Bohm – “Alsof je onder een boom ligt met een biertje in je hand”



De bezoekers van Gamelab #5 moet het zijn opgevallen: de ervaring Bohm. Volgens Niki Smit van Monobanda, het bedrijf achter dit ‘spel’, gaat het om de poëtische ervaring in het samengaan van beeld en geluid. Een simpele druk op de knop geeft geen directe actie. Het is een interactief eerbetoon aan de schoonheid, traagheid en vreedzaamheid van de natuur. Ik vroeg me af: wat kun je met een boom?

Belangrijke zaken

Dat is ook meteen de eerste vraag die ik Smit stel, tijdens mijn bezoek aan het bedrijf op de Neude in Utrecht. In het kantoor waar vier mannen en één vrouw (Niki’s “creatieve soulmate”), werkzaam zijn, geeft hij antwoord. “Je kunt er alles mee wat belangrijk is.” Smit is gekleed in een bruin hemd, met daarop een zwart vest. Hij zit achterovergeleund in zijn zwarte bureaustoel, schuin voor zijn computer. De Nintendo-poppetjes op zijn beeldscherm staren ons aan tijdens het interview en in het raamkozijn staan twee zelfgenaaide rode en gele poppen.

“Je kunt groeien, bloeien, door de takken kijken, de zon door de bladeren heen zien komen.” Smit staart even voor zich uit en houdt zijn handen recht voor zich uit, alsof hij een onzichtbare kubus vasthoudt. “Eigenlijk stiekem alle dingen die je kunt doen als je aan het picknicken bent en je ligt relaxt onder een boom.” Als speler ben je bezig met ontdekken hoeveel controle je hebt. Groeien, vertakken, je boom in rare vormen duwen en intussen erachterkomen hoe mooi en belonend deze simpele processen kunnen zijn.

Emoties

“Waarom is dat nog niet in een game vastgelegd?” Smit merkt op dat dit gevoel wel in romantische films en natuurfilms zit, maar nooit in games. “Dus wat kun je nou met die boom?” Hij geeft er zelf antwoord op: “Tot rust komen. Genieten van de kleine, simpele dingen in het leven en de schoonheid van de natuur”, zwijmelt hij verder.

Heb je daar dan per se een game voor nodig? “Nee”, geeft Smit met een diepe zucht toe. “Maar je hebt er ook geen film of muziek voor nodig. Het mooie is: een game is een medium en een medium hoeft niet alleen gebruikt te worden voor entertainment. Het kan ook gebruikt worden voor verwondering, schoonheid of rust. Of juist verdriet of schok; van die dingen die goed in films vertegenwoordigd zijn.” Smit en zijn team willen het medium games daarin voorzien: “We vinden het leuk als er nèt even meer kan.”

Een poëtische ervaring

In zijn presentatie, en het korte voorgesprek, heeft Smit het telkens gehad over de poëtische ervaring van Bohm. In de hoop dat het geen loos woord was, vroeg ik wat er nou poëtisch is aan een virtuele boom. “Bepaalde dingen staan vast, zoals de regels in een gedicht. Maar eigenlijk bevindt de emotie van een gedicht zich tussen de regels. Het staat er niet, en met de door de dichter gegeven handvatten laat de tekst je vrij fantaseren.” Die manier van gamedesign zit ook in hun project. “Wij zetten een paar regels op, maar daarbuiten slopen we alles eruit en geven we jou de ruimte om verder te fantaseren.”

De muziek sluit daar gelukkig bij aan: “En heeft op het gameplay-vlak een grote rol.” Monobanda wil spelers niet op de ‘normale’ manier zeggen dat iets goed gaat (“Dat er iets gaat knipperen ofzo.”) dat wil de studio subtieler doen. “Geluiden die aanzwellen, vertellen je dat je meer kracht in de boom stopt, bijvoorbeeld. We maken de muziek adaptief, wat inhoudt dat het meegroeit met jouw boom.”

Wiet roken of gewoon chillen?

Presentator Boris van de Ven vergeleek Bohm op Gamelab met wiet roken, Smit zelf vindt dat het meer op iets anders lijkt. “Onder een boom liggen met een biertje in je hand, terwijl je luistert naar het geluid van andere lachende mensen die met frisbees aan het spelen zijn. Jij kijkt naar boven naar, de takken die over je heen hangen, terwijl er licht door de bladeren schijnt en de wind er doorheen blaast. Dat.” Maar de beste vergelijking is dat Bohm dezelfde ervaring biedt als kijken naar een natuurfilm. Je bent niet bezig met een verhaal, maar geniet van mooi gekleurde beelden. “En dat is een hele fijne ervaring.”

Mijn interview met Niki Smit is binnenkort ook te zien op de onlangs gelanceerde site Spotlight TV.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>