De beste games die we dit weekend speelden op de Indigo-showcase



Afgelopen weekend vond in Utrecht de eerste editie van Indigo plaats, een door Dutch Game Garden georganiseerde showcase van de creatieve, verrassende, uiteenlopende games die het afgelopen jaar in Nederland zijn gemaakt. Vrijdagavond werd de boel geöpend door burgemeester Aleid Wolfsen en waren alleen genodigden welkom. Zaterdag kwam ook het algemene publiek langs.

Foto door Zuraida Buter. Meer beeld is te vinden op Flickr.

Uiteenlopend

Er waren zo’n 30 games te proberen, die zich het best laten typeren door het woord ‘uiteenlopend’. Ik zat me tien minuten geblinddoekt voor onder te dompelen in een audiogame, speelde op een iPhone en een DS, richtte een kartonnen sportschoen op een camera en schoof fysieke stukken over een speelbord. Daarnaast sprak ik met ervaren developers, studenten die nog maar net om de hoek kwamen kijken, en zelfs met wat hippe indies.

Mijn conclusies: er zijn veel goede ideeën en die ideeën worden steeds vaker ook goed uitgewerkt. Er komen steeds meer gamemakers in Nederland en het gemiddelde niveau van die makers wordt steeds hoger. Dat wist ik eigenlijk al, maar tijdens Indigo stond het bewijs prachtig gepresenteerd op een kluitje.

De vraag is natuurlijk, wat zijn de uitschieters? Gelukkig waren er een boel Bashers-auteurs aanwezig, die hieronder hun keuze van ‘beste game op Indigo’ aanwijzen. Hou deze games, en hun makers, in de gaten!

David Nieborg: Adidas Originals Neigborhood

“Bij deze advergame van het Utrechtse Xform heb ik toch wel het langst stilgestaan. Simpel spelconcept: je houdt je Adidas-schoen met speciaal label voor een webcam en vervolgens kun je een aantal simpele games spelen, waaronder een Star Wars-schietspel. Als liefhebber van schoenen en schieten vond ik dat toch wel geinig. Ik had meteen spijt dat ik de laatste keer dat ik in de VS was niet die übernerdy Star Wars Adidas-schoenen heb gekocht. Het augmented reality-concept heeft veel potentie voor advergames. Dus ik ben benieuwd wat de volgende stap is.”

Jesse Zuurmond: What The FAQL

“Ondanks goede voornemens heb ik lang niet alle games kunnen spelen. Van de games die ik wel heb gespeeld, vielen er twee in het bijzonder op: Proun en What The FAQL. Vanwege de hilariteit, multiplayer en koddige vormgeving is deze game (afkomstig van de Global Game Jam) mijn favoriet. Helaas lijkt een commerciële versie er niet te komen.”

Joe van Burik: Proun

“Voor een interactief abstract schilderij heeft Proun een bijzonder hoog spelgehalte, ondanks het simpele concept: race in 3D met een bal over een lijn en ontwijk allerlei zwevende vormen. Hoe minder je raakt, hoe sneller je gaat - de essentie van racen, gevangen in een bewegend, Kandinsky-achtig kunstwerk. Jesse en ik zijn er nu al verslaafd aan.”

Noël Hamer: Reckon

“Spelletjes zijn spelletjes en dit bordspel van HKU-student Leon Kerkhoff was even spectaculair als het digitale geweld (Niels beschreef het spel ook al toen Kerkhoff erop afstudeerde). Het lijkt op schaak op een rond bord, geschikt voor 6 spelers. Grootste nieuwigheid zijn de zetten die tegelijkertijd worden besloten en dan achter elkaar uitgevoerd. Prikkelend.”

Rogier Kahlmann: Reflection

“Voor iets dat in negen weken uit de grond is gestampt, oogt Reflection behoorlijk knap. Door de fraaie cartoonesk-gothic vormgeving, maar vooral door een voor elke programmeur uitdagende premisse. In dit puzzelspel moet je als klein meisje op een schoorsteenmantel geraken door een spiegel zo te draaien en kantelen dat voorwerpen die in de spiegel zichtbaar worden, gebruikt kunnen worden als platformen. Reflection bewijst echter ook dat een goed idee nog geen goede game hoeft op te leveren. Spiegelbeelden proberen te voorspellen levert geen lateraal denkproces op, maar eerder een ‘klooi maar wat aan tot er iets gebeurt’-speelstijl. De makers onderkennen de problematiek en overwegen hetzelfde concept in 2D te maken. Nog steeds iets om naar uit te kijken dus, want op papier blijft het een van de beste Indigo-games.”

Niels ’t Hooft: Slordig Jukebox

“De reputatie van Jan Willem Nijman luidt zoiets als ‘een hele jonge gast die elke week een game maakt’. Volgens hem zelf is dit overdreven, maar veel games, ja, dat klopt wel. Op Indigo toonde hij er 3, waarvan er minstens 1 briljant was: de game met de kratjes. De actie speelt zich af op één 2D-platformscherm: vijandjes komen van boven en moet je tegenhouden, maar het hoofddoel is om zoveel mogelijk kratjes op te pakken. Die kratjes geven steeds een nieuw wapen, van granaten tot vlammenwerpers. Erg tof. Zoals Bashers-auteur en gamedesigner Sander het zei: ‘Dit had ik zelf willen bedenken!’”

Sander van der Vegte: Slordig Jukebox

“De naam Jan Willem Nijman, oftewel Slordig, was vaker op Bashers te lezen, hij is tenslotte al een tijdje bezig. Alle games in zijn Jukebox waren goed, maar voor de game met de kratjes kwam ik vaak terug. Niels heeft al haarfijn uitgelegd wat voor spel het is, dus dan heb ik het maar over de uitwerking. Het ogenschijnlijk simpele platformspelletje is namelijk zo goed gebalanceerd dat je zelfs als omstander kunt zien wanneer iemand goed speelt. Gejuich en gelach klonk met regelmaat uit de hoek van Jan Willems spel. Zijn werktitel is overigens Crates From Hell, maar in de wandelgangen was ook de fantastische titel Bert heeft het moeilijk te horen. Hou de Indie Update in de gaten, want daar zal dit spel zeker nog een keer de revue passeren.”

Eén reactie

  1. Joost · 26-4-2010 · 22.22 uur

    Dat bordspel Reckon heeft echt bijzonder interessante mechanics. Reckon spelen voelde voor mij als een ontdekkingsreis: welke gevolgen zouden deze spelregels hebben? Wat voor tactieken volgen hieruit? Weinig zo puur in game design als een simpele set regels waarvan tot je het speelt totaal niet duidelijk is welke game daar eigenlijk uit voorkomt. Prachtig! :)

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>