Bashers Podcast seizoen 2, aflevering 34: seizoensoverzicht



Elke maandag praten we over games in de Bashers Podcast.

Aan tafel dit keer David Nieborg, Harry Hol, Menno Schellekens en ondergetekende. In deze laatste normale podcast van het seizoen bespreken we een aantal topics die voor ons het jaar bepaalden: de opkomst van Facebook en iOS, het nauwe emotionele palet van games, Samuels omslag naar digitaal en Menno’s vreugde over positieve gamejournalistiek. Deze aflevering duurt 1 uur en 40 minuten.

Abonneer je direct op de feed of via iTunes, download de nieuwe aflevering los of luister in je browser naar de podcast met de onderstaande speler.

 

20 reacties

  1. Matthijs Dierckx Kuijper · 29-6-2010 · 9.01 uur

    “300 miljoen ontwikkelbudget voor Heavy Rain.”
    “Guerrilla niet afhankelijk van aandeelhouders.”
    “Uncharted verlegt grenzen op het gebied van emotioneel attachment en dat bewijst dat Sony daar in wil investeren.”

    Ik zeg niets…

  2. Berend Jan · 29-6-2010 · 12.27 uur

    pffttt één uur lang gedoe over game journalistiek is inderdaad wel de goede samenvatting van een heel seizoen Bashers podcast.

    Ik ga daar nu niets over zeggen voor het weer 40 comments worden van mensen die het allemaal met elkaar eens zijn. Maar op een klein stukje verschillen van mening. En die daar dan weer heel moeilijk over doen tegen elkaar.

    Wat ik wel heel leuk vindt aan deze podcast:

    1. Harry houd van meer verhaal, echtheid en nuances in zijn game, lijkt me logisch voor een (MMO)RPG fan. Ik zou eerder verbaast zijn als hij nu ging beweren dat Ikaruga fantastisch is.
    2. Samuel is weer wakker en heeft meer inhoud dan in de N-gamer podcast ;)
    3. Toch wel een goede discussie over het absurde feest van activision op de E3 maar om daar nu zoveel tijd aan te besteden.
    4. Luister eens naar Menno mensen hij riep een aantal keer dat er gestopt ging worden maar jullie gaan maar door.

    Jammer dat de reguliere podcast nu weer even afgelopen is hopelijk zijn er nog wel een paar fillers.

  3. Menno Schellekens · 29-6-2010 · 13.26 uur

    @ Matthijs:

    “300 miljoen ontwikkelbudget voor Heavy Rain.” Brain-fart in the heat of the moment zullen we maar zeggen? Ik werd er in de podcast al op aangesproken in ieder geval. Wel heeft David Cage publiekelijk aangegeven dat de verkoopdoelen rond de half miljoen exemplaren lagen en dat ze daarmee geen winst zouden maken!

    “Guerrilla niet afhankelijk van aandeelhouders.”
    “Uncharted verlegt grenzen op het gebied van emotioneel attachment en dat bewijst dat Sony daar in wil investeren.”

    Dit durf ik echter te verdedigen. Guerilla is niet direct afhankelijk van aandeelhouders. Als studio van Sony passen zij binnen een grotere strategie van Sony, waarvoor Sony verantwoording af moet leggen aan haar aandeelhouders. Sony heeft baat bij baanbrekende exclusieve titels voor de PS3. Dat zie je aan veel van hun titels af: Heavy Rain, The Last Guardian, Uncharted 1 & 2, God of War 3, en waarschijnlijk mis ik er nog een paar. Dit zijn spellen die de grenzen verleggen. God of War doet dat op het gebied van schaal, Heavy Rain op emotie, Uncharted op spektakel. Deze spellen zijn niet gemaakt om de winsten op de game zelf te maximaliseren, dan was men veel conservatiever geweest, maar om de PS3 op de kaart te zetten. Dat doe je door dik in baanbrekende games te investeren en dat doet Sony dan ook. Daarom kan Guerilla meer risico’s nemen dan de gemiddelde ontwikkelaar van shooters.

    Dus blijft mijn vraag: waarom kan Killzone niet de volgende stap zetten in het shootergenre? Waarom moeten zij vastgeketend blijven aan de cliché’s die we allemaal zat zijn? Ik denk nog steeds dat er geen studio is met de financiële steun, met de technologie en het talent om dat neer te zetten.

  4. Menno Schellekens · 29-6-2010 · 13.35 uur

    De muziek op het eind is overigens ‘Ancient Hero’, een remix van bekende thema’s uit Zelda. Je kan deze hier vinden: http://ocremix.org/remix/OCR01079/

  5. Harry Hol · 29-6-2010 · 20.37 uur

    @Menno bedankt voor de link. Was al benieuwd.

    Oh en nog even op de onbeantwoorde vraag “Heb je ooit wel eens een recensie van een voetbalwedstrijd gezien”:

    http://www.google.nl/search?hl=nl&safe=off&client=firefox-a&hs=BfL&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&q=nabeschouwing+nederlands+elftal&aq=0&aqi=g1&aql=&oq=nabeschouwing+nederlands+&gs_rfai=

  6. ErikJ · 29-6-2010 · 21.54 uur

    De laatste van het seizoen alweer :(. Bedankt heren, kijk weer uit naar het nieuwe seizoen! De nieuwe staat inmiddels klaar op m’n mp3 speler, dus ga hem snel luisteren.

  7. Guan van Zoggel · 30-6-2010 · 0.03 uur

    Hij was ietwat chaotisch, maar Menno heeft zijn best gedaan het in goede banen proberen te leiden en omdat het de laatste aflevering van het seizoen is ga ik er maar niet te hard op lopen zeiken. Zoals Berend Jan al aankaart vind ik wel dat de overige aanwezigen Menno als gespreksleider serieus moeten nemen (als debater moeten ze zelf weten =p). Nu werd het een beetje chaos en vond dat, met name op het moment dat het over onafhankelijkheid ging, moeilijk om te volgen als luisteraar. Nou ja, dat wordt weer een lange zomer wachten! ;) Goed gewerkt, heren.

    Was dit trouwens je podcast-debuut, Harry? Meen me niet te herinneren je al eens eerder gehoord te hebben. Leuk dat je erbij was in ieder geval!

  8. Eline Muijres · 30-6-2010 · 13.33 uur

    Ik vond de bijdrage van Harry erg goed, zeker in combinatie met David. Eigenlijk vind ik het altijd wel leuk als twee mensen hevig gaan discussiëren, ook al wordt het dan soms iets lastiger om te volgen.
    Maar inderdaad, er mag wel iets meer naar Menno worden geluisterd.

    Maar verder vond ik dit een mooi seizoen en heb ik met plezier geluisterd. Ga zo door!

  9. mika74 · 30-6-2010 · 19.13 uur

    100% met david eens.
    Op een moment dat game-jounalisten “gesponserd” worden door de industrie dan gaat het al compleet scheef.
    Maar de oorsprong (of gebrek ervan) heeft deze scheefgroei/inteelt decenia geleden al opgezadeld met het juk van subjectieve partijdigheid.

    Anyway…..heerlijke podcast. Op naar het volgende seizoen

  10. Claire Donkersloot · 1-7-2010 · 10.26 uur

    Ligt het aan mij of begint de podcast heel erg abrupt? Normaliter hoor ik de SonicPicnic tune aan het begin, maar nu val ik opeens binnen in het gesprek, net alsof ik de eerste paar minuten mis.

    Ter informatie: ik download de afleveringen met Google Listen.

  11. Claire Donkersloot · 1-7-2010 · 11.05 uur

    Overigens ging het in de podcast over een diepere emotionele diepgang in oorlogsgames. Dat was interessant. Het probleem ligt niet bij de developers, maar bij de verschillende organisaties die over de leeftijdskeuringen gaan. In vergelijking met films zul je zien dat games altijd een strengere keuring krijgen.

    Om als voorbeeld het “overrijden van een hondje door een tank” te nemen; als dit gebeurd in een film krijgt de film een keuring voor 16 of 18 jaar en ouder, maar ligt vervolgens alsnog in de schappen bij de Intertoys (of Walmart etc).

    Als dit gebeurd in een game weet je dat de game of een 18+ of een AO (Adults Only) krijgt, die niet in de schappen wordt opgenomen. Daarnaast zie je dan ook dat Nintendo, Sony en MS zich er dan mee gaan bezighouden omdat de desbetreffende game invloed heeft op het imago van hun spelplatform.

    Dat is jammer, en pas als de oneerlijke behandeling wat betreft leeftijdskeuringen is opgelost denk ik dat je games gaat zien die gewelddadige situaties in een, ironisch genoeg, volwassener daglicht laten zien.

  12. Menno Schellekens · 1-7-2010 · 12.52 uur

    @ Claire: Dat ligt dan aan Google Listen! Als je op de player op de site klikt krijg je als het goed is gewoon de tune te horen.

    Verder vind ik dat een interessant perspectief op de kwestie van emotionele diepgang in games, maar ik ben het niet met je eens. Kijk bijvoorbeeld naar God of War III: bruut, goor, en ligt gewoon in de schappen. Ook Modern Warfare 2 wordt gewoon verkocht bij de Bart Smit, ondanks dat je burgers neer kan maaien. Daarbij betekent volwassen, zoals David terecht opmerkte in de podcast, niet dat er gruwelijkheden in moeten zitten. The Simpsons is volwassen, zonder dat er hondjes overreden worden. Daarbij verwijs ik ook graag naar de kinderserie Avatar: The Last Airbender, dat de consequenties van onderdrukking en oorlog behandelt zonder een druppel bloed op het scherm te tonen.

    Kortom: er is al genoeg hersenloze bruutheid in de winkel verkrijgbaar waar bijna altijd context aan ontbreekt en als het niet kan via goor en gruwel, dan kan het wel met subtiele verwijzingen en gelaagde narratieven.

  13. Claire Donkersloot · 1-7-2010 · 13.52 uur

    Ik heb het ook niet over volwassen games in dit geval, maar specifiek over gewelddadige shooters. Het ‘neermaaien van burgers’ in MW2 leverde al enorm veel media aandacht op, terwijl dit soort situaties vrij normaal is in oorlogsfilms. Realistische oorlogsfilms waarin je dode kinderen ziet, families die vermoord worden etc vind je terug in de schappen in de speelgoedwinkel, maar in games komt dit zelden voor.

    Hoe vaak heb je gaskamers of concentratiekampen gezien in WWII shooters? De actie blijft oppervlakkig, zonder echte diepgang. En de hoofdreden daar weer voor is dat de leeftijdskeuringen zo ongelovelijk streng zijn, en niet op gelijk niveau staan met films. En vooral dat laatste is denk ik een goed topic voor een podcast.

    p.s. in Google Listen zie je ook nog steeds het oude Bashers logo.

  14. David Nieborg · 1-7-2010 · 14.28 uur

    @ Claire

    Daar had ik nooit aan gedacht, goed punt. En de ironie ten top natuurlijk. De vliegveld level in MW2 was inderdaad een teken aan de wand.

  15. ErikJ · 1-7-2010 · 19.13 uur

    Heb hem nu geluisterd en hij was weer tof. Ik herken me echt in Samuels aarzeling als hij games wil gaan verkopen. Nu heb ik gelukkig niet zoveel games als hij, maar ik kan het toch vaak niet over mijn hart verkrijgen om een game die ik wel tof vond maar nooit meer zal aanraken weg te doen. Helemaal niet wanneer ik het zowat voor niks op een rommelmarkt weg moet geven… Nee, dan ben ik toch wel blij dat mijn kamer groter dan 4 vierkante meter is ;).

    En ik vond Harry een fijne toevoeging aan de podcast en hoor hem graag vaker terug. Was het met bijna elke uitspraak van hem eens, en zeker wanneer hij David’s torenvisie bestreed met zijn eigen ervaringen. Want ondanks dat David zijn mening vaak duidelijk uit kan leggen en de diepere betekenis achter elke zucht uitpluist, weet ik zeker dat 80% van de mensen geen hol om ‘diepere’ betekenissen van de media geven (ik kijk hierbij o.a. naar mijn eigen omgeving ;) ).

  16. Harry Hol · 2-7-2010 · 13.41 uur

    @david “HET vliegveld level” ;-)

  17. David Nieborg · 2-7-2010 · 13.46 uur

    @Harry Het enigste level :-P

  18. Wormpaul · 4-7-2010 · 13.33 uur

    Wat ik wel even wil aangeven nu na een heel seizoen podcasts is dat dit seizoen wel getekend wordt door `t feit dat het wel heel vaak “incrowd” was.

    Vorig seizoen hadden jullie meer interessante mensen uit de business die eenmalig aanschoven voor een specifiek onderwerp, dit was interessant en gaf ook weer nieuwe inzichten.

    Voornamelijk laatste tijd (en eigenlijk `t hele seizoen) zijn er vooral mensen bij de Podcast die al actief zijn op Bashers en daarom elkaar tegoed kunnen en op eerder bewandelde paden uitkomen.

    Hopelijk kunnen jullie volgend jaar weer meer “gast” sprekers uitnodigen (& interviews e.d.) zodat er een iets meer gevarieerd geluid komt uit de Bashers podcast.

    Nu voor September nog een grote afsluitende podcast? (een speciale aflevering over 1 onderwerp?)

  19. Stone · 7-7-2010 · 23.29 uur

    allereerst best podcast tot nu tot vooral doer harry die david tege.n gas weet te geven ondanks davids bebatkwalitieten. ik ben het volledig met david eens over de auteur . ik hou niet van sandboxg.ame puur omdat ik dan mijn eigen verhaal schrijf ipv een role avomtuur of beleving die iemand anders voor heeft verzonnen. met sandboxgame speel ik altijd ik in ander jasje maar met de zelfde normen en waarde. maar ik deel niet davids ideeën over ontbreken van ‘betere’ game wegens overmacht uitgevers. het feit dat niche game niet in de top 10 staan of lastiger zijn te vind, betekend niet dat ze niet bestaan elke dat het langere duurt vooor dat het ‘klootjesvolk’ ze ondekt. killzone verlegt naar mijn mening wel grenzen maar niet met het verhaal dat kan ook niet als je met halo en zijn flinter dune verhaal concurrerend wil zijn. een knipoog naar een dieper moraal is als je het mijn vraagt niet voldoende . als je een filmischere moraal wil neer zetten moet je ook al de way gaan. waarom zou je farmvile of wow willen bewaren? wat kunnen de fouten van of de sfeer van game me leren dat de verbettering van hun opvolgers niet beter verklaren ?er is toch ook geen engineer die nu denk hoe kan ik voorkomen dat ik de zelfde fout emaak als de ford 1.0 , nee die wil zijn concurrent of voorganger verbetterren. over het vraag stuk reviewer/journalist kan ik denk kort zijn een journalist heeft geen functie in de gamecolture wat heb ik aan feiten als ik wil weten of een game amusament waarde heeft. oke als reviewer moet je in staan voor je objectieftiet maar als je dat niet doet val je vanzelf door de mand . een journalist die niets anders brengt dan feiten heeft voor mijn als lezer geen enkel meerwaarden dan een willekeurige 16jarige. daarnaast vind wel dat reviewer harder moge zijn tijdens previews nu is er niemand die voluit durft te zeggen dit wordt niets terwijl uedereen het kan zie, puur omdat ze bang zijn geen toegang meer te krijgen tot het matiriaal . als het zo makkelijk is om te zeggen ‘het kan nog beter worden ’ of ‘het is niet mijn mening, maar enkel een verwachting van de mogelijk heiden’ zo zorg je er enkel voor dat reviewexemplaren steeds later beschikbaar worden gesteld. ps sorry voor de speelfouten of fouten leestekens. ik wil jouw wel eens zo een raint zien schrijven met de ps3 browser

  20. mika74 · 17-7-2010 · 14.53 uur

    @stone
    Valt wel mee…tog?

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>