De bloederige waarheid van Carmageddon



Harry Hol op dinsdag.
Beeld: Paul Veer.

Ik kan me herinneren dat een vriend van mij halverwege de jaren negentig een CD’tje had gescoord met een aantal games. Een ‘Twilight Compilation’ vol met gekraakte spellen. Een ervan was Carmageddon. We hadden uiteraard van het spel gehoord, want dit was de game waarin je dametjes met rollators omver moest rijden. Dit was de game waarin je jouw auto in een moordwapen veranderde. Dit was de game die in Duitsland enkel uitgebracht mocht worden als de ontwikkelaar al die oude dametjes met rollators verving door zombies.

Dit was de game die ons niet langer dan tien minuten kon boeien, voor we ons stortten op Command & Conquer, waarin we hele legers uitroeiden, zonder dat de schandaalpers ook maar met de ogen knipperde.

Carmageddon was voor ons geen instant-klassieker. Het spel was ontworpen met maar een doel: die eerder genoemde schandaalpers opjutten. Het daadwerkelijke rijden en rammen werkte prima hoor, daar niet van. Maar het was noch een briljante racegame, noch een geweldige ‘car combat game’.

Ik trok dan ook een wenkbrauw op toen ik zag dat de oorspronkelijke ontwikkelaars via Kickstarter 400.000 dollar bij elkaar verzamelden om een nieuwe Carmageddon te maken. Nu zou ik retorisch kunnen vragen wie daar nou op zit te wachten, maar gezien de ruim 11.000 ‘investeerders’ is dat dus toch nog een aardig aantal.

Veel zou ik het nou ook weer niet willen noemen in een wereld waar een spel als Kingdoms of Amalur meer dan een miljoen exemplaren kan verkopen en toch een studio kan doen omvallen. Carmageddon is blijkbaar niche geworden, en kan in onze verlichte tijden niet meer rekenen op grootscheepse media-aandacht.

Carmageddon moet het dus enkel hebben van de nostalgie. Van mensen die warme fuzzy herinneringen hebben aan de jonge onbezonnen dagen dat ze op hun Pentium 100 omaatjes met rollators omver reden: “Leuk, joh. Ach ja, dat deed ik in mijn jeugd ook al.”

Nu moet je niet denken dat ik dit verontrustend vind. Feitelijk toont dit Kickstarter-project als geen ander aan dat die 11.000 voetgangerpletters van toen de rest van hun leven voldoende op het rechte pad zijn gebleven om vandaag in 2012 mee te betalen aan Carmageddon: Reincarnation. Dit zijn blijkbaar mensen die niet in de gevangenis zitten, en voldoende geld over hebben om hun eigen nostalgische retrorevival mede te financieren.

Al die Carmageddon-fans zijn dus opgegroeid tot brave burgers. En ik stel me nu voor dat een aantal daarvan zich misschien zelf druk maakt over het schandalige geweld in moderne games. Die games van tegenwoordig zijn immers zo realistisch. Toen met Carmageddon, toen was gamen nog onschuldig.

3 reacties

  1. Roy Swiers · 29-5-2012 · 11.45 uur

    “Feitelijk toont dit Kickstarter-project als geen ander aan dat die 11.000 voetgangerpletters van toen de rest van hun leven voldoende op het rechte pad zijn gebleven om vandaag in 2012 mee te betalen aan Carmageddon: Reincarnation.”

    Misschien zijn het juist wel de ‘criminelen’ die hun geld uitgeven als water omdat ze de waarde totaal anders zien door de manier waarop ze het verdient hebben ;-)

    Ik heb Carmageddon nog redelijk wat gespeeld destijds. Maar mijn aandacht bleef er ook nooit vreselijk lang bij. Ben benieuwd naar dit nieuwe deel, dat wel. Maar niet genoeg om te ‘investeren’ =)

  2. Robert August de Meijer · 29-5-2012 · 17.17 uur

    Ik vond de combinatie van vaste ‘xp’ (voor upgrades) en de willekeurige bonus auto’s een heerlijke combinatie.
    En O.K. Stimpson (in een Bronco!) vond ik hilaaaaarrrisch.

  3. Gillian de Nooijer · 30-5-2012 · 16.26 uur

    Carmageddon was zeker wel een goede race game. Hadden ‘t er toevallig laatst nog over bij de podcast. De manier waarom levels gestructureerd waren en het belans tussen uitracen en de vijand vernietigen was perfect. Geen enkele andere spelmaker heeft dit tot nu toe begrepen waardoor er altijd domme derby spellen uitkwamen. Daarom zitten ook veel mensen te wachten op een nieuwe Carmageddon. Die pedestrian kills zijn waren een onderdeel van de gameplay (tijd), die media bullshit eromheen vond ik puberale én conservatieve onzin.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>