Consolefabrikanten op zoek naar ‘the next big thing’: over Kinect, Move en Wii



Dit artikel verscheen op 10 november in Nieuwe Revu.

Het zit de concurrentie niet lekker dat Nintendo met een bewegingsgevoelige controller de halve consolemarkt veroverde. Daarom komen Sony en Microsoft dit jaar met hun eigen varianten op die controller. “Misschien dat we hiermee die Wii toch nog gaan inhalen.”

Gek geworden

Het gebeurde in Tokio, september 2005. Nintendo-directeur Satoru Iwata hield een witte afstandsbediening omhoog. Dat was de grote onthulling, de revolutie waar het bedrijf al maanden naar had gehint. Een witte afstandsbediening.

“Ik dacht echt dat ze gek waren geworden”, zegt Jan-Johan Belderok van het tv-programma Gamekings. “En met mij het gros der gamesjournalisten. We hadden zoiets van, wie wil daar nou mee spelen. Wij gamers willen fraaie HD-graphics, en die kon dat apparaat van Nintendo niet eens genereren. In plaats daarvan kwamen ze met zo’n afstandsbediening.”

Nintendo stond er in 2005 niet best voor. De ooit zo fiere marktleider was links en rechts gepasseerd door Sony en Microsoft, die met heftiger games en solide online-ondersteuning de gamers gaven wat ze wilden. De witte afstandsbediening leek de laatste stuiptrekking van een noodlijdend bedrijf.

“Vóór de release vond ik het helemaal niks”, zegt Paul Naber, manager van de Xbox-tak van Microsoft. “Ik had er echt hele lage verwachtingen van. Maar man, zat ik er even naast. 80 miljoen verkochte systemen bewijzen nu mijn ongelijk.”

Toegankelijker

De witte afstandsbediening was natuurlijk niet zomaar een afstandsbediening. Het was de controller van het Wii-spelsysteem, voorzien van ingebouwde motion sensors die de bewegingen van spelers vertaalden naar acties in beeld. Zo konden spelers een potje tennissen door de Wii-afstandsbediening door de lucht te zwaaien. Of onderhands zwiepen om te bowlen.

En wat bleek: het ding sloeg aan. Niet eens zozeer bij gamers, maar vooral bij mensen die niet zoveel met gamen hadden.

“Die afstandsbediening is zoveel duidelijker voor mensen”, zegt Niels ’t Hooft, hoofdredacteur van deze site. “Je kunt er gewoon mee bewegen om een spel spelen. En het ziet er veel toegankelijker uit dan een gewone controller met twaalf actieknoppen, het is minder eng om hem op te pakken. Met de Wii-afstandsbediening werden de belangrijkste struikelblokken voor beginnende gamers in één klap verwijderd.”

De Wii werd eind 2006, een jaar later dan de Xbox 360 van Microsoft, gelanceerd, maar passeerde dat systeem in verkoopaantallen al in 2007. Inmiddels zijn er wereldwijd 75 miljoen Wii-systemen verkocht, tegenover 44 miljoen Xbox 360-consoles. Sony was de vorige twee generaties nog marktleider, maar staat nu met 39 miljoen verkochte Playstation 3’s op de derde plaats.

Playstation Move

Geïnspireerd door het succes van Nintendo, lanceerde Sony zeven weken geleden een eigen bewegingsgevoelige controller: de Playstation Move. Geen witte maar een zwarte afstandsbediening, met een oplichtende bal erop. Die bal zorgt ervoor dat de bewegingen van de speler nauwkeuriger geregistreerd worden dan bij de Wii-afstandsbediening.

Ook deze motion controller lijkt aan te slaan. “De Move heeft het in de eerste maand zeer goed gedaan”, zegt Andrew House, directeur van Sony Europe. “Er zijn alleen in Europa al zo’n 1,5 miljoen exemplaren van verkocht. Daarmee zijn onze verwachtingen ruimschoots overtroffen.”

Belderok van Gamekings is verbaasd over de cijfers van Sony. “Kijk, bij de bekendmaking van de eerste cijfers spelen natuurlijk ook marketingaspecten mee. Ik wil eerst wel eens zien of die dingen ook volgens onafhankelijke bronnen zo hard lopen. En blijven lopen.”

Belderok twijfelt aan het succes van het product omdat het volgens hem niet echt iets nieuws is. “Ik vind de Move wel een goed product, maar hij doet niet zoveel meer of minder dan de Wii. Dat vind ik toch jammer. Sony was altijd een trendsetter, maar hierin volgen ze eigenlijk Nintendo. Ik denk dat de doelgroep waar Sony op mikt gewoon al een Wii heeft.” Belderok ziet veel meer toekomst in Microsofts antwoord op de Wii; Kinect.

Kinect

“Nintendo heeft als eerste ingezien dat de controller een hoge drempel is voor een heleboel mensen om te gamen”, zegt Naber van Microsoft. “Wij hebben dat onderzoek verder uitgebreid en geconstateerd dat elke afstandsbediening nog steeds als drempel wordt gezien. Zo zijn wij gekomen tot Kinect, een systeem waarbij je zelfs die afstandsbediening niet meer nodig hebt.”

Kinect is een webcam-achtige accessoire voor de Xbox 360 dat bij de tv geplaatst moet worden. De camera registreert wat de mensen tegenover de tv doen of zeggen, en vertaalt dit naar keuzes in menu’s en acties in spellen.

“De eerste keer dat je Kinect gebruikt, wordt je lichaam op twintig punten gescand”, zegt Belderok. “De volgende keer dat je het apparaat aanzet, word je binnen twee seconden herkend en begroet. Je avatar in beeld maakt exact dezelfde bewegingen als jij. Dit kan de relatie tussen game en speler echt ingrijpend veranderen. Er liggen veel meer mogelijkheden dan bij de Move en de Wii.”

’t Hooft is ook enthousiast. “Als ik de Move zie, denk ik, dat is de Wii, maar dan met meer precisie. Als ik Kinect zie, zie ik iets nieuws. Nu heb je helemaal niks meer in je handen. Nu moet je dus echt alleen je handen of je hele lichaam gebruiken.”

Constant innoveren

Naber heeft hoge verwachtingen van Kinect. “De Wii heeft bewezen dat het heel hard kan gaan, als je het juiste ding in handen hebt. Misschien dat we deze generatie alsnog winnaar worden. Misschien dat we die Wii toch nog in gaan halen.”

’t Hooft ziet het niet gebeuren. “Uiteindelijk is ook Kinect niet echt nieuw, maar een nieuwe draai die aan iets bestaands is gegeven. En je ziet aan de dalende verkoopcijfers van de Wii dat veel mensen dat gamen met bewegingen nu wel een beetje hebben gezien. De verrassing is er af.”

De nieuwste verrassing van Nintendo is de 3DS, een portable spelcomputer die de 3D-effecten uit films zonder brilletje mogelijk maakt en begin 2011 wordt gelanceerd.

“Een bedrijf als Nintendo móét ook met dat soort dingen blijven komen, constant nieuwe dingen proberen, constant zoeken naar the next big thing”, zegt ’t Hooft. “In tegenstelling tot bijvoorbeeld Apple maken videogamemakers geen producten die nuttig zijn. Je kunt gemakkelijk zonder. Dus moeten Sony, Microsoft en Nintendo steeds weer met nieuwe verrassingen komen om consumenten tot een aanschaf te verleiden.”

Of, zoals Nintendo’s directeur Iwata het in september 2005 al zei, na het tonen van de witte afstandsbediening: “Om mensen te blijven verrassen, moeten we constant blijven innoveren. Zodra onze spellen niet langer voor verrassingen zorgen, krijgen mensen genoeg van gamen.”

Eén reactie

  1. Osahi · 1-12-2010 · 18.48 uur

    De Move loopt in de gameshop waar ik werk toch een stuk beter dan de Kinect. De meeste Kinects die wij verkopen zijn gebundeld met een 360. Sommige mensen willen dat, anderen hebben geen keus omdat MS ze gewoon niet meer zonder verkoopt. Kinect had momentum in de eerste week, maar is stilgevallen. De Move is ook afgezwakt, maar ik heb het gevoel dat er meer om gevraagd wordt.

    De Kinect vind ik trouwens evenmin een écht nieuwe ervaring als de Move. Ik kan me niet van het gevoel ontdoen dat het een EyeYot 2.0 is. Het wordt vooral wachten op software die toont dat de Kinect meer kan dan dansgames en on rails minigamegedoe. Maar ook de Move kan meer software gebruiken. Sports Champions zit hier erg regelmatig in de PS3, maar daar blijft het ook bij.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>