Bashers Podcast seizoen 2, aflevering 30: Guitar Hero, Wave, Super Crate Box



Elke maandag praten we over games in de Bashers Podcast.

Als eerste behandelen we het gamenieuws van deze week: Guitar Hero, Sony, Microsoft en Indiecade. Daarna tweets en reacties over de iPad. Tot slot praten we met speciale gast Jan Willem Nijman, onder andere over zijn indiegame Super Crate Box. Deze aflevering duurt 58 minuten.

Aan tafel dit keer Niels ’t Hooft, Menno Schellekens, zoals gezegd dus Jan Willem Nijman, en ondergetekende. De jingles zijn gemaakt door Tuur Hendrikx van Sonicpicnic.

Abonneer je direct op de feed of via iTunes, download de nieuwe aflevering los of luister in je browser naar de podcast met de onderstaande speler.

 

6 reacties

  1. Marijn · 1-6-2010 · 18.30 uur

    Damn, zo’n uitnodiging kan ik moeilijk weigeren als ik mijn academische eer wil hooghouden :P Dus hey, als jullie die discussie nieuw leven willen inblazen, wil ik best eens de stoel van Samuel warm houden.

    Inhoudelijk over de prijs van Natal/Wave/Wiiove:
    Microsoft wil met dit apparaat ieder huishouden infiltreren zoals de Wii dat ook heeft gedaan. De Wii was mede aantrekkelijk omdat hij ver onder de prijs van de concurrentie zat. Geld verdienen kunnen ze (zoals Menno ook al zei) wel met de games. Maar die games krijgen ze niet verkocht als de Natals niet eerst de huiskamers hebben bereikt.

    Of Microsoft hier hetzelfde over denkt, is natuurlijk weer een andere vraag. Ik zie de sub-$100 strategie in ieder geval wel zitten.

  2. sven · 2-6-2010 · 11.17 uur

    Heren, Fijne zomers aanvoelende podcast! (mag ik dit nog zeggen?)

    Dan inhoudelijk:

    - Het lijkt me zo gaaf als ik oude ps1 en ps2 titels opnieuw kan beleven in HD op mijn Playstation. Daar heb ik serieus geld voor over. Zeker als het games zijn als Shadow of the colosses, ICO, Silent Hill, Metal Gear, The getaway. Maar hoeveel werk zou het zijn om het grafisch op te poetsen?

    - Ik blijf sceptisch over de Wave. Alhoewel ik de naam ‘Wave’ juist wel goed gekozen vind. En de PR-machine van Microsoft zal wel goed werk doen om het verkoopbaar te maken. Ik denk dat een combipack (XBOX360 incl Wave) voor een prijs dat net zo duur is als combipack XBOX360 incl. game vooral zal gaan verkopen. In tegenstelling tot de Wave los. Want ik blijf erbij. De mensen die reeds een XBOX360 hebben zitten minder te wachten op een Wii functie (of deze hebben reeds een wii thuis staan).

    - Heel interessant om te horen hoe een indie gameontwikkelaar Jan Willem te werk gaat en wat het überhaupt inhoudt.
    - @Jan Willem: Wat ik me afvraag ten aanzien van gamemaker: Moet je daar ook voor programmeren? Of heeft het juist een grafische UI? En maak je zelf ook de animaties/tekeningen?, m.a.w. heb je wel eens een game volledig zelf gemaakt van scratch tot eind product?

    Dan even de pro’s en con’s:

    Negatief:
    - Waar is toch die outro jingle gebleven??

    Positief:
    - Een ordelijke aflevering, niet te veel onderwerpen en gebrul door elkaar heen
    - Kijkje in de keuken van een Indie gameontwikkelaar. Graag meer van dit soort onderwerpen. Er zijn nog zoveel te weinig belichte onderwerpen in de gamewereld waar ik meer van wil weten. Bijvoorbeeld hoe een gamemagazine of site in elkaar wordt gezet, waar journalisten hun informatie vandaan halen, wie zijn hun bronnen etc..
    - Ik vond Samuel een stuk beter deze week, topperrrr!

  3. Ruud · 2-6-2010 · 13.29 uur

    Sony heeft het maar makkelijk, eerst verwijderen ze de backwards compatible modus zonder de prijs (van de console) daarvoor omlaag te doen, vervolgens brengen ze zonder veel moeite oude games opnieuw uit en iedereen is enthousiast.

    Nintendo doet hetzelfde, maar brengt de oude games met nieuwe besturingsmogelijkheden, updates en een budgetprijs en wordt vervolgens afgemaakt.

    Jan-Willem was overigens erg slecht te verstaan. Doet niets af aan zijn interessante teksten, maar maakt het luisteren in de auto wel lastiger.

    Met de Wave heeft Pachter een moeilijk product gecreëerd. De verwachtingen waren gericht op een lage prijs, nu komt het product duur en slecht te verkopen over. Ik denk dat analisten daar veel voorzichtiger mee moeten omgaan. Had men gezegd dat de Wave maar liefst 300 euro ging kosten en nu ineens blijkbaar 100 a 150 euro, was het in de mindset een koopje geweest….

  4. Han · 2-6-2010 · 14.13 uur

    Leuke podcast, liep soepel en Jan Willem was een interessante gast.

    Sorry voor media literacy, kon niet op het Nederlandse woord komen. Een vrije vertaling is denk ik mediawijsheid. Je ziet dat veel mensen toch wel een beetje weten hoe ze om moeten gaan met virussen, spyware etc, omdat ze dat wel moesten leren voor Windows. Als straks iedereen aan die beschermde omgeving gewend is, wordt de stap terug groter. ‘Domme mensen’, was vooral een verwijzing naar David, die mensen die het niet met hem eens zijn dom noemde in de podcast. Maar ik vind de reflex van bijvoorbeeld niet open is slecht, dan persoonlijker dommer als het niet opgevolgd met een vervolgstap.

    De prijs van die move/wave lijkt mij zo niet heel belangrijk. Als het echt zo tof is als ze beweren dan verkoopt het sowieso wel. Zo niet, ja dan helpt die prijs ook niet echt. Ze zullen vast de early adopters voor 150 euro/dollar uitmelken om het dan langzaam terug te brengen tot 70/80. Ik denk net als Niels dat de echte klapper eerder in de combinatie van het apparaat en de wave gaan zitten. Als ze die samen in een uitgeklede versie net zo goedkoop als de Wii kunnen krijgen, dan hebben ze een flinke troef in handen.

  5. ErikJ · 2-6-2010 · 19.03 uur

    @Ruud; Mag ik je erop wijzen dat de God of War overzettingen van de PS2 naar PS3 weldegelijk meerwaarde hebben, doordat de games voorzien zijn van een hogere resolutie (die je met Backwards Compatibility niet op deze manier hebt). En bovendien hanteert Sony net zoals Nintendo een budgetprijs, dus je vergelijking gaat een beetje mank. Het is wel opvallend dat Nintendo meer kritiek krijgt op dit soort uitgaves dan Sony…

    Ik heb trouwens GoW II via BC op mijn PS3 gespeeld, en ik zie inderdaad geen noodzaak om een hd versie te kopen (want; ps2 versie ziet er mooi genoeg uit). Wel zou ik zeker overstag gaan als Shadow Of The Colossus opnieuw wordt uitgebracht, want die game had behoorlijk last van de limieten van de PS2. Het zou mooi zijn als ik de game nogmaals in HD kan spelen, met de soepelheid van een paling in een emmer snot!

  6. JW · 2-6-2010 · 19.40 uur

    @sven: game maker heeft een drag & drop interface, maar die is niet erg relaxed. ik gebruik scripting, in wat de game maker language heet: is hele toegeeflijke programmeer taal zonder puntkommas en dat soort onzin. :)

    Ik maak meestal alles zelf, behalve muziek.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>