Boris over Crown Magazine: ‘Sommige games speelt iedereen’



Boris van de Ven was lange tijd een bepalend gezicht bij Power Unlimited, maar onlangs ging hij weg bij ‘s lands grootste gameblad. Vorige week lag toen Crown Magazine in de winkel, 100% over GTA IV, en gemaakt door Blammo Media. Het bedrijf van Boris en compagnon Ruben Heere, dat ook Gamekings produceert. Ik wilde er het fijne van weten en vuurde wat vragen op Boris af.

Niels: Vraag één is de kip-en-ei-vraag. Ging je bij PU weg om Crown te kunnen maken, of ben je Crown gaan maken omdat je bij PU weg was?
Boris: “Ik ben weggegaan bij Power Unlimited omdat ik gewoon geen tijd meer had om voor het blad te schrijven. Daarnaast liep ik al ruim een jaar rond met de vraag of er nog wel ruimte is voor het traditionele gamesmagazine in een tijd waarin iedereen online zijn informatie zoekt. Ik merkte aan mezelf dat ik meer geïnteresseerd ben in het onderzoeken en uitproberen van nieuwe concepten dan het in leven houden van oude ideeën.

Om even een voorbeeld te geven. Wij zijn de website van Gamekings vorig jaar begonnen als experiment en genereren nu op een goede dag 50.000 videoviews. Daarnaast komt 60% van onze bezoekers minstens drie keer in de week langs. Dat is uniek voor Nederland. De manier waarop onze website gebruikt wordt vind ik mateloos interessant omdat het een band tussen ons en de gamer schept die ik nog nooit ergens eerder heb gezien.

Crown Magazine past helemaal in dit straatje. Wij zijn gaan nadenken over de reden die gamers hebben om een blad te lezen en die reden is de afgelopen drie jaar, volgens mij, sterk veranderd, daarom is het tijd voor een nieuw blad en daar wil ik graag al mijn energie en aandacht in steken.”

PU werd onlangs overgenomen van VNU Business Publications, door het Haarlems Uitgeef Bedrijf. Jij was jarenlang een zeer bepalende factor voor de smoel van dat blad. Hoe kijk je aan tegen de toekomst van Power Unlimited?
“De PU heeft gelukkig een hele schare aan fanatieke abo’s dus de oplages zijn de laatste jaren niet zo hard naar beneden gegaan als bij andere bladen. Ik denk dat de PU beter op zijn plek is bij een kleine fanatieke uitgever als het HUB dan bij een logge organisatie als de VNU. Maar online is nu erg belangrijk en ik betwijfel of ze de enorme achterstand op andere gamesites nog in kunnen lopen. Daar heeft het HUB geen ervaring mee.

Wat betreft mijn vertrek. Ik denk niet dat dat invloed heeft op het blad. Ik schreef het laatste jaar nauwelijks nog reviews. Ik denk dat Power Unlimited nog wel een tijdje zal bestaan maar het zou wel tijd worden dat ze het concept, wat nog stamt uit 1870, een keer vernieuwen.”

In je voorwoord van Crown schrijf je dat er alleen nieuwe edities verschijnen als de games goed genoeg zijn. Kun je meer vertellen over deze keuze? Heeft het ook te maken met de praktische aspecten van elke maand een blad uitpoepen?
“Crown Magazine is geen maandblad. Sterker nog we weten niet wanneer het volgende nummer in de winkels ligt. Ik ben zelf echt klaar met maandelijkse gamemagazines die niets meer bieden dan het nieuws dat drie weken geleden op Kotaku stond en een paar slecht geschreven of vertaalde reviewtjes met nietszeggende scores. Gaming is groter geworden dan dat. Iedereen speelt games en sommige games worden gespeelt door iedereen.

Die games willen we in het zonnetje zetten met Crown. Eigenlijk is het de bedoeling dat elk magazine een Collector’s Edition wordt en dat kan alleen maar als ze in het teken staan van legendarische games waar je over een paar jaar nog met liefde aan terugdenkt. Ik denk dat er in een goed jaar niet meer dan vier van dat soort games uitkomen. Daar willen we een magazine over maken.”

GTA IV lijkt me zowat de ultieme Gamekings-game. Geen game die zo goed bij jullie past als deze. Hoe zou je dat Gamekings/GTA-gevoel omschrijven?
“Als er al zoiets als een Gamekings/GTA-gevoel bestaat dan denk ik dat het draait om lol trappen. Een vriend van mij zei ooit de wijze woorden “geen lol zonder schade” en ik denk dat dit principe in de praktijk wordt gebracht door GTA. Bij Gamekings bestaat dit principe ook alleen zie je dat meestal niet terug op tv ;-)

Maar effe serieus. Gamen is voor mij vrijheid. In games kan ik doen wat ik wil doen en hoe minder regels hoe beter. En des te mooier de wereld is waarin ik rondloop des te heftiger de ervaring. Daarom is GTA IV voor mij de ultieme game en daarom past het bij het Gamekings-gevoel.”

Móéten het dergelijke games zijn wil je ze ‘bekronen’ met een magazine? Of zou, ik doe maar een gooi, Super Mario Galaxy ook in aanmerking komen?
“Ja Super Mario Galaxy zou zeker in aanmerking komen voor een Crown Magazine. De vraag is gewoon, bestaat er een markt voor. Gaan lezers het kopen. Wij hopen dat Crown Magazine zo breed mogelijk wordt opgepakt en wij zullen er alles aan doen om het blad zo breed mogelijk neer te zetten zonder dat we de gamers kwijtraken.”

Er staan geen auteursnamen onder de stukjes in Crown. Dit terwijl de gezichten zo’n grote rol spelen in jullie tv-programma. Waarom heb je hiervoor gekozen?
“Omdat dit Crown Magazine is en niet Gamekings Magazine. Bovendien gaan we er van uit dat dit magazine ook gelezen wordt door mensen die niet per se bekend zijn met Gamekings.”

In de colofon viel me op dat Jan Meijroos niet alleen redactionele bijdrages levert, maar ook verantwoordelijk is voor de advertentie-verkopen van Crown. In de discussie rond Gamespot en Jeff Gerstman was de hamvraag of de sales-afdeling teveel invloed had op de editorial-afdeling. Bij jullie zijn deze twee afdelingen simpelweg één. Is dat niet problematisch? Of is onafhankelijkheid geen overweging bij een blad dat toch alleen over de beste games schrijft?
“Crown Magazine wordt alleen maar gemaakt over games die verschrikkelijk goed zijn. Dus dat is makkelijk. Maar je hebt gelijk dat we hier altijd op moeten letten. Gelukkig zijn we bij Gamekings en Blammo heel erg bewust van het belang van onze geloofwaardigheid en daarom hebben we besloten dat we gewoon niet te koop zijn. Punt uit. Heel simpel. Het speelt mee dat er in Nederland niet zulke bedragen rondgaan als in Amerika. Maar het zou bij ons echt ondenkbaar zijn dat we onze geloofwaardigheid op het spel zouden zetten voor een kutspel als Kane & Lynch. Overigens speelt deze discussie bij alle gamesmedia, alleen is het bij Gamespot zo’n verschrikkelijke puinhoop dat de problemen op straat komen te liggen.”

Even nitpicken: het stukje op pagina 9, ‘Acht dingen die niet kloppen aan Liberty City’, over de verschillen tussen New York en Liberty City, is vrijwel letterlijk overgenomen van MTV News-journalist Stephen Totilo. Had Totilo niet op z’n minst even bij naam genoemd moeten worden, of zijn bronverwijzingen niet interessant voor een publicatie als deze?
“Ja ik zie het. In de tekst wordt gezegd dat er New Yorkers zijn die vinden dat er een aantal dingen zijn die niet kloppen. Het kwam van een site die het van dat MTV-blog had afgehaald. Maar ja, het is best wel slordig inderdaad. Dat is niet de bedoeling.”

Ik zag dat je sinds kort een column hebt in Chief. Waarom Chief? Wat vind je van de huidige toestand van de gamejournalistiek in Nederland en Vlaanderen?
“Ik vind Chief een echt gamesblad zoals ik het graag lees. Het heeft een bepaald niveau wat ik mis in andere bladen. Bart en Raf zijn echte old skool gamejournalisten die heel erg veel weten en ook snappen hoe belangrijk het is om gewoon lol te trappen. Dat zijn mijns inziens de ingredienten die je nodig hebt om je als gamesmagazine staande te houden. Dus ik geloof in Chief.

Daarnaast vind ik het gewoon leuk om af en toe in een column mijn kritiek op het hele gedoe rond gaming en de gamesindustrie te geven. De toestand van de gamejournalistiek in Nederland en Vlaanderen is echt heel erg treurig. Er gebeurt in Nederland van alles maar de grote sites schrijven alleen maar het nieuws van Gametab.com over. Het is echt bizar als je er over nadenkt.

Gelukkig zie je dat er bij traditionele media nu ruimte komt om over de Nederlandse gamesindustrie te schrijven. David Nieborg is bijvoorbeeld goed bezig bij De Pers en ook andere kranten beginnen nu in te zien hoe groot gaming is. Maar ik blijf het irritant vinden dat het laatste nieuws over Killzone 2 eerder op een Amerikaanse site staat dan een Nederlandse.”

Je maakt een tv-programma, een website, je schrijft columns, en nu maak je ook nog een blad. What’s next?
“Misschien dat ik binnenkort op vakantie ga. Dat lijkt me wel wat ;-)”

37 reacties

  1. Niels de Bruijn · 27-5-2008 · 21.07 uur

    Goed stuk!

  2. Frans Coehoorn · 27-5-2008 · 21.23 uur

    Inderdaad heel leuk om te lezen!

    Oh enne Boris: Mallorca was toch redelijk vakantie, of niet dan? ;-)))

  3. Samuel Hubner · 27-5-2008 · 21.24 uur

    Tof stuk inderdaad. Ik denk dat ik Crown maar eens even op de kop ga tikken.

  4. TAW · 27-5-2008 · 21.31 uur

    Boris kan op een rustige manier veel dingen goed uitleggen. Ik wat dat ik dat zo ontspannen kon. Wat mij betreft zijn daarom Boris, Jan, Steven samen met J.J. de enige vier echt Gamekings.

    Goed concept alleen jammer dat er nog geen Super Mario Galaxy issue is. Ach wie weet een kroon voor de koning der platformers over een paar jaar, of helemaal niet: dat petje staat hem nog goed ;-)

    Misschien was het een idee om ook Linda, Ruud en anderen achterna te gaan met “de Boris” :P : Kan Boris van de V. nog meer uitwijden over wat hem stoort in de biz. :-)

  5. joris · 27-5-2008 · 22.03 uur

    Goed concept, vaak vind ik dat de bestaande magazines toch een beetje aan de oppervlakte blijven bij het reviewen van een game. Voor lange artikelen lees je een magazine, korte reviews kun je net zo goed online vinden.

    Om maar even dé Nederlandse vraag te stellen: Hoeveel kost een Crown eigenlijk?

  6. leonhard · 27-5-2008 · 22.29 uur

    Nice artikel. Gamekings.tv staat onder me bladwijzer, Hardware woensdag is vaste hap en check de site wekelijks óók om de overige videos te checke. Daarnaast hoor ik voor het eerst een goed argument waarom namen een keer níet onder een artikel vermeld moeten worden.
    Crown deze week maar even halen, heb inmiddels de game volledig doorgeploeterd en ben wel benieuwd of het blad me nog eens kan verassen.

  7. Martijn · 27-5-2008 · 22.43 uur

    Om een of andere rare reden werkt gamekings.tv al maanden niet meer bij mij.

  8. Niels 't Hooft · 27-5-2008 · 22.53 uur

    Crown kost € 4,95 als ik me niet vergis. (Heb het nu niet hier.) Ik vind het blad best goed. Leuk dat er ook ruimte is voor wat zijstapjes, b.v. een artikel over de Oost-Europese maffia. Heel oké (en iets waarvan je je afvraagt: waarom lees je zoiets niet in de ‘normale’ laden) vond ik het interview met Patrick W., de jongen die de Hot Coffee-mod maakte. En, een frisse wind in gamebladenland: nu eens een nieuw gameblad waarvan ik niet meteen roep, o, hier kunnen ze wel een eindredacteur gebruiken (Gamez Magazine, kuch).

  9. Bwer · 27-5-2008 · 22.56 uur

    Crown kost geloof ik 4,95. Ik ga morgen maar is kijken of hem ergens kan kopen.

  10. Maarten de Koning · 27-5-2008 · 23.00 uur

    Interessant stuk inderdaad… Boris heeft gewoon een zeer goede stap gemaakt met Blammo. Ik bedoel, schrijven voor de PU lijkt me heel tof (Niels heeft het immers ook even gedaan), maar als je toch wat meer wil ondernemen is een dergelijk bedrijf met dergelijke ‘producten’ en competenties een stap in de goede richting.

    Daarnaast vind ik dat Boris een punt heeft over de tradionele bladen. Het is toch veel leuker om tegenwoordig videoitems te kijken op Gamekings.tv, Insidegamer, Bashers en Gamer? Dat is mijn inzies de toekomst.

    Neemt overigens niet weg dat een feitelijk blad gewoon heerlijk is om in te bladeren en om de plee te lezen, dan wel op vakantie. Als je dan een dergelijk blad kan volstoppen met vette features en leuke recensies (iets wat PU nog steeds kan!) is het ook goed. Maar die markt is gewoon verzadigd.

  11. Thomas · 27-5-2008 · 23.12 uur

    Dat hele gedoe met klagen over de eindredacteur, whatever. Een blad mag van mij redelijk wat fouten maken, zo lang de inhoud maar interessant is. Mijn probleem met bladen tegenwoordig is dat elk spellenblad al tien, vijftien jaar hetzelfde doet, werkend uit een zelfde formule die toen misschien goed was, maar nu hopeloos verouderd. Eerst een setje pagina’s met nieuws, dan een serie vooruitblikken, als je geluk hebt in het midden nog een humoristisch bedoeld verslag van een perstrip en/of een overdreven uitgediept maar toch net niet omdat er te weinig ruimte voor is artikel over de geschiedenis van iets, daarna nog even wat reviews van 1 of hooguit 2 pagina’s, en je sluit af met wat de lezer volgende maand kan verwachten. 1, 2, hopsakee, klaar ermee. Het stelt me zo teleur dat we de afgelopen tijd allerlei nieuwe bladen (GMR, GamesTM, Gamer.nl, Gamez) hebben gekregen die precies hetzelfde doen.

    Zo’n blad is uiteindelijk niet meer dan 100 pagina’s van een spellensite uitgeprint. Dat niet alleen, er is vaak minder ruimte per recensie in een blad waardoor lezers alsnog het internet op gaan voor een volledigere indruk.

    Accepteer dan dat je als blad altijd zult blijven achter lopen op de feiten, en verander van een hoop losse artikelen in een soort van boek-achtige bundel van essays. Zeker een blad als [N]Gamer, dat toch echt een zeer brede geschiedenis volgt (die van Nintendo, dus) lijkt totaal de weg kwijt te zijn door slechts eens in de twee maanden te verschijnen maar vervolgens wel 90% van de content te focussen op recensies en vooruitblikken. Nu nog met previews van Boom Blox, Lego Indiana Jones, The Hulk, en Top Spin 3 komen, terwijl die spellen toch echt nog deze of begin volgende maand in de winkels liggen. En dan verschijnt het nummer met de reviews van die titels pas half juli weer… om zo nog verder achter de feiten aan te lopen.

    Vergeet die aandacht op de standaardartikelen en besteed ruimte aan de achtergrond. Super Mario Galaxy uitgebracht? Ontleed een van de speelwerelden van top tot teen, waarbij je niet alleen bespreekt, maar ook aan de hand van eerder gepubliceerde interviews met de makers van het spel kijkt naar de details in dat level en hoe die zijn ontstaan, en hoe significant ze zijn. Boom Blox in de winkels? Laat alle redacteuren een eigen level bouwen in het spel en beschrijf hoe dat gemaakt kan worden. Desnoods met een leuk thema eronder - laat ze Nintendo-titels tot leven brengen in het spel, weet ik veel. Reviews kunnen er ook in, natuurlijk, maar zorg gewoon dat je een sterke site hebt waar je die ook kunt plaatsen. Dan heb je de site waar de bezoeker up-to-date kan zijn, gewoon gratis, geen achterlijk gedoe met reviews achter een betaal-muur zetten, en als die goed zijn lok je de lezer vervolgens naar het blad toe. Immers, als de site-stukken prachtig geschreven zijn, ontstaan er vanzelf interesse om meer over zo’n spel te lezen. Wat dan weer goed in het blad kan!

    De jongens van Crown lijken dat goed te begrijpen - als je een mening wil over GTA IV dan kun je die overal vinden. Zoek op Gamerankings en je hebt zo een stuk of 100 recensies. Maar er is geen verzamelaar van achtergrondartikelen, daar moet je toch vaak voor bij een blad zijn. Dus, hoofdredacteuren van spelend Nederland, verzamelt u! Het is tijd voor een renaissance in de zogenaamde ‘gamesjournalistiek’. Ga eens goed nadenken wat de lezer nou echt wil, en voorkom dat de abonneecijfers nog verder wegglijden, zoals helaas gebeurt. Beter nu nog proberen iets totaal anders te doen, dan dat over een jaar je blad wordt opgedoekt omdat iedereen online je content leest.

  12. Niels 't Hooft · 27-5-2008 · 23.27 uur

    @Thomas, helemaal met je eens dat het belangrijker is dat de gamebladen hun structuur en inhoud verbeteren dan dat ze een goede eindredacteur in dienst nemen.

    Maar als iemand die zelf eindredactie heeft gedaan en - corrigeer me als ik het mis heb - doorgaans zelf ook relatief foutloze artikelen aanlevert, irriteer ik me aan, nee, verbáás ik me gewoon over de toestand waarin sommige van deze bladen op de markt worden gebracht. Als ik door mijn eindredacteursbril kijk kan ik hier gewoon niet over uit. Sure, het niveau van het geschreven Nederlands daalt, maar per blad is er toch wel één iemand te vinden die een beetje woorden kan rijgen?

  13. Thomas · 27-5-2008 · 23.31 uur

    Klopt, ben het er ook helemaal mee eens dat het verbeteren van schrijffouten het minste is wat een blad kan doen, echter, jij beschrijft een frisse wind in bladenland en lijkt dan gelijk een ‘echte eindredacteur’ te bestempelen als die frisse wind, terwijl mijns inziens er veel sterkere winden zijn die maar eens snel moeten worden verfrist.

  14. Erwie · 27-5-2008 · 23.36 uur

    Niels, ik ben het met je eens, maar wel jammer dat je net na de zin waarin je zegt dat je weinig fouten maakt, een klassieke fout begaat :)

    Iets irriteert je, maar je kunt je niet ergens aan irriteren.

  15. joris · 28-5-2008 · 0.09 uur

    @ Thomas,
    Helemaal mee eens. Vind het ook erg jammer dat er geen (Nederlands) gamesmagazine is dat zich richt op uitgebreide achtergrondartikelen i.p.v. bijna elke(!) game te pre- en reviewen. Meer de journalist naar voren en de recensist naar achteren.

  16. Niels 't Hooft · 28-5-2008 · 0.31 uur

    @Erwie, die was daar natuurlijk bewust geplaatst om te kijken of je wel zat op te letten ;-)

  17. Jeroen Bos · 28-5-2008 · 0.43 uur

    En, wat vinden de lezers ervan? Er is altijd zo’n ontzettende vernieuwingsdrang onder het groepje insiders, maar zit de gemiddelde lezer te wachten op een ommezwaai van de formule waarop bladen werden en worden gemaakt?

  18. leonhard · 28-5-2008 · 1.38 uur

    Wellicht dat de lezer het anders ervaart, maar als schrijver kan ik me niet voorstellen dat een dergelijke vernieuwing níet als positief kan worden gezien. Recensies schrijven vind ik leuk, maar nog veel leuker is schrijven over de achtergrond eromheen, over de dingen die het spel dát spel maken, juist dat is iets dat veel meer naar voren komt. Om hier een heel blad mee te vullen is er natuurlijk wel een grote titel nodig. Een waarvan de kwaliteit gegarandeerd is en bovendien maanden op de voet is gevolgd door de media ( al hield Rockstar zich aardig stil). De keuze is dus begrijpelijk, en daarnaast kan ik me voorstellen dat het publiek liever een blad leest over bijv. de nieuwe BiA (*hint*) dan - noem maar wat - Mario Party 32.
    Hoe dan ook, Crown is een heel goed voorbeeld, ik geloof graag dat jullie er met veel plezier aan hebben gewerkt; zo’n project is veel uitdagender en uitgereider dan simpelweg een recensie schrijven. Zal hem morgen direct na werk ophalen, ben nu best wel benieuwd :p

  19. Niels 't Hooft · 28-5-2008 · 6.48 uur

    @Jeroen: het argument van Boris is in elk geval (ik parafraseer) dat de gemiddelde lezer gezien teruglopende oplages in elk geval niet meer zit te wachten op de bekende formule. Of dit hét antwoord is weet niemand, maar er zit niets anders op dan het te proberen.

  20. Jeroen Bos · 28-5-2008 · 8.25 uur

    @Leonhard
    Ik weet wel zeker dat de lezer het anders ervaart. Als ik even de vergelijking mag maken met filmbladen. Ik lees zelf graag zo nu en dan Empire. Ik verwacht (en krijg) gedegen stukken met oordelen over de nieuwste films en vooruitblikken (met soms set-bezoek) op films die over een tijdje pas uitkomen.

    Ik verwacht niet dat men bij de bespreking van Eastern Promises een pagina achtergrondinfo over de Russische maffia geeft. Of een hele chronologie van de stripreeks bij de bespreking van Iron Man. Met welk type camera Indiana Jones IV geschoten is? Wat zal mij dat jeuken?

    Waarom zouden we bij videogames dan wel opeens blaten over de Unreal Engine of hele levels van Super Mario Galaxy minitieus gaan analyseren? Ik zie daar geen heil in. Trouwens, ik vind het sowieso vreemd dat de oplossing tegen een teruglopende oplage het extra hardcore maken van het blad zou zijn. Nee, daar ga je mensen mee trekken…

    Ik snap je frustratie over de oppervlakkigheid van de huidige gamebladen wel, maar het des te hardcore maken, is niet de oplossing.

    Ik zie niet zozeer iets in verdieping als wel in verbreding. Het feit dat hier op Bashers berichten over de Pocket Dream Console (PDC) of Vimax al tijden de meest gelezen berichten zijn, zegt mij genoeg. Blijkbaar is er behoefte aan info over dit soort producten, maar vindt men die niet op de reguliere sites of in de huidige bladen.

    @Niels
    Teruglopende oplagen is niet iets unieks voor de gamesbladen. De gedrukte media staat al tijden onder druk. Of het nu gaat om dagkranten, weekbladen, maandbladen of vakbladen. Toch piekert men er bij Donald Duck niet over om de gouden formule het raam uit te gooien.

    Het is niet zo dat ik tegen verandering ben. Zeer zeker niet. Maar die verandering moet van de (beoogde) lezers uitgaan. Niet van de makers.

  21. Jeroen Bos · 28-5-2008 · 8.33 uur

    Overigens wil ik nog even zeggen dat ik de formule van Gamekings.tv ijzersterk vind. Elke dag nieuwe video’s met rauwe eerste indruk commentaar, dat is (zoals Boris zelf al zegt) uniek. En lijkt, gezien de bezoekersaantallen, zijn vruchten af te werpen. Ook de dagen van de week indelen in vaste themadagen = instant win. Het mag dan wel niet altijd mijn ding zijn, maar fok dat. Het is wat het publiek wil en dat weten ze bij Blammo dondersgoed.

    Crown Magazine? I dunno. Maar ik ga er natuurlijk wel even een exemplaar van scoren. ;-)

  22. Jaap · 28-5-2008 · 8.58 uur

    Bors weg bij de PU? Dan ga ik dat blad binnenkort een 3e kans geven. Crown sla ik over.

  23. Nick Kivits · 28-5-2008 · 9.40 uur

    Nice artikel. Insteek van het blad klinkt ook goed, alleen vraag ik me af hoe je lezers aan je wilt binden als je geen vaste verschijningsdatum hebt.

  24. TAW · 28-5-2008 · 12.21 uur

    Insteek van het blad klinkt inderdaad goed. De vorm van kritiek die ik dan toch heb is het idee dat ik afgelopen vrijdag eigenlijk een reclame-folder van Rockstar voor 5 euro heb gekocht. Nauwelijks andere woorden over games buiten de Rockstar catalogus (en buiten de advertenties die genoemd worden).

    Die indruk wordt alleen maar versterkt door de artwork op de kaft: die is bij meerdere (gratis) gamemagazines gebruikt.

    Tel daarbij de geruchten op dat Rockstar weleens vraagt meer dan 5 pagina’s te besteden aan een GTA game in ruil voor andere privileges. Dan vind ik het nogal gevaarlijk te stellen dat “Wij zouden onze geloofwaardigheid op het spel zetten voor een kutspel als …” …? Laten we op die drie puntjes voor het gemak de letters G, T en A invullen.

    Durfden de Gamekings niet meerdere games in een issue te bekronen samen met GTA IV? Verdienden andere games dan voorlopig geen kroon?

    Wat mij betreft maken jullie het wel erg zwart-wit!

  25. Frank Verhoef · 28-5-2008 · 12.47 uur

    Gespeeld, niet gespeelt. :)

  26. jaap · 28-5-2008 · 13.19 uur

    kofslip toch?

  27. Niels 't Hooft · 28-5-2008 · 14.12 uur

    @Nick Kivits: dat willen (en doen) ze met het tv-programma en de Gamekings-website, natuurlijk.

  28. Vincent Leeuw · 28-5-2008 · 14.40 uur

    .::: Ligt het aan mij of snapt TAW de opzet van het blad niet?

  29. Jaap · 28-5-2008 · 14.52 uur

    Of juist wel…

  30. GZ Quanta · 28-5-2008 · 15.02 uur

    Heey Boris,

    Leuke antwoorden maar vind je niet dat je de PU een beetje hard basht door te zeggen: “Ik denk dat Power Unlimited nog wel een tijdje zal bestaan maar het zou wel tijd worden dat ze het concept, wat nog stamt uit 1870, een keer vernieuwen.”

    MVG Kees

  31. Thomas · 28-5-2008 · 15.04 uur

    Jeroen: Empire is een goed voorbeeld, lees ik ook wel eens, en is een meer dan prima blad. Ja, daar zitten ook zat vooruitblikken en recensies in. Echter, in het blad zelf verwijzen ze duidelijk naar het feit dat de website die ze beheren altijd de actueelste reviews heeft, en een groot deel van het blad is ook gevuld met het terugblikken op complete series of genres, klassiekers uit het verleden, interviews met producers/schrijvers/acteurs/etc. Toch al weer behoorlijk anders dan de [N]Gamer (kom ik steeds bij terug omdat dat mijns inziens een goed voorbeeld is van een blad dat sterk een format-aanpassing verdient), waar het blad de enige publicatieplek is (de website is er alleen om abonnementen te verkopen) en er weinig ruimte is voor artikelen buiten de recensies/vooruitblikken. Virtual Console recensies krijgen een enkele alinea, het grotere retro-artikel is ook slechts twee pagina’s en zit bomvol artwork/screens, en als je gelukt hebt zit er in het midden nog een ‘top 10’ of redelijk actuele column.

    Zo is uiteindelijk haast 90% van de content gericht op ‘actualiteit’, oftewel het beoordelen van spellen, zij het in een preview of een review. Dat terwijl de [N]Gamer met haar tweemaandelijks verschijning nooit actueel kan zijn. Waarom dan toch steeds daaraan volhouden? Een complete ommezwaai van de manier waarop het blad gevuld wordt zal inderdaad te lastig zijn, maar durf eens wat te experimenteren en ruim de komende maanden iets meer ruimte in voor de langere achtergronden, zoals Empire dat doet, of Wired, of Edge, of het Amerikaanse EGM. Zoveel voorbeelden om naar te kijken.

  32. Bashers · 28-5-2008 · 15.16 uur

    Scoop: Gameplay/Gamelife is afgelast

    Nintendo gaat niet naar Leipzig… maar geen van de gamebedrijven gaan naar Utrecht, waar traditioneel in de Jaarbeurs het Gameplay-evenement wordt georganiseerd. Dat kwam ik te weten toen ik Boris van de Ven eerder deze week interviewde. Gameplay zou …

  33. :.:.: TAW · 28-5-2008 · 15.26 uur

    @ .::: Vincent Leeuw: Je inspireerd me al jaren! :) Maar leg het me eens uit?

  34. Jeroen Bos · 28-5-2008 · 15.33 uur

    @Thomas
    Ik ga redelijk ver met je mee, hoor. Ook ik begrijp de insteek van sommige bladen niet goed. [N]Gamer ken ik niet goed genoeg, maar als het blad enkel biedt wat jij beschrijft, moeten ze inderdaad eens nodig achter de oren krabben.

    De voordelen van bladen op online media zijn nog altijd de ‘exclusives’ en vele interviews die spelmakers en uitgevers bereid zijn te geven aan printed media.

    Wat betreft je vergelijking met Empire, Wired en Edge. Verwacht je nu niet teveel van de Nederlandse bladenmarkt? Het zou voor veel bladen al een hele stap zijn als ze een goed lopende website zouden hebben, waar echt over is nagedacht.

  35. Thomas · 28-5-2008 · 16.04 uur

    Vooruit, laat ik dan niet enkel de [N]Gamer als voorbeeld nemen, maar ook de GMR. Ook al zoiets: wel slechts eens in de twee maanden verschijnen, maar een groot deel bestaat uit de recensies en vooruitblikken. Zie ook ngamer.nl/nl/47d65edcb019a alwaar de inhoud van het recentste nummer staat.

    Het klopt dat de Wired, Edge, etc gelijk grote stappen zijn. Maar er moet toch echt iets veranderen op de lange termijn. Allereerst moet er maar eens zeker naar een fatsoenlijke website worden toegestapt - al is het maar een samenwerking met een bestaande spellen-site die door de bladennaam een kleine make-over krijgt, als het net dat duwtje krijgt kan de rest van het blad de ruimte krijgen om minder geforceerd actueel te zijn waar dat niet mogelijk is.

    Verder stel ik ook voor de ‘kleinere stapjes’ maar eens eerst te doen: begin eens met de recensies te schrappen van de minst-interessante/niet-verkopende spellen, of desnoods een of twee previews. Het hoeven maar vier of zes pagina’s te zijn aan ruimte die op deze manier worden vrijgemaakt, maar het biedt wel de mogelijkheid om eens te kijken hoe de lezer hier op reageert. Wordt het goed gelezen, goed ontvangen, als een toevoeging gezien, al dat soort dingen. Als het werkt, fijn, kijk hoe je de rest van je blad kunt ‘omzetten’. Werkt het niet? In ieder geval geprobeerd, en je kunt zonder veel problemen weer terug naar je oude bladvulmateriaal.

  36. Ron · 28-5-2008 · 23.35 uur

    Ik heb altijd een zwak gehad voor de manier hoe Boris games beoordeelt, genadeloos en met een eigen point of view. Nu heb ik sowieso een zwak voor de puberale humor van Gamekings(.tv). De opzet herinnert je eraan dat gamen voornamelijk ‘tof’ moet zijn, het is en blijft tijdsverdrijf. Tijdens het tikken van een review betrap ik mezelf er weleens op een game niet op de beleving te beoordelen, maar op de technische aspecten. Een ‘goede, originele’ game levert niet altijd meer plezier op dan een ‘simpele, eentonige’ game. En dat is precies wat Gamekings (en ook de PU) in mijn ogen goed doen, games beoordelen op de belevingswaarde.

  37. Jeffrey · 1-6-2008 · 19.15 uur

    Wel grappig dat die Boris eerst heel luchtig doet over dat copy+paste werk van MTV News en vervolgens zich beklaagt over het overnemen van nieuws door Nederlandse websites.

    En oh wacht…Gamekings.tv doet zelf ook niet anders, alleen dan in dyslectisch Nederlands.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>