David en Niels in gesprek over persberichten, deel 3



In deze rubriek discussiëren David Nieborg en Niels ‘t Hooft over gamegerelateerde kwesties. Dit keer mailen ze over persberichten. Lees eerst deel 1 en deel 2.

Dawn of War 2

Ha David,

Tof dat jij wel het Google-veldwerk hebt gedaan om te kijken hoeveel sites dat vermaledijde Dawn of War-persbericht eigenlijk hebben overgenomen. Negen stuks!

Ergens diep in mij vind ik het verrassend en verschrikkelijk dat het er zoveel zijn. Tegelijk treedt meteen het relativeringsmechanisme in werking dat me beschermt tegen de verhalen die, als ik er te hard over zou nadenken, ervoor zouden zorgen dat ik van pure ellende nooit meer mijn bed uit kom. Verkrachtingen in Afrika: ach, ver van mijn bed. Oorlog in de Gazastrook: te ingewikkeld om op te lossen. De recessie: die zal aan mijn huisje wel voorbij gaan. En die beroerde persberichten dus. Er is een reden waarom ze worden gemaakt, er is een reden waarom ze worden overgenomen, er is een reden waarom ze worden gelezen. Heus.

Eerst het maken van slechte persberichten. Dit is het makkelijkst te relativeren. Waarom zouden bedrijven tevreden zijn met een barely leesbare, half vertaalde, haast lachwekkende mails aan journalisten? Simpel: omdat je met een kwartiertje klaar bent met het componeren van je tekst, je het bericht met één muisklik door je volautomatische mailsysteem pompt en het aan de eind van de dag op fucking negen sites staat. Dat zijn meer eyeballs van gewillige gamers dan een banner van een paar duizend euro.

En dan vinden we het met z’n allen gek dat het lastig is om een (van advertentie-inkomsten afhankelijk) magazine of website draaiende te houden in een klein land als Nederland. Waarom zou THQ adverteren in GMR als het ook wat systeemeisen over de mail kan uitstorten?

Ten tweede het overnemen van slechte persberichten. Omdat ik zelf als doel heb om betere gamejournalistiek te maken, kan ik dit al wat lastiger begrijpen. Maar sites als Gamer.nl en Gamez.nl hebben nu eenmaal andere motieven dan ik. Zij zijn verwikkeld in een verbeten strijd om dagelijks de meeste nieuwtjes te publiceren en zo de meeste pageviews te genereren. In de VS doet Kotaku dit als geen ander: daar staan op een willekeurig dagje vijftig à zestig berichten. Zoveel dat ze laatst een nieuwe layout hebben geïntroduceerd waarin alles draait om koppensnellen (sans kookpotten en tromroffels). De Nederlandse sites kunnen het niet maken om álles linea recta van Kotaku te vertalen en zijn dus blij als ze ook eens wat ‘original reporting’ kunnen doen door een persbericht te copy-pasten. Zucht.

Waarom ze niet eens wat harder werken aan eigen nieuwsgaring door distributeurs te bellen of developers te bezoeken is beyond me. Tweakers.net doet dit trouwens wel goed. Net zoals er momenteel betere reportages over games in de kranten verschijnen dan in de gespecialiseerde gamemedia (zonder onszelf al te ferm een veer in het achterste te willen steken), produceert een algemene technieuwssite momenteel beter gamenieuws dan de gamesites. What happened?!

Maar de beste vraag is, zoals jij ook al zegt: waarom nemen lezers genoegen met beroerde persberichten? Ik moet bijna huilen van de reacties onder de posts over de systeemeisen van Dawn of War 2, van lezers die daar inderdaad benieuwd naar bleken te zijn, of wellicht niks beters te doen hadden dan erop te reageren dat ze meevielen, of hoog waren, of whatever.

David, vertel het me: waar gaan we betere lezers vandaan halen? Is het een kwestie van tijd voor ze beter gamenieuws gaan eisen van de genoemde sites? Naarmate ze ouder en wijzer worden of zo? Moeten wij de trend gaan zetten door zelf met een betere gamenieuwssite te komen? Of moeten we maar gewoon in bed blijven tot alles weer goed komt?

Trouwens, waar haal jij je gamenieuws vandaan? Zelf scan ik Kotaku af en toe, maar ik ben vooral blij met blogs zoals dat van Chris Kohler en co bij Wired, die het nieuws op uitstekende wijze filteren en voorzien van intelligent commentaar. Ook neem ik graag de Google Reader Shared Items-feed door van Bashers-collega Vincent Leeuw. Ik wou dat ik meer vrienden en collega’s had die, zoals hij, lekker veel sites doorspitten en de opvallendste artikelen eruitplukken.

Groet,
Niels

Lees het antwoord van David, in deel 4.

24 reacties

  1. Sander van der Vegte · 28-1-2009 · 8.48 uur

    Het wordt hoog tijd dat ik weer eens naar Gorki ga luisteren.

  2. TAW · 28-1-2009 · 9.08 uur

    Some points well made here Niels.

    Vanmorgen vroeg ik me overigens af waar dat betere gamenieuws op TV blijft. Vanmorgen alweer Gaza en Irak op TV en………… Bloed op spele.nl waar kinderen online gamen :-o

    Tof dat je betere en diepere journalistiek nastreeft wat ik ook zeker in de gaten houd, maar ik denk dat de voornaamste reden is dat er toch nog wat basisfeiten zijn die iedereen snel wil nalezen in simpele korte berichten over zijn favoriete games. Zo bezoek ik nog Gamer.nl, Insidegamer, Powerweb voor algemene zaken en wiiwareworld & vc-reviews heb ik in de RSS deed voor specifieke zaken.

    Die algemene snelle simpele nastreving zie je ook terug in die gratis dagbladen waarin je allemaal korte gekopieerde persberichten - correctie - berichtjes terugleest.
    Volgens mij is dat wat de “simpele” massa wil.

  3. bas · 28-1-2009 · 10.14 uur

    “Net zoals er momenteel betere reportages over games in de kranten verschijnen dan in de gespecialiseerde gamemedia (zonder onszelf al te ferm een veer in het achterste te willen steken), produceert een algemene technieuwssite momenteel beter gamenieuws dan de gamesites. What happened?!”

    Mooi punt, al ben ik benieuwd waar de betere reportages in kranten dan staan over games? Of bedoel je alleen je eigen artikelen in de NRC? En wanneer staat dat erin? Het zou mij wel aansporen eens zo’n krant op te pikken, want doorgaans laat ik die in de kiosk liggen. En een algemene technieuwssite is alleen maar tweakers.net, of zijn er meer?

    Verder blijf ik erbij dat de gemiddelde ‘gamesites’ worden gerund door onbetaalde jonge hobbyisten, die zonder copy/paste nergens waren. Wat dat betreft is Bashers een welkome (nederlandse) uitzondering.

  4. Osahi · 28-1-2009 · 10.38 uur

    Lezers schikken zich naar media. Is de media lui, dan worden de lezers lui en gaan ze het gewoon slikken. Als je geleidelijk aan de kwaliteit laat zakken kraait er geen haan naar. Volgens mij is dàt wat er gebeurt momenteel. ‘t Is een beetje te vergelijken met televisie, die steeds hersendoder wordt, maar die ook steeds meer mensen vast kluistert omdat tv nu eenmaal een ‘traditie’ geworden is. Maar als je naar tv kijkt dan zie je ook dat de standaarden weer omhoog kunnen (kijk naar de Amerikaanse fictie van HBO die de kijker meer van dat niveau heeft laten eisen, waardoor dingen als Dexter, BattleStar Galactica, The Shield, etc mogelijk werden op andere zenders, en men ook hier in de Lage Landen steeds betere fictie probeert te maken met steeds hogere productiewaarden.

  5. Joris · 28-1-2009 · 13.12 uur

    Deze mailwisselingen blijven interessant. Al kan ik me in dit deel lang niet in alles vinden.
    Waar ik het mee eens ben is dat er in Nederland veel te veel sites zijn die precies hetzelfde bieden. Als er 1 of twee gamessites zijn die zich op nieuws richten, oké, het zijn er nu echter tegen de dertig. Dat het beperkte aanbod luiheid is, vind ik echt onzin. Op Gamed bijvoorbeeld wordt elke dag geprobeerd al het gamenieuws te verzamelen en te vertalen en daarnaast een achtergrondartikel/column te plaatsen. Vrijwillig, zoals de meeste sites draaien op vrijwilligers. Distributeurs opbellen heeft voor een Nederlandse site weinig zin, omdat je dan dezelfde mensen te spreken krijgt als die de persberichten in elkaar flansen. Zelf ‘echte’ journalistiek uitoefenen door naar ontwikkelaars te gaan is gewoon onmogelijk als een site op vrijwilligers draait. Geen luiheid, maar gewoon een gebrek aan geld en middelen. Tweakers heeft dat geld bijvoorbeeld wel, net als de kwaliteitskranten. Wat dan wel jammer is, is dat een site als GamesOnly die het geld hebben om iets nieuws te gaan doen, alles investeren in dingen als video(p)reviews en een kantoor waar nieuwsberichten worden vertaald en reviews geschreven.

    Dat een site zich ook kan richten op het uitlichten van enkele items ipv een grote hoeveelheid korte items (kwaliteit boven kwantiteit) is waar, maar dat is eigenlijk precies zoals Bashers het doet. En daar komt idd een ander publiek op af dan op sites als Insidegamer en Gamer, echter ook een veel kleiner publiek (dat laatste is overigens een pure schatting).

  6. Frans Coehoorn · 28-1-2009 · 13.57 uur

    Inderdaad, wat Joris al zegt: bij Tweakers zit iedereen op kantoor. Dat maakt al heel wat uit, gezien de kosten en de tijd die je er in investeert in al die research. En het geld, tja dat hebben ze wel. Ten tweede is dat een volwaardig bedrijf wat automatisch leidt tot een zeer strenge doch rechtvaardige eindredactie (kwaliteitswaarborging). Alles moet dus professioneel, consistent met de rest van het product en tot in de puntjes verzorgd zijn. Dat schort er kennelijk toch aan bij andere websites.

    Maar.. uiteindelijk zijn het volgens mij slechts een handvol journalisten en een select máár onzichtbaar groepje (volwassen) lezers die hier daadwerkelijk een punt van maken. ;) Ik zeg overigens niet dat zij het bij het verkeerde eind hebben. Zeker niet.

    Verder: als pc-gamer zijn systeemvereisten nou eenmaal wél noodzakelijk om te weten en daarom ‘interessant’ (relatief dus). Als console-gamer heb je er dan ook niets mee te maken. Logisch. Waarom er dan nog aan ergeren? Okay, het persbericht was beroerd, akkoord. Maar het is haast ‘arrogant’ (weet zo snel even geen andere term) te noemen, dat een website die berichten gewoon maar niet meer moet plaatsen. Het is immers gewoon informatie die gedeeld mag worden. Zeker in het geval van een multiplatform website als Gamer.nl of Gamez.nl. Hoe kut je die sites ook vindt.

    Tot slot: Gorki is goed. Morrissey is beter. <3 Ik ga me denk ik ook maar in een hoekje van kamer gooien met allemaal gedichtenbundels van Wilde, badend in een zee van bloemen.

    En vergeet niet kinders: There’s a light that never goes out. Zelfs in de wereld van gamesites.

  7. bas · 28-1-2009 · 15.10 uur

    “Zelf ‘echte’ journalistiek uitoefenen door naar ontwikkelaars te gaan is gewoon onmogelijk als een site op vrijwilligers draait. Geen luiheid, maar gewoon een gebrek aan geld en middelen.”

    Welke middelen mis je dan volgens jou en waar heb je het geld voor nodig? Hooguit de factor tijd, want het is gewoon veel werk. En omdat al die ‘vrijwilligers’ die een game-website runnen geen geld ervoor krijgen, voer ik het netjes terug naar een vorm van luiheid. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Alleen de echte liefhebber graaft dieper, de massa neemt ruim genoegen met het aanbod wat overal gekopieerd wordt.

  8. Joris · 28-1-2009 · 16.28 uur

    @ Bas
    Ik zal een voorbeeld geven van een tijdje geleden: Killzone 2 was nog niet zo lang in productie en een van de redacteurs had contact gelegd met Guerrilla om daar een rondleiding te krijgen en meer over de game te weten te komen. Na lange tijd kregen we eindelijk een afspraak. Vervolgens werd die afspraak geannuleerd, omdat er een grote presentatie ergens in de VS zou plaatsvinden en ze daar liever alle aandacht naar toe lieten gaan. Een paar dagen later moesten wij onze informatie over Killzone gewoon weer van Kotaku halen die bij die persconferentie aanwezig was.

    En doordat alles vrijwillig is blijft zo’n gamessite in de meeste gevallen, zoals je zelf al zei, een project van onbetaalde jonge hobbyisten. Die het werk aan de site naast hun studie of werk doen. Het kost vaak al veel moeite om genoeg mensen te vinden die beschikbaar zijn op de dagen dat er persconferenties en afspraken op kantoren van ontwikkelaars in Nederland plaatsvinden. Laat staan dat er mensen beschikbaar zijn om bijvoorbeeld morgen naar Amsterdam te gaan om daar een interview met Uwe Boll te kunnen opnemen. Met een paar ‘eigen’ artikelen of nieuwsberichten per week haal je geen bezoekers en daardoor blijft het grootste deel van het nieuws van de buitenlandse sites/persberichten komen, die al het nieuws eerder hebben en sneller kunnen verwerken.

  9. bas · 28-1-2009 · 17.35 uur

    Ja maar Joris, zo zal het toch niet altijd lopen? Eigenlijk gaat het dus alleen om een gebrek aan tijd. En om bezoekersaantallen. Kennelijk, want dat vind ik een rare. Je verdient er toch niks mee? Je komt van Gamed.nl, niet? Ik lees het nooit, mede omdat het er nogal kinderlijk uitziet (hier hebben veel websites last van). Maar waarom dit me niet trekt is omdat de hele nieuws-index bestaat uit persberichtjes, zij het voor releasedata, screenshots of aankondigingen. Zaken die je in duizendvoud elders ook kunt opvangen. Als je inderdaad van Gamed.nl bent, wat is hier dan speciaal aan? Ik denk dat het dan aan de leeftijd ligt. Wellicht als de website inderdaad een scholieren-aangelegenheid is, dat deze doelgroep het ook gewoon zo wenst. Geen hoogstaand materiaal, geen verdieping. En heel veel van die game websites worden gerund (en gelezen, gezien de commentaren) door scholieren volgens mij.

  10. Tom · 28-1-2009 · 17.55 uur

    Zoals anderen ook al zeggen: er zit een groot verschil tussen een Tweakers.net en de vele gamessites.

    Vele worden onderhouden door vrijwilligers, maar bij Tweakers zit er een fulltime gamesredactie. Toch zijn er gamessites waar wel betaalde medewerkers zitten, maar waar deze persberichten gewoon opduiken. Tweakers beseft al te goed dat een persbericht alleen nuttig is als het daadwerkelijk iets nieuwswaardigs bevat. Dit nieuws wordt dan gebruikt om een bericht omheen te schrijven en niet letterlijk overgenomen.

    Zo is de site al jaren met nieuws omgegaan en dat trekt een bepaald publiek. Een lezer die promo-praatjes niet pikt, een erg kritische maar trouwe lezer. Maar nog steeds kan de adverteerder zich afvragen of het nodig is om te adverteren als een recensie van een spel, zoals Far Cry 2, over de 135.000 views haalt.

  11. Joris · 28-1-2009 · 18.30 uur

    Schrijf idd voor Gamed, maar spreek niet namens Gamed in onderstaand stukje :). Eerst even over die bezoekersaantallen. Bezoekers zijn nodig om nog een beetje een medium van betekenis te zijn. Zonder bezoekers hoef je niet aan te komen bij de uitgevers om een game te komen spelen, interviews te doen of recensie-exemplaren te ontvangen. En ze zijn nodig om adverteerders te vinden, want het in de lucht houden en ontwikkelen van de site kost ook geld. Maar goed over de inhoud. Ik ben de eerste om toe te geven dat Gamed vrij weinig bijzonders biedt. Te weinig. Het grootste punt waarop Gamed verschilt van de andere sites is juist die nadruk op de aankondigingen, screens, trailers en informatie over spellen. Een soort verzamelbak van al het nieuws wat er is, dat we vertalen, maar ook met bronverwijzingen naar de originele sites. Waardoor je niet meer alle sites zou moeten afgaan om nieuws te vinden, omdat het allemaal al op Gamed staat. De achtergrondartikelen en columns die we schrijven raken dan ook meestal ondergesneeuwd door het nieuws.

    En ja, het is ook waar dat we vooral scholieren als bezoekers trekken. Die elke keer weer opnieuw de discussie voeren welke console het beste is. En die graag al het nieuws over een game willen weten voordat ie in de winkel ligt. In de redactie zit overigens momenteel maar 1 scholier, maar ook maar 1 persoon met een diploma van de school voor journalistiek.

    Daarnaast vind ik het ook erg jammer dat er zo’n eenzijdig aanbod is aan gamessites in Nederland, maar ik denk ook dat dat wel langzaam zal veranderen. Als iedereen hetzelfde aanbiedt gaan lezers keuzes maken en zullen er de nodige sites verdwijnen of grondig moeten veranderen. En omdat Gamed geen uitgever achter zich heeft zoals Gamer, IG en Gamez, zou het goed kunnen dat wij een van de eersten zullen zijn. Wat ik niet hoop natuurlijk.

  12. Ellen de Lange-Ros · 28-1-2009 · 19.41 uur

    Volgens mij kun je gamejournalistiek vergelijken met voetbal: je hebt professionals die er hun vak van maken (voetballers bij Ajax, of journalisten die geld verdienen met game-artikelen) en je heb amateurs die er uit pure lol mee bezig zijn (veel mensen bij jouwGames en voetballers bij de plaatselijke club).

    De amateurs hebben echter wel een hele belangrijke functie: daar vind de eerste schifting van talent plaats (wie van ons is er niet bij zo’n amateur-site begonnen?) en worden talenten ook deels ‘opgeleid’ en leren ze het schrijven over games, gewoon door het veel te doen. Net zoals je bij voetbal meestal niet direct bij Ajax begint, maar eerst bij een amateurclub aan de slag gaat.

    Ik verbaas me er een beetje over dat er hier nogal negatief wordt gedaan over minder professionele sites. Zie ze gewoon als leuke amateurclubs waar mensen met hun passie bezig zijn en waar af en toe ook talenten vandaan komen. En ga vooral zelf verder met waar je goed in bent: als professional met games bezig zijn :-)

    Ik zou het interessanter vinden als we hier gaan kijken naar de andere professionals in de (game)journalistiek en verzinnen hoe we van elkaar kunnen leren of de gamejournalistiek samen op een hoger plan kunnen tillen. Dat er naast ons ook amateurs met deze passie bezig zijn: dat lijkt mij prima, laten we hun vooral hun gang laten gaan, maar laten wij onze prestaties daar niet aan gaan afmeten.

    Net als bij voetbal, denk ik dat lezers van gamesites ook aan beide groepen (amateurs en profi’s) behoefte hebben. De charme van de amateurs is dat het vaak een gezellig clubje is, waarbij je je thuis kunt voelen (bv in een forum met bekenden). De charme van de profs is dat je ziet hoe er ‘op hoog niveau wordt gespeeld’. Zowel amateurs als profs zijn hard nodig, zowel bij voetbal als bij games; beide hebben gewoon hun bestaansrecht.

    Het zou toch van de gekke zijn als de voetballers van Ajax gaan bepalen dat wij in ons dorpsclubje geen bestaansrecht hebben en maar met voetbal moeten stoppen?

  13. David Nieborg · 28-1-2009 · 23.14 uur

    @ bas & Joris

    Interessant om jullie kant te horen! Waar ik me oprecht over verbaas is dat die vrijwilligers willen werken voor een bedrijf dat gewoon geld verdient (lees: Sanoma). Als ik zou weten dat Niels (‘t Hooft) rijk zou worden van Bashers (en dus indirect van onze email wisseling) zou ik toch willen dat hij mij iedereen keer een paar euri mee mailt :). Maar dat is misschien weer een andere discussie.

    Wat aansluit bij wat Ellen zegt. Misschien doen deze vrijwilligers het om later er hun geld mee te verdienen. Iedereen is klein begonnen. Maar, een amateur hoeft zich niet amateuristisch op te stellen toch? Het enkel doorplaatsen van persberichten vind ik nou niet echt iets wat je trots op je CV kan zetten (ligt eraan bij welke gratis krant je gaat solliciteren natuurlijk ;).

    Professionaliteit heeft niets te maken met het soort website toch? Wel met de houding van de schrijvers. Dit is toch ook een amateursite? Ik vind jullie best professioneel :). Passie is ook goed, maar als ik luiheid zeg bedoel ik intellectuele luiheid, als in niet verder kijken dan je neus (of persbericht) lang is.

  14. Frans Coehoorn · 28-1-2009 · 23.22 uur

    Oooh, dat Sanoma-verhaal… ugh. Bad trip down Memory Lane, go away!

  15. Nick Kivits · 28-1-2009 · 23.24 uur

    “Laat staan dat er mensen beschikbaar zijn om bijvoorbeeld morgen naar Amsterdam te gaan om daar een interview met Uwe Boll te kunnen opnemen.”

    Goh, ik had het toch wel in mijn agenda staan. Helaas zijn er weinig media (in mijn toch vrij uitgebreide portfolio) die interesse hebben in een stuk hierover. Heb overal te horen gekregen dat ‘geen geld voor is’. Dat is ook meteen het punt denk ik. Je kunt wel gaan zeuren op alle amateurwebsites, maar als er geen geld is, is er ook geen interessante content. De amateurs schrijven over games op die website, maar krijgen daar niet voor betaald. Voor heel veel van hen is het dan een enorm grote stap om ook nog eens naar Amsterdam te gaan voor een interview. Deed het zelf in mijn jonge jaren nog wel erg regelmatig en heb genoeg persbijeenkomsten afgelopen, maar op een gegeven moment moet je keuzes maken op financieel gebied. Iets wat niet wil zeggen dat het zomaar goed is dat domme persberichten overal zomaar worden overgenomen. Eigenlijk kan je wel stellen dat de amateurs, door alles zomaar over te nemen, de markt verpesten. Ik vind de vergelijking die Ellen trekt met voetbal geen hout slaan. Amateurvoetballers lopen niet met hun kunsten te koop alsof ze professionals zijn. Iets dat veel amateurgamesites wel doen.

  16. Nick Kivits · 28-1-2009 · 23.25 uur

    PS: Frans, leg uit? ;-)

  17. Frans Coehoorn · 29-1-2009 · 0.22 uur

    Lang verhaal. En eigenlijk ook extreem oude koeien. Maar goed, je vroeg er om. Kort samengevat is dat ik - toen ik nog bij Gamer.nl zat - op een gegeven moment mij hardop afvroeg waarom de redactie geen vergoedingen kreeg voor de vele artikelen die elke dag geplaatst werden (of dat goede artikelen zijn of geplaatste persberichten laten we nu even buiten beschouwing). En dat terwijl Gamer.nl een jaartje daarvoor opgekocht werd door Sanoma. Dat is iets wat niet zomaar kon gebeuren zonder de nodige arbeid (en ik kan voor mijzelf spreken dat ik in met name 2006 flink wat weggeschreven heb, uiteraard geldt hetzelfde voor de rest). Ik begreep gewoon niet waarom er geen geld vrij voor was. Als je nou een amateursite was oké… maar één van de grootste game-websites in Nederland met een grote uitgever achter je, da’s andere koek.

    Let wel, ik hoefde écht geen duizenden euro’s te zien. Het was immers voor ‘erbij’. Maar op een gegeven moment werd het niet vrijwillig meer, maar kwamen er gewoon harde deadlines waar voor de site zelf wel financiële gevolgen aan zaten (artikelen voor feature-weken, je kent ‘t wel). Op dat moment werd er gewoon dingen van je verwacht. Dingen die je eigenlijk niet kunt verwachten van een vrijwilliger. Either way, toen ik het eenmaal samen met wat anderen van de redactie vriendelijk doch duidelijk kenbaar liet maken, kwamen er heel wat emails en rake woordenwisselingen achteraan. Aantal keer vergadering over gehad, maar het mocht allemaal niet baten. Dieptepunt was nog wel dat ik op een gegeven moment zelfs niet meer mee mocht naar de Leipzig GC ‘07: ik werd op ‘non-actief’ gezet. Omdat ik teveel doorvroeg en hun argumenten zogenaamd niet serieus nam. Uh, okay?

    Een vrijwilliger op non-actief. Briljant.

    Daarna er niets meer over gehoord. Wel dit: we konden vertrekken of doorgaan. En dan denk je uiteindelijk van, vooruit, ik doe wat ik er voor terugkrijg. Soort van persoonlijk compromis. Review? Sure, doe me een copy. Schrijf ik van harte een leuk stuk. Perstrip? Ik schrijf maar al te graag dingen op, doe interviews, ben er bij voor de opnames, geen problemen. Maar… meer échte journalistieke taken zaten er niet (meer) in. Mede vanwege het financiële (tijd en geld wat ook in studie of werk gestopt kon worden) aspect, maar ook de waardering van (een deel van) de kantoor-crew toentertijd. Daar werd nog wel eens aan getwijfeld namelijk. En geef ons eens ongelijk… Helemaal als je hoort dat de grote baas van Gamer toentertijd niet geloofde in het belonen van zijn medewerkers (én dat ze bij maand 1 genoegen nemen met bedrag x, maar in maand 2 ineens meer eisen, volgens hem dan)… en dan wel hardop opperen of de site niet meer diepgaandere artikelen nodig heeft. Antwoord is uiteraard ‘ja’ (want dat is tof), zij het met een ‘maar’. Die ‘maar’ is wel duidelijk nu, denk ik zo.

    En dan ga je aan jezelf twijfelen. Was mijn houding verkeerd? Ben ik intellectueel lui geworden? Misschien. Of klopt er gewoon niet iets dat je niet betaald krijgt door een uitgever die normaal gesproken prima zijn werknemers kan betalen? Zoiets gaat gewoon knagen op een gegeven moment, weet je. Onze suggestie: wat als dat werk dan op kantoor kon? Prima, ik zou wel zo richting Amsterdam reizen. Had toen toch een OV-kaart, makkie. Ik hoefde echt geen full-time positie, één of twee keer per week was ook goed geweest. Maar ook dat was niet mogelijk. Geen sprake van zelfs (o, en bij collega InsideGamer kon het wel?). Tja, en dan houdt ‘t op met de onderhandelingen. In juni 2008 stopte ik er mee. Niet om die reden trouwens. Einde verhaal. ;-)

    Tot slot: absoluut géén rancune verder jegens Gamer of de (huidige) crew er van. Spreek die gasten nog vaak genoeg en wens ze het allerbeste. :)

  18. bas · 29-1-2009 · 10.20 uur

    Mooi verhaal Frans. Walgelijk van Sanoma om zo met Gamer.nl om te springen. Wat dat betreft sluit ik me volledig bij David aan: “Waar ik me oprecht over verbaas is dat die vrijwilligers willen werken voor een bedrijf dat gewoon geld verdient (lees: Sanoma).”

  19. Niels ’t Hooft · 29-1-2009 · 11.10 uur

    @bas: Naast de gamepagina in De Pers (waar niet alleen David, maar ook zijn collega’s uitstekende stukken publiceren) en mijn eigen bijdrages aan nrc.next (ziedaar de spreekwoordelijke veer), vind ik bijvoorbeeld Peter van Ammelrooy goed bezig in De Volkskrant. Maar ik merk ook dat journalisten die niet gespecialiseerd zijn in games, steeds beter snappen wat het medium behelst, en dus niet meer zo’n flater slaan als ze er een keer iets over moeten zeggen slash schrijven. Neem alleen al Hans Beerenkamp van NRC, die laatst bij De Wereld Draaid Door gewelddadige games uitstekend plaatste in het rijtje van media als zondebok.

    @joris: Algemene tip, probeer eens wat meer e-mailinterviews op te zetten. Kost weinig moeite om de vragen op te stellen, iets meer moeite om ze bij de juiste persoon te krijgen (en lukt daardoor lang niet altijd), maar als je er handig in bent kun je er van tijd tot tijd een paar uitgooien en dan komen er ook altijd weer een aantal terug. Met een beetje geluk van iemand uit het creatieve team (en dus niet de producer of pr-man). Heb je voor weinig moeite en geen treinkaartje toch unieke content.

    @david: Als Bashers ooit nog eens wat oplevert (in harde euro’s), ben je de eerste tegen wie ik erover ga opscheppen ;-)

  20. Ron · 30-1-2009 · 17.21 uur

    @ Niels

    De Wereld Draaid Door? Draaid? :D

  21. Nicolas Van Hoorde · 30-1-2009 · 20.34 uur

    @Frans; ik denk dat Jurian Ubachs voor een vergelijkbare reden vertrokken is bij InsideGamer en naar Tweakers is gegaan. Correct me if I’m wrong.

    Owja, ligt het aan mij of lijkt de nieuwe Gamez héél hard op de oude Gamespot?

  22. Frans Coehoorn · 30-1-2009 · 21.52 uur

    Nee, dat lag iets anders. Mag Jurian mooi zelf vertellen als hij dat wil. ;)

  23. Chris · 7-2-2009 · 15.52 uur

    Correct me if I’m wrong maar bij Gamer verdween vorig jaar toch sowieso ineens vrijwel de hele redactie? Met een groot deel naar de Nederlandse copy-paste van Eurogamer en een aantal ergens anders heen?

    Wel opvallend dat het zo rommelt bij een opgekochte site.

  24. Frans Coehoorn · 7-2-2009 · 20.43 uur

    Nah, dat waren eerder gewoon bewuste keuzes om met iets nieuws te starten. Zo erg rommelt het er nou ook niet. ;)

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>