Bashers Podcast seizoen 2, aflevering 16: Mass Effect 2, iPad, Global Game Jam



Elke maandag praten we over games in de Bashers Podcast.

Als eerste behandelen we het gamenieuws van deze week: Mass Effect 2, het onderzoek van David en natuurlijk de iPad. Daarna de sitereacties en tweets, en tot slot hebben we het over de Global Game Jam.

Aan tafel dit keer Menno Schellekens, David Nieborg en ondergetekende. De Bashers-tune is gemaakt door Tuur Hendrikx van Sonicpicnic. Deze aflevering duurt ongeveer 1 uur.

Abonneer je direct op de feed of via iTunes, download de nieuwe aflevering los of luister in je browser naar de podcast met de onderstaande speler.

 

30 reacties

  1. Ron Vorstermans · 2-2-2010 · 15.24 uur

    Ik klikte er even snel doorheen om de onderwerpen te checken, tot ik toevallig mijn naam hoorde, haha. Maar goed, wat ik even wilde zeggen tegen David: Gearbox (ergo Pitchford) is bezig met Alien: Colonial Marines, een FPS zonder predator. Rebellion werkt aan AlienSSS (Pardon, Samuel ;)) versus Predator. Overigens is eerstgenoemde volgens pitchford nog steeds in ontwikkeling. Helaas is het overigens wel angstaanjagend stil rondom die titel.

  2. Jelle Schut · 2-2-2010 · 15.35 uur

    @Ron, niet zo gek dat het rond Colonial Marines erg stil is. SEGA wil eerst alle aandacht op AvP. Stel je eens voor dat we nu geweldige dingen te zien krijgen van Colonial Marines, kan niet goed zijn voor de kopen van AvP.

    Denk persoonlijk dat we er op de E3 meer van zullen gaan zien.

  3. Ron Vorstermans · 2-2-2010 · 15.40 uur

    En daarnaast sluit ik me aan bij mensen die smeken om een edit-functie, gezien mijn neiging het woord ‘overigens’ te misbruiken en niet na te denken alvorens ik op enter druk.

  4. Ron Vorstermans · 2-2-2010 · 15.55 uur

    @Jelle
    Aliens: Colonial Marines is ruimschoots één jaar eerder aangekondigd. Dat lijkt me toch enigszins zorgwekkend, zeker gezien de drukte en problematiek bij Gearbox ten tijde van Borderlands. Misschien dat SEGA Colonial Marines achteruit heeft geschoven omdat ze inderdaad al wisten dat er in 2010 een andere Alien-shooter kwam. Het kan natuurlijk ook dat Borderlands (voor 2K, right?) enorm tijdconsumerend was. Dat de game in nevelen gehuld is, roep alsnog vraagtekens op. Hopelijk schept de E3 dus inderdaad meer duidelijkheid.

  5. Gunstar · 2-2-2010 · 16.29 uur

    Lekker goed geinformeerd jongens. Over Mass Effect 2 beginnen zonder enig besef van release, speelduur, etc. “Aannemen” dat het beter is dan ME1 omdat de reviewscores hoog zijn is ook niet echt relevant, want de reviewscores ontlopen elkaar amper.

    Beetje Gamekings niveau dit, jammer.

  6. Stefan Keerssemeeckers · 2-2-2010 · 17.26 uur

    Gaat wel erg lang door over die iPad. Ik zie er niet een soort Heilige Graal in, zoals sommige Bashers dat lijken te doen.

  7. mika74 · 2-2-2010 · 17.41 uur

    Het “buurman en buurman”-gehalte is opzekers aanwezig. Vind hetzelf niet storend maar staat wel wat knullig.
    Wederom heren, fijn luistervoer, en dank voor jullie inzet

  8. Samuel Hubner Casado · 2-2-2010 · 18.12 uur

    @Gunstar: Hé, dat is niet helemaal waar. We gingen ‘t hebben over de verkoopcijfers van ME2 en de manier waarop er reclame over werd gemaakt, niet zozeer de game zelf. Ik heb nergens aangenomen dat de game beter is; heb enkel gezegd dat ik er erg benieuwd naar ben. Menno noemde de technische problemen van deeltje 1, en dacht (terecht) dat de kans groot was dat die met die tweede deel verholpen zouden zijn (wat logisch is als je je beseft hoe belangrijk deze titel is voor EA).

  9. David Nieborg · 2-2-2010 · 21.25 uur

    @ Ron Ah, bedankt voor de verbetering. Het was idd even geleden sinds ik mr. Pitchford gesproken heb.

    @ Gunstar Ik sluit me aan bij Sam, discussie ging over marketing. Bij deze, ik heb Mass Effect 2 niet gespeeld.

  10. ThomasHeinen · 2-2-2010 · 21.55 uur

    Leuke podcast alweer, dat het wat lang door ging over de iPad vond ik totaal niet erg, ik hoor veel te weinig mensen praten over de potentie van het apparaat.

    Over de copy bundels kan ik een beetje vertellen aangezien ik bij een Game Mania werk.
    Deze games komen af en toe bij ons in de winkel binnen, meestal onder
    het mom: “Ja die zat bij de Console” ik heb het niet vaak meegemaakt.

    Af en toe vraag de klant zich wel af: “Huh dit mag toch niet in de winkel?”

  11. Kim en Ruud · 2-2-2010 · 22.23 uur

    Leuke podcast, blij dat jullie zo positief zijn over onze game (Resonance). We zijn momenteel aan het plannen om de game verder uit te gaan breiden en gratis op internet aan te bieden :)

    Dus, nog even geduld ;)

  12. Bart de Boer · 2-2-2010 · 22.56 uur

    @David (en stiekem Menno)
    over de marketing. Ik denk dat je helemaal gelijk hebt mbt de marketing. Nederland is gewoon te klein, de reclames zijn goedkoper, maar de markt nog beperkter. Daarnaast vind je in Nederland een wirwar aan zenders die een kleine markt nog veel meer versnippert. Amerika kent een aantal grote zenders die bekeken worden (CBS enzo) en dus de 300 miljoen Amerikanen minder zullen versnipperen en je dus de markt sneller kan bereiken dan in Nederland.

  13. Menno Schellekens · 2-2-2010 · 23.54 uur

    Ik denk dat je je daar lelijk in vergist Bart. Sinds de komst van basic cable in Amerika, waar je voor een klein bedrag per maand honderden gespecialiseerde zenders kunt krijgen, is het aanbod juist gigantisch versnipperd. Waar enkele tientallen jaren geleden nog de helft van de Amerikanen ‘s avonds The Tonight Show keek op NBC, is dat nu nog maar een procent of vijf. De grote netwerken die het moesten hebben van die dure reclames die bedoeld waren voor miljoenen kijkers zitten nu in de problemen, want steeds minder adverteerders willen dit soort bedragen betalen voor een tv-spotje van een halve minuut. (En terecht, vind ik!)

    Met de versnippering van de aandacht van de consument over het internet, verschillende zenders en games is het einde van massamarketing in zicht, denk ik.

  14. René · 3-2-2010 · 0.44 uur

    Mass Effect 2 is een echte aanrader. Inderdaad zijn de technische problemen van deel 1 verholpen, maar het speelt ook nog eens veel beter. Het Mass Effect-universum is inmiddels denk ik wel mijn favoriete game-setting. Mass Effect 2 is groots, mooi, intelligent en persoonlijk. Het wordt lang wachten op deel 3. :-(

  15. Luke van V · 3-2-2010 · 3.10 uur

    I <3 Mass Effect, om het op zijn Joe's te zeggen. Ik heb hem sinds vrijdag pas binnen helaas, maar er zit nu al meer dan twintig uur in. Jazeker, ik ben een student en die hebben (te) veel vrije tijd soms. Morgen luisteren, want die van Bayonetta was ook interessant.

    Edit: Misschien tweede keer, ik zie niets verschijnen.

  16. sven · 3-2-2010 · 12.12 uur

    Heren,

    Leuke podcast en complimenten voor Samuel. Je hebt deze aflevering netjes gedragen!

    Vreselijk offtopic maar ik moet het toch even melden. Ik kreeg op een gegeven moment de kriebels van de manier waarop Menno I-pad uitspreekt. Brrr!

    Tip: Kijk even hier op deze site voor een aantal hilarische parodieën op de I-pad:
    http://www.zdnet.be/news/112312/ipad-parodieen-overspoelen-internet/

    Opmerkingen:
    Positief:
    + Samuel bewijst zich als host
    + David’s aanwezigheid zorgt voor een merkbaar niveau van discussie
    + Tweets blijven hopelijk onderdeel van de podcast. Het levert leuke korte discussies op

    Negatief:
    - Wellicht proberen nog iets beter naar elkaar te luisteren

  17. sven · 3-2-2010 · 12.53 uur

    @ David Nieborg: Kun je iets zinnigs vertellen over hoe “lekker” je met een Ipad een boek kunt lezen? Ik heb vernomen dat hier toch echt een behoorlijke kloof ligt tussen de rust van het beeld van een Kindle en de Ipad. M.a.w. dan hou je er wellicht tocht een Kindle bij voor de boeken. En dat is toch niet wat Apple wil gezien ze een groot deel van de Ipad willen baseren op de verkoop van digitale boeken.

  18. Ludens Incognito · 3-2-2010 · 20.51 uur

    @ Menno en David. Het verbaast me dat in deze podcast serieuze gamejournalistiek wordt gepredikt en aan de andere kant zo duidelijk wordt geschonden (in mijn ogen dan). Aantal voorbeelden:

    - Mass Effect 2: wordt inhoudelijk helemaal niet besproken ( Samuel heeft hem gespeeld maar jullie laten hem niet een keer aan het woord over de game zelf). In plaats daarvan wordt er doorgezaagd over de marketing van EA, de kwaliteit van Mass Effect 1 en het neersabelen van Dragon Age.

    - De discussie rondom de verkoop van promo’s: Er worden alleen maar comments aangehaald die de mening van jullie zelf weergeven en die worden neergezet al typerend voor de discussie. Samuel (wederom) doet een poging de andere meningen op te noemen, maar krijgt van jullie geen ruimte.

    - Game van Niels wordt beoordeeld en neergesabeld, zonder dat de persoon in kwestie erbij is om uitleg te geven. Had je ook een podcast mee kunnen wachten.

    - In tegenstelling tot Mass Effect 2 komen de heren zowat klaar bij het noemen van de ipaddd en Heavy Rain. Nog niets gezien maar nu al hyped?

    Kortom: ik vond het fanboy gehalte iets te hoog in deze podcast. Maar dat is puur subjectief :)

  19. Han · 3-2-2010 · 22.16 uur

    Ik heb dezelfde vraag als Sven, de iPad heeft namelijk ‘slechts’ een IPS scherm. Dat maakt het mogelijk om die filmpjes op hoge kwaliteit te kijken, maar maakt hem echt minder geschikt voor ‘hardcore’ lezen ben ik bang. Ik print pdf-jes vaak omdat ik ze niet vanaf mijn MacBook Pro (led, wel redelijk vergelijkbaar) kan lezen, althans niet uren achter elkaar. Inderdaad als het wel lekker blijkt te lezen bestel ik er ook onmiddellijk een. Wat betreft de aanname dat de iPad niet zo duur is om te produceren want ‘het is maar glas’; volgens een analist kost het instapmodel Apple zo’n 300 dollar (exclusief marketing en R&D), http://www.tuaw.com/2010/02/03/that-499-ipad-only-costs-apple-270-wall-street-analyst-is-ela/

    De echte cash-cows zijn natuurlijk alle grotere modellen. 200 dollar voor 46 gb extra flash, en 130 dollar voor een 3g chip, daar moet Apple zich echt de ballen voor uit de broek schamen.

  20. Siebe · 3-2-2010 · 23.35 uur

    @Samuel, Menno en David

    Ik heb weer genoten van jullie leuke podcast, ik kan me nog herinneren dat er ook eens zo’n Podcast was waarneer Niels er ook niet was, wat tevens een van mijn favoriete aflevering is…(Sorry Niels) Toen was het een complete chaos :P In deze afleveringen was het gewoon standard BasherFun. De nieuwe onderwerpen vind ik leuk en goed passen maar ik mis wel dat oude ”HET BASHERS BULLETIIIIIIIN”’ Willen jullie in de volgende aflevering dat A.U.B nog éen keer doen, om het een laatste eer te bewijzen, het zal zeker veel luisteraars een Big Smile opleveren!!!

  21. Niels ’t Hooft · 4-2-2010 · 10.17 uur

    Eindelijk ook de podcast gehoord. Goed werk, heren!

    Leuk dat de Global Game Jam zo uitgebreid wordt behandeld. David heeft helemaal gelijk, het is een fantastisch initiatief. Eén ding dat grappig is, is het effect dat als je ergens maar 48 uur voor hebt, je eigenlijk niks te verliezen hebt. Dus waarom zou je er niet iets mafs van maken, of er iets heel persoonlijks van jezelf in stoppen?

    Over So It Floats: het is niet gelukt de game zo (af) te maken als de bedoeling was. Het grootste deel van de voiceover zit er niet in, een aantal gemaakte animaties niet. En het belangrijkste: het idee was dat de fun van de game zou zitten in het rondrennen en slingeren met de zon. (En daarmee obstakels overwinnen.) Daar zit heel veel tijd van onze programmeurs in, maar we kregen het niet goed, en daarom zit het er nu helemaal niet in.

    Respect voor teams zoals dat achter Resonance, die er wel in zijn geslaagd binnen de tijd iets af te leveren dat af aanvoelt! Dit is typisch iets dat je in alle postmortems van beginnende gamemakers leest, maar kennelijk moet je het toch zelf eerst meemaken: begin eerder met alles samenbrengen. In plaats van tweaken en polishen zijn we de laatste uren bezig geweest met ‘alles samen en werkend krijgen’ en dat is echt veel te laat :-)

  22. Siebe · 4-2-2010 · 13.08 uur

    Ik heb een Account :D Ik weet alleen niet hoe ik mijn plaatje kan veranderen.

  23. Ruud · 4-2-2010 · 14.12 uur

    Wat ik mooi vind is dat David niks opzienbarends meldt, maar mede door het herhalen van bekende feitjes en zijn rustige flow is het een prettige podcast geworden.

  24. Niels ’t Hooft · 4-2-2010 · 14.34 uur

    @Siebe: Ga naar gravatar.com en koppel een plaatje aan het e-mailadres dat je hier gebruikt. Dan komt je plaatje automatisch bij je comments te staan.

  25. Siebe · 4-2-2010 · 14.41 uur

    Eens kijken of het werkt.

  26. Siebe · 4-2-2010 · 14.45 uur

    Jammer,volgens mij werkt het niet, ik heb een plaatje gekoppeld en alles is gelukt bijgesneden enz. Maar hij laat hem niet zien, nouja jammer dan, niet super belangrijk.

  27. Siebe · 4-2-2010 · 14.50 uur

    Hahahaha Nevermind, sorry Bashers

  28. Rogier Kahlmann · 4-2-2010 · 15.42 uur

    Zo moet dat dus. Bij deze, mijn hoofd.

  29. Vincent Leeuw · 4-2-2010 · 22.26 uur

    Even voor de volledigheid: het GGJ thema dit jaar was ‘deception’ en het tijdzoneonderwerp was ‘key/monkey/donkey’. Het spel moest aan het thema voldoen en een van de drie onderwerpen in zich bevatten.

    Dan nog even wat zelfpromotie: SSSSSOS kan je spelen op een Windows systeem via XNA met een Xbox 360 controller. Je moet twee vloten aan ruimtescheepjes tegen elkaar in jagen door ze al zingend aan te trekken en/of af te stoten.

  30. Han · 5-2-2010 · 9.55 uur

    Interessant bericht op iPhoneclub over de iPad; http://www.iphoneclub.nl/59847/ipad-update-een-week-na-de-lancering-nieuwsoverzicht
    Windows 7 emulator, flash mogelijkheden, maar vooral het gedeelte over ePub is interessant.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>