De Catherine-taart en het verschil tussen inkoop- en verkoopcijfers



Catherine taart

Op 4 augustus 2011 plaatste game-uitgever Atlus op Twitter de foto van een taart, met daarop de cover van zijn nieuwste game Catherine geglaceerd. Die hadden ze verdiend, vonden ze, want ze hadden in slechts twee weken 200.000 kopieën van deze game verkocht.

En dat voor een obscuur Japans spel dat het door zijn experimentele spelmechanieken nog wel eens moeilijk kon krijgen in het westen. Allemaal basisloze zorgen, verzuchtten reageerders opgelucht na het lezen van dit nieuws op de sites die het oppikten. Maar wat Atlus niet in zijn tweet vermeldde was aan wie de 200.000 exemplaren verkocht waren.

Twee kopers

Een retailspel passeert twee kopers: een retailer, gevolgd door een ‘gewone klant’ die hem voor een meerprijs bij de eerste koper aanschaft.

Het aantal retailers dat de game van een uitgever aanschaft is vaak makkelijk te achterhalen. Immers: een uitgever werkt samen met zijn distribiteur, die tot in detail bijhoudt aan wie er wat is verkocht.

Het aantal klanten-aankopen is echter een heel ander verhaal. Cijfers van marktbureaus zoals het Amerikaanse NPD of Nederlandse GFK bieden na een langere tijd vaak pas inzage. Is een spel nog maar een tweetal weken uit, dan kun je hooguit een schatting maken op basis van retailers die terugkomen voor meer kopieën.

Reuring

Die 200.000 van Atlus bleken uiteindelijk door retailers gekocht te zijn. Er waren nog maar 78.000 exemplaren over de toonbank gegaan, bleek later. Op het moment van publicatie maakte dat Atlus niet uit. En geef ze maar eens ongelijk: websites namen het nieuwsfeit argeloos over.

Dat grote aantal maakte natuurlijk indruk op potentiële kopers, die zo werden aangespoord om dit succesverhaal in huis te halen. Alleen daarom was er al reden om de speciaal gemaakte taart bij Atlus aan te snijden. Ze hadden wat te vieren. Dat ze een tweet aan dit heugelijke feit konden wijten, makkelijk verkeerd geïnterpreteerd door websites, was een fijne bonus.

Gears

Atlus is geen uitzondering op de regel. Gears of War 3 is volgens recente persberichten ook 3 miljoen keer aangeschaft. Door 3 miljoen gamers? Laat mij niet lachen.

5 reacties

  1. Gillian de Nooijer · 4-10-2011 · 15.48 uur

    Zo werkt de muziek industrie ook. Een miljoen singels verkocht? Ohja, gebeurd dat nog?

  2. Matthijs Vermeer · 4-10-2011 · 16.09 uur

    Voor Atlus maakt het verder toch ook niet uit als die inkoper ze weer doorverkoopt? Zij hebben het geld binnen.

  3. Wesley · 4-10-2011 · 16.27 uur

    Voor Atlus is verkocht aan retailers verkocht. Zelfde geldt voor epic en Gears 3

  4. Maarten Brands · 4-10-2011 · 18.31 uur

    Winkels spreken vaak nog een “right of return” af met uitgevers. Dus onverkochte exemplaren die in de winkel blijven liggen, mogen ze terugsturen, en daar krijgen ze ook geld voor terug.

    Dus als van de 200.000 ingekochte exemplaren en maar 50.000 doorverkocht worden heeft Atlus alsnog pech.

    Retailers hebben veruit het minste risico in deze bizz, dat blijkt :)

  5. Vincent Leeuw · 4-10-2011 · 22.32 uur

    Mag ook wel, want ze verdienen meteen het minst.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>