Capsized, Revenge of the Titans en meer indiegames



Wekelijks de interessantste gebeurtenissen uit de wereld van onafhankelijk ontwikkelde games.

Het is jammer om te horen, maar twee titels met veel potentie hebben moeite om op Xbox Live Arcade te verschijnen. De één probeert het via een wedstrijd, de ander wil het voor elkaar krijgen zonder uitgever. Lastige tijden of dommige koppigheid? Wie zal het zeggen? Gelukkig laat het uitgebreide interview met Capy Games zien dat niet iedere indieontwikkelaar in de problemen zit. En dan vergeet ik misschien nog wel het belangrijkste: Revenge of the Titans. Want potverdriedubbeltjes, deze game zal de grote doorbraak van Puppy Games zijn.

Capsized

De populaire wedstrijd ‘Dream, Build, Play’ geeft indies kans om hun spel op Xbox Live Arcade te krijgen. Het enige wat ze hiervoor hoeven te doen is winnen. De kwaliteit ligt echter erg hoog. Capsized was ondanks de veelbelovende trailer hierboven niet verder gekomen dan de top 20. Gelukkig was dat geen reden om te stoppen met ontwikkelen. Sterker nog, ze doen er op dit moment alles aan om alsnog op Xbox Live te verschijnen. Op hun blog vertellen ze het een en ander over het spel, waar een fonkelende ‘doneerknop’ je verleidt tot betalen. Als je 15 of meer dollar doneert, is de kans erg groot dat je het spel mag bètatesten. Geen slechte deal, lijkt me.

Cletus Clay in de problemen

Dit gaat mij persoonlijk aan het hart, omdat ik in het verleden heb samengewerkt met de heren van Tuna. Deze onafhankelijke studio is bezig met een Xbox Live Arcade-game die, op de code na, geheel uit klei bestaat. Het twitterbericht: “Can’t say more at the moment, but Cletus Clay will no longer be on XBLA unless we hook with a publisher - not sure we want to do that.”, zegt genoeg. Microsoft laat al langere tijd geen games toe zonder een uitgever, dus ergens verbaast me dit niet. Toch is het jammer, want aan de kwaliteit van de studio zal het niet liggen.

In maart 2009 speelde ik in San Francisco een versie van Cletus Clay. Met dat in het achterhoofd, zou dit spel nu ongeveer af moeten zijn. Wat deze vertraging voor de studio gaat betekenen en of het spel überhaupt nog op de markt komt is onbekend.

Prijscategorieën van indie games

Ontwikkelaar Capy Games, voorheen bekend als Capybara, vooral bekend van Critter Crunch, liet in een interview een aantal woorden vallen over prijsbepaling van een game. Zo zijn de prijzen op Playstation Network vrij te bepalen, maar werkt Xbox Live Arcade met 400, 800 of 1200 punten. Voor games waar je 1200 punten voor betaalt, wordt veel verwacht, en vaak is de hype ook nog erg bepalend. Is Flower maar tien dollar? Ik zou er zo twintig dollar voor betalen, vertelt de oprichter van Capy Games. En daar heeft hij een punt. In de rest van het interview komt vooral naar voren dat het gewoon een stel toffe lui zijn, die toffe games willen maken.

Revenge of the Titans

Met een beoogde prijs van ongeveer 25 euro voelt Revenge of the Titans ietwat aan de dure kant. Maar, zoals de kritiek van Capy Games in het vorige stukje al duidelijk maakt: als het spel zo gaaf wordt als het filmpje hierboven doet vermoeden, dan heb ik dat er graag voor over. Alle spellen van Puppy Games zien er goed uit, maar dit is toch wel de overtreffende trap. Een strategiegame met diepte en gameplay, die lijkt op Harvest; ik zit te watertanden. De bètaversie is nu beschikbaar en bevat 2 van de 5 levels. Als je, net als ik, niet langer kan wachten weet je wat je te doen staat…

Jigsaw

Het mag dan Jigsaw heten, het heeft niks met een legpuzzel te maken. Waar het wèl mee te maken heeft, zijn platformers zoals ik ze graag zie. Jigsaw speelt lekker weg en heeft, naast alles wat je van ervan verwacht, nog een leuke gimmick. Zo is het spijkerpistool niet alleen effectief tegen vijanden, je kan ze ook in een muur schieten en er vervolgens op springen alsof het een trap is. Dit is dan ook precies waar je gebruik van moet maken.

3 reacties

  1. rp · 1-6-2010 · 11.11 uur

    Die Cletus Clay ziet er echt enorm gaaf uit! Zou mooi zijn als daar toch nog iets mee kan gebeuren…

  2. Wormpaul · 4-6-2010 · 11.43 uur

    Ik kijk erg uit naar; Might & Magic: Clash of Heroes

    Heb Critter Crunch namelijk grijs gespeeld (kan dat met een DLC?), alles aan dat spel is goed afgewerkt, prachtige graphics, eigen stijl en een spelstijl die soepel is, makkelijk te leren maar ongelooflijk diep gaat in de puzzels / laatste levels.

    Nog steeds niet gelukt volledig uit te spelen, heb er reeds meer uren inzitten dan in de meeste “grote” games die ook een stuk meer kosten dan de €8 van Critter Crunch.

    Als Might & Magic: Clash of Heroes een beetje in de buurt komt qua kwaliteit dan ga ik die blind kopen!! (genre spreekt me ook aan, dus een prijs rond €15 > €20 zou ik ook zo neerleggen)

  3. Niels Peuchen · 4-6-2010 · 21.27 uur

    @Wormpaul: Clash of Heroes kon me op de Nintendo DS zeer bekoren. Ik denk dat de PSN- en XBLA-versies enkel op de besturing moeten inleveren.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>