David heeft je een verzoek voor roze tractoronderdelen gestuurd



Geen reclame in de bioscopen of op TV. Geen posters in bushokjes. Geen voorbesprekingen en geen recensies in Nederlandse bladen, laat staan kranten. De lancering van Farmville 2, vorige week woensdag, voltrok zich in betrekkelijke stilte.

Het gebrek aan media-aandacht is opmerkelijk, als je kijkt naar de economische en culturele impact van de eerste Farmville. De eerste versie dateert alweer uit 2009 en trok op haar hoogtepunt meer dan 83 miljoen maandelijkse spelers, waarvan er nu nog steeds bijna 19 miljoen minstens eenmaal per maand inloggen. En meer nog dan dat, Farmville is de belichaming van een heel nieuw genre: de social game (games gespeeld op sociale netwerken als Facebook).

Van de miljoenen Nederlanders die het spel nog steeds spelen of gespeeld hebben, zijn er maar weinig openlijk fan. Sterker nog, ondanks haar aanzienlijke bekendheid roept de naam Farmville vooral negatieve reacties op. Fervente gamers kijken neer op een spel dat in hun ogen niets te maken heeft met spelvaardigheden als strategisch inzicht of vingervlugheid. Het is en blijft ‘dom klikken’. Game-critici laten social games structureel links liggen. Peter van Ammelrooy, gamejournalist bij de Volkskrant, noemde het treffend: “De boeketreeks van de games.” Niet-gamers lopen ook niet weg met Farmville. De eerste reactie die ik altijd krijg van bevriende Facebook-gebruikers zijn verwensingen gericht aan Farmville-spelers die vrienden lastigvallen met verzoeken voor onderdelen van roze tractoren.

Met Farmville 2 laat Zynga zien dat ze zich niets van de kritiek aantrekken. De spelervaring is er nog steeds een van zaaien en oogsten, oftewel: klikken, wachten en klikken. De spelsetting is zonniger dan ooit en de enige mogelijke hobbel die een speler tegen zal komen is dat gewassen verpieteren als ze niet op tijd geoogst worden. Ook de rol van Facebookvrienden is nog belangrijker. Zij zijn onmisbaar om alles uit de boerderij te halen wat er in zit. Verwacht de komende weken dus meer verzoeken van Farmville-spelende-vrienden dan ooit tevoren.

Kortom, meer van hetzelfde. Zo bezien is Farmville 2 dus een typisch vervolgdeel zoals game-ontwikkelaars die al decennia lang maken. Een heel klein beetje anders, net iets mooier en voor velen ongetwijfeld een smoes om het spel weer op te pakken. En dus is het jonge Zynga niet een spannend nieuw bedrijf dat de industrie opschudt, maar een speluitgever zoals alle anderen.

Next Level staat wekelijks in nrc.next.

Eén reactie

  1. Wormpaul · 23-9-2012 · 2.43 uur

    En nu besef ik pas dat ik 0 verzoekjes heb gehad op FB, best bizar eigenlijk….

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>