Bashers Podcast seizoen 2, aflevering 29: Versus Mode, iPad, Nintendo Magic



Elke maandag praten we over games in de Bashers Podcast.

Als eerste behandelen we het gamenieuws van deze week: Upload Cinema en Versus Mode. Daarna de sitereacties over Little Big Planet 2, en tot slot hebben we het over de iPad en het nieuwe boek Nintendo Magic.

Aan tafel dit keer Niels ’t Hooft, Samuel Hubner Casado, David Nieborg en ondergetekende. De jingles zijn gemaakt door Tuur Hendrikx van Sonicpicnic. Deze aflevering duurt 1 uur en 42 minuten.

Abonneer je direct op de feed of via iTunes, download de nieuwe aflevering los of luister in je browser naar de podcast met de onderstaande speler.

 

38 reacties

  1. Laurens Naudts · 18-5-2010 · 11.40 uur

    Ik hou wel van namedropping, maar mijn comment over Versus Mode was wel wat genuanceerder dan het deel dat op de podcast werd aangehaald.

  2. Eline Muijres · 18-5-2010 · 12.15 uur

    Zo’n heftige discussie als hier in de podcast over het al dan niet opnemen van de ontwikkeling van een game in een recensie had ik dan weer graag bij Versus Mode gezien.

  3. Robin Rommel · 18-5-2010 · 13.48 uur

    Straks op de terugweg even luisteren, daarna mijn opmerkingen ;)

  4. mika74 · 18-5-2010 · 16.30 uur

    Top postcast:

    #1)incrowed….is dat een synoniem voor kontelikkers?

    #2)menno….jij word steed beter, jij word later een grote! Goed ga zo door.

    #3)ben het niet eens met David over het feit dat je meer of enkel kunt genieten, als je iets weet over de context waarin de game gemaakt is. Tenminste niet ik als “de consument”. Ik als consument die het eindproduct krijg is enkel en alleen geintreseerd in de concrete directe materie.
    Ik geniet bv van een frikandel/bitterbal als eindproduct en ben helemaal niet afhankelijk van mijn waardering ervan als ik meer v/d context weet. Ik denk dat dit met het overgrote deel van de consumenten van games ook zo zal zijn. Dat de persoonlijke beroepsmatige intresse van een gamejournalist hiet wel gevoelig voor is kan/is een vorm van BIAS, naar mijn inziens.

    #4)De bitchfight tussen David en Menno is geweldig….kratos vs zues is er niks bij. David zegt dat menno kortzichtig is en vervolgens ongenuanceerd “dell-troep” lanceerd als feit….haha

    #5) “elk jaar een zelfde game, cod zoveel en fifa nog een keer” maar goed ik dig dat wel. En het is niet elk jaar hetzelfde, net als de 100 albums van de Golden Earing niet hetzelfde zijn en ook continue als nieuw aangeboden worden (aan de fans, incluis “the Best of”) terwijl die in mijn ogen/oren allemaal indentiek zijn.

    ……en ik wil ook een iPAD……

    Keep up tha work!!

  5. Kevin · 18-5-2010 · 17.34 uur

    Het is natuurlijk wel zo dat een deel van het publiek niet zit te wachten op reviews van iPad games. Op insidegamer bijvoorbeeld wordt vaak nog wel eens ‘wat heeft dit met games te maken’ of ‘de ipad boeit me niet’ onder ipad gerelateerde artikelen gezet.

  6. Robin Rommel · 18-5-2010 · 19.35 uur

    Vandaag ga ik David “Bashen” ;)

    Rant 1) De xbox heeft wel user generated content en had deze zelfs eerder dan de PS3 ;)

    A) Forza (series) custom cars
    B) XNA studios (met een xna account kan je zelf games maken en je kan deze ook testen op de 360)
    C) Kodu gamelab (helaas alleen als indie te downloaden)

    Maar goed ik ben het met je eens dat de PS3 een echte game om dit concept heeft ontwikkeld

    2) Over de Ipad ben ik het met David eens. Gaaf concept, maar niet gemaakt om vele pdf’s te organiseren en te lezen. Een te gesloten systeem. Dat is ook de reden geweest dat ik gekozen heb voor een Multi-Touch Tablet van “Dell” en ik gebruik deze met net zo veel plezier als David ;)

    Toch denk ik dat ik ooit nog naast mijn Tablet een Ipad of een andere light weight device ga kopen, omdat het niet altijd practisch is om met een tablet rond te lopen.

    Helaas zijn er ook te weinig multi-touch games voor de tablet pc beschikbaar en verwacht ik dat er steeds meer apps voro de Ipad beschikbaar zullen komen. Maar ik wacht nog rustig af op de volgende generatie. Ik ben zelden met Apple producten een early-adaptor. De podcast was deze keer vrij lang en moet nog het tweede gedeelte luisteren, dus waarschijnlijk volgen er nog een paar opmerkingen van mijn hand ;)

  7. mika74 · 18-5-2010 · 19.44 uur

    Klaas had al “user generated content” op zijn c64, hij speelde kickstarttII en ontwierp zijn eigen racetracks. Zo ging dat toen gewoon.

    Op mijn atari 2600 kon je destijds ook zelf games maken met een cardridge (basic?) en een speciale joysticj

  8. Rogier Kahlmann · 18-5-2010 · 19.45 uur

    Even opkomen voor die arme Nieborg dan maar. Naar mijn beleving deed hij in deze podcast meerdere malen verwoedde pogingen iets duidelijk te maken, maar werd daarin telkens van het pad af gebracht door Samuel (die wel heel veel dingen ‘oprecht’ vindt) en Menno. Constant onderbroken door “voorbeelden van andere games” die zijn punt zouden moeten ontkrachten, maar daarbij nauwelijks echte argumenten tegengeworpen kreeg. Vooral in dat gedeelte over paratekst en user generated content. Had bijna te doen met hem, hoe hij iets ter tafel wilde brengen tussen die snel afgeleide adhd’ers. Verder leuke podcast jongen!!

  9. Han · 18-5-2010 · 22.02 uur

    Wat mij zo stoort aan een deel van de discussie rondom gamejournalistiek is het blijven herhalen dat er problemen zijn. Daar zijn echt de meeste mensen het wel mee eens. De mensen die je nu nog niet overtuigd hebt, en die blijven zeggen dat het vanzelf wel komt, zul je uberhaupt niet overtuigen met argumenten. Daarom vind ik het veel interessanter om het te hebben over stappen richting verbetering, hoe klein die ook zijn. Dan kan je het namelijk werkelijk ergens over hebben. Domme mensen vind ik dan persoonlijk meer degene die dit probleem herkauwen, maar vervolgens niet met een visie op een vervolgstap komen. Ik vond de reactie van David op de vorige discussie aangeslingerd door Joost Schellevis, een inhoudelijk artikel van Arjan Terpstra, dan ook verademing. Ik ben juist voor discussie, maar dan wel met op z’n minst de pretentie van vooruitgang.

    Dat vind ik ook een beetje gelden voor de discussie rondom het uitbuiten van UGC platforms. Dat is inderdaad een interessant spanningsveld, maar door de kozen termen lijkt het een beetje alsof Sony fout is. Als je dat dan vindt, vind ik dat je op z’n minst met je oplossing moet komen. Het probleem is volgens mij ook veel breder. Die uitbuiting geldt ook voor MMORPG’s en ik denk zelfs iedere vorm van multiplayer. Bij multiplayer verreik je tenslotte ook het platform. Het is algeheel probleem dat de baten van die waarde nu vooral naar de distributeur gaan, in veel meer gebieden dan alleen games (bijvoorbeeld YouTube/Google News).

    Inhoudelijk ben ik het met Niels eens, het ligt er heel erg aan voor welke doelgroep je schrijft en daarmee wordt voor mij het probleem ook gelijk kleiner. Betere journalistiek is er puur voor de oprecht bovengemiddeld geinteresseerde gamer. De Libelle lezer gaat t toch te ver, en de fanboy hoeft enkel bevestigd te worden in zijn mening. Voor een ander deel wordt het probleem opgelost door de juiste reviews te kiezen bij je nieuwsgaring. Shooter-reviews zal ik niet van Rogier lezen want die vindt ze toch allemaal hetzelfde, maar van RPG’s juist weer wel (als zelfs hij ze leuk vind..). Waar volgens mij het probleem veel meer zit, is dat er een bepaalde groep journalisten echt oververtegenwoordigd is. Daarom heb je vaak niet die keuze om naar een journalist te gaan die inderdaad een brede context schetst bijvoorbeeld. Diversiteit is in mijn ogen echt de oplossing. Volgens mij leent het Versus-format zich uitstekend voor een inhoudelijke scherpe discussie tussen 2 columnisten.

    Toffe podcast so far, zal snel deel 2 luisteren. Wederom perfecte voorbeeld van waarom een interessante podcast zolang kan duren als de podcasters het volhouden. Het reacties op de site gedeelte was wel wat rommelig, en ook mijn comment was echt volledig uit zijn verband gerukt. Menno koos wat quotes om zijn stelling te onderbouwen.

  10. Guan van Zoggel · 18-5-2010 · 23.36 uur

    Davids aanwezigheid is nu iets dat mij oprecht een boost geeft om de podcast nog sneller dan normaal te luisteren, mede omdat die man ingewikkelde zaken op voortreffelijke wijze kan uitleggen aan de hand van alledaagse voorbeelden. Daar kan ik oprecht van genieten, en in dat opzicht zit ik in hetzelfde schuitje als Rogier (ja, dat kan nog hoor): erg jammerlijk dat hij dan zo dikwijls onderbroken wordt omdat iemand anders een zogenaamde ‘geniale ingeving’ heeft of per se moet laten weten dat ‘ie het er niet mee eens is. Als je dat hebt, schrijf het dan even op en kom er daarna op terug, maar de spreker eerst zijn verhaal doen. Natuurlijk geldt dat niet alleen als David aan het woord is, maar ook voor de anderen.

  11. Rodi · 19-5-2010 · 7.38 uur

    Weer met plezier geluisterd; dit keer in twee autoritjes.

    Paar kleine korte aantekeningen.

    De iPad is draagbaar, maar lang niet zo draagbaar als de DS of een smart phone. De iPad stop je niet in je binnenzak en heeft toch altijd een flinke ruimte ergens in een tas nodig.

    Verder ging het erover dat je zo’n iPad toch bij je hebt en toch nodig hebt. Ik kan het verkeerd begrepen hebben, want ik vind dat dus zeker niet. De iPhone bijvoorbeeld is een telefoon en heb je ‘nodig’. De iPad heeft geen zaken die de meeste mensen ‘nodig’ hebben, anders dan bijvoorbeeld een DS, die net zo makkelijk mee te nemen is. Misschien dat in het gedeelte hierover de termen telefoon/iPhone en iPad iets te makkelijk werden uitgewisseld of dat het verkeer me te veel bezig hield.

    Ook het gebrek aan tijd/aandacht en de strijd hierom vond ik niet overtuigend voor de iPad en hangt een beetje aan mijn vorige punt. Het is niet zo dat je toch al met je iPad bezig bent en tussendoor dan ook nog een spelletje doet. Hooguit gaat het om het aanbod van spelletjes die eenvoudiger tussendoor te spelen zijn. Ik zeg overigens niet dat er geen strijd is om tijd/aandacht.

    Als laatste wil ik ook nog kort aandacht besteden aan de discussie rond user generated content en LBP in het bijzonder. Ik ben het er niet (volledig) mee eens dat je dan bezig bent of werkt voor de maker en er eigenlijk geld voor zou moeten krijgen. Zeker bij LBP is het maken onderdeel van het spel en is het de bedoeling dat ook dat onderdeel leuk is om te doen en anders doe je het niet. (niet dat werk per definitie niet leuk is overigens) De maker biedt een platform om levels te maken en dat is onderdeel van het spel en de aantrekkingskracht ervan. Het is moeilijk na te gaan of en hoeveel extra inkomsten de maker daardoor heeft. Een oplossing zou misschien zijn om aan een zelfgemaakt level een prijskaartje kunnen hangen, waar je een deel zef van krijgt, maar dat brengt veel meer complexiteit met zich mee en bovendien vraag ik me af wie dan nog zelfgemaakte levels downloadt.

  12. Lemon8 · 19-5-2010 · 10.44 uur

    Trails HD op 360 heeft usergenerated content, alleen kan je tracks alleen onder je Live vrienden delen.

  13. David Nieborg · 19-5-2010 · 12.30 uur

    Bedankt voor de (wederom inhoudelijke) reacties :)!

    @ Robin & Rodi. Jullie hebben gelijk, ik ging iets te kort door de bocht, dat krijg je met Menno op je nek ;). Ik mompel nog wel ergens iets over Forza Motorsport maar ik weet niet of dat te horen is.

    Wat ik wilde zeggen met PS3 vs Xbox360 vergelijking mbt UCC is dat voor Sony de “Play Create Share” strategie erg duidelijk verweven is met hele PS3 strategie (en met PS3 architectuur). Dus er is inderdaad wel UCC op de Xbox 360. Het is dan weer de vraag of je XNA games als UCC moet zien. Op een gegeven moment wordt de grens tussen “normale” content en user created content uitermate vaag.

    @ Mika Je moet een bal gehakt natuurlijk niet vergelijken met een game. Het zal niemand interesseren hoe die gemaakt worden. Punt is bij games, en eigenlijk met name bij games, is dat bij elke game er wel “paratext” aanwezig is, of het nu advertenties, previews of wat dan ook is. Het volledig blanco aan een game beginnen is, zeker bij hardcore gamers, een zeldzaamheid. Voor gamejournalisten is dat dan nog duizend keer meer het geval. Sterker nog, als je goed je werk doet (vind ik dan), weet je zoveel mogelijk af van een spel voor je hem bespreekt (niet zozeer inhoud), maar van studio/makers/bedrijf. Niet omdat dat je cijfer beïnvloedt (oid), maar om een spel te kunnen “duiden”/contextualiseren enz. Maar nogmaals, dat vind ik de beste recensies. Je kan ook gewoon schrijven over puur wat een spel goed maakt (of slecht).

    En over die Dell, ik ben niet zo’n Windows OS fan, vandaar dat ik geen Dell op mijn werkplek wil.

    @ Rodi Zoals ik de iPad gebruik is het “op de bank” en in de trein. Dus dan vervangt hij voor mij mn macbook en iMac en iPhone. En omdat er toch games opzitten ga ik al snel gamen. Dus voor mij is het wel echt soort alles-in-1 ding. En ik vind hem wel mobiel, zeker op een net iets langere reis.

  14. Niels ’t Hooft · 19-5-2010 · 12.40 uur

    @Rodi & David: Volgens mij ging dat discussiepunt vooral over hoe de iPad (en iedere computer, ieder gebruiksvoorwerp) gebracht wordt en aanvoelt als ‘nuttig’ (of je het nou direct nodig hebt of niet - je kunt ook gewoon de trein pakken maar dat maakt een auto niet minder nuttig) waar games en aanverwante amusementsproducten dat niet zijn. Dat is een verschil tussen Apple en Nintendo dat in het boek Nintendo Magic wordt aangestipt en dat volgens mij klopt.

  15. Henri Koppen · 19-5-2010 · 15.06 uur

    Ben ik nu gek? Ik heb al vaker geprobeerd de mp3 te downloaden, maar dit is me nooit gelukt. De eerst 10 Mb gaan vrij rap, maar naarna red ik nog maar 1 k per seconden. En dit heb ik dus elke (week) keer als ik dit probeer. Wat gaat er nu mis? Want de player op de site maakt scrollen naar een later tijdstip onmogelijk.

  16. Marijn · 19-5-2010 · 15.53 uur

    Ik heb nog één ding toe te voegen aan een punt waar Menno in de LBP-discussie over lijkt te vallen. Dat ik Play, Create & Share zie als drie afzonderlijke onderdelen, wil niet zeggen dat ze niet allemaal deel uitmaken van één en hetzelfde geheel.

    Ik zie het niet als een falen dat ze apart zijn te ervaren, maar juist als een succes. Nu wordt iedere individuele speler de mogelijkheid gelaten om zelf te kiezen en niet gedwongen om deel te nemen aan dingen waar hij geen zin in heeft. Als iemand een mooi level bouwt, maar niet de moeite wil nemen om daar een Youtubefilmpje van te maken en het op een forum te zetten, hoeft hij dat niet te doen. De kans is zelfs erg groot dat iemand anders dat dan wel voor hem doet.

    De drie losse ‘pilaren’ werken júist afzonderlijk zo goed omdat ze uiteindelijk toch invloed hebben op de hele community. Met andere woorden: iemand mag het best leuk vinden om alleen te spelen en te Sharen, maar daarmee kan hij wel weer de Creations van andere spelers beïnvloeden (met beoordelingen, inspiratiebronnen, etc).

    En zoals Niels ook min of meer zei: het is nooit de bedoeling geweest dat ieder lid van de community gaat bouwen. Als dat wel zo was, had Media Molecule een enorme groep spelers buitengesloten. Want het blijft nu eenmaal zo dat veel mensen daar gewoon geen zin in hebben, hoeveel ze ook geïnstrueerd en geïnspireerd worden.

  17. Marijn · 19-5-2010 · 15.54 uur

    @ Henri Koppen:

    Ik download ook altijd het losse mp3-bestand, eigenlijk nooit problemen mee gehad. Misschien een andere browser proberen?

  18. David Nieborg · 19-5-2010 · 15.55 uur

    @ Henri Je bent niet gek, ik heb exact hetzelfde probleem…

  19. Matthijs Vermeer · 19-5-2010 · 20.28 uur

    Ik vond de introductie (dus nog voor het nieuws) ditmaal erg goed. Deze start altijd wel goed, maar wordt dan ineens onderbroken door opmerkingen over Spaanse pepers en andere onbenulligheden, wat voor het ritme werkt als de handrem gebruiken op de snelweg. Nu was hij lekker vlot en ging de podcast gladjes door naar het nieuws. Ga zo door daarmee Niels.

    Verder waren de onderwerpen hele, héle interessante onderwerpen, maar kwamen die niet zo goed uit de verf als ik gehoopt had. Jullie praatten alsmaar door elkaar heen en onderbreken elkaar en daardoor komen de argumenten niet aan bij degene voor wie ze bedoeld zijn. Dat zorgt voor veel rommel, helaas.

  20. Robin Rommel · 19-5-2010 · 20.40 uur

    @David je kan ook op de Dell een ander OS installeren hoor ;)

    Verdere opmerkingen: Ik moet toegeven dat ik zelden reviews lees. De reden? Ik ben een casual gamer. Ik consumeer en zie wel waar het schip strand. Ik vind het vaak interessanter om te horen waarom en waar iemand, zoals ik gestopt is met het spelen van het spel. In TV termen wordt hier vaak de term

    “Jumping the shark (= Over een haai springen) een uitdrukking die vaak gebruikt wordt door televisiecritici en kijkers om aan te geven dat een televisiereeks of -serie over zijn hoogtepunt heen is. Dit wordt vaak gekenmerkt doordat er bijvoorbeeld absurde wendingen komen in het plot, en/of er nieuwe karakters worden toegevoegd die soms zo over-the-top zijn dat ze lachwekkend worden.

    De term vindt zijn oorsprong in een aflevering van de televisieserie Happy Days, waarin het personage The Fonz (Henry Winkler) letterlijk in zijn gekende lederen jack in een scène op een paar waterski’s over een haai springt

    Nuking the Fridge is een term met een gelijknamige betekenis als Jumping the shark en kent zijn oorsprong in de film Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull, waarin het hoofdpersonage in een koelkast kruipt en vervolgens wordt weggeblazen door een atoombom. Die scène was voor veel critici er zo over dat ze vonden dat de filmreeks over zijn hoogtepunt heen was.” Bron Wikipedia

    Voor Games heb ik eerlijk gezegd nog geen term gevonden. Misschien een idee voor een nieuwe rubriek bij Bashers van ondergetekende ;) Moet ik alleen nog tijd vrij zien te maken :P

  21. Menno Schellekens · 19-5-2010 · 21.38 uur

    @ David: WAT!? “Je moet een bal gehakt natuurlijk niet vergelijken met een game. Het zal niemand interesseren hoe die gemaakt worden.” Discussies rond dierenrechten, mishandeling, bioindustrie, et cetera, zijn grotendeels het gevolg dat mensen het wél kan schelen hoe die gemaakt wordt?

    @ Henri, David: Ik kan mijn eigen podcast ook niet downloaden. We lopen hier al een tijdje tegenaan…

    @ Laurens, Han: Het spijt me dat jullie je reacties niet juist gebruikt vinden. Ik moet zeggen dat ik een beetje baal van deze aflevering. Er hing een soort spanningsveld waardoor we als een razende trein vooruit stoomde, waarbij ik moeite moest doen om het bij te houden. Ik wilde jullie reacties per se noemen, maar elke keer als ik dat deed ging dat te snel en inderdaad te kort.

    Daarbij zijn er een paar onderwerpen onder de voet gelopen. Ik wou niet alleen klagen over gamejournalistiek, ik wou het iets rustiger hebben over LBP en elke keer onderbrak men me en liep de discussie uit de hand. Ik zou deze onderwerpen graag later terug laten komen op Bashers en misschien in de podcast, en dan in een iets lager tempo behandelen.

    Ook moeten we denk ik een strakkere gespreksleiding hebben, om dit soort situaties te voorkomen.

  22. Wormpaul · 19-5-2010 · 23.03 uur

    @ Menno;

    Gezien je laatste punt vind ik vaak Niels erg goed qua leiding nemen in `t gesprek, misschien niet altijd even strak genoeg maar een discussie te vroeg afbreken of te lang laten doorlopen blijft een moeilijk grijs gebied.

    Je bent ook afhankelijk van hoe de mensen om je heen in de discussie blijven en niet van op de hak naar de tak springen, misschien goed punt om dat eens met Samuel door te nemen? (hoe de Podcast in te gaan?)

    Jullie vliegen er nu namelijk altijd op full speed in en willen daardoor nog wel eens uit de bocht vliegen met meningen die vooral bedoeld zijn om elkaar te overbluffen/schreeuwen zonder dat ze echt binnen `t discussiepunt passen.

    Niet dat zoiets niet interessant kan zijn maar daardoor kunnen andere zaken wel wat onderbelicht blijven….

    In elk geval succes met verbeteren van de Podcast, het is pas Seizoen 2 dus nog alle ruimte om te groeien en kinderziektes uit te halen!

    Ps. komen er nog specials (thema, buiten de 1 game, 4 Bashers specials om) / interviews dit seizoen van de Podcast?

  23. Kevin · 19-5-2010 · 23.26 uur

    @Menno: Misschien een idee voor een aparte podcast: LPB geslaagd of gefaald als PCS project?

  24. Loes · 20-5-2010 · 2.46 uur

    Beste podcast ever.

  25. Han · 20-5-2010 · 9.03 uur

    Interessante discussie over iPad. Niels draagt precies de juiste argumenten aan, waarom veel mensen het prima vinden dat de iPad ‘semi-gesloten’ is. Dat Amerikaanse knopje zou prachtig zijn, maar dat is echt veel te simpel. Daarmee zou de Amerikaanse store enorm worden uitgedund omdat veel bedrijven geen rechten voor de Europese markt geven.

    Wat betreft die Chrome Firefox vergelijking. Het goed gebruik van Firefox vergt echt een hoop computerkennis. Als je veel plugins installeert schiet de cpu load omhoog, en duwt ie je hele geheugen vol. Daarom gebruik ik standaard Chrome en Safari standaard, en alleen is ik die plugin-taken nodig heb schakel ik wel even over op Firefox. Hetzelfde geldt voor de iPad, voor de meeste dingen komen er de komende tijd echt wel apps. Firefox had ook even nodig om op stoom te komen. Voor mijn gevoel gebeurd er bij de tablets precies hetzelfde als hun grote broers. Je hebt een grote groep op een semi-gesloten platform, Windows en Mac OSX, en voor de specialisten Ubuntu en duizenden andere niche producten die voor de gemiddelde gebruiker veel te moeilijk zijn.

    Om maar even terug te komen op de Jenkins-referentie; de iPad is naar mijn idee een alles-in-een-apparaat. Alleen als je buiten het huis-tuin-en-keuken gebruik komt, dan heb je extra apparaten nodig voor de gebieden waar je meer specialisme wilt. Ik gebruik mijn iPhone voor games, bellen en muziek. Tijdens het sporten wil ik geen muziek, dus heb ik geen iPod nodig, maar voor games heb ik daarnaast een DS (D-Pad). In Samuel’s metafoor; de iPad is een semi-automatische gun voor standaard gebruik, als jij een superspecialistische sniper-rifle wilt dan is de iPad voor jou misschien niet goed genoeg. Maar de gemiddelde gebruiker kan echt beter schieten met die standaard gun.

    Voor mij persoonlijk is het grootste probleem dat het overstappen van de Apple’s ommuurde tuin naar een vrije speeltuin wel steeds groter wordt. Ten eerste zit je met die lading apps die je dan weer opnieuw moet kopen. Ten tweede wordt de kloof in media-literacy wel steeds groter.

  26. Han · 20-5-2010 · 9.09 uur

    @Menno
    Ik denk dat je nou wel een beetje te streng bent voor jezelf. Ik vond het opzich een goede podcast, maar het kan inderdaad beter. Jullie hadden laatst een podcast, weet even niet meer welke, met drie afgebakende onderwerpen. Die liep echt super soepel, ik denk dat het aantal onderwerpen niet te groot moet zijn, en daar dan heel diep op ingaan. Dan kan iedereen zich ook goed voorbereiden, en heb je niet het probleem dat iedereen zijn zegje moet doen voordat Niels zijn innerlijke eierwekker gaat. Het debatteren tussen Menno en David gaat niet altijd even soepel. David gebruikt vrij veel onnodige meta-zinnetjes en retorische truukjes om zijn gelijk te krijgen, en die werken bij Menno als een lap op een stier.

    Over dat probleem met die mp3’s, ik heb dat ook in FF en Chrome, maar niet Safari, maar dan weer wel in iTunes? :s. Ik zou even contact opnemen met je host, het is waarschijnlijk een serverinstelling.

  27. hessel · 20-5-2010 · 14.31 uur

    @Menno over LBP

    Levels (eigenlijk games in het algemeen) maken is moeilijk en veel werk, vanuit mijn perspectief als game-maker heeft Media Molecule het juist heel toegankelijk gemaakt. Ze hebben voor een aantal gecompliceerde acties hele mooie, fysieke metaforen bedacht. De andere uitersten zijn: tools aanbieden zoals de first person shooters dat doen met hun mod tools (ofwel: bijna eindeloze mogelijkheden maar een zeer stijle leercurve) of een verschrikkelijk beperkte editor waarmee je makkelijk iets maakt maar moeilijk kunt varieren. In die laatste categorie vind ik de editor van ModNation Racers ook vallen en ben zodoende ook bang dat de user generated content van die game heel erg gaat tegenvallen omdat het verschrikkelijk moeilijk gaat worden om je te onderscheiden met je level.

    Overigens vind ik dat je er heel makkelijk line-rider bijpakt als voorbeeld hoe het wel toegankelijk kan, terwijl ik (totaal zonder onderbouwing van enige research) durf te beweren dat de leuke user-generated levels van line rider ook door een bijzonder klein deel van de community zijn gemaakt.

    Het kijken naar levels, of games in het algemeen, en proberen te achterhalen hoe het in elkaar zit is iets wat ik altijd doe. Ik kan gaan game meer spelen zonder nieuwschierig te zijn hoe de makers bepaalde dingen in elkaar hebben gezet en wat voor een truukjes ze gebruiken. Het mooie van LBP is dat Media Molecule ook dat inzichtelijk heeft gemaakt (iets wat ik een beetje jammer vind aan het aangekondigde micro chip element in LBP2). Ik zie de houtje-touwtje/DIY aanpak op de eerste plaats meer als een frisse stijlkeuze en op de tweede plaats als een leuke introcutie tot het opwekken van nieuwschierigheid hoe levels, of games, in elkaar zitten.

    Wat ik dan weer mooi vind is dat Media Molecule dus ook getalenteerde “creators” in dienst heeft genomen. Dus in zekere zin, al is het een beetje gezocht, is wat je voor je user-generated inspanningen terug kunt krijgen betaald werk in de industrie. En dat wil toch iedereen? Niet? Oh.

    @David & Niels over de geslotenheid van de iPad

    Ik vind de open platform discussie in het algemeen een beetje vreemde vormen aannemen. Als je als bedrijf een apparaat ontwikkeld dan is het toch je goed recht om de ervaring met dat apparaat te waarborgen? En waarom moest Apple eerst een iPhone/iPod/iPad maken voordat deze discussie ontstond? Nintendo en Sony (Microsoft heeft XNA en Xbox indie games) zijn nog nooit zo open geweest als Apple is, maar daar hoor je veel minder over. Sterker nog, ik zou best aanpassingen aan de software op mijn TV, vaatwasser of magnetron willen, maar dat zijn pas gesloten platformen :)

    Ben ik de enige die het heel ironisch is hoe David eerst Menno ervan beschuldigd LBP te erg uit zijn eigen perspectief te bekijken en dan vervolgens klachten heeft over een aantal typische power-user features van de iPad (met andere woorden: vanuit zijn perspectief zijn er dingen niet goed aan de iPad)?

    Flash is overigens niet zo gesloten als niels beweert, Adobe heeft de specificaties van het formaat vrij gegeven en zover ik weet zijn er ook open-source initiatieven die flash-ontwikkel omgevingen aan het maken zijn.

  28. Han · 20-5-2010 · 15.17 uur

    @hessel
    Dat van Sony en Nintendo is niet helemaal waar. Sony is zeker bekritiseerd over al die eigen formaten. Maar de vergelijking gaat denk ik ook een beetje mank omdat Sony en Nintendo natuurlijk een hele andere markt bedienen. Apple gaat veel verder dan alleen games, anders was er niet zoveel aan de hand geweest. Het feit dat het nu steeds meer bedrijven zijn die over dit soort dingen beslissen, ipv onafhankelijke instanties is zeker geen goede ontwikkeling. De gemiddelde consument heeft daar voorlopig geen enkele last van, maar wellicht in de toekomst wel. Toch vind ik dat we Apple ook niet te vroeg moeten afbranden. Wat hebben ze nou daadwerkelijk geweigerd wat wel in de store thuis hoort wat echt grote impact heeft. Volgens mij alleen flash, en wat kleine jailbreak dingen die een grote impact op het functioneren van de iPhone hadden. Daar krijg je een grondig getestte omgeving voor terug, virusvrij.
    En over Adobe, die spelen nu wel de good guys, maar die waren zoals Niels terecht opmerkt ook niet zo open met flash en het pdf formaat toen ze dat nog niet uitkwam.

  29. hessel · 20-5-2010 · 16.57 uur

    @Han
    Grappig genoeg heeft Sony wel een paar van hun formaten (beetje developer praat, sorry) open gemaakt zoals het Collada 3d formaat (http://en.wikipedia.org/wiki/Collada). Maargoed, ze zijn verder natuurlijk evil genoeg :)

    Kun je mij uitleggen waarom het een andere situatie (voor de open platform discussie) is als je alleen maar games maakt? Ik vind nu namelijk niet dat wat het uitmaakt of je games, applicaties of vaatwasser firmware maakt. Of, eigenlijk, als je voor open of tegen platforms bent dan ben je dat om het principe (of ethiek) van de openheid en niet afhankelijk van de toepassing.

    Ik vind Adobe helemaal niet de good guys. Ik vind alleen wel dat je feiten moeten kloppen in een discussie.

  30. Han · 20-5-2010 · 22.55 uur

    hessel,
    Ik had inderdaad nog nooit van Collada gehoord, en het lijkt erop dat Sony ook iets opener aan het worden is. Anyway.. Ik ben niet voor of tegen open platforms, ik ben ervoor dat gebruikers een keuze kunnen maken tussen die 2. Dan vind ik de gamemarkt niet het belangrijkste. Gamemakers doen vooral aan zelfcensuur, en als je heftige game wilt uitbrengen zijn daar absoluut mogelijkheden voor. De iPhone en vooral iPad zitten in een veel censuur gevoeliger gebied. Nogmaals, op dit moment gaat het goed, maar het lijkt wel een trend dat de gesloten systemen aan populariteit winnen vooral die van Apple. Zoals we een Googlization hadden een aantal jaren terug, hebben we nu ook een beetje last van een ‘Applization’ volgens mij. Dat ligt niet zo zeer bij Apple, maar als de hele markt gesloten is, valt er niets meer te kiezen.. Daar komt nog eens bovenop dat Apple je helemaal in die Apple systemen zuigt.

  31. sven · 21-5-2010 · 14.45 uur

    Heren,

    Alsof ik mijn favoriete maaltijd aan het eten was. Wat was dat genieten!

    Ik heb de podcast nu 1 keer geluisterd en ga hem nu nog een keer luisteren alvorens ik mijn feedback en vragen geef/stel.

    Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken dat er iets gebeurt op het moment dat David Nieborg aan tafel schuift. (in positieve zin natuurlijk)

    Verder een fijne indeling en tijdsduur voor zo’n podcast.

    Meer volgt later na mijn 2e luisterbeurt.

  32. Niels van der Leest · 21-5-2010 · 20.30 uur

    Ten eerste wil ik graag zeggen dat dit een enorm lekkere podcast was. Goede onderwerpen, discussies. Hulde! Toch zou ik nog het een en ander kwijt willen over deze podcast.

    Bedankt voor de tip over upload cinema, daar ga ik even de tijd voor nemen.

    Wat betreft de Versus mode. Ik moet zeggen dat ik het erg jammer vindt dat er maar 50 zouden zijn geweest, ik was er zelf niet maar wist er eigenlijk ook niks van, jammer! Ik mis in Nederland een soort saamhorigheid op het gebied van games. Iedereen wil het wiel uitvinden waardoor er dus naar mijn mening dus een enorm versnipperde game dev en consumers scene ontstaat waardoor het ene clubje het wel weet en de andere niet.
    Bashers is naar mijn mening een journalistiek medium dat zich op een zich zelf staand hoog niveau bezig houdt met het medium games. Net geen Control en ver boven site’s zoals…nou noem ze maar op. BTW met “net geen Control” bedoel ik natuurlijk dat Control voor een selecte groep mensen is bedoeld en Bashers voor iedereen (in principe). Om deze reden lees ik hier de artikelen en luister ik met veel liefde naar de podcast.
    Ik vindt dus bijvoorbeeld dan de achtergrond games en de studios wel erg interessant, ook als het gaat om centen.
    Het is nu eenmaal een erg moeilijke tijd voor game makers. EA sluit de één na de andere studio, ontslaat dan weer tig mensen, enz. Nederlandse studio’s voelen dat ook en zien dat producers en investeerders voorzichtiger worden met centjes.

    Ik voel met David mee overigens wat betreft context van games. Het gaat hier niet over wat je, na dat je weet hoe iets gemaakt is, moreel van iets vindt maar om een zo breed mogelijk beeld te krijgen van de bedoeling van sommige productie keuzes en dergelijke. Een piramide niet meer mooi vinden omdat je weet hoe die gemaakt is of dat je weet hoe een frikandel gemaakt wordt vindt ik dan niet zulke goed gekozen voorbeelden. Bij een game komen niet perse morele kwesties wat betreft slavernij of dierlijke ingewanden aan de orde maar wel de emotionele, artistieke en ook zakelijke besluiten.

    Het hele LBP ging een beetje langs mij heen eerlijk gezegd; niet gespeeld and frankly couldn’t be bothered….next ;)

    De iPad *zucht*, ja… a must have. Groen van jaloezie ;)
    Weer dat eeuwige gezever over copyrights :D De regels zijn geloof ik niet veranderd sinds het papieren boek.
    Boeken waren ook voor één koper bedoeld en mocht ook toen al niet door de koper gereproduceerd worden voor distributie naar derden.
    Met de komst van het digitale tijdperk zijn de grenzen alleen wat vervaagd. Het is zo makkelijk om iets van één usb stick naar een andere te slepen of what ever. Apple, Google en ook Amazone zijn nu alleen weer bezig om die regels weer te handhaven, dat is naar mijn mening heel normaal. Ze doen hun uiterste best om het beste format te vinden hiervoor naar mijn mening.
    Je koopt bijvoorbeeld een CD van bijvoorbeeld Sarcadia voor jezelf om naar te genieten. Je koopt niet alleen een CD omdat je muziek mooi vindt maar ook om een band te steunen…toch? Nou ja, ik kan hier nog een hele tijd over door gaan….De iPad!
    In de lijn van copyrights en dergelijke ligt ook het antwoord op de vraag waarom we verschillende Stores zijn. Deals met betrekking tot films, muziek, boeken en dergelijke heeft te maken met het gebied waar de distributie deals zijn gemaakt. Dat is hetzelfde als dat je hier in Nederland bijvoorbeeld geen Hulu (zonder omwegen) kunt kijken. Jammer inderdaad, maar wel, zoals Samuel al zei, te omzeilen.

    Wat betreft de geslotenheid van de systemen van Apple geloof ik eigenlijk dat Apple dat doet om de gebruikerservaring zo hoog mogelijk te houden. We hebben inmiddels allemaal wel wat ervaring met een Apple product, dan weet je ook dat het gewoon werkt. Geen flash betekent niet het einde. Heel wat grote sites bijvoorbeeld gaan maar wat graag over op HTML 5, en dat is echt niet alleen omdat ze anders niet op de iPhone, iPad of what ever komen. Ze zien zelf ook wel dat het uiteindelijk beter werkt.

    Dan nog een ding over de manier van games recenseren waar David het over had. Ik hoop ook op meer reviews die gemaakt zijn omdat de reviewer het wil en erover kan zeggen wat hij wil. Niet dat je bijvoorbeeld pas een game mag reviewen als je ten eerste een NDA ter dikte van een telefoonboek ondertekend om vervolgens niet alles te mogen zeggen om te voorkomen dat je geen games meer krijgt die uitgever of studio. Ik walgde er eerlijk gezegd van toen ik dat hoorde (in een Bashers podcast zelfs geloof ik) dat dit in sommige gevallen zo werkt.

    Tot zover. Ik moet de rest van deze mammoet podcast weer even goed luisteren om er iets “zinnigs” over te zeggen. Later misschien meer dus ;)

  33. Niels van der Leest · 21-5-2010 · 23.53 uur

    Zo zeg, volgende keer even nalezen o.O Excuses voor het grote aantal verschrikkelijke zinnen en spelfouten.

  34. sven · 26-5-2010 · 10.21 uur

    Ja, heren, ook na een 2e keer luisteren was het genieten. Een megapodcast (qua inhoud en lengte) welke een overlap van een extra week meer dan rechtvaardigt.
    Wat viel me op? Laat ik dit per persoon uiteenzetten met daarbij een rapportcijfer (why not?):

    DAVID
    - Bij David is alles ‘een andere discussie’ of ‘heel iets anders’ :) Volgens mij kan ik David een potlood geven en hij zal zeggen day het 2 hele andere dingen zijn…. Zonder dolle, ik ben blij dat hij (en dat is volgens mij ook zijn taak als wetenschapper) alles ter discussie stelt. Dit levert de leukere discussie en inzichten op.
    - Soms ben ik David kwijt in de/zijn discussie. Of dit nou komt door het verschil van niveau (ik ben geen wetenschapper) of soms simpelweg eigenwijsheid van David is, zal per moment verschillen. Voorbeeld hiervan is: De discussie die op een gegeven moment ontstond over de Ipad en zijn onvrede over de geslotenheid van Apple. Menno en Niels bieden logische oplossingen voor zijn irritaties ten aanzien hiervan (‘er komen apps die dit allemaal kunnen invullen’ - Menno) en (‘als het apparaat open source zou zijn, zou je er dan spullen voor gaan ontwikkelen?’ – Niels… Wat ik overigens een heel erg sterke opmerking vond waar Niels helaas niet op doorging)
    - Het zal wel aan mij liggen hoor, maar na een 2e keer luisteren begint het werkwoord ‘wullen’ mij toch een beetje te irriteren.
    - De bespreking van het boek van Nintendo doet mij sterk verlangen naar het lezen van dit boek. Hier vind ik de podcast weer een enorme sprong vooruit te maken en denk ik: Dit is een onderwerp op niveau, zowel inhoudelijk als qua begripniveau en tempo. David heeft goed zijn huiswerk gedaan en je merkt dat hij minder prominent is in zijn argumentatie over het onderwerp omdat ik het gevoel heb dat hij weet dat Niels hier toch meer vanaf weet. Deze bescheiden opstelling siert hem. Weten waar je grenzen liggen. Ook leuk om te horen hoe David zich voorbereid op zo’n podcast, als hij meldt dat hij hiervoor een aantal interview, artikelen van Nintendo heeft gelezen.

    Cijfer David: 8

    NIELS
    - Niels floreert als gespreksleider en toont hiermee maar weer eens aan te beschikken over een natuurlijk overwicht en rust.
    - Menno stelt terecht dat Niels tijdens het vs. debat te mild was in de discussie. Dit valt mij ook een aantal keer op tijdens deze podcast. Met name in de discussie over de Ipad (zoals ik hierboven bij David aangaf) had Niels een aantal (in mijn ogen) goede sterke argumenten, maar laat deze varen (onder tijdsdruk wellicht?) Dat vond ik jammer omdat de discussie hiermee soms verstompte.
    - De bespreking van het boek van Nintendo geeft aan hoeveel Niels van Nintendo afweet. Op een niet opdringende/ belerende manier weet hij me te informeren/verbazen over de manier van werken van Nintendo. Erg leuk!

    Cijfer Niels 8

    MENNO
    - Menno heeft een eigen kijk (de koker die David steeds noemt) op de gamewereld en juist dat vind ik goed aan Menno.
    - De bespreking van het LBP artikel geeft aan dat Menno er een sterke eigen mening op nahoudt. Ook na tegen argumentatie van de andere heren blijft hij het artikel verdedigen en dat vind ik lofwaardig. Ook al had hij het in mijn ogen niet helemaal bij het juiste eind.
    - Verder was Menno op momenten stil/afwezig in de discussie. Dit was bijvoorbeeld tijdens de bespreking van het boek. Hierbij vond ik het juist fijn dat hij er niet tussen ging zitten om er maar tussen de gaan zitten. Ik vind dan ook dat hij groeit als podcaster/journalist

    Cijfer Menno 7

    SAMUEL
    - Samuel viel me een beetje tegen deze week. Ik vond hem veelte meegaand in de discussie, soms tot irritatie aan toe.
    - Inhoudelijk afwezig, weinig aan de discussie toevoegend en op momenten vervelend. Ik merkte dat ik het op momenten jammer vond dat hij aanwezig was bij deze aflevering. No offense Ik vind Samuel op momenten echt briljant maar nu duidelijk niet.

    Cijfer Samuel 5

  35. Ellen · 26-5-2010 · 15.15 uur

    Ik vond het een heerlijke podcast. Leuke onderwerpen en een mooie mix van sprekers. David/Niels voor de serieuze kant en Menno en Samuel die als ADHD-ers lekker rondstuiteren en intussen ook gewoon inhoudelijk slimme dingen zeggen. Dit soort dingen maakt Bashers top!

  36. ErikJ · 26-5-2010 · 19.40 uur

    Eens met Ellen. En Sven, hoe kun je Samuel nu een onvoldoende geven :-S. Geef hem dan een zesje ofzo. Vind het meestal juist jammer dat hij soms halverwege uit de podcast vertrekt…

  37. Ruud · 27-5-2010 · 21.48 uur

    btw, als ik LBP als spel an sich niet leuk vind, waarom zou ik dan uberhaupt zelf levels gaan maken. LBP is dus een geheel, vind je de maingame niks, dan ga je zeer zeker geen eigen levels maken.

    Overigens een erg leuke podcast!

  38. Nicolas Van Hoorde · 27-5-2010 · 23.19 uur

    Sorry Niels & co, maar ik ga even ‘Bashen’ en weinig inhoudelijk toevoegen. “‘t is maar dat ge het weet”, om het in het mooie Vlaamsch te zeggen.

    Ik vond het een erg goede podcast, onderlijn ik even. Maar tegelijk ook de ‘nét niet’-podcast. Gewoon té veel haarspeldbochten die de discussie omgooiden. Je moet eens nagaan hoeveel keer de conclusie (als die er al was) helemaal niet meer ging over het oorspronkelijke discussiepunt. Gelukkig brak Niels het (zelfs misschien al wat te laat) hier en daar abrupt af, anders zaten jullie een paar minuten later over de kleur van Mario’s pet te praten. :)

    Ik vond David inhoudelijk weeral sterk, maar had voor de eerste keer in zijn podcastgeschiedenis moeite met zijn persoonlijkheid - in hoeverre die naar voor kan komen in audio. Vooral het gebrek van respect naar Menno toe, leeftijd speelt geen rol om briljante inzichten te hebben, viel me deze keer op. Ik kan aan het muggenziften zijn, maar vooral de zeer sterke “Neen.” nadat Menno vroeg om zijn inzicht te mogen delen, stoorde me verschrikkelijk. “Meteen, Menno. Even mijn zin afmaken.” kan ook en is minder denigrerend. Gelukkig plaatste Niels zich er toch nog even boven en vroeg Menno het alsnog te delen. Het is slechts een klein voorbeeld, maar toongevend voor de rest van de podcast.

    Begrijp me niet verkeerd! Ik zeg niet dat David zo is. Je kwam deze podcast gewoon zo over. Misschien zit je zelf niet zo lekker met sommige fragmenten - slecht geslapen, ofzo. No offense, dus. :)

    /bashing

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>