Bashers Podcast Special: Metal Gear Solid



Kojima zei er jaren geleden al klaar mee te zijn, maar toch gebeurt er nog van alles in de wereld van Metal Gear Solid. De verschijning van Peace Walker en de aankondiging van Snake Eater voor de Nintendo 3DS vormde de perfecte dubbele aanleiding om terug te blikken op ruim tien jaar MGS. Dat doen we in deze speciale podcast met Jeroen Roding, Samuel Hubner Casado en ondergetekende. De podcast duurt 1 uur en 20 minuten.

Abonneer je direct op de feed of via iTunes, download de nieuwe aflevering los of luister in je browser naar de podcast met de onderstaande speler.

 

23 reacties

  1. mika74 · 26-7-2010 · 17.22 uur

    WARNING WARNING : Heb je nooit een Metal Gear game gespeeld, luister deze podcast dan niet!! WARNING WARNING

    Je raakt in de war en zal er toch niets van snappen.

    Jongens ik zeg 1 ding:LA-LI-LU-LE-LO

    Heb genoten; heerlijk. Sinds de msx (23 jr. geleden) al geboeit door snake.
    Heel raar maar ik vind Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty voor mij de beste.
    Waarom; hier is en blijft snake “on-aantastbaar en legendarisch” ik als n00b raiden kan en mag continue doodgaan. Dit tast het mytische van snake niet aan. wat ik dus wel in MGS4 heb……

  2. Marijn · 26-7-2010 · 19.58 uur

    Tja, wat nu te zeggen over deze podcast. ‘t Was boven alles een ophemelfestijn met hoge nostalgische waarde. En daar vond ik helemaal niets mis mee. Ik kreeg bij ieder onderwerp zin om de games te spelen.

    Wat ik zelf zo bijzonder vind aan de MGS-serie zijn dingen die ook in de podcast worden aangehaald. Ten eerste de grote vrijheid die je als speler hebt: de game geeft je een gigantisch aantal wapens en gadgets, en door hierin een keuze te maken kun je het jezelf zo makkelijk of moeilijk maken als je wilt. Geniaal. Het maakt de moeilijkheidsgraad die je in het begin kiest BIJNA overbodig.

    Ten tweede is het spel zich er altijd van ‘bewust’ geweest dat het een game is. De bossfight met Psycho Mantis, met het controller wisselen en memory card lezen. De gesprekken met een geflipte Campbell en Rose, zoals wanneer hij zegt dat je wel lang genoeg hebt gespeeld en de console uit zou moeten zetten. Het Fission Mailed scherm waar ik iedere keer aan moet denken als ik érgens Mission Failed zie staan, en iedere keer dat in de serie het issue van controle en simulatie wordt opgehaald.

    En hoe volwassen de thema’s ook zijn, de game neemt zich nóóit te serieus. En ik denk dat MGS zich daarin onderscheidt van andere actie/stealthgames. De humor en slimme verwijzingen hoeven niet altijd binnen de context van de game te vallen (zoals de Zone of the Enders-dozen in MGS2 en de kikkers in MGS3). Geen andere game of serie kan dat zoals Metal Gear.

    Hoogtepunten…
    - Op de muur kloppen om bewakers af te leiden.
    - De tankermissie in MGS2. Perfectie.
    - De bossfights met Psycho Mantis, Revolver Ocelot, The End (daar deed ik de eerste keer meer dan anderhalf stressvolle uren en minstens twee onderbroekwissels over) en The Boss.
    - Meryl die een bewaker in elkaar rost en hem naakt achterlaat.
    - De altijd terugkerende Johnny en zijn darmprobleem.
    - Het leven van Revolver/Liquid Ocelot en zijn bewondering voor Snake.
    - De magnetrongang.
    - Het gevecht tussen Rex en Ray.
    - Het opagevecht tussen Old Snake en Old Ocelot.
    - Close Quarters Combat.
    - Een bewaker onder schot houden en hem dan laten dansen om items te laten vallen.
    - Je in een kast verstoppen met een hete poster aan de binnenkant, en dan tegen de binnenkant van de deur aan bonken als je te snel naar voren komt om naar buiten te kijken.
    - De camera in de tankermissie en aan het einde bikinifoto’s naar Otacon sturen.
    - De cardboard box. Dit: http://www.youtube.com/watch?v=VK32Fwc6rVo
    - In MGS3 in het gras liggen en zien dat na lang uitproberen je Camo-percentage eindelijk boven de 90% uitkomt, zodat je vrijwel onzichtbaar bent. Om dan natuurlijk 2 meter te kruipen en weer op een andere ondergrond terecht te komen.
    - De dood van Zero, in de game één van de machtigste mannen op aarde, door het loskoppelen van zijn zuurstoftankje.
    - De ontdekking aan het einde van MGS2 dat ‘The Philosophers’, die achter de hele Arsenal-simulatie zitten, al 100 jaar dood zijn, en de latere onthulling dat The Patriots nu niets meer zijn dan een AI-systeem.
    - De hele MGS-geschiedenis verweven met feitelijke geschiedenis, hoe overvol en onduidelijk dan ook.
    - Ieder klein detail dat je pas op je derde playthrough ontdekt.
    - Alles. Alles. Alles.

    Behalve…

    “Hi Jack, do you remember what day tomorrow is?”

    En nu stop ik, anders raakt het internet te vol. Bedankt voor deze podcast. Nu nog beslissen welke Metal Gear ik zal gaan spelen.

  3. Laurens Naudts · 26-7-2010 · 20.00 uur

    Inderdaad, ik speel momenteel MGS 4 en ik wil het verhaal van dat deel nog niet verklapt zien. Nu vraag ik mij wel af of Metal Gear Solid voor de gameboy color aan bod is gekomen tijdens deze podcast. Heb het eerste half uur beluisterd en hoorde er niemand iets over zeggen. Daarna heb ik hem afgezet omwille van de eerstgenoemde reden.

  4. Jesse Zuurmond · 26-7-2010 · 20.16 uur

    Hmm, (helaas) is deze podcast niets voor mij. Heb pas een half jaartje een Playstation en MGS is onbekend terrein voor mij. Dichterbij dan Snake in Super Smash ben ik niet gekomen :P.

    Snake Eater wordt hoogstwaarschijnlijk mijn Metal Gear-debuut. Daarna luister ik deze podcast wel terug :-).

  5. Han · 26-7-2010 · 21.46 uur

    Tanner Higgin heeft een prachtige analyse over het verhaal van Metal Gear geschreven (vooral 2, en niet over 4). Staat in het boek Joystick Soldiers, sowieso een aanrader. Zijn blog is trouwens ook leuk om te lezen; tannerhiggin.com.

    Ik baal nog altijd dat ik 2 nooit heb gespeeld, mijn PS3 ondersteunt helaas ook geen PS2 games.. MGS1 is echt heel lang mijn favoriete game geweest. In de VR missions uitbreiding kon je met Gray Fox spelen, toch wel mijn favoriete karakter. Metal Gear is het enige spel waar ik ooit oprecht boos werd, om het onrecht dat mijn protagonist werd aan gedaan. Door de tijd heen zijn er ook weinig rip-offs gekomen. Enige waar ik zo snel op kan komen is Syphon Filter, waardoor het toch de enige in het genre blijft.

    Als je het dan toch over dingen hebt die je aan de podcasts kan toevoegen, pleit ik voor een nostalgie-rubriekje.

  6. Wormpaul · 26-7-2010 · 22.20 uur

    Ik heb MGS:4 gespeeld terwijl ik nooit een MGS deel had gespeeld…mij pakte het niet..te vaag, te veel filmpjes & geen leuke gameplay.

    Ben gestopt ergens halverwege level 1 geloof ik…met een zuur gevoel van geen leuke game :(

    Misschien dat ik er ooit op terug kom als ik me er echt in ga verdiepen maar voor nu geloof ik `t wel.

    Ben bij de podcast toch bijna tot 60 minuten gekomen (speelde ondertussen Plants vs Zombies) en nu is `t lang genoeg geweest :-)

  7. Luke · 26-7-2010 · 23.11 uur

    Metal Gear nooit gespeeld, zal waarschijnlijk nooit gebeuren, maar ik zal hem morgen eens luisteren. Dan kan ik stiekem meepraten voortaan.

  8. Osahi · 27-7-2010 · 12.02 uur

    Eén van mijn favoriete reeksen, waarbij ik vooral MGS en MGS3 een heel warm hart toedraag. Het leukste aan Metal Gear vind ik gewoon het dollen met de spelwereld. C4 op de rug van een bewaker plakken. Playboys verspreiden. Mijnen leggen op het pad van een guard en een foto nemen nét als hij erop trapt. De hele meute henchmen als in een kegelspel knock out slaan in de tanker in MGS2, een bewaker in één been en twee armen schieten en zijn radio stuk knallen zodat hij strompelend alarm moet slaan… Uren kan ik me in die games verliezen, ook al om de easter eggs te vinden (ja, ik heb Meryl in onderbroek door het spel laten rennen door tientallen keren op en neer te gaan in die verdomde luchtschacht)

    Maar de dingen die me écht bijblijven zijn toch de leuke twists en turns in MGS en vooral de momenten waarbij de vierde wand wordt verbroken, en de lange, lange, lange ladder in MGS3 waarbij ‘Snake Eater’ door de boxen knalt. Héérlijk

  9. Tom · 27-7-2010 · 18.53 uur

    Ik kan deze podcast helaas niet via iTunes downloaden.
    Is hier een oplossing voor?

  10. Wormpaul · 27-7-2010 · 21.45 uur

    Even een vraag; Welke song speelt er op `t eind? (klinkt zo goed!)

    (toen ik `t opschreef hoor ik opeens; Snake Eater…)

    http://www.youtube.com/watch?v=9aHQnDTd1y4

    Jullie hebben `t steeds over emoties in MGS en dat jullie dit missen bij andere games, nu heb ik zowel ICO als Shadow of the Colussus niet gespeeld dus daar kan ik niet over oordelen maar iets dat mij meteen te binnenschiet;

    * Bioschok (en dan vooral de aanloop naar A.Ryan om af te sluiten met een geniale ontknoping…ik heb toen werkelijk ook met open mond naar de game gestaard en was toch echt even uit `t veld geslagen. Pure emotie!!

    (volgende is misschien een vreemde eend in de bijt maar;)

    * The Longest Journey vond ik ook een emotioneel gedreven spel, `t kwam misschien wat traag op gang maar toen je eenmaal goed in `t verhaal zat en je alles van haar meekreeg raakte ik toch verbonden met haar en haar lot…misschien ander soort emotie maar ook die game greep mij aan!

    Zo zullen er vast meer games zijn geweest op de PC die ik nu niet naar voren kan halen…uit mijn Wii collectie kwam niks en naast Bioschok op de Ps3 zit er in mijn collectie niet echt heel emotionele games :-)

  11. ErikJ · 27-7-2010 · 22.04 uur

    Toffe podcast. Fijn dat Jeroen erbij was (hij is toch een soort van MGS deskundige), en Samuel heeft het gesprek goed geregisseerd!

    Krijg meteen zin om de games weer te spelen. Ook fijn om weer eens de hele storyline te horen, want toen ik deel 4 speelde was het al een behoorlijke tijd geleden dat ik 1-3 uitgespeeld had. Doordat het verhaal soms wel heel erg uit de hand loopt(haha, letterlijk met Ocelot) vergeet ik soms gewoon hele thema’s. Tof dat jullie die zo weten te vangen in de podcast.

    Mijn favo moment blijft ook de kapotte codec met de flippende Kolonel in deel 2. Dat was heel bijzonder. Maar eigenlijk is elk deel uit de hoofdreeks memorabel.

  12. Mike · 28-7-2010 · 5.57 uur

    Ligt het aan mij, of staat deze niet in de lijst op Itunes?
    Kan hem wel luisteren via de site, maar niet via Itunes.

  13. Wormpaul · 28-7-2010 · 8.57 uur

    Tip voor de podcast;

    * Special over Point & Click adventure games, hoe `t vroeger opkwam, groot is geworden in de tijden van MI & Day of the Tentacle, overleeft heeft in de tijd van Syberia/The Longest Journey tot en met de (bijna) dood een jaar of 5 geleden. (en natuurlijk de klassieker Atlantis in Nederlandse taal gesproken)

    Nu is `t echter weer aan `t opleven (Zacki & Wiki, Tales of Monkey Island, Sam & Max seasons) deels dankzij PSN/XBLA.

    Als je hier mensen voor neemt die er fan van zijn/veel van weten dan is er genoeg over te vertellen en kan je voornamelijk ook kijken of er nog toekomst zit in `t genre en hoe dit kan werken op de huidige generatie consoles al dan niet in combinatie met Move/Kinect/Motion plus.

  14. Roy · 29-7-2010 · 12.02 uur

    Nav deze podcast gekeken naar de ontbrekende delen in mijn verzameling. De prijzen liegen er niet om. Voor Twin Snakes en Metal Gear 3 Subsistence worden stevige prijzen gevraagd.

    Verder een heerlijke podcast!

  15. Piccolo · 1-8-2010 · 12.00 uur

    Lieve mensen,
    wil je het verhaal uitgebreid en haarfijn uitgelegd met alle spoilers mogelijk zien kijk dan hier:

    http://www.gametrailers.com/game/metal-gear-retrospective/6748
    deel 6 andere delen zijn ook aan te raden…

    Ik lees dat een aantal mensen nog delen moeten spelen speel het dan alsjeblieft chronologisch en niet op volgorde van uitgave.

    Ik vond de Acid versies wel cool, ook uitgespeeld trouwens.
    Ik vond de symboliek in de serie zijn sterkste punt. Godzilla VS King Kong. Lekkere manga-onzin met een verstopte serieuze ondertoon.

    Jeroen, volgend jaar weer de TF beurs?

  16. Tom · 3-8-2010 · 16.30 uur

    Hierbij nogmaals de vraag of het mogelijk is om deze podcast te plaatsen in iTunes? Normaal gesproken werkt dit perfect maar met deze aflevering lijkt het wel of er vergeten is om de podcast te posten (of wat de term hiervoor dan ook mag zijn) op iTunes.

    Alvast bedankt voor de moeite.

  17. Niels ’t Hooft · 3-8-2010 · 16.39 uur

    @Tom: Ik heb iTunes nog een keer gepingd (zo noemen ze dat dus), hopelijk zie je hem nu wel gewoon verschijnen.

  18. Tom · 3-8-2010 · 20.22 uur

    @Niels: nee helaas nog steeds niet. Zie jij de aflevering wel in iTunes verschijnen dan? Zo ja dan ligt het probleem bij mij ergens, maar ik weet nog niet waar.

  19. Niels ’t Hooft · 4-8-2010 · 10.37 uur

    @Tom: Ik werk momenteel op locatie en heb geen toegang tot iTunes. Ben bang dat ik het probleem niet eerder dan dit weekend voor je kan oplossen.

  20. Niels ’t Hooft · 4-8-2010 · 18.52 uur

    Volgens mij is het nu toch gelukt en staat de podcast netjes in iTunes. Tom, hopelijk werkt het nu voor je.

  21. Tom · 4-8-2010 · 19.02 uur

    @Niels: Hij staat er inderdaad op en wordt nu direct gedownload. Morgen in de trein lekker luisteren. Bedankt voor de moeite Niels.

  22. Marcel · 7-8-2010 · 17.48 uur

    Blijft een mooie serie inderdaad. Leuke podcast ook. Snake eater was net een deel waar ik minder goed in kwam. De setting was ook wel anders dan deel 1 en 2. Deel 4 vind ik ook weer meer aansluiten bij 1 en 2 (ook wel logisch gezien de chronologie van de verhalen :D ).

    Deel 4 leek een beetje op een best of maar het was wel echt een hele leuke game.

  23. Niels Peuchen · 2-9-2010 · 20.23 uur

    Door deze podcast heb ik vandaag Metal Gear Solid: The Twin Snakes gekocht. Jeuj.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>