Bejeweled 3 – are Diamonds forever?



Wat is dat geluidje als je drie diamantjes schuift ook eigenlijk lekker. Zou Popcap daar nou een heel stel witte jassen voor hebben ingehuurd, die dag en nacht testen van welk geluidseffectje je het meeste een kick krijgt? ‘Excellent’ buldert een zware, maar eigenaardig zachte mannenstem er dwars doorheen. Ik klik door en door zonder erbij na te denken. De gedachten zijn overal, behalve bij het spel.

Zes jaar na Bejeweled 2 is de grootmeester van de edelstenenschuiverij nog steeds onaangetast. Deel drie is iets vergeten, maar compenseert ervoor.

Bizar vaarwel

Alsof Gran Turismo 6 je alleen in de twintig duurste auto’s op aarde laat rijden. Alsof de volgende Call of Duty de online multiplayer overboord gooit. En Mario prinses Peach nooit meer poogt te redden. Popcap heeft het op een of andere manier aangedurfd om het fundament van de serie de deur te wijzen in Bejeweled 3. Er is geen ‘Action’-modus. De stand waarin je tegen de klok vocht en waarin je sessie op sessie na twintig minuten strandde in level 7, wat je desondanks toch niet zag aankomen omdat je helemaal in je gedachten verzonken was. Nou die stand, die is eruit gehaald. Nooit meer die ‘oh verdorie, ik had in die twee uur ook mijn tentamenwerk kunnen voorbereiden’, zo lijkt het. Foetsie.

En dat terwijl die hondsirritante ‘Classic’-modus gewoon van de partij is. Heb je net een beetje lekker de eerste drie of meer diamantjes met elkaar verbonden om ze van het veld te verwijderen, vallen er geen vruchtbare steentjes voor terug en kun je nada meer combineren. ‘No more moves’ doet de zware, maar eigenaardig zachte mannenstem en je kan er geen reet aan doen. Alleen je tante neemt die geluksfactor op de koop toe. De schat. Waarom deze wanhoop is wedergekeerd en Action weg is, is me werkelijk een raadsel.

Of het moeten de ongeveer driehonderd-en-vijfennegentig-en-een-halve andere speltypes zijn. Zou kunnen.

Niet alleen voor tante

Hoofdmoot in het derde deel van de reeks, waarvan niemand eigenlijk het origineel heeft gespeeld, is de Quest-modus. Dat is een verzameling minigames op z’n Bejeweleds. De ene keer zakken bommetjes het veld in die je in de komende tien moves of dertig seconden moet verwijderen. Er is een stand, ‘Butterflies’ waarin diamantkleurige vlinders gekaapt moeten worden voordat ze de top van het scherm bereiken. In ‘Poker’ is elke beweging onderdeel van een pokerhand, waarbij je met drie groene en twee rode diamanten bijvoorbeeld een Full House haalt. Hoe langer je doorgaat, hoe meer opties als Pair en Three of a Kind verboden worden totdat je een scorebalk vult. Als je toch een verkeerde combinatie maakt, wordt er een muntje geflipt dat bepaalt of je verder mag. Daar heb je verder niks over te zeggen. Tante zal dat aspect wel weer geweldig vinden.

Het meest - letterlijk - groundbreaking is ‘Mining’, waarop het onderste deel van je scherm uit bruine grond bestaat waar je in kan graven door aanliggende diamanten te verwijderen. Net als in de fonkelnieuwe ‘Ice’-modes, waarin je als een malle opkomende blauwe ijsstaven terugdringt door in moordtempo te combineren, biedt Bejeweled soms plots meer onnavolgbare hectiek dan goed voor je is. Eén momentje met je ogen knipperen en je ligt eruit. Een beetje ervaren speler is echter zo door de Quest heen. Ondergetekende klaarde de klus in totaal tweeënhalf uur. Later komen Mining, Ice, Poker en Butterflies vrij als losstaande modi. De laatste twee blijken door hun wat rustigere aanpak het langst houdbaar.

Bejeweled 3

Ontwikkelaar: Popcap
Uitgever: Popcap
Platform: PC
Exemplaar: Zelf aangeschaft

Bejeweleds uitstapje naar Facebook is niet over het hoofd gezien. ‘Blitz’ is niet aanwezig, maar in nog extremere stand teruggekeerd als ‘Lightning’. In de eerste minuut moet je zelf je tijdverlenging bij elkaar sprokkelen door diamanten met 5 of 10 seconden weg te spelen. Als de tijd op is, verlengt de tijd met de gespaarde diamanten. En dat nog eens. En nog eens. Het is de meest explosieve stand en dé variant waarbij je zou willen dat de highscores van je Facebookvriendjes er ook tussen stonden. Helaas, van die integratie is geen sprake.

Nu ook met ademhaling

De ‘Zen’-stand moet Bejeweled benaderbaar maken voor iedereen die het spel als slaapmiddel wil gebruiken. De eindeloze modus is aangekleed met de gekste fratsen. Tot de opties behoren diepe basklanken die je rustig zouden moeten maken, iets te korte geluidssamples van een waterval, bos of strand - er is zelfs een audiovisuele ademhalingsindicator. En zet ook even de motivatieteksten aan. Onderin het scherm verschijnen dan teksten als ‘I am courageous’ en ‘I can overcome my fears’. Kan je die mental coach-goeroes ook meteen weggooien van Twitter. Harstikke mooi.

Hoewel die Zen-stand niet het dagdromen met de highscorejacht verenigt, zoals de Action-stand dat in Bejeweled 2 zo godsgruwelijk uniek deed, werkt het wel. Zo bedacht ik me, volledig verloren in zen onder aanspoelende golfjes en piekfijne zweefmuziek, waarom ik een vast contract verdien bij Dagblad van het Noorden en dat ik mijn eerdere, knorrepottige recensie van dit spel volledig moest herschrijven. Met een uitsmijter die een tenenkrommend cliché als ‘diamonds are forever’ overbodig maakt. Dat is in tweeënhalve, onbewust voorbij getrokken, uren niet gelukt. Kop op: een oneindigheid aan edelstenen voor twintig euro. Haal Bejeweled 3 nou maar gewoon.

7 reacties

  1. Manuel · 19-12-2010 · 17.19 uur

    Dit artikel gaf me stress. Hijgerig geschreven, rare invalshoeken, wat een hel.

  2. Bart Breij · 19-12-2010 · 17.39 uur

    Ach jee. Even Zen modus dan maar?

  3. Sjoerd · 19-12-2010 · 20.04 uur

    Ik begrijp dit artikel niet helemaal. Moet ik van onder naar boven lezen? Of hoe zit het..?

  4. Boyd Herst · 19-12-2010 · 20.30 uur

    Maar is het spel beter dan The Treasures of Montezuma? In mijn ogen toch wel de leukste 3-op-een-rij game die er is.

  5. Bart · 20-12-2010 · 11.36 uur

    @Sjoerd Wat is er volgens jou dan zo raar aan?

    @Boyd Herst: Nee, de eerste Treasures of Montezuma is beter. Dat is volgens mij de enige Bejeweled-achtige die beter is dan het voorbeeld. In dat spel kun je jezelf ook helemaal verliezen, totdat je plots in tijdnood zit, waarbij je steevast op het puntje van je stoel zit. Deel 2 (voor de iPhone) is helaas minder goed.

  6. Sjoerd · 20-12-2010 · 15.05 uur

    Het leest ontzettend moeizaam, zinnen zijn vreemd en lang. Je mening komt niet over.

  7. Jos Bouman · 20-12-2010 · 18.50 uur

    Het leest als een koortsdroom.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>