Blank, man en soldaat



De hoofdpersonages in schietspellen zijn overwegend blank, man en hebben een militaire achtergrond. Dat is de conclusie van Australische game-onderzoeker Michael Hitchens. Hij onderzocht de singleplayer-gedeeltes van maar liefst 566 verschillende games uit het genre.

Zijn onderzoek is alleen al relevant omdat schietspellen waarbij je speelt vanuit het perspectief van de schutter al meer dan twintig jaar bestaan. Zoveel gamegenres zijn er niet met zo’n lange en duidelijke ontwikkeling. Of - zoals Hitchens concludeert - gebrek aan ontwikkeling. De makers van first person shooter-spellen mogen dan continu de grenzen opzoeken van wat grafisch mogelijk is, inhoudelijk gezien kent het genre maar bar weinig vooruitgang.

Eigenlijk zijn schietspellen nooit verder gekomen dan Wolfenstein 3D, met onderin beeld het hoofd van het personage. Het hoofd van de Amerikaanse, blanke soldaat B.J. Blazkowicz welteverstaan.

Hitchens vroeg zich af of gamepersonages de laatste jaren enige ontwikkeling hebben doorgemaakt en turfde bij de 566 spelfiguren het geslacht, afkomst en de achtergrond. Net zoals in Wolfenstein 3D is het overgrote deel man en blank. Logisch? Misschien voor die paar games over de Tweede Wereldoorlog. Maar niet alle schietspellen hebben zo’n historisch thema. En toch speel je in games met een sciencefiction-, fantasy- of hedendaagse setting nagenoeg altijd als blanke man.

Sterker nog, het aantal titels met een vrouwelijk spelpersonage blijft afnemen. Een spel waarin je gedwongen wordt om als zwarte vrouw te spelen bestaat helemaal niet. Het moest tot 2007 duren voor in het alom geprezen spel Portal de speler niet verplicht een blanke man was.

Uniformiteit is er ook als het om de achtergrond van personages gaat. Weinig makers komen verder dan die van soldaat. Een crimineel spelen, of interessanter nog, het gezichtspunt van een terrorist, is zeer zeldzaam.

Het resultaat van Hitchens’ onderzoek is voor spelers misschien niet heel verrassend, maar daarom niet minder pijnlijk. Het zijn immers niet alleen maar blanke mannen die de spellen spelen. Terwijl nieuwe gamegenres met meer variëteit in personages het levenslicht zien, doet het schietspel met het jaar een stap terug in de tijd. Hoewel Hitchens het niet onderzocht heeft laat de geloofsovertuiging en zeker de geaardheid van spelkarakters zich raden.

Next Level verschijnt wekelijks in nrc.next.

10 reacties

  1. HugoSmits · 19-1-2012 · 16.07 uur

    wat een kul onderzoek weer..

    hoezo moest het tot 2007 duren voordat je niet meer als blanke speelde ?

    1997 - in Shadow Warrior speel je als Aziatische held low-wang
    1998 - in Sin speel je als zwarte held John R. Blade

    even out-of-the-top-of-my-head zullen er vast nog wel meer zijn.

  2. HugoSmits · 19-1-2012 · 16.18 uur

    het onderzoek beschrijft het toch anders dan jullie artikel ;)

    “Portal (released 2007!) was the first game found where the player is forced to play an avatar that is not at least one of male and Caucasian”

    dus Portal was niet het eerste spel waar je NIET een blanke man speelde, eerder het eerste spel waar het personage zowel NIET man en NIET blank was.
    inplaats daarvan was je een Aziatische vrouw.

  3. Gillian de Nooijer · 19-1-2012 · 17.04 uur

    Meh, shooters kun je meestal niet eens je gezicht zien. Meeste RPG’s kun je zowel ras als sekse zelf kiezen. Natuurlijk zijn er veel blanke mannelijke helden in platform/action games, maar dit zal niet meer zijn dan gebruikelijk in de filmwereld. Bovendien zijn ze meestal opgeblazen body builders, waarbij je net zoveel vraagtekens kunt zetten namens de mannelijk bevolking.

  4. Eline Muijres · 19-1-2012 · 19.17 uur

    Hm, ik heb altijd gedacht dat Jade van Beyond Good & Evil half-zwart/gemengd of hispanic was, maar daar zijn blijkbaar de meningen over verdeeld:
    http://www.wired.com/gamelife/2007/02/jades_black_rac/

  5. HugoSmits · 19-1-2012 · 19.22 uur

    @Eline;

    dat is toch een third person game ? dat spel heeft hier dus volgens mij weinig mee te maken. In andere spellen waar je het character WEL ziet, is het altijd al heel divers geweest.

  6. Eline Muijres · 19-1-2012 · 19.36 uur

    Oeps, niet heel goed gelezen dan. Maar ik vind het sowieso interessant welke aannames mensen maken over een gamepersonage, zeker als je hem/haar nooit te zien krijgt.

  7. Robert August de Meijer · 19-1-2012 · 23.17 uur

    Het is jammer dat Chell nooit wat zegt en alleen te zien is door portal-constructies.

    Hier is iets waarmee je snel je eigen onderzoek kan doen: Een poster met zo’n beetje alle bekende computerspel personages:
    http://seniorgamer.files.wordpress.com/2010/03/hardcore_gamer__s_iq_test_by_shadow502t.jpg

    Naar mijn telling zijn er ongeveer tien niet-blanke vrouwelijke personages. Volgens de poster zijn er minstens 425 karakters. Hmm…

    Wat mij ook opviel was dat geen enkel maar een beetje dik was. Niet alleen de vrouwen, maar ook de mannen.

  8. HugoSmits · 20-1-2012 · 2.34 uur

    @Robert

    Dat zegt meer iets over de poster die incompleet is. Er zijn genoeg dikke mensen in games. Fighting games hebben er zat bijvoorbeeld.

    Super Mario is trouwens ook aan de mollige kant ;)

    ik denk dat als je zoiets wilt vinden je altijd wel wat kunt vinden; hoeveel van die 425 zijn gehandicapt/kleurenblind/dyslectisch/homo ?

    dit soort onderzoeken en moeilijk nadenken hierover vind ik echt onzin! gewoon lekker spelen ;)

  9. Rogier Kahlmann · 21-1-2012 · 1.28 uur

    Afschuiven op het Christendom dit probleem. Kunnen games en hun makers niets aan doen.

  10. ruud · 22-1-2012 · 18.55 uur

    Superraar, had gedacht dat het overwegend Marokkanen in een rolstoe, met kunstoog en spraakgebrek ware.

    Mag serieus hopen dat dit onderzoek geen belastinggeld heeft gekost….

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>