Uitdagingen en kansen in de App Store



Op woensdag was er op Bashers al aandacht voor de zakelijke kant van games met de rubriek van Joost Rietveld. Door zijn verhuizing naar Londen en interesse van anderen om ook hun ideeën te spuien, bieden we je vanaf nu elke woensdag de nieuwe rubriek Bashers in Business. Oftwel: de visie van Bashers op de gamesindustrie, de bedrijfsmodellen en de dollars. Waarbij het natuurlijk altijd voorop blijft staan dat het voor jou als gamer goed leesvoer blijft. Saaie marketingverhalen zijn er al genoeg, die gaan we je hier niet voorschotelen. Wel onze inside-verhalen over ontwikkelingen in de industrie, belangrijke verschuivingen of aspecten van het maken van games die je elders niet leest. De rubriek wordt afwisselend geschreven door Joost Rietveld, Maarten de Koning en Ellen de Lange-Ros. Welkom bij Bashers in Business!

Eén van de grote veranderingen in de gameindustrie van de afgelopen jaren is de stormachtige opkomst van Apple’s App Store, met zijn grote hoeveelheid aan kleine games die je even snel speelt. Maar hoe vergaat het de developers van zulke games? Verdienen ze goud geld (ja, sommigen) of worstelen ze met naamsbekendheid (ja, de meesten)? Welke tips en trucs halen developers vandaag de dag uit de kast om jou als gamer te verleiden hun spel te spelen? Op de Game Developers Conference in Keulen werden hier prachtige verhalen over verteld. Voor iPhoneclub heb ik dat allemaal op een rijtje gezet en hier vertel ik je de belangrijkste lessen die ik uit Keulen heb meegenomen.

Worstelen voor aandacht

Iedereen die een beetje op de hoogte is van het ontwikkelen van games voor de App Store weet dat je hier grote hits kunt scoren. Denk aan games als Doodle Jump, Words with Friends of Angry Birds en je ziet een kleine developer met veel succes. Toch staan er tegenover dit succes heel erg veel ontwikkelaars die worstelen met naamsbekendheid en aandacht. Het grote succes is lang niet voor elke partij weggelegd en de App Store belooft allang geen gouden bergen of gegarandeerd succes meer.

De store van Apple is het meest interessant

Wel geven ervaren ontwikkelaars aan dat Apple’s winkel op dit moment verreweg de meest rendabele onlinewinkel is. Andere stores kampen met betalingsproblemen naar developers of een enorme fragmentatie vanwege te grote diversiteit aan toestellen en schermresoluties. Daardoor blijft het toch het meest interessant om games voor de apparaten van Apple te ontwikkelen, ook al is Android aan een opmars bezig en probeert Windows opnieuw marktaandeel te veroveren.

Trucs om aandacht te krijgen

Om aandacht van gamers te krijgen in de overvolle Store, halen developers vele trucs uit, zoals het regelmatig uitbrengen van updates waardoor een klein spelletje als Doodle Jump toch aantrekkelijk blijft. Ook zoeken ontwikkelaars naar sites die hun game willen reviewen, of doen ze mee aan events om hun app een dag gratis aan te bieden. Voordeel van zo’n actie is dat je game sterk kan stijgen in de hitlijsten van Apple, waardoor er in de dagen erna weer veel meer interesse is voor betaalde exemplaren van de game. Verder worden games gratis gemaakt met in-game aankopen, om de drempel voor aanschaf te verlagen en een hoge plek in de hitlijsten te bereiken.

Gratis games leveren veel op

Een andere truc om de hitlijsten te bestormen, is om reclame voor je eigen spel te maken in andere games. Dit kan spectaculaire resultaten hebben. Zo kan Ngmoco met een advertentiecampagne in We Rule van slechts enkele dagen direct 500.000 spelers aantrekken voor een nieuwe game. Indrukwekkend! Denk niet dat betaalde games voor een ontwikkelaar belangrijker zijn dan de gratis versie, dat is allang niet meer zo. De advertenties in Words With Friends leveren de makers soms meer geld op dan de betaalde versie. Binnen het bedrijf worden daarom soms verhitte discussies gevoerd of het wel handig is als gamers overstappen van de gratis versie naar de betaalde.

Andere dynamiek dan consolegames

Er zijn overigens diverse ontwikkelaars die melden dat een grote hit niet direct nodig is. Er zijn diverse topgames die pas na een paar maanden, en een aantal updates, heel goed gingen lopen. Dit is een totaal andere dynamiek dan bij de traditionele consolegames, waarbij wel 70% van de totale verkopen in de eerste twee weken moet worden gerealiseerd.

Vraag geld van de consolehouder

Er zijn ook totaal andere manieren om geld met een spel te verdienen. Zo kan het interessant zijn om geen geld van gamers te vragen, maar van houders van een platform. Zo is Microsoft momenteel keihard op zoek naar mooie games voor Windows Phone 7 en betaalt zij het ontwikkeltraject van sommige games, zoals dat van Rocket Riot voor de mobiel van de Rotterdamse ontwikkelaar Codeglue.

Het moet wel leuk blijven

Bij alle druk op verkoopcijfers, blijft het belangrijk dat een spel leuk blijft, zo vertelt Paul Bettner, ontwikkelaar van het succesvolle Words With Friends. Het model van Farmville wordt door veel gamers gezien als te ‘pusherig’ en te weinig sympathiek. Bettner vindt dat developers zich vooral moeten richten op een leuk spel dat mensen ook na een jaar nog graag spelen. Alleen zo kun je een game echt op lange termijn succesvol laten zijn. Uiteindelijk draait het om speelplezier.

Games als advertentiemedium

Een onverwacht succesvolle hoek voor ontwikkelaars zijn de zogenaamde ‘branded games’. Denk hierbij aan de bekende racegames van Audi of Volkswagen die je gratis kunt aanschaffen. Voor het ontwikkelen van zo’n game wordt een bouwer direct betaald door een merk en is hij niet langer afhankelijk van salesaantallen door consumenten. Voor de bouwer kan dit interessant zijn, omdat je de projectkosten zeker terugverdient. Voor een merk is het interessant, omdat games een geweldige mogelijkheid bieden om contact met potentiële klanten te krijgen. Fishlabs vertelt dat hun games inmiddels op 1 op de 7 iPhones ter wereld staat, een indrukwekkend aantal.

De revolutie is in volle gang

Al met al heeft de App Store van Apple voor een kleine revolutie in de gameindustrie gezorgd. Hardcore gamers schamen zich niet meer voor een casual game op hun handheld en ontwikkelaars komen voor totaal nieuwe uitdagingen te staan om geld te verdienen. Denk niet dat deze revolutie nu geëindigd is. Met de komst van HTML5, games op sociale platformen en de steeds verder toenemende mogelijkheden van je mobiel staan we nog maar aan het begin. Bashers in Business zorgt ervoor dat je deze revolutie niet mist, maar dat je precies weet wat er speelt. Zodat ontwikkelaars met jou als gamer in elk geval geen spelletje kunnen spelen.

Meer achtergrond over de ontwikkelingen die hier worden geschetst, kun je lezen in een aantal uitgebreide artikelen op iPhoneclub over waarom de App Store geen kip met het gouden ei meer is, de tips om games te verkopen en de kansen van branded games.

Eén reactie

  1. Ruud · 16-9-2010 · 10.56 uur

    Conclusie: je moet maar gewoon wat proberen, want de bovenstaande mogelijkheden zijn te divers.

    HTML5 lijkt mij ook geen gouden ei, want het biedt alleen een andere manier van ontwikkelen, niet uitgebreidere mogelijkheden. Ik zie dus niet in waarom HTML5 ineens alles op de schop zou gooien.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>