Bashers Podcast Special: E3 2010



Elke maandag praten we over games in de Bashers Podcast.

In deze speciale 2 uur durende Bashers Podcast nemen we als thuisblijvers de E3-persconferenties van Microsoft, Sony en Nintendo door. Aan tafel zitten Niels ’t Hooft, Matthijs Dierckx Kuijper, Rogier Kahlmann en ondergetekende. De intro is gemaakt door Tuur Hendrikx van Sonicpicnic.

Abonneer je direct op de feed of via iTunes, download de nieuwe aflevering los of luister in je browser naar de podcast met de onderstaande speler.

 

20 reacties

  1. Gerthein Boersma · 19-6-2010 · 11.04 uur

    Ik heb op de beurs een stukje Resident Evil 5 voor Move gespeeld. Niet per sé een shooter, maar wel duidelijk dezelfde control scheme als RE4 voor Wii (en dus in feite als Conduit). Werkt goed. Rogier kan dus pre-orderen.

    Wat Sony bij de persco aangaf en wat Matthijs aan het eind even noemt, is voor mij cruciaal: dat knoppen gewoon wel degelijk nuttig zijn. Je merkt dit sterk bij de Kinect games, waarbij lag niet alleen voortkomt uit de tijd die het ding nodig heeft om je beweging te interpreteren, maar ook botweg uit het feit dat het maken van een stuurbeweging langer duurt dan de spreekwoordelijk “één-druk-op-de-knop!” die in Tell Sell-jargon juist het toonbeeld van simpelheid moet zijn maar volgens MS ineens te ingewikkeld voor de leek. In dat opzicht gaat MS dus heel wat verder dan Sony en zelfs Nintendo, met veel games als Kinect Adventures tot gevolg, titels met een simpelheid en vergevingsgezindheid (als ik half sprong en mijn teammaat Jesse Z. helemaal niet, dan sprong het bootje toch nog behoorlijk in de richting van de volgende batch A-tjes) waarbij vergeleken Mario een soort Call of Duty is, als ‘casual’ een kwantificeerbaar begrip zou zijn.

    Daar komt bij dat die skelet-herkenning leuk en aardig is, maar dat verfijnde beweging vrijwel niet mogelijk zijn. Niels noemt het boogschietspel van Konami, eigenlijk Hudson (ezelsbruggetje: ont-hudson-d slecht. I got more!), eentje uit hun DecaSports/Sports Island reeks. Niet alleen moet je daar zijwaarts staan . maar het loslaten van de pees is kennelijk een te kleine beweging, en dus moet je met je pees-hand even zwaaien. En dan te bedenken dat dit niet eens het slechtste onderdeel was van die game: een volstrekt onspeelbaar paintbalspel laat zien dat shooters hier nooit nooit nooit mee zullen werken, totdat Microsoft - revolutionair! - ook Kinect gaat combineren met controls met knopjes. Het geeft te denken dat Sony, die met Eyetoy eigenlijk allang de Kinect-weg ingeslagen was, er uiteindelijk toch voor gekozen heeft die niet tot het einde te volgen. Wellicht omdat-ie doodloopt.

    Misschien kan Microsoft de stemherkenning inzetten om het aantal keren te meten dat gebruikers kreten slaken van het kaliber “Neehee, ik dééd toch zoohoo!”. En dat dan na 500 keer Steve Ballmer in beeld verschijnt om z’n excuses aan te bieden.

    Ten slotte wil ik nog even melden dat de Xbox Slim weliswaar eindelijk stil is en wifi heeft, maar nog steeds geen selfloading DVD-bay. Miskleun.

    Als iemand die op de E3 van 2006 erg kritisch was over het Wii-aanbod (ik was zelfs één van de weinigen - not-so-hidden brag - die toen al riep toen al dat wapperen terwijl je net zo goed op een knop kan drukken nauwelijks meerwaarde had), schaam ik me er niet voor dat ik gewoon enthousiast ben over de 3DS. Vooral de augmented reality-demo Target Shooter was vernieuwend; de combi 3D-AR heeft echt veel potentie. Wel had ik verwacht dat er meer mensen zijn die klaagden over de geringe horizontale kijkhoek. Helaas is dat een functie van de werking van 3D-zonder brilletje (de kijkhoek is bewust beperkt zodat elk oog een ander ‘scherm’ ziet, heel simpel gezegd) waar je niet aan ontkomt.

    Ik ben absoluut geen Donkey Kong Country fan, maar moet zeggen dat ik de nieuwe game al in de eerste vijf minuten tig nieuwe dingen zag doen. Gelijktijdige co-op, 2.5D-geintjes met tonnen die je de diepte in schieten, een artistiek ogend ‘silhouette’ gedeelte. Niks revolutionairs misschien, maar creatiever dan het origineel. Er wordt trouwens nog wel eens vergeten dat Nintendo met DK Jungle Beat allang een uitstekende spirituele opvolger van DKC heeft uitgebracht die het origineel volstrekt pwnde op het gebied van vindingrijkheid en variatie; ik betwijfel of de nieuwe game dat niveau haalt.

    Oh, en Killzone 3 in 3D was op zichzelf heus behoorlijk indrukwekkend, but let’s not go nuts. ;-)

    Ten slotte: Niels weet zelf ook wel dat de eerste Star Wars film (meestal A New Hope genoemd, maar betere mensen spreken gewoon van ‘Star Wars’) gewoon goud is. Stiekem misschien zelfs beter dan Empire Strikes Back. Hoe minder gezegd over de andere vier, hoe beter.

  2. Wormpaul · 19-6-2010 · 12.33 uur

    Even een paar snelle klachten;

    * Ik hoor heel veel achtergrond geluiden (trein, bosuilen, iemand maakt blikje open, auto’s e.d.)
    Kan dat niet verminderd worden??

    * Ze moeten wel oppassen Menno niet steeds neer te zetten op basis van zijn leeftijd e.d. …laten we `t professioneel houden en te oordelen op zijn kennis & mening?? (hoewel daar ook over te discussiëren is)

    Commentaar over de mening zelf volgt snel (als de podcast af is)

  3. berend jan · 19-6-2010 · 16.12 uur

    Geeft een koekje aan wormpaul, jullie pakken Menno ditkeer wel erg hard aan. Okay hij heeft miscchien een wat vertekend beeld en kijkt vaak vanuit zijn eigen wereld naar videogames maar dat maakt het juist wel schattig. En ach hij is nog zo lekker jong daar kan hij niets aan doen dat is de schuld van zijn ouders :).

    Ik heb ook duiven gehoord nog ergens.

    Na de complete luister ervaring heb ik meer “feedback” denk ik…

  4. Thymon AW · 19-6-2010 · 17.38 uur

    Voor een E3 week-afsluiting vond ik dit een hele goede podcast. De spanning en overvloed van info van de E3 met genoeg gelach bediscussiëren.
    Volgens mij is Menno weleens harder aangepakt, maar de discussie brengt goede punten naar voren. Of je went aan een bril of niet (Menno, draag je weleens een zonnebril? Went dat? Ik game zelfs weleens met zonnebril :-)).

    Koekjes voor iedereen!(maar dat kan zomaar een ijsje worden)

  5. Niels ’t Hooft · 19-6-2010 · 19.42 uur

    @Wormpaul: De podcast is dit keer (net als de MMO-podcast vorig jaar) in de tuin opgenomen. Hadden we erbij moeten zeggen; wij vonden het daardoor wel een lekker zomers sfeertje hebben. Maar als je dit als luisteraar niet weet, heeft het natuurlijk geen effect.

  6. Berend Jan · 20-6-2010 · 1.01 uur

    Leuke podcast, met wel wat interessante belichtingspunten van de 3e. Waarom halo geen kinetic support heeft bijvoorbeeld.

    Ook een leuke vind ik: Wat voor een stylus krijgt de 3DS? nergens zie je een echt goed plaatje van een stylus. Er staat beschreven dat het een uitschuifbaar ding gaat worden. Maar alle show model 3DS machines hadden er geen. Komt daar nog een leuk dingetje mee bijvoorbeeld dat patent met die rumble stylus. Ik zou het een giller vinden als ze nu weer starfox gaan uitgeven met een rumble stylus.

    Verder het verhaal Kinetic - Move ach het zal wel. Het moge duidelijk zijn dat ze alle twee goed zijn voor een ander doel maar ik zie het nog wel gebeuren dat MS of een spellenmaker (Activision) iets bij zijn spel gaat geven wat Kinetic op kan gaan pakken. Iets als de bollen van de Move ofzo. En deze dan bij zijn nieuwe anual game gaat leveren. Zijn er geen openingen op dat vlak zijn daar vragen over gesteld aan uitgevers. Ze drukken nu een hele band bij je naar binnen zonder moeite dan kan een stukje plastic met een rood vierkant erop ook niet zo moeilijk zijn.

    Wel vind ik deze E3 de E3 van de mehhhh momenten, de tec is leuk begrijp me goed. Ik zie al een jaar het potentieel van de Move en minder van de Kinect maar echte toffe toepassingen heb ik niet gezien.

    Dat nieuwe spel van die gast van Rez schijnt geniaal te zijn, that’s it. Verder heeft de Move als Kinect niets toegevoed aan mijn spelplezier.

    En brilletjes opdoen doe ik al vanaf mijn 13e (dus al 20+ jaar) dat gaat wel wennen hoor Menno :).

    Dan de geld kwestie van het 3d. Ik vind zowel de argumenten van Rogier (je ken het niet betalen :))als die van Menno (Het komt simpelweg te vroeg) niet helemaal in orde. Ja de tec wordt goedkoper door de jaren heen. Bij de PS4 had ik het eerder VERWACHT wat het wel super tof maakt dat het gewoon nu al KAN met een PS3 (ze zetten niet voor niets het hele WK voetbal vol met Sony 3d TV borden). Maar effectief gebruik ervan maken ach dat zijn denk ik maar weinig mensen. Het laat wel zien dat Sony weer op de toekomst mikt.

    Net als het HDDVD - BlueRay verhaal laat Sony weer hun achterwerk zien aan Microsoft. En we weten allemaal hoe dat is afgelopen. Sony die nu op elke BlueRay die verkocht wordt geld verdient aan rechten en Microsoft die ooit eens beloofd heeft GEEN BlueRay te gaan aanbieden omdat ze een contract hebben met de HDDVD gasten. Het enige jammere voor MS is dat deze generatie zo lang duurt en dat ze dus zolang GEEN nieuwe console met BlueRay speler kunnen neerzetten. Omdat ze ooit eens getekend hebben voor HDDVD en beloofd hebben dat alle 360 software op alle 360’s afgespeeld moet kunnen worden zonder hardware matige aanpassingen. Stomme korte termein zet van MS, goede long term van Sony.

    Oei het wordt al een lang verhaal ff snel door, het is dus sony’s investering in de toekomst. En die mensen hebben het eerder bij het rechte eind gehad. De PS2 was bij launch net zo duur als een PS3 hoor ook gewoon strak 557 Euro (http://tweakers.net/nieuws/12448/europese-release-ps2-uitgesteld-prijs-verhoogd.html). iedereen liep te blaten sony riep we doen 10 jaar met die machine het is een investering, en ze hebben woord gehouden.

    2006 hetzelfde weer 500 euro ieder over de zeik maar hij kwam vorig jaar op stoom en gaat beter. Weer beloven ze 10 jaar (inmiddels weer wat langer omdat ze deze kunnen updaten). Sony heeft in mijn ogen betere lange termijn visie als MS en ze hebben het voordeel dat ze ook de TV’s maken om het te ondersteunen. En de rechthebbende zijn voor de content verspreiding (Blue ray). Alle journalisten zich helemaal blindstaren op de bril en de kosten. Sony denk gewoon OF het nog 5 jaar op de plank laten liggen of nu de straat op schoppen en dan de early adopters lekker veel laten betalen.

    Ik zou het ook wel weten als ik Sony was. Dus JA het is nu nog duur maar over 7 jaar heeft iedereen het. En dan gaan we allemaal naar 3dSHD tv ofzo. zo werken die dingen nu eenmaal en dat is maar goed ook anders zaten we nog al via een sprietantenne te kijken naar Ned 1 en 2 en wat duitse zenders.

  7. Berend Jan · 20-6-2010 · 1.05 uur

    verder een lekker felle podcast trouwens :), leuk dat Kinect ook op mensen werkt. Menno uit, Menno aan, Rogier uit. Zal wel door al die Apple spullen komen waar jullie je mee omringen.

  8. Han · 20-6-2010 · 12.33 uur

    Ik vind de reeks the good, the bad en the ugly wel erg zuur. En dat zure is denk ik deels ook te wijten aan de publishers die veel speelplezier laten weglekken door de jaren heen. Door al jaren van te voren tech demo’s, cinematic trailers en opgenomen gameplay teasers te laten zien, worden de verwachtingen torenhoog. Mensen gaan daardoor de uiteindelijke uitkomst meten met hun verwachtingen die dan bijna altijd negatief uit komt. Neem Gran Turismo, dat zou best eens de race-game van de kerst kunnen worden, maar omdat het al jaar in jaar uit naar eerdere beurs gesleept wordt is niemand er meer enthousiast over. Van een Move kan ik me dan nog wel voorstellen dat je die hooguit een jaar van te voren wilt noemen omdat het misschien voorkomt dat een deel van de PS3 bezitters een Wii koopt, maar geruchten zouden al genoeg zijn. Zie bijvoorbeeld de iPhone en iPad, pas presenteren als je bijna kunt gaan leveren.
    Dat gezegd hebbende heb ik erg veel zin in komend jaar. Motioncontrol, precies en in hd, de 3ds met mario kart en paper mario, een hele rij aan nieuwe shooters, nieuwe Fallout en AC. Daarnaast komen de iPad en de iPhone 4 ook nog naar Nederland, het wordt een duur jaar.

    Ik ben het verder helemaal met Berend Jan en Wormpaul eens, ik stoorde mij mateloos aan de eeuwige troefkaart “jij bent pas 17,dus ik heb gelijk”. Menno zat nog minder in zijn eigen wereldje dan Rogier en zeker Matthijs. Menno vertegenwoordigde een aantal keren vrij sterk een aantal veelgehoorde klachten over Kinect en 3D, maar die werden nog net niet afgedaan als leugens. Het punt dat Philips heeft terug getrokken vind ik bijvoorbeeld nog steeds opvallend, maar werd niet echt besproken. Het zou mij ook niet verbazen als er nog in deze generatie consoles een nieuwe generatie 3d technologie komt. Ook het argument van die bril is volgens mij best sterk. 3D wordt nu veelal verkocht met de belofte van voetbal in 3D, maar dan moet je dus in je eentje gaan zitten kijken. Ik kijk liever met veel vrienden. Het punt van Rogier dat het misschien geschikt is voor games maar waarschijnlijk niet voor films vind ik ook wel interessant. In de praktijk zal dat waarschijnlijk betekenen dat het heel lang duurt voordat ze stap van early adopters naar mainstream kunnen maken. Als een HDTV alleen maar voor games zou zijn, zouden er veel minder van verkocht zijn. De discussie Move vs Kinect vind ik echt marketingspeak voorlopig. Die 2 zitten echt niet zoveel in elkaars vaarwater als wordt gesuggeerd. Als je nu een Playstation bezit, koop je echt geen XBox alleen voor Kinect. Ik vind de prijs van de move ook niet zo schokkend om eerlijk te zijn, je betaalt nu ook 65 euro voor de ps3-controller (in NL).

    @berend-jan Volgens mij is dat Blu-Ray / HD-DVD niet helemaal accuraat. Het waren echt redelijk gelijkwaardige technologieen. Velen fabrikanten hebben toen ingezet op HD-DVD, omdat die veel goedkoper en opener was. Uiteindelijk heeft Sony ze hun kamp ingekocht en dus gewonnen, al is me nog steeds niet helemaal duidelijk hoe dat nou precies gegaan is. Zijn daar goede boeken over geschreven? Sony had net zo goed kunnen verliezen, en dat is ook al veel vaker gebeurd, zie bijvoorbeeld de UMD en Minidisc. Ze hebben allebei gegokt.

    Ps. Niels was in grote vorm als gespreksleider.

  9. Jesse Zuurmond · 20-6-2010 · 16.03 uur

    Hoewel het inderdaad goed is dat er ook kritisch gekeken wordt naar de 3DS (heb ik te weinig gedaan in mijn stuk :P), ben ik het niet eens met de kritiek die er in de podcast geleverd wordt.

    Als eerste loopt Matthijs een flinke pot te zeuren over de graphics. Inderdaad, misschien is de stap niet zo groot als je wellicht gehoopt had (‘het haalt de PSP niet’), maar hij is wat mij betreft groot genoeg. Maar waar het om gaat is de stap in de gameplay, en die is vele malen groter. Je zegt het nota bene zelf over de games op de PSP later in het gesprek: ‘het is het allemaal net niet’. Ik denk dat dit op de 3DS absoluut niet zo zal zijn. Tel de third party support, camera, 3D, motion controls en touch support bij elkaar op; dan kan de conclusie toch alleen maar zijn dat qua gameplay mogelijkheden en innovatieve potentie de 3DS een sterke handheld wordt.

    Vervolgens zegt Rogier dat het 3D-effect niet immersief is op de 3DS, om daarna te zeggen dat 3D voor games beter werkt dan voor films. Dit ben ik met je eens, maar als je mij zou vragen waarom dit zo is, zou ik antwoorden: omdat het voor games functioneel is en voor films ‘slechts’ meer immersie biedt. Kortom, de 3D-functie van de 3DS lijkt jouw punt over 3D in games versus films te ondersteunen, juist doordat het niet per se immersiever is, maar iets wezenlijks toevoegt aan gameplay, zoals Niels ook al toevoegt.

    Overigens een heerlijke podcast heren! Alle verschillende interessante meningen en kleine relletjes onderling maakten dat de twee uur voorbij vlogen. Ondanks de jetlag :P

  10. mika74 · 21-6-2010 · 6.41 uur

    Leuke, goede podcast.
    Kritisch naar elkaar maar dat mag ook wel.

    Ik ben oud, heb 2 kinderen, first adop al jaren. Heb wel een filosofie over kenetic, move, 3ds en 3d-tv gaming.

    Ik zal even vertellen hoe het gaat:
    kinetic en move; leuke gimmic, zal het even leuk doen maar over een aantal jaren passé en vergeten oftewel accumulating dust!
    Waarom: sinds het begin van het game-ing zijn er slechts weinig “hardware add-on’s” die uiteindelijk bestaansrecht hebben gekregen.
    Kijk de afgelopen jaren maar eens: light-guns, dancematten, voetbal-matten, complete helmen, stuurtjes, gitaren, bazooka”s, IRL mech-tank joystick, eyepet, vision-cam, die wind en licht shizzle van philips….ik kan zo nog wel uren doorgaan.
    De geschiedenis leert ons, hardware add-on’s willen ze niet! De enige echte blijver is de draadloze controller.

    Wat games vernieuwend maakt is de inhoud en software-output. Dus idd HD en nog hogere resoluties.
    Ook gaat dus in de toekomts 3d-gaming dus echt wel wat worden. Gewoon met een joystick in de hand, bril op je neus en zittend op de bank.

    Over de 3ds ben ik nog niet uit..ik denk leuke gimmick maar neit echt een toppert….waarom…tja mario64 op de ds werkte ook niet. en 3d laten ervaren op een postzegel is voor langere tijd ook niet echt fijn lijkt me.

  11. Ruud · 21-6-2010 · 20.02 uur

    Even terugkomen op het 3D, wat meningen van mij waarom het niet gaat worden en waarom ik in eerste instantie geheel achter Menno stond (welke ineens wijzigde in het feit dat 3D ineens wel de toekomst wordt):

    1. Brilletjes zijn duur, minimaal 79 euro per stuk, elke kijker vergt dus een extra investering.
    2. Brilletjes zijn een extra stap voor het normale kijken; HD was niks extra, 3D vergt een extra stap, wat eigenlijk een achteruitgang betekent in het kijkgenot.
    3. Wat als ik al brildragend ben, duw ik er dan nog een bril bovenop, lekker fijn is dat, of moet ik verplicht over naar de contactlens, dankzij het geweldige 3D?
    4. Ik speel elke donderdag met een hoop vrienden, mannenavond heet dat. Dan is er bier, sigaren / sigaretten en spelen we met zijn zessen op de bank FIFA of MW2. Dat gaat straks enorm veel geld kosten (6 brillen), of kan simpelweg niet meer omdat de hardware niet krachtig genoeg is voor splitscreen functionaliteit
    5. De brillen zorgen momenteel voor circa 30% kleurverlies, dat vind ik persoonlijk nogal wat
    6. De stappen gaan te snel, HD begint net in te burgeren. Een groot aantal zenders zendt nog niet eens HD uit, waarom zou Jan Patat overstappen? [massale overgang is key tot succes]?
    7. Naast HS hebben we ook al bluray gekregen, ergens stelt de consument een grens….
    8. 3D vereist processorkracht, waardoor we in principe een stap terug gaan in onze ervaring op visueel vlak (minder polygonen, minder effecten, om het beeld dubbel en enigzins met de juiste framerate te tonen)
    9. Ongeveer 30% van de bevolking ervaart hoofdpijn en misselijkheid na of zelfs tijdens het krijgen van een 3D ervaring met de 3D brillen (wederom helpt dat niet om de consument te overtuigen om een dergelijk apparaat aan te schaffen). Epilepsie-patiënten moeten eerst met hun arts overleggen voordat ze aan 3D kunnen beginnen. Wie tijdens het kijken last krijgt van verstoord zicht, een licht gevoel in het hoofd, misselijkheid of duizeligheid kan 3D ook wel vergeten (waarschuwing van Samsung zelf!).
    10. Brillen zijn kwetsbaar, dat wil zeggen, met moet de brillen onderhouden, niet laten slingeren en waarschijnlijk ook na gebruik vervangen (elke kras verpest de 3D ervaring).
    11. Diverse fabrikanten hebben al aangegeven hun 3D producten / games voor een hogere prijs te verkopen dan niet 3D varianten, waarbij het 3D zogenaamd kan worden uitgeschakeld. Op deze manier worden niet 3D eigenaren slachtoffer van het proces van 3D gaming. Geen puike ontwikkeling.

    Kortom, ik zie vrij weinig kans dat de 3D ervaring MET bril een succes gaat worden. Wat dat betreft zit Sony op het foute spoor en moet men erkennen dat er momenteel half-fabrikaat in de winkels ligt.

    Bij de Move heb ik tevens de gedachte dat het tot dusver niet meer biedt dan de wii, dus waarom zou men enthousiast moeten zijn? De initiële aanschaf staat gelijk aan een halve wii, wat best fors is.

  12. Han · 21-6-2010 · 20.14 uur

    @Ruud, de problemen die je opnoemt zitten bijna allemaal in de bril of techniek. Die techniek gaat uiteindelijk echt wel vooruit. Waarschijnlijk moet inderdaad die bril weg of veel goedkoper worden wil het echt de huiskamers inkomen. Maar de consument past zich de komende jaren gewoon weer aan, kijk maar naar de afgelopen jaren. Het grootste probleem zit hem in m.i. in zinnige content, met zoveel meerwaarde dat de techniek zich door die early adopter fase heen kan trekken. Dat was voor hd een stuk simpeler. Daar zit de zwakte (en de kansen) voorlopig. Er zijn teveel haken en ogen, waardoor er ook op content gebied een zeer kleine doelgroep is.

    Uiteindelijk zijn deze technieken allemaal overgeleverd aan de genade van de porno-industrie heb ik begrepen..

  13. sven · 22-6-2010 · 13.21 uur

    Ik heb met hele gemengde gevoelens deze podcast beluisterd.

    Zoals hier al eerder is genoemd vind ook ik dat Menno op een gegeven moment door Matthijs wel een beetje belerend op z’n plaats wordt gezet op basis van zijn leeftijd en de kreet “Menno uit” is 1 keer leuk, maar daarna gewoon vervelend.

    V.w.b. Matthijs. Je komt op mij over als een zeer intelligente jongen, maar boy wat ben jij tegelijk vervelend en irritant. Een aantal keer wilde ik de podcast gewoon uitzetten omdat ik al kon aanvoelen dat je weer een belerende opmerking ging plaatsen. Op een gegeven moment had ik zelf het gevoel dat alles wat door andere (met name Menno) als zwart werd neergezet, willens en wetens door jou als wit moest worden neergezet. Ik vind het fijn om te weten dat jij in al jouw oneindige wijsheid (je bent ongetwijfeld ouder dan 17) weet hoe wel zit, maar kan dat ook anders geformuleerd worden? Ik hou van cynisme (Rogier is toch een beetje mijn held geworden, neem een voorbeeld aan hem), maar probeer dit eens anders te verwoorden. Nu werd je in mijn ogen dus gewoon irritant. Sorry, het moest er gewoon even uit.

    Dan inhoudelijk:

    In één woord: smullen!

    - Ik moet het Matthijs wel nageven, door zijn visie op 3d gaming, ben ik enthousiast geworden, daar dan wel dank voor!

    - Op het einde concluderen jullie min of meer dat kinect niet geschikt is voor FPS. WTF?? Deze conclusie slaat in mijn ogen nergens op! Gebaseerd op wat? Op het feit dat dit niet werd gedemonstreerd? Dat vond ik een erg kortzichtige conclusie in een verder zeer uitgediepte en goed doordachte podcast. Maar wellicht kwam dit ook doordat Rogier erg nodig naar de WC moest.

    - Waar ik wel meer bij stil ben gaan staan (dat kon ik deels opmaken uit hoe Matthijs hier tegenaan keek)is dat het zo lijkt dat de media en de gamers zelf vooral een paralel trekken tussen Kinect en Move en Wii. Maar of dat terecht is. het komt op mij namelijk over dat de kinect een hele andere techniek (b)lijkt. Dus een beetje appels met peren vergelijken.

    Fijne podcast met een soms nogal hoge irritatiefactor

  14. Leo Kraan · 23-6-2010 · 12.37 uur

    Erg fijn dat Matthijs erbij was om de Nintendo lofzang van Menno en Niels wat gas tegen te geven.
    Niets negatief kunnen bedenken over de Nintendo press conference. LOL!!!
    Als journalist moet je toch wel objectief naar iets kunnen kijken ook als je er affiniteit mee hebt.

    En dat juist van Bashers waar “journalistiek” en de kwaliteit van de “NL game pers verslaggeving” kennelijk een belangrijk en vaak terugkerend item is. Beetje jammer.

    Maar goed…

    Ik daag jullie uit om een podcast aflevering te maken zonder het refereren naar of vergelijken met een Mario/Zelda/Metroid game! :)

  15. Vincent Leeuw · 23-6-2010 · 14.25 uur

    Uhoh, iemand heeft het O-woord genoemd… *duikt achter een chest-high wall*

  16. Niels ’t Hooft · 23-6-2010 · 15.16 uur

    @Leo, niets negatiefs kunnen bedenken over de Nintendo-persconferentie? Je hebt mijn 8 minuten durende (Joe van Burik heeft getimed) rant over Donkey Kong Country Returns gemist? Je weergave is echt veel te simpel.

  17. Ruud · 23-6-2010 · 20.45 uur

    @Han: je hebt helemaal gelijk, hoewel ik me afvraag of ik een 3D puist op de billen van een aantrekkelijke dame wil zien.

    Overigens nog een kein puntje ter verbetering. 1 van de podcast leden (Matthijs of Rogier) heeft het constant over de attachrate van de Wii, die zogenaamd verschrikkelijk is (0.7 wordt genoemd!!). Stap uit die onzin en controleer je facts, want de wii heeft een attachrate van ruim 7.56 games per console, aldus de laatste cijfers van Nintendo.

    Zie:
    http://www.nintendo.co.jp/ir/pdf/2010/100128e.pdf

  18. Niels van der Leest · 24-6-2010 · 16.59 uur

    Wederom een fantastische podcast. Rogier en Matthijs zijn bij deze mijn favoriete gast Basher. hoewel ze dat wel iets te serieus namen af en toe ;)

    Dat hele motion gebeuren boeit me eigenlijk niet zo. Nintendo heeft het goed gebruikt naar mijn mening alleen is het denk ik mede daar door een echt casual apparaat geworden. Ik zie niet echt veel heil in dat Xbox zo’n een casual consumer device wordt, ik voorspel dan echt dat de games op de Xbox net zo nietszeggend gaan worden als (een groot deel) van de games op de Wii.
    Kijk, bijvoorbeeld Silverfit doet iets erg goeds met dat hele motion capture/sensor gebeuren, dat is daar echt goed toepasbaar. Die hebben dan ook hardware van ik weet niet hoe duur. Dat stuk plastic van een paar tientjes zie ik echt niet dezelfde kwaliteit hebben als zo een Silverfit camera sensor, laat staan dat je speelplezier er door vergroot wordt.
    Sorry, scepsis tot en met, misschien moet ik het zien voor ik het geloof.

    In any case, Rogier en Matthijs “The Golden Couple” vaker uitnodigen. Ik heb nog niet eerder zo moeten lachen tijdens een podcast, intelligent, goed geïnformeerd, gepassioneerd en zo zwart als de pest haha. Hulde!

  19. SamuelG · 25-6-2010 · 12.18 uur

    Heb genoten van de podcast, vooral het plaatsen van technologische ontwikkeling (3d gaming met of zonder bril) in verschillende contexten vond ik leuk gedaan en mag vaker op deze manier worden gedaan. De reacties van de gasten op Menno maakten Menno verbazingwekkend sympathiek, zo ook de toeschietelijkheid van Menno aan het eind (“je hebt gelijk”). Menno was eigenlijk nog de meest volwassen discussiepartner in de podcast: kudos.

  20. Ruud · 25-6-2010 · 13.23 uur

    Ik wil me graag aansluiten bij Samuel wat betreft Menno.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>