Is de introductie van de Windows Phone 7 mosterd na de maaltijd?



Op woensdag schrijft Joost Rietveld, Ellen de Lange-Ros of Maarten de Koning over de gameindustrie.

Gisteren werd de Windows Phone 7 officieel voorgesteld door Steve Ballmer, in het fameuze Manhattan, New York. De Windows Phone 7 (WP7) is Microsofts antwoord op de iPhone 4G en de laatste generatie Android-toestellen. Gezien het gigantische evenement, en de wereldwijde exposure die de lancering teweegbracht, lijkt het erop dat Microsoft de WP7 heeft neergezet als de must-have smartphone van 2010/2011. Toch?

De Windows Phone 7 als game platform?

Ondanks het feit dat er nu druk gespeculeerd wordt of Microsoft niet te laat op de markt komt, gaat het mij juist om de integratie van Xbox Live en de mogelijkheden die er voor (indie-)ontwikkelaars en gerenommeerde uitgevers zijn om hun titels op de markt te brengen. Aangezien ik al zeer te spreken ben over het besturingssysteem met een zeer responsieve aanraakbesturing, overzichtelijke menu-layout, het gebruik van dynamische menuknoppen en een optimale sociale integratie op alle niveaus, ben ik juist benieuwd hoe Microsoft de WP7 als gameplatform gaat profileren.

Het succes van Xbox Live

Één van de grootste successen van de Xbox-consoles, is de online infrastructuur die Xbox Live heet. Vriendenlijsten, leaderboards, Achievements (Microsoft was de eerste), Xbox Live Arcade (XBLA), Indie Games en ga zo maar door. Zelfs de concurrentie (lees: Playstation Network) heeft nog steeds het nakijken. Het punt wat ik hier wil maken, is het feit dat Microsoft met Xbox Live een hele sterke troef in handen heeft.

Zo kunnen zij perfect bestaande reeksen op de Xbox 360 uitbreiden en cross-platform maken met de WP7. Een van de meest recente voorbeelden daarvan is Halo Waypoint . Dit is in feite een hub die fungeert als centrale informatiebron van alles wat met Halo te maken heeft. Denk hierbij aan wekelijkse content waar doorgewinterde spelers centraal staan, strategieën gepubliceerd worden, waar achtergrondinformatie en beeldmateriaal bekeken kan worden van bijvoorbeeld Halo Legends of video-interviews met ontwikkelaar Bungie. En wat dacht je van alle ‘milestones’ (oftewel een reflectie van een bepaalde Gamerscore) en awards die je kan behalen en beheren in Halo Waypoint? Kortom, ideaal om met je community verbonden te blijven als je onderweg, op je werk of op school bent.

Rocket Riot on the go

Maar zo zijn er ook diverse spin-offs mogelijk waarbij je bestaande spelreeksen nieuw leven inblaast zoals bijvoorbeeld Project Sunburst, een tower defense-game die zich afspeelt in het Crackdown 2-universum. En zou het niet tof zijn om, bij wijze van spreken, een XBLA-titel zoals Limbo op je Xbox 360 te spelen, en om deze vervolgens de volgende ochtend weer verder op te pakken? Uiteraard hebben we te maken met totaal verschillende technische specificaties en limitaties per platform, maar theoretisch gezien zou dit moeten lukken. Een goed voorbeeld hiervan is onze eigen titel Rocket Riot (XBLA en WP7), die behoorlijk aan elkaar gewaagd zijn qua prestaties. In de toekomst zou je dan gewoon, nadat je de avond van te voren je spel op je 360 opgeslagen hebt, je spelvoortgang kunnen oppakken als je in de trein zit. En juist dat is de toekomst. En welke concurrent kan zeggen dat zij een volwaardige (lees volwassen) gamestudio in huis hebben zoals Microsoft Game Studios, die dit soort nieuwe iteraties op bestaande spelreeksen kan doorvoeren? En als ik de aangekondigde line-up mag geloven, komen er nog vele bekende IP’s naar de WP7.

Geld moet rollen

Maar bovengenoemde staat of valt bij een open, duidelijk en commercieel distributiekanaal. Ook op dit gebied lijkt Microsoft zijn kaarten goed op orde te hebben. Microsoft heeft twee grote pijlers: enerzijds de Xbox Live-titels, die garant staan voor kwaliteit en de beschikking hebben over de eerder genoemde functies. Daarnaast is er de vrije markt, waarin kleine ontwikkelaars hun games en applicaties voor lagere bedragen (of gratis) kunnen aanbieden, zonder de beschikking over die bepaalde Live-features. Op deze manier zorgt Microsoft dat de gevestigde orde van ontwikkelaars en uitgevers een kans krijgt om prominent in Microsofts Marketplace te staan (iets wat in de Apple Store niet te beïnvloeden is), terwijl de indie-ontwikkelaars ook een kans krijgen om furore te maken op dit platform, al dan niet in een andere, daarvoor bestemde sectie. Wat mij betreft een verstandige keuze, waarbij je enerzijds een goed portfolio opbouwt als zijnde Microsoft, maar de poort toch openzet voor die zeer (onder)gewaardeerde indie-ontwikkelaars, die je platform zo interessant kunnen maken.

Doelgroep?

Maar het blijft een feit dat bovengenoemde factoren van toepassing zijn op de meer ervaren gebruiker die mogelijk ook in bezit is van een Xbox 360. De Windows Phone 7 daarentegen, is en blijft een telefoon die ook door mensen gebruikt zal worden die geen affiniteit hebben met games. In hoeverre is deze Xbox Live-integratie dan van belang? Dat is, en blijft, subjectief, maar het moge duidelijk zijn dat Microsoft nu alles uit de kast trekt om zowel de fervente gamer, hippe huismoeder als hardwerkende vader wil aantrekken om een Windows Phone 7 in huis te halen. En zoals het er nu naar uit ziet ben ik ook een van die personen die in november op zoek gaat naar een gelikt WP7-toestel! En dat komt uit de mond van een trouwe Apple-fan…

4 reacties

  1. Menno Schellekens · 13-10-2010 · 17.29 uur

    Goed stuk, Maarten!

    Ik ben benieuwd in hoeverre het mogelijk is om het succes van de App-Store na te bootsen. De Android Marketplace is bijvoorbeeld bij lange na niet zo populair als de App-Store. Dat is, denk ik, te wijden aan toegankelijkheid (qua interface en betalingssysteem) en aan marketing. ‘There is an App for that’ lijkt me een van de meest succesvolle slogans van de laatste jaren, die een hele generatie aan telefoons heeft gedefinieerd.

    Ik kijk vooral met veel interesse naar de Xbox Live-winkel en hoe populair die zal zijn ten opzichte van de ‘normale’ store. Er zijn lange tijd geruchten geweest dat Apple eveneens zo’n ‘premium store’ zou introduceren, maar dat is nooit gebeurd. Ik kan me het succes ervan wel voorstellen: mits de prijzen aantrekkelijk zijn is het natuurlijk in het voordeel van de consument om bij ‘betrouwbare’ App te gaan kijken.

  2. Bart · 13-10-2010 · 17.32 uur

    Leuk stukje, en we zitten op één lijn. Potent gameplatform dat ook als zodanig gepositioneerd wordt.

  3. Arjan Punter · 13-10-2010 · 17.41 uur

    Heel erg jammer dat het zo lang heeft moeten duren voordat Microsoft met Windows 7 komt. Het meest vreemde vind ik dat in alle nieuwsberichten over het OS is te lezen dat veel functionaliteit pas later wordt toegevoegd. Vooral bij simpele functies zoals copy+paste vraag ik me dan af waarom het allemaal zo lang duurt. Is MS zo’n bureaucratisch bedrijf?

  4. Niels ’t Hooft · 13-10-2010 · 19.32 uur

    @Arjan: Ik denk dat Microsoft juist ‘achterloopt’ met WP7 omdat de bureaucratie is omzeild. Als ze WP7 binnen het logge oude systeem hadden gebouwd, was het gewoon een volgende versie van Windows Mobile geworden. Bloated en achterhaald dus. Maar het systeem is zo fris en vernieuwend, dat het haast niet anders kan of het is gemaakt door een extreem gefocust, relatief klein team van knappe koppen. Als het ware een ‘startup binnen de corporatie’, vergelijkbaar met hoe Apple producten als de iPhone en iPad heeft ontwikkeld. Die zich ook kenmerkten door ‘missende features’ bij de launch - op de iPhone kon je nog niet eens apps draaien. Overigens heeft Apple ook laten zien dat copy-paste niet zo simpel is als je denkt op een smartphone, als je het goed wilt doen - en dat je er mee weg kan komen om het weg te laten :-)

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>