Bashers Podcast #17: GDC-editie



Podcast

Elke dinsdag praten we dik een uur over games en aanverwante zaken.

Deze week keert kersverse vader Niels ‘t Hooft terug naar de podcast en worden hij en ondergetekende ondersteund door David Nieborg. De muziek komt uit Final Fantasy X.

We beginnen met het nieuws van de afgelopen week in het Bashers Bulletin, met de Xbox 360 in Japan (1:58), moeilijk winst maken op de Wii (5:37), films en games (08:49), of Brütal Legend naar de Wii komt (12:06) en de prijsverlaging van de PlayStation 2 (17:01).

Vervolgens wat ons deze week bezighoudt: de GDC. In het kader hiervan bespreken we vier onderwerpen: OnLive (20:50), America’s Army 3.0 (29:27), Modern Warfare 2 (39:15) en de vrijheid van meningsuiting in games (48:49).

Ten slotte de games van deze week: MadWorld (56:50), Guitar Hero Metallica (1:06:21) en de Nintendo DSi (1:11:58).

Abonneer je direct op de feed of via iTunes, download de nieuwe aflevering in MP3 of M4A (met chapters!) los of luister in je browser naar de podcast met de onderstaande speler.

 

11 reacties

  1. Petor · 1-4-2009 · 1.12 uur

    Even snel: EINDELIJK GOEDE NL PODCAST. Zo. Nu serieus.

    Over het bericht van Reggie en die miljoen verkopen voor winst. Zal het niet zo zijn dat een Game een miljoen keer moet verkopen voor dat NINTENDO winst maakt? En dat de ontwikkelaars van de games al veel eerder winst maken. Het is natuurlijk zo dat Nintendo een deel van de opbrengst krijgt omdat zij hun console ter beschikking stellen, maar dat zal toch een veel kleinere marge zijn dan wat een ontwikkelaar ontvangt?

    Ik denk dat het zo gaat: Nintendo stelt de wii ter beschikking aan bv. Ubisoft. Vervolgens moet Nintendo kosten maken om dat te regelen (keuring, localisering etc.). En om uit DIE kosten te komen moet Nintendo een miljoen exemplaren verkopen. Is ook veel, maar dan maken ze in ieder geval veel meer winst als ze de game ook ontwikkelen. Want als het voor elke game geld, dan zou het wel HEEL moeilijk zijn om winst te maken.

    Anywayz, just a thought

    Gegroet!

    Peter

  2. TAW · 1-4-2009 · 11.02 uur

    Heerlijke podcast. Interessante onderwerpen over America’s Army en de vrijheid van meningsuiting. Helaas is de versie die ik via iTunes heb op het einde ineens abrupt afgebroken ergens na 1:19:05.
    Ik was al eerder onder de veronderstelling dat topproducties gemiddeld meer dan 1 miljoen exemplaar moeten verkopen, vooral bij die Wii games die rond de 50 euro kosten. Een game met de technologie en opzet als Metroid Prime 3/Red Steel/Super Mario Galaxy zal wel een hoger ontwikkelingsbudget dan een paar miljoen hebben gehad. Er van uitgaande dat een ontwikkelaar 16-20% toegewezen krijgt dan verdient zo’n studio ongeveer 8 miljoen terug. De overige 80 % gaat ruwweg op aan licentie & fabricagekosten, de publisher, promotie & distributie en de detaillist.
    Geen idee hoeveel geld er precies in ontwikkeling per game wordt gestopt. Iemand die daar meer getallen van paraat heeft?

    Bij het GDC gebeuren miste ik toch wel de grootste game-aankondiging van Nintendo sinds … (ja wat was hiervoor de laatste echte-game aankondiging van Nintendo) iig de nieuwe Zelda. Daar had ik graag Niels zijn mening over willen horen. :-)

  3. Niels ’t Hooft · 1-4-2009 · 12.02 uur

    @TAW: Mijn versie, ook via iTunes, is gewoon 1:22:09 lang. Geen idee wat er bij jou mis is gegaan. Misschien nog eens opnieuw proberen te downloaden?

    Wat er niet klopt aan je berekening over ontwikkelkosten: het risico ligt gewoonlijk niet bij de ontwikkelaar, maar bij de publisher. De publisher financiert de ontwikkeling en schiet andere kosten voor. Dus die 16-20% is niet zo nuttig, je moet kijken naar het deel dat de uitgever overhoudt.

    Ik weet niet precies hoe de verdeling verder is, maar ten eerste zit er in die € 50 een vijfde btw. Dan zal er nog een flink deel bij de groothandel en de winkelier blijven liggen. Van de, schat ik, € 20-30 die bij de publisher terechtkomt, moet de ontwikkeling betaald worden plus inderdaad fabricage, marketing en (in het geval van third parties) licentiekosten bij in dit geval Nintendo.

    Zelfs als er maar een tientje overblijft voor de ontwikkeling, kun je met een miljoen verkochte exemplaren € 10 miljoen uitgeven aan ontwikkeling. En dat is echt niet typisch voor een Wii-game, eerder typisch voor een flinke PS3-game.

    Iemand die dit leest, die betere cijfers voorhanden heeft?

    @Petor: Voor keuring e.d. heeft Nintendo een klein, vast team, waarvoor de kosten minimaal zijn. Localisatie doet Nintendo niet zelf voor third party producties.

    Nintendo heeft het bericht over de miljoen exemplaren inmiddels ontkend, trouwens: http://blog.wired.com/games/2009/03/nintendo-new-yo.html

  4. Berend Jan · 1-4-2009 · 12.13 uur

    Ik wil even inspringen op Madworld. Ik wil graag leuke spellen spelen op mijn Wii maar dit spel is zo puberaal bloederig dat ik hem daarom niet ga kopen. Het is teveel geweld en teveel bloed en nutteloos beukwerk om mij te pakken. Ik vind de artstyle geweldig maar ik zie het mezelf niet spelen met mijn vrouw op de achtergrond meekijkend.

    De volwassen spellen van SEGA zijn net te erg mature voor mij, ik ben fan van House of the dead en van art spellen maar HOTD is te veel vloeken voor mij en Madworld is te veel geweld voor mij…

    Ik speel wel mijn oude brawlers

  5. Kevin · 1-4-2009 · 13.23 uur

    Geweldige podcast, mede dankzij de toevoeging van David.

    Nog even over burgers in oorlogsgames: Delta Force: Black Hawk Down wist in mijn ogen perfect de moeilijke omstandigheden van het huidige oorlogvoeren weer te geven. In diverse missies liep je door de straten van Somalië, waar burgers gewoon hun ding deden. Echter, tussen de burgers zaten ook vijandige soldaten die je pas kon herkennen op het moment dat ze het vuur openden. Erg indrukwekkend.

    En over Madworld: qua stijl is Madworld een fantastisch spel, maar qua besturing en dergelijke is het vrij middelmatig in mijn optiek.

  6. TAW · 1-4-2009 · 14.48 uur

    @ Niels:
    Nieuwe download met mijn iPod bleef 1:19 (al geeft iTunes daar 1:22 weer, blijft raar) dus ik ben maar achter een PC gaan zitten voor het restant.
    Er zit overigens minder dan 1/6e deel btw in die 50 euro ;)
    Ik ben overigens ineens erg benieuwd naar de hoogte van het ontwikkelingsbudget van de drie titels die ik noemde.
    Ik denk dat je terecht stelt dat veel andere Wii titels niet zo’n budget hebben (maar die zijn vaak goedkoper dan 50 euro). Die horen dan ook bij “het nieuwe casual gamen” waar de bedragen vast anders liggen. En Reggie die snel uitspraken intrekt… (oei want stel dat een geldschieter in crisistijden zijn beslissingen net anders neemt door Reggie’s 1 miljoen uitspraak).

    Het meest ben ik echt benieuwd naar je mening over de nieuwe Zelda :)

  7. Martijn · 1-4-2009 · 14.49 uur

    Kan David geen vaste plek krijgen?

    Erg goede podcast vandaag.

  8. Nicolas Van Hoorde · 1-4-2009 · 18.11 uur

    Ik wil wel vermelden dat er in Vlaanderen wel al wat meer HD-kanalen worden aangeboden. Zowel nationale zenders als buitenlandse zenders. Waaronder iedere week een aantal wedstrijden van de buitenlandse topcompetities (Telenet) en een aantal binnenlandse (Belgacom).

  9. mika74 · 3-4-2009 · 18.59 uur

    Wederom een fijne PC! Heerlijk om te luisteren via mijn ps3 streamend naar mijn psp terwijl ik mijn kids in de gaten houd als ze s’avond in het badje zitten.

    Gewoon serieus gamenieuws, gelukkig niet zo puberaal gebracht als de gasten van PU.

    ….enne thx, samuel, voor mijn GW2 verslaving die ik nu heb dankzij jullie PC

    hem hem op onze website als linkje staan, vooralsnog niet met de codes aan de gang gegaan maar komt wellicht nog.
    Hoe dan ook; “Keep up the good work”

  10. Nielsje · 4-4-2009 · 15.05 uur

    Heel goed gedaan David! Luisterde weer lekker weg, en ik ben erg benieuwd geraakt naar Madworld.
    En gelukkig heeft Metallica ook een soort reis gemaakt :). Ik als fan weet nog niet of ik de game ga kopen want ik haal tot nu toe nog lang niet alles uit mijn andere muziekgames.

  11. David Nieborg · 4-4-2009 · 15.24 uur

    Bedankt voor het (positieve) commentaar :). Ik kom vast nog een keer langs bij Menno (die elke week buitengewoon gastvrij zijn huiskamer voor de podcasters openstelt en de podcast edit/upload en dat zoals bij alle bashersdingen geheel belangeloos doet). +1 kudos voor Menno.

    @Kevin Delta Force: Black Hawk Down was inderdaad innovatief maar ik vond het desondanks toch (technisch) een beroerd spel, de franchise is ook helemaal opgedoekt.

    Wij kwamen als snel tot deze conclusie, Reggie is niet goed geciteerd (door de NYT), want veel party games voor de Wii kosten geen drol natuurlijk (om te maken), ik kijk naar jou Game Party Wii…

    “The fact is, there’s no single magic number that defines profitability for a game,” Fils-Aime said. “It’s all based on the level of investment, based on the price point, and so it’s unfortunate that I was misquoted in that article.” http://blog.wired.com/games/2009/03/nintendo-new-yo.html

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>