Reece Millidge over de inkomensproblemen van Damp Gnat



Tijdens het ‘Games for Gamers’-traject van Casual Connect 2010 werd aandacht geschonken aan de problemen van onafhankelijke Flash-ontwikkelaars, die rond proberen te komen door inkomsten uit advertenties en gameportals. Reece Millidge, CEO van de kersverse Britse Flash-studio Damp Gnat, ondervond zelf ook deze barre omstandigheden. Tijdens Casual Connect vertelde hij hoe het ging met zijn eigen Flash-game Icycle, een eenvoudige en snelle platformer. De game handelt over een naakt mannetje dat zich, met een fiets aan zijn zijde, plots middenin een ijstijd bevindt.

De eerste keer

Icycle, binnen vier maanden ontwikkeld, was meteen ook het eerste Flash-spel van Reece’s nieuwe studio. Ondanks de ontzettend positieve reacties, liep Millidge tegen veel problemen aan waar onervaren Flash-ontwikkelaars last van hebben. Het spel zoog onverwacht veel bandbreedte op, werd door veel Flash-sites zonder toestemming overgenomen en was wellicht iets te uitdagend voor de beoogde doelgroep.

Geen winst

Millidge bemerkte verder dat, ondanks de goede samenwerking met uitgever Mochimedia, dit originele en leuk uitgewerkte spelletje hem niet bepaald winst heeft opgeleverd:

“We hebben jammer genoeg verlies gedraaid. […] Gameportals moedigen kwantiteit aan en succesvolle Flash-ontwikkelaars lijken de games er bij de vleet uit te pompen. Ze verwisselen in een puzzelspel gewoon de diamantjes met stukken fruit. Het vervolg staat daarom ook alleen gepland vanwege financiële redenen.”

Icycle is uiteindelijk, tot een dag voor de presentatie van Millidge, door 430 websites gehost, meer dan 1.5 miljoen keer gespeeld met een gemiddelde speelsessie van 6 minuten, 43.500 keer beoordeeld, haalde 1.1 miljoen ‘front ad impressions’ binnen en heeft $475 dollar in advertenties opgebracht. Inmiddels groeien deze cijfers vrolijk verder.

Het spel trok volgens Millidge de nodige fascinatie en prijzen door de komische combinatie van naaktheid en de humoristisch aanpak. Vanwege het succes van de game staat er nu ook een iPhone-game op de planning. “We hebben geen idee hoe dat gaat uitpakken, maar het moet nodig wat inkomen binnenhalen”, meldde een hoopvolle Millidge.

2 reacties

  1. Sander van der Vegte · 18-2-2010 · 12.47 uur

    Fijn artikel Vlad. Het klinkt alsof Millidge totaal geen onderzoek heeft gedaan naar de markt. Alle problemen die hij ondervond zijn echt niet nieuw. Het meest opzienbarende aan dit geheel is misschien wel zijn verbazing over dat dit het resultaat is.

  2. Jesse Zuurmond · 18-2-2010 · 12.58 uur

    Als ik de berichtgeving van de indie/casualscene lees, lijkt het een terugkerend thema te zijn: gepassioneerde ontwikkelaars maken een tof spel, maar vergeten de zakelijke kant helemaal, of onderschatten het gigantisch.

    Toch wel zonde, want het is weinig stimulerend als je game zo vaak gespeeld wordt, en tegelijk zo weinig oplevert.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>