Bashers Podcast seizoen 3, aflevering 6: MMO’s, Control, Fable 3



Luister naar Niels ’t Hooft, Harry Hol en ondergetekende in een podcast over games van 50 minuten. We behandelen Lord of the Rings Online, dat sinds kort free to play is, Schwarzenegger vs. de gameindustrie, Control op de iPad, Phoenix op de iPhone, Fable 3 en meer.

Luister op woensdagavond vanaf 20.30 uur live naar de podcast via ons Ustream-kanaal, abonneer je via RSS, abonneer je via iTunes, download deze nieuwe aflevering los of luister in je browser.

 

23 reacties

  1. mika74 · 4-11-2010 · 2.27 uur

    was er niet “live”bij vandaag.
    Nu ik het later hoor, komt de interactie met de chatroom soms wat chaotisch over.

    Ustream (vierwer) op de iphone heeft ook een app. maar daar kan ik jullie niet vinden. En via safari wil ustream, flash….tja en apple dus niet.

    Volgende week COD black Ops…..the hype?

  2. mika74 · 4-11-2010 · 6.17 uur

    leuke lezing over games door Tom Chatfield
    http://www.youtube.com/watch?v=KyamsZXXF2w&feature=player_embedded#!

  3. sven · 4-11-2010 · 8.56 uur

    fijne lengte (niet doordenken Harry!) deze postcast.

    Wat ik me afvroeg, is die applicatie die jullie opnoemde voor de ipad om artikelen door te sturen, om later terug te lezen, ook verkrijgbaar voor de Iphone?

    En Harry is toch ook geen speciale gast meer? Ik moet zeggen dat ik deze 3-eenheid (Menno, Niels en Harry) zeer geslaagd vind.

  4. Niels ’t Hooft · 4-11-2010 · 9.29 uur

    @Mika: We moeten nog erg wennen aan de chat tussendoor. Dat kan inderdaad minder chaotisch.

    @Sven: Instapaper is er ook voor de iPhone ja. En de web app zelf is ook al erg nuttig. Maar het komt pas echt tot zijn recht op de iPad, vind ik.

  5. Matthijs Dierckx · 4-11-2010 · 13.06 uur

    “In deze conservatieve visie dat mensen een boek kunnen lezen…” Oei…

  6. Berend Jan · 4-11-2010 · 13.40 uur

    Wat mij irriteert op gamen op mijn telefoon (HTC Desire android is wel fijn HARRY :)) is dat als enthousiast game en de accu leegtrek ik verstoten ben van mijn hele sociale netwerk. Ik twitter, facebook, surf en mail met mijn telefoon. Als mijn DS leeg is is niet gelijk een heel stuk van mijn sociale leven weg. En touch screen gaming is niet echt mijn ding maar op android speel ik vaak emulators (gameboy emulator) met een Zeemote bluetooth joystick.

  7. Vincent Leeuw · 4-11-2010 · 13.58 uur

    Ik merk ook dat ik mijn mobiel meer voor productieve sites/apps gebruik dan daadwerkelijk games er op te spelen. Emulators zijn zelfs ‘overbodig’. Leuk dat het kan, maar waarom zou ik? Het is voor mij een communicatie- en informatie-apparaat, niet een spelcomputer.

  8. Berend Jan · 4-11-2010 · 14.29 uur

    Het heeft denk ik ook met mijn werk te maken. Ik werk op een groep voor mensen met een “begeleidingsvraag” waarbij ik dus na een drukke dienst lekker een spel wil spelen voor ik op mijn werk ga slapen. Aangezien het een atroposofisch instelling is hebben ze geen PC’s en laptops dus geen minecraft voor mij en dan voldoet een potje Mario Land 2 of Revenge of the Gator Prima. Thuis daarentegen game ik bijna niet op mijn mobiel, ja korte potje Fruit Ninja of MiniPlane

  9. sven · 4-11-2010 · 14.34 uur

    Het hangt bij mij heel erg af van wat voor type game het is. Ik heb een Iphone en ik ben nu druk bezig met Trainyard. Dit type spel leent zich perfect voor touch controle.

    Verder speel ik de remakes van Monkey Island en Broken Sword. M.a.w. ook point en click adventures lenen zich perfect voor touch controle. Het feit dat ik juist mijn telefoon (en met twitter, mail e.d. ook mijn sociale digitale leven) bij de hand heb, waar ik tevens op kan gamen, betekent dat ik niet nog eens een extra apparaat mee hoef te dragen (bijvoorbeeld mn DS).

    En v.w.b. het leeglopen van je accu. Elke avond standaard op de oplader en ik kan er de volgende dag helemaal los op.

  10. Luke van Velthoven · 4-11-2010 · 17.29 uur

    Fable III? Dan zijn mijn oren gespitst. Ik ben benieuwd wie van jullie drie het gespeeld heeft en of hij die game net zo hard haat, maar tegelijkertijd blijft spelen als ik. Molyneux is echt onnavolgbaar. Als die man zegt dat hij Fable II achteraf niet hip vond (ik wel), hoe kan hij dan met dit komen?

  11. Meester Rob · 4-11-2010 · 18.41 uur

    Ik waardeer het erg dat jullie binnen de podcast de interactie met de luisteraars willen vergroten. De podcast met publiek is echt een toevoeging binnen jullie aanbod. De reacties en timetrial voegen diepgang toe binnen de podcast, zij het dat de verstaanbaarheid groter moet. Bij de reguliere podcast hebben jullie een chatkanaal geopend via Ustream. Dat werkt technisch gezien prima al zijn er wat opstartproblemen. Die nemen we echter voor lief want jullie klinken als een zonnetje. Tot zo ver niets dan lof. Wat ik wel als een nadeel van de chat zie is de meligheidsfactor die een rol gaat spelen. Als je lijfelijk aanwezig bent ga je niet door iemand heen zitten kletsen en flauwe grappen maken. Bij de chat kan dat wel ( hier betrap ik mezelf in ieder geval op) Dat zorgt bij jullie voor flink wat afleiding waardoor een en ander chaotisch lijkt te verlopen. Daar valt winst te behalen maar dat is een stukje gedeelde verantwoordelijkheid.

  12. Ronald van der Woude · 4-11-2010 · 19.59 uur

    Nog even een extra aantekening bij mijn opmerking over indie games.

    Jongeren interesseren zich er ook niet voor, dat is tenminste wat ik merk uit mijn directe omgeving. Ik ben wel eens van wal gestoken over Minecraft of Super Crate Box, maar het enige wat ze dan zeiden was: ‘Oh, leuk, maar wat ziet het er slecht uit, zeker een amateur.’ En als ik ze het verschil tussen een indie en een amateur probeerde uit telegen begonnen ze snel te praten over de vetheid van Cod: Black Ops. Als ik dan vroeg, ‘waarom is ie vet’ kreeg ik vaak als antwoord ‘het is gewoon zo’, vroeg ik vervolgens of ze hem algespeelt hadden was het antwoord ‘nee, maar Game Kings zei het’ als ik dan zei dat Game Kings ook alleen maar een promo stukje onder ogen had gekregen werden ze boos en dat ik zat te zeiken…:’)

    Wat ik hier mee probeer te zeggen, is dat de markt waarover jullie praten volgens mij helemaal niet bestaat. Jullie praten altijd wel over de inpackt van indie games, maar volgens mij is dat maar op een zeer betrekkelijk gebied, namelijk de mensen die er geïnteresseerd in zijn. (Geïnteresseerd in indie games) Is de strijd die jullie dan voeren niet gewoon water naar de zee dragen?

    Verder is jeugd wel geïnteresseerd in games, maar alleen in games die er mooi uit zien, of waarvan de media zegt dat ze goed zijn. Van hen hoeft er niet vernieuwt te worden, het is goed zoals het is: ze missen het niet. De enigen die vernieuwingen willen zijn wij, de ‘core gamers’, andere gamers willen gewoon een spel spelen. En daarom snap ik ontwikkelaars wel, waarom veel tijd steken in het ontwikkelen van iets nieuws voor een relatief kleine doelgroep, als het grootse deel van de mensen ook tevreden is met een soort gelijke game als eerst, die veel goedkoper en sneller te maken is. Qua verkoop zal het denk ik niet veel schelen, die mensen missen het toch niet en dat weten de ontwikkelaars.

  13. Sander van der Vegte · 4-11-2010 · 20.43 uur

    @Ronald: De meeste indie games worden door jongeren gemaakt. De markt voor CoD is groter in vergelijking met die van indie games, wat gelijk aangeeft dat de markt voor indie games wel degelijk bestaat.

    Overigens snap ik je argument niet helemaal waarom indie games “inpackt heeft op een betrekkelijk gebied namelijk de mensen die er geïnteresseerd in zijn”. Geldt dat ook niet voor mensen die geïnteresseerd zijn in CoD? Of suikerbieten?

  14. Ronald van der Woude · 4-11-2010 · 20.55 uur

    ‘Jongeren’, een relatief vage term. Ik denk dat wij allebei op een andere groep wijzen. Ik zie jongeren als ‘jeugd’, mensen van tussen de 12-18 en volgens mij hebben zij het grootste aandeel in het spelen van games.

    Om even terug te komen op “inpackt heeft op een betrekkelijk gebied namelijk de mensen die er geïnteresseerd in zijn”, ik snap jouw vergelijking met suikerbieten niet, maar wat ik daarmee bedoelde was dat “wij” eigenlijk de enigen zijn die aandacht schenken aan dit soort games. De massa krijgt hier nooit wat van te horen, dus mag ik aannemen dat ze een relatief kleine invloed uitoefenen in “onze” wereld hoe kunnen ze dan ooit voor verandering zorgen, verandering waarvan de massa niets weet en die daar ook niet geïnteresseerd in is en dat weten ontwikkelaars… Hoe zou zo’n relatief kleine markt ooit verandering kunnen brengen het het games gebeuren…?

  15. Ronald van der Woude · 4-11-2010 · 21.00 uur

    Blijf hier trouwens objectief naar kijken, het feit dat jij midden in de indie wereld zit wil nog niet zeggen dat de hele wereld hier van op de hoogte is. Wat ik eigenlijk probeerde aan te stippen was dat er bij een grote groep “gamers” eigenlijk helemaal geen belangstelling is voor indie games, hoe zouden ze dan voor vernieuwing kunnen gaan zorgen?

  16. Niels ’t Hooft · 4-11-2010 · 21.47 uur

    @Ronald:

    Hoe kunnen indiegames voor vernieuwing zorgen? Bijvoorbeeld doordat veel gamedevelopers fanatieke indiegamevolgers zijn. Daar gaat langzaamaan toch iets veranderen.

    Een andere factor is dat indiegames weinig kosten en dus weinig op hoeven te leveren. Kortom er ontstaat een subcultuur van gamemakers die kan overleven zonder de enorme winsteisen die een operatie à la EA nodig heeft. Ook als ze geen miljoenen games verkopen, kunnen ze dus duurzaam voor vernieuwing zorgen.

    Grote break-out hits uit het verleden - Pokémon, The Sims - hadden trekjes van indiegames. Waren qua budgetten vergeleken met nu in feite ook indiegames :-) En zoals Harry zegt, Star Wars was eigenlijk een indiefilm. Zo zijn er ook indiebandjes die, als ze niet doorbreken, wel van invloed zijn op populairdere artiesten. Dat was het hele punt uit de podcast - er zijn meer meetlatten van succes van alleen verkoopaantallen.

    Je wekt ook de suggestie dat (alleen/vooral) de mening van jongeren ertoe doet. Maar het is al lang niet meer zo dat alleen jongeren games spelen. Het groeiende belang van indiegames is juist een teken van een groeiende groep volwassen gamers met een andere soort smaak.

    Tot slot, wij zitten ‘in’ de indiegames, en de rest van de wereld nog niet. Daarom moeten we niet uitdragen wat er zo tof aan is? Of wat is je punt?

  17. Ronald van der Woude · 4-11-2010 · 21.56 uur

    Juist wel! Maar de rest van de wereld WIL niet zien wat er tof aan is, ze hebben er geen belangstelling voor. Is het dan niet zonde dat het een sub-cultuur blijft?

  18. Niels ’t Hooft · 4-11-2010 · 22.16 uur

    Tja, ik denk dat ‘de wereld’ meer belangstelling krijgt naarmate wij (en anderen) er meer aandacht aan besteden. Dat is een traag proces, maar het gebeurt wel. En verder is er niks mis met subculturen. Lekker knus en zo.

  19. Ronald van der Woude · 4-11-2010 · 22.19 uur

    Zijn veel games op de iOS eigenlijk ook geen indie? Want ik denk dat je via de I-systemen toch ook wel redelijk wat mensen warm kunt maken voor innovaties?

  20. Sander van der Vegte · 5-11-2010 · 9.32 uur

    Er is geen sluitende definitie van de term ‘indie’, dus het is soms lastig discussiëren, maar succes voor een game zonder uitgever en met een lage investering wordt natuurlijk gemeten in andere maatstaven tov games als CoD.

    Niels slaat de spijker op z’n kop. Ondanks dat indie games (in de meeste gevallen nog) geen mainstream publiek bereikt zijn het developers die wel degelijk met grote interesse het indie nieuws volgen. De indie scene heeft andere belangen en kan daardoor meer risico nemen en bijzondere dingen uitproberen. Mocht er iets tussen zitten wat aanslaat, dan zie je het snel terug in commerciële games.

    Veel games op iOS zijn juist indie omdat het makkelijk is om zonder hulp van buitenaf iets uit te brengen. Mooi voorbeeld is Superbrothers, wat eergister nog kort besproken is door Niels.

  21. Niels de Bruijn · 6-11-2010 · 12.40 uur

    De tijdsdruk leek voor mijn gevoel interessante gesprekken af te kappen. Aan de andere kant is de podcast totaal wel een prettige lengte.
    Harry blijft een leuke gast, die soms met zijn grapjes de opbouw van zijn argumentatie verzwakt. Niels heeft daar ook weleens last van, maar het zorgt bij allebei wel voor een humoristische ondertoon.

  22. WEDhicks · 10-11-2010 · 13.49 uur

    Leuk dat Harry er weer bij was! Ik ben overigens erg benieuwd wat Harry vindt van The Old Republic. Een MMO waar ik persoonlijk toch wel op aan het wachten ben.

    Ik vind het overigens jammer dat de podcast zo kort is. Ik gebruik dit altijd als voer om in de auto te luisteren gezien ik veel op de weg zit. Mede omdat ik veel op de weg zit luister ik wel eens oude podcasts van jullie en ik moet zeggen dat ik Samuel begin te missen.

  23. Guan van Zoggel · 12-11-2010 · 17.30 uur

    Nog even over verhalen in MMORPGs: zijn dat überhaupt wel verhalen?

    Om er een academicus bij te betrekken: Gerald Prince stelde dat een narratief moet voldoen aan drie eisen, omdat het anders geen narratief is. Het moet een punt van oorsprong, een punt van voltooiing en een betekenisvolle actie die de eerste in het tweede verandert bevatten. Hier voldoet de doorsnee MMORPG niet aan, omdat elke fase gelijk moet zijn aan de beginfase.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>