Bashers Podcast seizoen 3, aflevering 1: nu met livepubliek!



Vanaf deze week nemen we de Bashers Podcast elke woensdagavond op. En één keer per maand gaan we dat doen vanuit Amsterdam, mét publiek - zoals bij deze aftrap. Menno Schellekens en ondergetekende presenteren, en er zijn drie onderdelen met verschillende gasten. Deze aflevering duurt ongeveer een uur.

Eerst praten we met Sander van der Vegte en Nikki Kuppens over Vanguard (en andere recente gebeurtenissen in de Nederlandse gameindustrie), vervolgens houden we de Time Trial, waarin mensen uit het publiek kort de tijd krijgen om een punt te maken, en tot slot behandelen we Playstation Move en Halo: Reach met onder andere Vincent Leeuw, Guan van Zoggel en Harry Hol.

Abonneer je direct op de feed of via iTunes, download de nieuwe aflevering los of luister in je browser naar de podcast met de onderstaande speler.

 

12 reacties

  1. Roland van Hek · 24-9-2010 · 12.19 uur

    Kijk, leuk voor in het haardvuur: http://aaipet.org/

  2. Robin Rommel · 24-9-2010 · 13.05 uur

    Het was weer een leuke podcast. Een podcast van een 1 uur is niet te lang (langer dan 1 uur wel). Een podcast van 30 minuten vind ik te kort, dus ik hoop dat jullie toch nog een iets langere podcast gaan maken :)

    Verder denk ik dat publiek pas echt leuk is, als jullie een vodcast gaan maken (maar het is wel leuk om meerdere mensen horen)

    De ideale podcast opzet zou zijn (30 minuten chatten met vaste crew) en 30 minuten interviews of aparte items met “buitenstaanders”)

  3. Niels de Bruijn · 24-9-2010 · 18.38 uur

    Hoera, dit is nog eens leuk om te lezen. Jammer voor mij heb ik tegenwoordig mijn collegedag op woensdag ipv donderdag dus het treinritje terug ontspannen met Bashers wordt nu wat lastiger.

  4. RGroenen · 24-9-2010 · 22.16 uur

    Heerlijk dat de podcast er weer is. Ben wel benieuwd of jullie bij de reguliere podcast binnen de 30 minuten blijven. Persoonlijk heb ik geen problemen met een podcast die wat langer duurt.

    Nog over de Move, de navigatie controler is zeker aan te raden voor spellen als Resident Evil Gold en RUSE. Ik heb het met de normale controler en de Move gespeeld, maar de sixaxis is er niet voor gemaakt om met maar een hand te bedienen. Tumble laat prima zien wat je met de Move kunt doen en Sports Champions is een aardige party/casual game (als je geen Wii hebt).

  5. Thymon AW · 25-9-2010 · 19.46 uur

    Weer een toffe podcast

    Even wat inhoudelijke noten:

    Rogier Kahlmann en Harry Hol over previews:
    Ergens wel terecht dat een game niet teveel de hemel in wordt geprezen met teveel voer van een uitgever. Wanneer een game net wordt onthult ben je eerst afhankelijk van materiaal en informatie wat van de uitgever/maker je geeft. Je wil in een vooruitblik zo veel mogelijk aan je lezer laten weten wat een spel kan bieden. Dat kan allemaal optimistisch klinken maar hoe moet je features die vernieuwend of uniek in een game zijn bekritiseren? Je bent dan toch afhankelijk van aangereikt materiaal. Ook ik vermijdt overigens trailers van (verhalende) games. Pas met een compleet verhaal kan je volop (en spoilervrij) genieten van een game.
    Nu ik het toch over trailers heb: ik had voor de release van LittleBigPlanet zoveel trailers van die game dat het me vlak voor de release teveel werd, de PS3 in de winkel heb laten liggen en een Xbox 360 heb gekocht.

    Harry Hol en Robert Gaal:
    Hier kan ik me vinden in het verhaal van Harry en vind ik de argumentatie van Robert erg zwak, kort door de (commerciële) bocht en om Roberts woorden te herhalen “gigantische onzin”. Ja, we hebben social games, touch screens, facebook en …. (ja wat je daar allemaal in 20 seconden opsomt). Maar waar is die innovatie gebleven binnen die games die op DVD/blu-ray verspreid worden en full priced in de winkel liggen? Naast iets betere verhaalvertelling, mooiere graphics en lekkerdere geluid, waar zijn die games die je met de controller speelt qua gameplay revolutionair gebleken? “Vroeger” (aan het begin van de 21e eeuw) hadden we een Dreamcast. Sega probeerde van alles, dingen als Crazy Taxi, Jet Set Radio, REZ en … wat hebben we nu? We hadden Zelda games die er toe deden, en nu worden ze een beetje opgepoetst (Twilight Princess) of wordt er een andere game van gemaakt (op de DS, dat is geen Zelda zoals we die vroeger kenden). Overigens ben ik helemaal klaar met het touchscreen gebeuren (qua games en qua telefoon). Ik heb zelfs de PSP opnieuw gekocht omdat ik echt lekker basic met knopjes wil spelen.
    Alles lijkt een verfijning en een opvoering te worden van eerdere technieken. De Kinect is een opgevoerde EyeToy. De PS3 met Move is een opgevoerde Wii. De 3DS een opgevoerde DSi.
    Wat gameplay-innovatie betreft begon het 3D tijdperk met Super Mario 64, vervolgde het zijn weg maar stopte het na de release van REZ of Super Monkey Ball misschien al. Want hoe groot zijn de toevoegingen in games later geweest? Zijn we niet terug bij af zoals Niels zegt, dat het Mario, Zelda, wat shooters en voetbal is? En wat als Sudoku en Mijnenveger nu de meestgespeelde spellen zijn?

  6. Thymon AW · 25-9-2010 · 19.52 uur

    Vergeet ik door mijn betoog hierboven de rest van de feedback:
    Complimenten dat iedereen goed verstaanbaar was en er niet al teveel storend door elkaar heen werd gepraat. Het live publiek is echt een plezierige toevoeging.
    Jullie voornemen om richting een half uur te gaan is in mijn ogen een goede al maakt het mij niet uit of jullie 28 of 38 minuten bezig zijn. Als het inhoudelijk loont moet je gewoon uitschieten naar 45 minuten.
    De time trail is een goed concept. De actualiteit als in “het nieuws” beperkte zich tot gebeurtenissen in Nederlandse uitgever sferen. Wellicht wat meer essentieel nieuws zoals in de podcast vorig seizoen. (meestal ongeveer drie nieuwtjes geloof ik?).

  7. Marcel · 27-9-2010 · 13.22 uur

    Leuke podcast. Denk dat dat deze opzet 1 keer per maand goed gaat werken voor de afwisseling.

    Een half uurtje vind ik ook eigenlijk te kort voor een podcast. Een uur is inderdaad prima zoals de mensen voor me zeggen.

    Wat inhoudelijk betreft ben ik het met Harry eens. De innovatie lijkt al heel lang zoek. Toen de overstap naar 3d kwam werden ontwikkelaars verplicht om nieuwe concepten te bedenken. Nu lijken we op het punt gekomen dat we alles wel een beetje gezien hebben. De grootste innovatie lijkt nu nog te kunnen komen in goede verhalen aangezien die amper in games zitten.

  8. Wormpaul · 28-9-2010 · 15.14 uur

    Ik zou een uur ook meer gerechtvaardigd vinden voor een podcat, zeker als je naast de nieuwtjes (altijd leuk) ook een gast goed wilt spreken over welk onderwerp dan ook.

    Haal die vervelende dingen eruit als “comments op de site & tweets” want dat haalde voor mij altijd alleen maar `t tempo eruit.

    Gewoon nieuws waar jullie over discussieren & een onderwerp/gast waar je uitgebreid mee kunt praten, dan is een half uur al snel te kort om `t goed te doen in mijn ogen.

    Dus kom maar op met een iets langere podcast dan een half uur mits `t maar wel gevuld wordt met zaken die er echt toe doen :-)

  9. Wesley · 28-9-2010 · 15.43 uur

    Allereerst bedankt voor deze nieuwe podcast.

    Ik wil me graag aansluiten bij een aantal van de vorige comments. Ik vond een wat langere podcast wel leuk altijd. Zelf luister ik de podcast altijd wanneer ik ga sporten en dan is een uur of iets langer best prettig.

    Waar ik bang voor ben bij een podcast van een half uur is dat er een te strak schema komt, waardoor er te weinig ruimte voor afdwalen is. Zie het als Pauw & Witteman vergeleken met Zomergasten. Waar bij P&W vaak interessante gasten en onderwerpen zijn, is er vaak door het krappe schema te weinig tijd om ergens echt diep op in te gaan, bij zomergasten kan men uitvoerig uitwijden over randzaken en dat levert vaak nog interessantere gesprekken op.

    Een kortere podcast is oke, maar laat aub wel ruimte om lekker af te dwalen en eventueel iets uit te lopen.

  10. Adam · 28-9-2010 · 19.28 uur

    Ik vind de podcast met publiek niet lekker werken. Meer irritant om eerlijk te zijn.

  11. ErikJ · 28-9-2010 · 21.59 uur

    Leuke podcast weer. Het gelach en het geroezemoes uit de zaal (?) werkte aanstekelijk en ik denk dat het best leuk is als maandelijks thema om publiek te horen in de podcast. Nog even mijn 2 centen wat betreft de lengte van de podcast; een half uur vind ikzelf aan de korte kant. Een compromis is misschien 45 minuten? Ik heb me iig. nooit gestoord aan de lengte van de podcast, en zolang jullie gespreksstof hebben kan ik jullie prima aanhoren ;)

  12. Niels de Bruijn · 29-9-2010 · 18.25 uur

    Een half uur is inderdaad te kort maar een uur was meestal precies goed. Dat uur werd een aantal dik overschreden en dan zakte mijn interesse wel weg. Ik vond deze podcast wel aardig, de interactie met het publiek is op zo’n avond zelf natuurlijk heel leuk maar om het terug te horen voegt voor mij niets toe. Niels was lekker op dreef, Rogier maakte weer een goed punt, Vincent was goed en het stukje over de Nederlandse gameindustrie was erg informatief. Het Halo Reach segment vond ik minder, Menno was nogal krampachtig in zijn uitleg waarom het zo goed is en de rest waarom het zo slecht is eigenlijk ook.
    Nu snel weer eentje met David erbij.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>