David Edery over digitale distributiekanalen op gameconsoles: Small games, big market?



Eind september vond in Melbourne, Australië, de Digital Distribution Summit 2009 plaats. Een evenement gericht op mensen die actief zijn in de gamesindustrie; een sector die steeds meer geconfronteerd wordt met het fenomeen digitale distributie. Vooral kleinere, onafhankelijke gameontwikkelaars zouden enorm kunnen profiteren van digitale distributiekanalen zoals Wiiware, XBLA, PSN en Steam. Op deze groep was het evenement dan ook voornamelijk gericht. De tagline van het evenement ‘Small games, big market’ benadrukte dit nog eens. De bijeenkomst wekte mijn interesse, gezien mijn aanstelling bij een kleine videogameontwikkelaar en mijn afstudeeronderwerp (de implicaties van digitale distributie in de videogamesindustrie). Wat heeft de toekomst voor ons in petto wat betreft digitale verspreiding van games?

David Edery

De keynote speaker van het evenement was David Edery. Edery was portfoliomanager van XBLA, co-auteur van het boek Changing the Game: How Video Games Are Transforming the Future of Business en is tegenwoordig consulent en eigenaar van videogameconsultantbedrijf Fuzbi. Op de Digital Distribution Summit sprak hij over de strategische implicaties van digitale distributie op consoles voor independent videogameontwikkelaars. Opvallend is de strekking van zijn verhaal binnen de context van het evenement; we zitten momenteel in een overgangsfase waar de kleine ontwikkelaar van kan profiteren. Echter, wanneer digitale distributie de overhand heeft, zijn het de weer de grote uitgevers die de lakens uitdelen. Oh ja, en de bejubelde ‘Long Tail’ is een fabel!

Nieuw tijdperk?

Waarom is deze strekking zo opvallend? Toen de digitale distributiekanalen, met name Wiiware, op de consoles hun intrede deden werd dit gezien als het begin van een nieuw tijdperk voor kleine gameontwikkelaars. Spellen konden weer klein worden, fysieke productie van schijfjes, hoesjes en boekjes werd overbodig en de schapruimte op het digitale distributiekanaal zou onbeperkt zijn. Volgens de Long Tail-gedachte viel daarnaast ook nog geld te verdienen aan ‘niche’-titels. Ergo: grote uitgevers waren op termijn niet langer nodig. Immers, het ontwikkelings- en productiebudget zou afnemen en je hoefde je game niet meer de markt in te drukken om er voor te zorgen dat de retail je game voor slechts een korte periode zou verkopen. Ideaal! Gevolg van deze situatie zijn enkele opvallende verkoopsuccessen op de digitale distributiekanalen zoals 2D Boy’s World of Goo en Frontier Developments’ Lost Wind.

Toch zijn de indiesuccessen vooralsnog beperkt. Op Wiiware voeren grote uitgevers als Nintendo (My Pokemon Ranch), Hudson (wat eigenlijk Konami is, My Aquarium) en Square Enix (Final Fantasy Crystal Chronicles) steevast de top 20-lijstjes van VGchartz.com aan. Dit zal in de toekomst, als digitale distributie de ‘way to go’ is en grote uitgevers er niet meer omheen kunnen, alleen nog maar toenemen, volgens Edery. Dit komt door de succesfactoren voor een game op het digitale distributiekanaal en de mate waarin kleine ontwikkelaars hieraan kunnen voldoen.

Succes op het kanaal

Naast een kwalitatief goede game zijn er volgens Edery een aantal cruciale zaken waar je als uitgever over moet beschikken om te kunnen slagen op het digitale distributiekanaal. Ten eerste moet je goede banden onderhouden met de platformeigenaar, Nintendo dus in het geval van Wiiware. Waar vroeger de distributeurs en retailers de ‘gatekeepers’ waren, zijn dat tegenwoordig de platformeigenaren. Zij bepalen in grote mate of een game succes zal hebben of niet. Een wijs advies is dan ook vriendjes te worden met deze groep. Dit kan men doen door features in het spel te implementeren die inspelen op de sterke punten van het platform. En natuurlijk ook door regelmatig contact op te nemen en te onderhouden met deze grote partijen. Naast het bespelen van de platformeigenaren zijn marketing en communitybuilding van essentieel belang voor het succes van een game. Hier moet iemand binnen het bedrijf zich vanaf dag één mee bezighouden!

Zaken als netwerken, marketing/promotie en communitybuilding zijn nieuwe taken voor videogameontwikkelaars. Tevens zijn het aspecten waar een grote uitgever, met bijbehorend groot budget, nu eenmaal veel beter in is. Grote uitgevers zijn logge bedrijven en beginnen nu pas langzaam de noodzaak van digitale distributie in te zien. In de toekomst, bij een volgende generatie consoles wellicht, is de verwachting dat de traditionele rolverdeling van grote uitgever als ‘noodzakelijk kwaad’ voor de ontwikkelaar in ere zal worden hersteld. Tot die tijd proberen independent videogameontwikkelaars een nieuw paradigma te creëren waarin creativiteit en kwaliteit de overhand op repetitie en kwantiteit zullen hebben. Of dit zal lukken is uiteindelijk de vraag, het is in ieder geval goed dat het digitale distributiekanaal ‘indies’ hiertoe de mogelijkheid biedt.

David Edery is met Fuzbi trouwens best bereid je te helpen bij het ontwikkelingstraject van een spel, uiteraard wel tegen betaling: Small games, big market!

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>