Brad Bushman over games en geweld: daar gaan we weer



Als het gaat over games en de media, gaat het meestal over games en geweld. Dan kun je als geïnformeerde gamejournalist of recensent hoog en laag springen, dat is gewoon zo. Dit ondervond ik ook tijdens mijn onderzoek naar gamejournalistiek in Nederland. Wat dat betreft mijn complimenten voor de mannen van Gamekings, die toch maar weer elke keer komen opdraven om de slecht geïnformeerde pers bij te sturen als ze bijvoorbeeld een link leggen tussen Tristan in Alphen aan den Rijn en Call of Duty.

Onlangs hield de VU een openbare lezing van professor Brad Bushman. Hij wordt elke zomer sinds 2005 overgevlogen vanuit de Verenigde Staten om in Nederland zijn onderzoek naar de relatie tussen games en agressief gedrag toe te lichten. De lezing was gebaseerd op een metastudie naar alle studies wereldwijd die dit effect hebben onderzocht tot vorig jaar. Zijn conclusies zullen niet elke gamejournalist aanspreken, maar aangezien het een metastudie is naar 381 verschillende studies, lijkt het me wel de moeite waard om hier even naar te kijken.

De link die gelegd wordt tussen gewelddadig gedrag en het spelen van videogames is vaak erg plat. Een krantenbericht gaat niet veel verder dan het vermelden van welke shooters een moordenaar speelde en, omdat het slechts om een suggestie gaat, voelen de journalisten zich niet verplicht om hun bewering te ondersteunen met data. Aan de andere kant, juist omdat gamejournalisten zo moe worden van dit debat, sluiten we wellicht onze ogen te snel voor cijfers die er wel degelijk zijn. “Ik word er zelf toch ook niet aggressief van”, hoor je al snel een gamer zeggen.

Brad Bushman is een collega van Craig Anderson, ze werken zelfs samen op de universiteit van Iowa. Anderson? Ja, de kerel die uiteindelijk in het onderzoek naar de Columbine High School shootings als expertgetuige optrad voor vragen over het verband tussen games en geweld. Anderson wordt gezien als de belangrijkste wetenschapper op het gebied van games en de psychologische effecten op de speler. Jammer dat Anderson alleen deels gesponsord wordt door anti-game lobbygroepen. Bushman en Anderson zijn dan ook in zekere zin ‘wetenschappers met een agenda,’ die op een genuanceerde manier willen laten zien dat games kunnen leiden tot anti-sociaal gedrag.

Nergens in zijn presentatie beweert Bushman overigens dat het spelen van games leidt tot het overhoop schieten van een winkelcentrum of een schoolplein. Wat Bushman wel zegt is dat geweldadige games een zekere invloed hebben op de mentale processen van de speler, die zelfs een dag later nog meetbaar kunnen zijn. In zijn lezing geeft Bushman een aantal voorbeelden van de onderzoeken die hij heeft gebruikt in zijn metastudie, bijvoorbeeld dat shooter-spelers eerder schieten op het hoofd van een dummy en dat ze langzamer reageren om iemand te hulp te komen in het echte leven. Daar kan tegenin worden gebracht dat andere wetenschappers en studies die niet zijn meegenomen in deze metastudie (gewelddadige) games juist proberen te gebruiken om psychologische patiënten te helpen.

Ik wil niet beweren dat Bushmans studie het definitieve bewijs is dat je van gewelddadige videogames spelen een psychopaat wordt, dat beweert hij zelf ook niet. En er zijn zeker kanttekeningen te maken bij zijn verhaal. Wat ik wel zou willen zeggen: bekijk de lezing eens en vertel me wat je er van vindt. Want het gevaar dat je moe wordt van dit debat, is dat je zelf net zo blind wordt als de hijgerige media met hun suggestieve verbanden.

Hier de registratie die op mijn verzoek is gemaakt van de lezing op de Vrije Universiteit in Amsterdam op 20 juni 2011.

Lecture “Blood, Gore, and Video Games” by prof. Brad Bushman from Social Sciences VU University on Vimeo.

Edit: Dit bericht is gemaakt voor de aanslagen in Noorwegen. In zijn manifest heeft Breivik gezegd dat hij heeft ‘getraind’ met Modern Warfare 2.

Meer artikelen van Stijn

6 reacties

  1. Robert August de Meijer · 4-8-2011 · 19.44 uur

    Dank je voor deze waardevolle toevoeging aan het discussie.

    Mooie voorbeeld van hoe gewelddadige spellen mensen minder empathisch maken tegenover geweld. Hoe zal het zijn met veelvuldig spelen van social-games zoals Farmville en World of Warcraft?

    Ik kijk uit naar de dag (of bewijs) dat spellen ook mensen leren omgaan met andere mensen.

  2. Wesley · 5-8-2011 · 14.05 uur

    Ik zal de lezing zeker bekijken wanneer ik thuis ben. Maar volgens mij is het helemaal niet de vraag of games iemand beïnvloeden, dat zullen ze ongetwijfeld doen net zoals alle ervaringen in je leven jou beinvloeden. De vraag is volgens mij “word je er agressief van?”.

    Dat games je beinvloeden, ja, dat geloof ik best. Maar is dat per se negatief? ik heb eens een atikel gelezen (volgens mij zelfs ooit op bashers) dat ging ook over invloed en daarin werd gesteld dat gamers minder heftig reageerden op foto’s en video’s van ernstig gewonde mensen. Maar er stond ook bij dat de reactie van gamers gelijk was aan die van bijvoorbeeld een chirurg of ambulancebroeder. Is dat negatieve beïnvloeding of juist niet?

    En verder, weet ik niet wat ik van de heer Bushman moet denken. Psychologie is een zachte wetenschap en ik weet zeker dat er zonder al teveel moeite een gerenommeerde psycholoog te vinden is die overtuigend het tegenovergestelde kan betogen.

    En dit: “Jammer dat Anderson alleen deels gesponsord wordt door anti-game lobbygroepen. “

    draagt niet bij aan zijn geloofwaardigheid. Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt. Dat zal voor Anderson uiteraard niet anders zijn.

    Als hij echt geloofwaardig over zou willen komen zou hij natuurlijk geen sponsoring accepteren van anti game lobbygroepen of van gameproducenten en uitgevers.

  3. Wesley · 5-8-2011 · 14.09 uur

    “draagt niet bij aan zijn geloofwaardigheid. Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt. Dat zal voor Anderson uiteraard niet anders zijn. “

    Nog een kleine aanvulling van mij hierop.

    als Anderson met Bushman samenwerkt komt dat uiteraard de geloofwaardigheid van Bushman niet ten goede. Ten eerste zijn ze beiden afhankelijk van die sponsoring die ze natuurlijk onherroepelijk kwijt raken wanneer ze verkondigen dat games geen enkele invloed op je gedrag hebben.

    Ten tweede is Busman ook gevoelig voor druk van zijn collega.

  4. Mitch · 5-8-2011 · 16.49 uur

    Zelda Majora’s Mask is IMO een mooi voorbeeld van het ”leren omgaan met mensen in een spel” Al waren die mensen natuurlijk wel voornamelijk karakters.

  5. Robert August de Meijer · 5-8-2011 · 18.12 uur

    Majora’s Mask was inderdaad bijzonder sociaal. Ik vond het einde van het verhaal tussen Anju en die jongen echt ontroerend. Het eist letterlijk empathie om te begrijpen dat zijn vloek weg is, want je moet begrijpen dat zijn perspectief dat is van een volwassene (je ziet hem niet, maar kijkt door zijn ogen. De camera is zo’n twee meter van de grond). Okay, het is een trucje, maar het is wat!

  6. Stijn Roelofs · 9-8-2011 · 17.53 uur

    Beste Robert,
    in de presentatie gaat Bushman hier ook op in. Hij vertelt dat hij ook gekeken heeft en toekomstig onderzoek wilt doen naar ‘positive games’. Dus om te kijken welke elementen in een spel aanwezig moeten zijn om ‘positieve’ effecten te bereiken bij de spelers.
    Beste Wesley,
    ik heb deze kanttekening gemaakt omdat het de ‘agenda’ van de wetenschappers duidelijker maakt. Desalniettemin zijn de onderzoeken naar mijn idee wel degelijk wetenschappelijk verantwoord uitgevoerd en geanalyseerd. Het gaat er in mijn ogen meer met welke INSTEEK de onderzoeken zijn uitgevoerd. Als je op zoek gaat naar ‘aggressief’ gedrag, dan is het mogelijk dit te vinden, net zoals bij Ambulancepersoneel inderdaad. Deze sponsoring geldt trouwens alleen voor vroegere projecten van Bushman. Tegenwoordig is hij een dergelijk vooraanstaande wetenschapper in dit veld dat elke universiteit hem graag op de loonlijst zet, waardoor deze derde partijen buiten beeld kunnen blijven.
    Groet,
    Stijn

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>