · 1-6-2010 · 20.25 uur

    Mooi nieuw design! Lekker recht voor z’n raap. Goed om te zien dat er echt geprobeerd wordt van gamereporting een volwaardig journalistiek vak te maken.

  37. Joris · 1-6-2010 · 20.44 uur

    Hoi!
    Het is sowieso al tof om te zien hoeveel content er elke week bij komt. Dat was eerder wel anders, toen je soms een week lang naar hetzelfde stukje zat te kijken.

    Nieuwe huisstijl doet me een beetje aan de nieuwe stijl van NRC (Next) denken. En dat is, denk ik, wel positief.

  38. Bas Bouwman · 1-6-2010 · 20.46 uur

    Mooie aanpassing van de huisstijl, het past bij de doelgroep en het gevoel wordt alleen maar sterker, de kracht zit m ook tegelijk in het feit dat je ondanks de grote veranderingen een vertrouwd gevoel hebt, alsof je niet anders gewend bent, dat is volgens mij de beste manier om verandering toe te passen.

    Mooie slogan, het geeft in een zin weer wat je kan verwachten.

    Trouwens in het stukje van Organisatie staat het volgende:

    Reportages, interviews, origineel nieuws, achtergronden. Goed geschreven content die je aan het denken zet. Nodig om verder te gaan met audio, video en andere ideeën waaraan we achter de schermen druk sleutelen.

    Betekent dit dat er ( om het even plat te zeggen) ook Vodcasts komen, of video opnames van interessante trips discussie avonden zoals Versus mode en interviews.

    Ik ben erg benieuwd naar de versterking van Robert Gaal en David Nieborg, voor we het weten hebben we elke Donderdag Prive college met Dokter anders David.

    @Niels ‘t Hooft dat alle wensen en dromen die je graag wilde doorvoeren waar mogen komen met Bashers.

    Go Bashers op de toekomst van het serieuze gamen

  39. Milan Busink · 1-6-2010 · 21.32 uur

    Erg mooi en straks logo! Ik ben erg benieuwd naar de veranderingen die komen zullen! De versterking van David en Robert doet daar goed aan. David is een van de mensen waarvoor ik de podcast luister. (Naast de vaste helden natuurlijk!)

    Succes!

  40. Thomas · 1-6-2010 · 21.38 uur

    @Niels: inderdaad,was me niet eens opgevallen, toch iets beter mijn best doen op grafisch gebied. * schaamt zich* Maar dit steunt het op groter formaat argument alleen maar.

    @David: Helaas niet voor een vak wat ik volg en tevens loop ik stage. Jammer, had ik nog wat kunnen leren, volgende keer beter.

    Had ik al gezegd, leuk stuk… Ik zeg niet ga zo door want dan stopt de ontwikkeling en dat zou zonde zijn.

  41. Niels · 1-6-2010 · 22.07 uur

    Ziet er sjiek uit. En ik wil als minder fanatieke gamer en niet journalist die wel fanatiek meeleest nu eens mijn complimenten geven voor de inhoudelijke stukken die erg fijn zijn om te lezen.

  42. VN1X · 1-6-2010 · 22.11 uur

    Ziet er heerlijk strak uit. Een positieve verandering wat mij betreft. Enige wat nu nog scheelt is het inlog systeem. Ga zo door mensen!

  43. Thymon AW · 1-6-2010 · 22.14 uur

    Het mooiste van de huisstijl is nog altijd dat het Bashers logo rood kleurt als je er overheen beweegt :-) Strak logo geworden. Prachtig!
    Ook met de laatste reacties en populaire artikelen nu bovenaan in handbereik. Keurig gedaan Bashers!
    Wanneer komt de Bashers app eigenlijk? :-p Staat die ook in de planning? Nog niet lees ik net? Moeten jullie serieus overwegen! (en doorzetten!).

  44. Thymon AW · 1-6-2010 · 22.16 uur

    Overigens heb ik de legendarische rode B knop nog in het homescreen staan van mijn iPod touch. :-)

  45. VN1X · 1-6-2010 · 22.17 uur

    Holy shiznit. Net even die logo animatie bekeken. Ziet er goed uit! laat dit alstublieft de nieuwe intro zijn voor alle toekomstige videos die jullie gaan produceren. Ben benieuwd naar eventuele perstripjes en meer interessante artikelen.

  46. VN1X · 1-6-2010 · 22.20 uur

    *kijkt nog een keer de logo animatie die mij erg doet denken aan de intro van the ‘Cube (which is great!)*

    Was er overigens al een edit knop? Ik spam het zo onder andere een beetje vol. :P

  47. Nicolas Van Hoorde · 1-6-2010 · 23.10 uur

    Over dat pixelachtige font: ligt het gewoon niet aan het font zelf? Want als ik naar de logo-animatie kijk, lijkt het alsof de slogan ook in dat font is en er ook wat pixelachtig uitziet.

  48. Wormpaul · 2-6-2010 · 7.41 uur

    Op mijn werk (waar ik nu te vaak zit, thuis nog tijd gehad om te kijken gisteravond) heb ik nog steeds last van een fout rechtsbovenin op de frontpage (vage roze balk…)

    Iemand anders daar ook last van?

    En volgens mij is de resolutie ook te laag hier op `t werk, letters komen niet helemaal strak naar voren zoals je wel zou verwachten/zoals `t altijd was…is dat mogelijk dat dit aan onze resolutie op `t werk ligt?

  49. Wormpaul · 2-6-2010 · 7.43 uur

    Laatste punt;

    Als ik over een naam heen ga met de muis (van degene die `t artikel heeft gemaakt) en je krijgt wat uitleg over die persoon valt vaak nog de tekst buiten `t roze gedeelte.

    Ligt dit opnieuw aan de resolutie of foutje op de site? (waar ik overigens al maanden last van heb)

  50. Robert Gaal · 2-6-2010 · 11.33 uur

    Er zijn plannen voor een Bashers iPad app, en die gaan we allemaal delen zodra we weten dat die maffe droom werkelijkheid kunnen worden :) Ben je een game of app developer, neem dan zeker contact op.

  51. Han · 2-6-2010 · 14.21 uur

    Goede verbeteringen, vooral de hovers zijn een mooie technische verbetering. Ik vind het sloganfont niet heel goed bij het logo passen, maar in de titels komt het lettertype goed tot zijn recht. Ben benieuwd hoe de organisatorische aanpassingen in de praktijk zullen uitpakken.

  52. Sander · 2-6-2010 · 16.07 uur

    Leuk en ambitieus dat jullie inkomsten willen genereren, maar hoeveel bezoekers hebben jullie, want die heb je dan wel nodig. Google Ad Planner en Alexa indexeert jullie niet, wat over het algemeen betekent dat een site minder dan 25k bezoekers per maand heeft, veelste weinig om zelfs minimale inkomsten te genereren, zeker via advertenties.

  53. Thom Stokkel · 2-6-2010 · 17.18 uur

    @Sander Dat is precies het ouderwetse denken waar we vanaf willen stappen. Wij vinden kwaliteit belangrijker dan kwantiteit, we hebben daarom ook genoeg plannen om op innovatieve manieren geld te verdienen. Er is zo veel meer mogelijk dan simpele advertenties, waar je overigens zelfs als grote website (haast) geen winst op kunt maken. Hoe wij het precies gaan doen merk je vanzelf. Maar met jouw insteek zouden we inderdaad geen stap verder komen =)

  54. Sjoerd · 2-6-2010 · 17.36 uur

    @Thom Smoesjes. Hup, doe maar persberichtjes copy-pasten. ;)

    Sluit me aan bij Han als het gaan om de slogan, vooral de uitlijning kan beter. Verder weer een stap in de goeie richting!

  55. Sander · 2-6-2010 · 18.20 uur

    @Thom, er zijn al heel veel mensen die hier heel veel over hebben nagedacht. Maar op wat voor manier je ook inkomsten wil genereren; je moet traffic hebben. Je kan dat wel op ouderwets denken gooien maar zonder aantallen is er niks te bereiken, anders waren alle kleine websites op het internet wel rijk.

    Nou kunnen jullie opperen dat jullie traffic veel waardevoller is omdat je bijv kan zeggen dat jullie bezoekers meer uit te geven hebben of invloedrijk zijn bij bedrijven/consumentengroepen. Maar dat zal je dan eerst moeten bewijzen en dan alsnog is het moeilijk te verkopen.

    Direct aan je bezoekers verdienen (premium content/donatie/product verkoop) is ook geen optie. Want zelfs als je conversie 3 keer zo hoog zou zijn als bij andere site’s; je moet er traffic voor hebben.

    Ik heb door de jaren heen best wel wat respect voor Bashers gekregen, met name omdat het aan best goede zelfreflectie doet en leert van z’n fouten. Maar ik hoor graag meer over jullie commerciele plannen, ik kom zelf ook uit de commerciele hoek en zie het gewoon niet werken…

  56. Stefan Keerssemeeckers · 2-6-2010 · 19.41 uur

    @ Sander

    Hee, weet je wat? We gaan hier ons businessmodel op straat gooien! :D

  57. Mitchell · 2-6-2010 · 22.51 uur

    Toch heeft Sander, zij het wat negatief, een punt en ben ik benieuwd hoe jullie het gaan aanpakken. Niet dat ik het hoef te weten, liefst zie ik namelijk niks qua reclame, maar de toekomst zal het wel uitwijzen.

    Overigens vind ik de nieuwe huisstijl lekker strak en herkenbaar. Kom al enige tijd op Bashers als lezer en het is toch wel een site geworden waar ik toch langs wil surfen om even een artikel te lezen. Jammer alleen van sommige ‘opsom’ artikelen, maar ik ben vrij genoeg om die over te slaan.

  58. Jorgen · 2-6-2010 · 23.29 uur

    @Sander, als je nog iets meer in de commerciele hoek thuis zou zijn, dan zou je ook weten dat niches vaak veel minder bezoekers hebben maar wel een veel interessantere doelgroep, waar je dus hogere tarieven voor kunt vragen.

    Het lijkt er sterk op dat de commerciele ervaring door jou is opgedaan bij sites waar het alleen draait om massa en nog eens massa.

    Of Bashers in staat is hier een slaatje uit te slaan is een andere verhaal, maar dat is even m’n punt niet.

  59. Robert Gaal · 3-6-2010 · 10.02 uur

    Op Bashers gebruiken we een achternaam bij een reactie. Zouden jullie ook eens moeten proberen, anders kan ik hier moeilijk op reageren.

    Als je dat niet wil en liever achter de schermen discussieert: mijn mailadres staat in het artikel. Daar hoor ik ook graag jullie ideeën.

  60. Wormpaul · 3-6-2010 · 10.35 uur

    @ Robert;

    Betekend dat ook dat jullie liever niet hebben dat mensen met “nick” names hier komen?

    Wil best mijn Wormpaul account veranderen in mijn echte naam mocht je daar behoefte aan stellen :-)

  61. Ruud · 3-6-2010 · 13.55 uur

    Tekst blijft tekst, schermen heeft daar niks mee te maken.
    Neem aan dat elke tekst serieus genomen wordt, ongeacht het presenteren van achternaam of niet.

  62. Stefan Keerssemeeckers · 3-6-2010 · 22.00 uur

    @ Ruud

    Natuurlijk wordt niet iedere tekst serieus genomen.

  63. Mitchell · 4-6-2010 · 0.33 uur

    Als ik mijn achternaam gebruik, kan je makkelijker reageren? Niemand in mijn omgeving noemt mij bij mijn achternaam voor een gesprek…

  64. Ruud · 4-6-2010 · 10.27 uur

    “Beste wiegmans, ga eens bier halen!” klinkt erg plausibel

  65. Niels ’t Hooft · 4-6-2010 · 14.00 uur

    @Sander: Fijn te horen dat ons commerciële lot je genoeg aan het hart gaat om te reageren. Ik besef me dat het pittig wordt om een ‘bedrijf te maken’ van Bashers, maar we hebben hier een boel vernieuwende ideeën voor, en overigens ook het vertrouwen dat we het bereik van deze site verder kunnen laten groeien op basis van de kwaliteit, de toenemende toegankelijkheid, en de werkelijk volwassen insteek (25K is trouwens een bijzonder krappe schatting). Verder sluit ik me aan bij wat Thom zegt: wat de ideeën precies zijn zal je snel genoeg merken. Ongetwijfeld zal niet alles meteen aanslaan, maar we zijn in elk geval niet van plan ons neer te leggen bij de huidige mechanismes van de status quo. Kortom, we willen met de commerciële plannen net zo vernieuwend zijn als met de redactionele plannen.

    @Han en @Sjoerd: We blijven tweaken… De slogan (qua positie en typografie, met de slogan zelf ben ik heel blij) was een pijnpunt tijdens de voorbereidingen - dit is het beste wat we met redelijke moeite en tijd konden maken. Maar we gaan er zeker nog eens goed naar kijken; wat mij betreft zit de site in een constante evolutie. Overigens, als jullie concrete ideeën hebben zijn mock-ups erg welkom!

    Tot slot, @Mitchell: Duh, je vrienden weten al dat je deze Mitchell bent en niet die andere. Anyway, niemand is verplicht zijn achternaam te gebruiken, maar het maakt een discussie wel prettiger.

  66. Robert Gaal · 4-6-2010 · 14.10 uur

    Nou, ik bedoelde meer dat ik dan kan snappen waar jullie vandaan komen. Om op het punt terug te komen: bij Bashers gaan we het een tikkie anders doen, en dat kan denk ik ook gezien de kwaliteit. Hoe? Dat hopen we zo snel mogelijk aan jullie te kunnen laten zien!

  67. Arjan Punter · 7-6-2010 · 14.55 uur

    Ziet er weer goed uit.. Ik ben zeer benieuwd naar de nieuwe content die jullie gaan aanbieden.

  68. Niels ’t Hooft · 7-6-2010 · 17.41 uur

    Voor wie geïnteresseerd is, een kleine update over ‘font rendering’ van de behulpzame supportmensen van Typekit (de webdienst die zorgt voor de lettertypes op Bashers):

    It’s possible that Droid Serif [de oude headlineletter van Bashers] renders better than Museo Sans [de huidige letter] for the particular users from whom you’re hearing reports, but the opposite could be true for other users. It depends on a number of factors. Type rendering on the web is a complicated, multi-layered phenomenon. This chart at Typophile comes closest to illustrating what’s involved:
    http://typophile.com/node/70216

    You can check various Typekit fonts’ rendering via our Browser Samples tab. Here are screenshots of Museo Sans and Droid Sans:
    http://typekit.com/fonts/museo-sans#browse-browser-samples
    http://typekit.com/fonts/droid-serif#browse-browser-samples

  69. Bas Bouwman · 8-6-2010 · 18.32 uur

    @ Niels, echt machtig interesant hoe een lettertype afhankelijk is van het OS en Browser. Houd dit in dat het lettertype nooit helemaal perfect is voor iedereen? Ik heb Windows 7 en de laatste Firefox, ik had eerlijk gezegd geen last van blokkerige letters.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>