Bitworld, Postmortems en meer indiegames



Wekelijks de interessantste gebeurtenissen uit de wereld van onafhankelijk ontwikkelde games.

Meer dan honderd gratis games op een rijtje. Onvoorstelbaar maar waar. Deze week wordt verder verrijkt met inzichtelijke teksten van de ontwikkeling van A Boy and His Blob. Wat ging er goed en wat ging er fout? De wedstrijd waar team 1 graphics mag maken en team 2 graphics mag gebruiken is voorbij, en de resultaten liegen er niet om. Bitworld is op zijn zachtst gezegd bijzonder en de pixel art dat er voor gebruikt is zou ik het liefst boven mijn bed hangen. Het artikel sluit ik wel af met een voorbeeld van hoe het niet moet, maar laat dat de pret niet drukken.

Video’s van Minecraft en iets geheims

Het is opvallend hoe iedere iteratie van Minecraft mij verbluft. Het ogenschijnlijk simpele spel waar een enorme blokkerige wereld en veel vrijheid de hoofdingrediënten zijn heeft iets bijzonders waar ik mijn vinger nog niet helemaal op kan leggen. Waar je voorheen alleen de wereld om je heen kon veranderen heb je nu de mogelijkheid om gereedschap te maken en zelfs gevonden zaadjes te planten. Afijn, bekijk vooral de enigszins langdradige video hierboven.

Een andere studio die ons het heerlijke Harvest: Massive Encounter heeft gebracht hint in hun video kort naar… iets. In alle eerlijkheid kan ik niet meer informatie geven, maar omdat ik zo te spreken ben over hun laatste game geef ik ze het voordeel van de twijfel. Het filmpje is saai, maar de kans is groot dat er iets moois uit gaat komen.

Assemblee meesters en heel veel gratis games

Indie trefpunt The Independent Gaming Source heeft zijn fanbase en vele mensen daarbuiten zover gekregen om aan een bijzondere competitie mee te doen. De eerste stap was het maken van graphics. Alles mag, zolang het maar bruikbaar is. De tweede stap was dat alle gemaakte beelden naar eigen inzicht gebruikt mochten worden om games mee te bouwen. Op de overzichtspagina worden allerlei stijlen om je oren gegooid, bijna teveel om in een keer in je op te nemen. Terechte winnaar is Bitworld (zie afbeelding bovenaan de pagina) wat gebruik maakt van de fantastische “tileset” LOFI Fantasty. Voor degenen die altijd meer willen is er ook een lijst met 101 gratis games. Veel van de games uit deze wedstrijd worden hier ook in genoemd, wat een aardige indicatie geeft van de geleverde kwaliteit.

De ontwikkeling van de nieuwe A Boy and His Blob

Leeftijdsgenoten die vroeger ook een NES hadden zullen ongetwijfeld opspringen bij het horen van A Boy and his Blob. Dit spel waarvan de herinneringen mooier zijn dan de werkelijkheid ging over, je raadt het al, een jongen en zijn blob. De blob leeft en kan door middel van een pilletje in zijn mik veranderen in wat je maar wilt. Het is misschien wel de eerste echte puzzelplatformer. Onafhankelijk ontwikkelaar WayForward had de eer om een vervolg te maken. Dit artikel beschrijft, zoals het een goede postmortem betaamd, over wat er goed en slecht ging. Ramptoerisme op de digitale snelweg als je leest hoe onhandig het voor ze was om levels te ontwerpen als de functionaliteit van de blob nog niet gedefinieerd is.

De eindeloos lange discussie of een game kunst kan zijn

Net als de terugkerende krantenkoppen dat games de nummer 1 oorzaak van geweld door jongeren vormen is ook de discussie van games als kunst een blijvend onderwerp. Indie-ontwikkelaar Tale of Tales heeft daar een duidelijke mening over: Games zijn “a waste of time” omdat de evolutie van games gestopt is en kunst is dood. Heftig en shockerend, natuurlijk. De grootste indie-ontwikkelaar van allemaal, PopCap, kan dat weinig boeien nu het tien jaar oude Bejeweled 50 miljoen kopieën heeft verkocht. Andere interessante statistieken, zoals dat ze elke 4 seconden een spel verkopen, leest als een reclamepraatje. Maar het is toch indrukwekkend.

Valentinel Hopes

Het heeft niks met Valentijnsdag te maken, dit is puur toeval. In een vraaggesprek met vormgever en muzikant Ika wordt duidelijk wat hem gedreven heeft om Valentinel Hopes te maken. Het niet al te bijzondere spel springt er wat stijl betreft uit, maar is vooral interessant omdat het juist niet zo interessant is. Jongens en meisjes, dit is hoe het niet moet. Als je een spel maakt, zorg ervoor dat het leuk is om te spelen. Een visueel foefje met een commerciële beat eronder is niet voldoende. Leuk geprobeerd.

2 reacties

  1. JW · 14-2-2010 · 21.09 uur

    Een spel hoeft niet als doel speelbaarheid te hebben: Een vet youtube filmpje is in sommige gevallen voldoende. Maar inderdaad, jammer voor de rest van de wereld.

  2. Sander van der Vegte · 15-2-2010 · 9.34 uur

    Leuk om te spelen en speelbaarheid zijn ook niet per definitie hetzelfde. Met Valentinal Hopes krijg ik sterk de indruk dat de maker gezien wil worden als die spannende man met zijn innovatieve ideeën en ongekende invalshoeken. Dat geforceerde geeft me een beetje de kriebels.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>