De enorme potentie van Battlefield Heroes



Battlefield Heroes

Het gebeurt niet zo heel vaak, maar ik ben echt even verslingerd aan een spel. Na lang bidden, smeken, dreigen en heel lang wachten kreeg ik een ruime week geleden toegang tot de gesloten bèta van Battlefield Heroes (BFH). En eigenlijk heb ik sindsdien elke dag wel even gespeeld. En dat is helemaal zeldzaam.

In maart 2008 schreef ik voor Dagblad De Pers een uitgebreid stuk over het spel, dus heb je er nog niets van gezien, het artikel gaat in op het concept en verdienmodel van het spel. Jos Bouman stelde destijds (in het artikel) een interessante vraag, die overigens nog steeds niet beantwoord is:

De uitgever verdient met de verkoop van spellen voornamelijk aan hardcore gamers. Interessant om te zien is dat ze juist de casual gamers met dit spel proberen te verleiden. De kans is echter groot dat Battlefield Heroes ook populair gaat worden onder hardcore gamers. En als een gratis spel straks leuk genoeg is, waarom zou je dan nog voor een ‘echt’ spel gaan betalen?’

Het stuk teruglezend krijg ik niet de indruk dat er veel veranderd is aan het spel. Ik zag het tijdens een bezoek aan DICE (ook begin 2008) en was volledig in de veronderstelling dat het eind 2008 gelanceerd zou worden. Niet dus. Waarom? Ik heb echt geen idee. Wie het weet mag het (hier) zeggen.

Maar het draait nu en sinds kort mag er ook officieel geschreven worden over de bèta. Mooi moment om de balans op te maken van een dikke week spelen. Wat ik vooral interessant vind aan BFH is de enorme potentie die het spel heeft. EA heeft goud in handen. Ik heb overigens het idee dat het bedrijf dit goed beseft, want er wordt al vrij lang aan gewerkt en volgens mij is er veel meer af dan er nu wordt getoond. Maar daarover hieronder meer.

Wat is Battlefield Heroes?

Een gratis first-person shooter voor de pc in de bekende Battlefield-serie. Het spel is speelbaar door via de website, www.battlefield-heroes.com, een kleine client te downloaden en in te loggen. Ben je ingelogd dan creëer je een ‘hero’. Deze hero kun je vervolgens levelen om zo nieuwe abilities te unlocken, je kent het wel.

De webinterface en het opstarten en spelen werkt uitstekend. Maar helaas alleen onder Windows. Begrijpelijk omdat het een bèta betreft. Aan de andere kant, al die MacBook- en iMac-bezitters (zoals ik) moeten hun Windows-partities weer opstarten. Als ik EA was, zou ik de groep Apple-bezitters (en Linux-vrienden) juist op dit moment bij de game betrekken, omdat zij zitten te springen om meer goede (en gratis) games. Maar nogmaals, die Mac-client komt er vast wel.

En is het wat?

Ja! De unieke Battlefield-gameplay is niet zozeer behouden gebleven, maar tot de kern teruggebracht. En dat is meteen waarom het spel zo goed is. De lol en ongein van Battlefield 1942 (2002) is niet alleen terug. Alle lastige elementen, opsmuk en onnodige troep is weggesneden en het schieten, vliegen of in een tank crossen heeft (weer) alle aandacht. De cartoony stijl helpt enorm. Van het introdeuntje, dat gek genoeg niet gaat irriteren, tot de geinig pakjes die je voor geld kan kopen. Het spel is grappig, lollig en neemt zichzelf niet heel serieus (op de goede manier). Kortom, dat oude Battlefield-gevoel is er weer. Eindelijk.

Speelt het ook lekker?

Ja, ook. Het spel draait als een zonnetje (in ieder geval op een gepimpte iMac met Vista) en er zitten bijzonder weinig schoonheidsfoutjes in het spel. De drie klasses zijn goed gebalanceerd en ook het vliegen en rijden in tanks werkt goed. De eerdere irritaties (die ik zelf had bij Battlefield 2 en Battlefield: Bad Company), namelijk dat het nog wel eens onduidelijk is of je je tegenstander goed raakt, zijn eindelijk opgelost. Het enige technische mankement waar ik tegenaan liep, was dat ik om de zoveel minuten (soms vijf, soms twintig) uit de server gegooid werd. Hoe irritant ook, het blijft een bèta en deze bug zal vast hoog op de lijst met snel op te lossen problemen staan.

Maarrrrr…

Maar het spel is nog niet af. Wat komt er dan nog bij? Best veel. Bij de bèta komt vanuit EA een hele lijst met zogenaamde ‘caveats’. Nu is het lastig om over de potentie van het spel te praten zonder deze punten te noemen. Dus hieronder de caveats, die meteen een goed beeld geven van wat EA wil met het spel (allemaal zaken die overigens al bekend waren naar aanleiding van interviews die ik had bij DICE of die in eerdere interviews naar voren zijn gekomen). Onder de caveats mijn commentaar.

During the closed beta phase we are testing pricing and item duration policies and the current store catalogue and pricing may not be indicative of policies and the current store catalogue and pricing may not be indicative of those seen by the public in open beta.

Er gaat nog gesleuteld worden aan de prijsstellingen. Er wordt reviewers gevraagd niet over prijzen te praten, dus dat zal ik netjes niet doen. Ik vind de prijzen nu nog wat hoog, maar in de open bèta zal het duidelijk worden of dit een breedgedragen opinie is. In ieder geval geen reden om het spel niet te spelen (want geen enkele aankoop is verplicht). Ik heb voor vijf euro aan spulletjes gekocht. Deels om te kijken of alles werkt, maar deels ook omdat de mogelijkheden om je hero aan te passen echt iets toevoegen. Na een paar dagen spelen is het natuurlijk leuk om je hero net iets meer karakter mee te geven. Grote vraag is natuurlijk wie gaat dit ook doen? Ik zag al behoorlijk wat figuren rondlopen met (gekochte) aangepaste personages, dus voor EA moet dat een gunstig teken zijn.

A new map will be added for the launch. New maps will also be added in future updates.

Het aantal maps gaat omhoog. Dat is goed nieuws, want na een week spelen heb je de eerste drie maps wel gezien. Ik denk dat voor de uiteindelijke versie acht maps een mooi aantal is. De maps die er nu in zitten, zitten overigens wel goed in elkaar. Ze zijn mooi, goed gebalanceerd en vervelen niet.

Social features, such as being able to check out other players achievements or create a group/clan, will be added at a later date.

Een essentieel onderdeel. Nu zit er nog niets aan sociale mogelijkheden in de bèta. En ondanks dat is het spel al, vind ik dan, buitengewoon leuk om meerdere keren te spelen. Battlefield 2 heeft laten zien dat de heren bij DICE bedreven zijn in het implementeren van allerlei statistieken, medailles en andere uitdagingen. Nu zitten er al wat medaille-achtige ‘achievements’ in, maar ook hiervoor geldt: het werkt nu al goed, dus het kan alleen maar beter worden.

Many small elements will be added to both the game and web to help introduce new players to Battlefield Heroes.

Er zitten wat tooltips in het spel, maar ik had geen echte tutorial nodig. Nu ben ik niet een totale n00b als het om shooters gaat, maar het instapniveau van BFH is nu al heel erg laag. Maar DICE wil vooral ook nieuwe spelers aantrekken en die hebben wellicht iets aan een uitgebreide(re) introductie.

Battlefield Heroes will be localized to numerous foreign languages in the coming year, but is already selling lots of items in the US, Germany and the UK with customers as far and wide as New Zealand, Costa Rica, Kazakhstan and Brazil.

Zitten wij daar op te wachten? Mwah. Ik heb liever een van de bovengenoemde onderdelen dan een gelocaliseerde versie. Maar er zijn vast spelers die graag Nederlandse schermteksten zien.

Conclusie?

Oké, het spel is bovengemiddeld leuk en ik voorzie een gouden toekomst voor deze geinige gratis shooter. Nogmaals, EA heeft echt goud in handen. Dat besef is er vast. Mijn (ongevraagde) advies: verander zo weinig mogelijk aan de core gameplay. Die is uitstekend. Werk de bovengenoemde onderdelen zo snel mogelijk uit. Kom vooral met extra maps en het zou mij verbazen als BFH dan niet een van de eerste, meteen ook succesvolle stappen is in de wereld van gratis games. En dan rest de vraag van Jos nog. Als BFH daadwerkelijk een succes wordt, kannibaliseert het EA’s andere titels dan niet? Voordat het zover is zijn we wel een paar jaar verder.

23 reacties

  1. Vlad Micu · 18-4-2009 · 14.42 uur

    Ik zit al echt tijden te zoeken naar een betacode voor BFH. Als die-hard Battlefield persoon is dit toch echt wel een pareltje: A. Het verplicht je niet, zoals bij elke andere game in de BF franchise, om een nieuwe PC/3d kaart te kopen & B. Het is gratisch!

    Een tijdje geleden Combat Arms uitgeprobeerd, zo’n shooter waar je wapens als microtransactions kunt verdienen en kopen. Wat een baggerspel was dat. De customization features waren fantastisch, maar de core gameplay was gewoon bagger.

    BFHeroes moet voorkomen dat juist het tegenovergestelde gebeurd. Core gameplay is wel relaxed, maar als je maar verwacht dat 5% van je clientele daadwerkelijk iets gaat betalen heb je de customization features niet bepaald goed uitwerkt IMHO. Daar ligt volgens mij de voornaamste reden tot uitstel, ze zijn er gewoon nog niet uit.

  2. Vlad Micu · 18-4-2009 · 14.43 uur

    Argh, gebeurd geschreven met een t! Een koninkrijk voor een edit-optie in de Bashers comments!

    // Heb het voor je gewijzigd. ;D - Frans

  3. Frans Coehoorn · 18-4-2009 · 14.45 uur

    Als ik weer terug ben uit Dublin, doe ik met je mee Dave. Heb ook een betakey kunnen bemachtigen (Thanks Nicolas!) maar vanwege errors en karig internet is er van spelen nog weinig van terechtgekomen. Toch vraag ik me af: hoe staat dit spel tegenover een Quake Live? Quake 3 heeft zich al jaren geleden bewezen en ook met Quake Live laat id Software zien dat ze het concept anno 2009 nog flink in de vingers hebben.

    Natuurlijk verschilt de gameplay van beide games, maar in the end zijn het gratis shooters, waarbij QL dankzij de sociale networking-functies toch nog een streepje voor heeft, als ik dit zo lees. Daarnaast is Quake Live nog een stukje lichter voor je pc en werkt dat volledig in de browser in tegenstelling tot BFH waar extra schermen geopend worden. Plus, die game heeft meer maps, heheh. Hoe kijk je hier tegenaan eigenlijk? Zitten ze in elkaars vaarwater, of valt dat wel mee?

  4. Vlad Micu · 18-4-2009 · 14.54 uur

    In elkaar vaarwater? Denk dat het best zou meevallen als je kijkt naar hoe het er ooit aan toeging toen BF1942 uitkwam in de tijd van Unreal Tournamet 2003. Weet je nog? Toen UT2004 opeens óók voertuigen kreeg? En toen kwam Quake Wars…

    Ik geloof dat Quake 3 meer voor puristen van het FPS genre is bedoeld; het is een heropleving van hardcore FPS actie. BFH is voor iedereen die, net zoals ik, wat meer die paper rock scissors game play van Battlefield lekker vindt; gratisch en zonder power pc.

  5. Nicolas Van Hoorde · 18-4-2009 · 20.38 uur

    Battlefield Heroes draait ook perfect op mijn laptop. De website van BH wordt heel vaak gebruikt - voor het maken/aanpassen van je karakter en dergelijke. En het is net die website die ik minder vind.

  6. David Nieborg · 19-4-2009 · 10.07 uur

    Denk niet dat QL & BFH in elkaars vaarwater zitten. Het zijn allebei gratis schietspellen maar voor de rest verschillen ze echt dag en nacht. Ik vind BFH veel leuker (maar dat is vooral omdat ik zo ontieggelijk slecht ben in snelle shooters). Ik denk idd dat QL voor de puristen, zoals Vlad zegt, is. Meer een retro game met een bestaand publiek. Ik denk dat BFH echt potentie heeft om een nieuw publiek aan te boren. Die mogelijkheid bestaat (of het lukt…).

  7. Jesse · 19-4-2009 · 10.52 uur

    Ik kijk hier ook al een tijdje naar uit, vooral omdat ik BF1942 kapot heb gespeeld maar naar Battlefield 2 afgehaakt ben i.v.m. weerzin tegen nieuwe, dure videokaarten kopen, zoals Vlad ook al aangeeft.

    Denk inderdaad ook dat EA hier een nieuw model met grote potentie in handen heeft dat we - mits het slaagt - veel vaker gaan tegenkomen. Breng een gratis, maar degelijke game op de markt en verdien dan je geld via oa microtransacties, waarvan het succes denk ik al in andere systemen zoals XBL bewezen is.

    Ben heel benieuwd wat ze van de social networking-functies gaan bakken, omdat dat het onderdeel is wat het verschil maakt tussen enerzijds een grote groep mensen die even een week of twee het ‘nieuwigheidje’ uitprobeert en daarna afhaakt of anderzijds het vasthouden én uitbreiden van je spelersdatabase doordat ze clans gaan maken, willen pronken met hun skills, afspraken plannen, eventueel toernooien, enzovoorts. Implementeert EA dat soort functies gebruiksvriendelijk, innovatief en soepel, dan gaat BF Heroes een langdurig succes worden.

    Hoe denken jullie verder over de manier van spelen, waarbij ik eigenlijk vooral de duur van sessies bedoel? Ik heb het idee - geen idee waarom, kan ook nergens op slaan - dat Heroes draait om korte, krachtige potjes, zodat je snel even tussendoor een potje kan spelen. Of moet je er toch echt even voor gaan zitten,zoals mijn ervaring bij andere delen (vooral 2) was? Zo ja, zou dat een nadeel zijn voor zo’n gratis browsershooter?

  8. Marijn · 19-4-2009 · 12.47 uur

    @Jesse: Het komt de game zeker ten goede als ze gaan voor de kort en krachtige potjes. Tenminste, als ze een casual publiek willen aantrekken, want zij zullen geen lange games gaan spelen en het levelen misschien wat minder interessant vinden. Volgens mij geldt voor bijna alle casual/social games dat je ze niet lang, maar váák (als in: vele malen) moet spelen.

    En als ze Facebook implementeren om het social networking gedeelte op te bouwen, hebben ze meteen een potentieel publiek van meer dan 175 miljoen mensen. Dan kunnen spelers (hardcore & huisvrouw) makkelijk hun stats bijhouden en die publishen op hun Facebookpagina, en vrienden(/vriendinnen) inviten (zoals dat nu al in alle FB-games zit).

    Synergy baby! Ik zie het al voor me dat er straks een clan genaamd Desperate Housewives rond loopt te knallen.

  9. Vlad Micu · 19-4-2009 · 17.57 uur

    @Marijn. Inderdaad. QuakeLive heeft nu een sociaal netwerk, for QuakeLive mensen. Dat gaat niet nieuwe mensen uitnodigen om Quake uit te proberen, zoals Carmack hoopte. Daarvoor moet je wel een samenwerking aan gaan.

    Misschien is dat ook wel de reden dat BFHeroes nog niets heeft. Waarom zouden ze R&D geld er in stoppen, als ze zich aan kunnen sluiten op een ander sociaal platform zoals Facebook? Het hele sociale platform van EA is een lappendeken.

    Ik zie nu al met Resident Evil 5 en andere games mensen hun Achievements vermelden op Facebook. Beetje nutteloos, maar wel erg slim om me zo constant te tergen dat ik nog geen tijd heb gehad om die games te spelen :(.

  10. berend jan · 20-4-2009 · 9.13 uur

    op alletwee mijn PC’s werkt BFH niet :( maar ik wil het wle graag proberen raar.. ik zal het vandaag nog eens proberen als het zo leuk is… ik doe nu niets met mijn Beta key…

  11. David Nieborg · 20-4-2009 · 9.26 uur

    @ Jesse & Marijn

    Met die korte potjes zit het wel goed. Elke kant heeft 50 tickets en die kunnen binnen een paar minuten op zijn. Ik heb het niet geklokt maar ik denk dat een potje echt max 10 minuten duurt.

    En over die sociale netwerk implementatie. Ja dat is echt de grote vraag. Ik heb er nog heel weinig van gezien. Ik weet wel uit een interview met de producer dat het bovenaan hun lijst staat. Maar dit is precies een punt dat als ze dit goed doen het een veel groter publiek kan bereiken.

  12. Vlad Micu · 20-4-2009 · 11.37 uur

    @berend jan
    Als het niet wil werken wil ik er best evt. wat swag voor ruilen. Doe ik zo op de post ;).

  13. Wormpaul · 20-4-2009 · 14.10 uur

    @ lange potjes;

    Klinkt wel heel kort 10 minuten (max)

    Hopelijk is `t instelbaar, ik hield juist van die RTCW:ET Potjes waar je 30 minuten kon spelen en dan steeds stapje verder komen

    Misschien doen ze dat hier ook wel, moeten ze alleen de maps indelen als levels op zich?

  14. David Nieborg · 20-4-2009 · 16.24 uur

    @ Wormpaul’s lange potjes

    Je kan vooralsnog niets instellen (qua tickets) en dus kan het rap gaan (nogmaals ik heb het niet met een stopwatch zitten timen dus het kan iets langer zijn).

    Een belangrijke reden om korte potjes te hebben is omdat er enkel reclames is op de (launch)website en het tussenlaadscherm, in het spel zelf zie je dus niets (van reclame). Dus daarom willen ze natuurlijk dat je veel korte potjes speelt. Je kan tzt private servers huren (nu nog niet geloof ik), hoe dat dan gaat, I dunno.

  15. Vlad Micu · 20-4-2009 · 21.34 uur

    @David’s lange potjes

    Ik ben benieuwd of ze niet later nog ingame borden gaan ophangen. Ik bedoel, gooi er een mooie 40’s reclame stijl overheen à la Fallout en het zou een charmante connectie vormen tussen het heden en de spelomgeving. Toch?

  16. Marijn · 21-4-2009 · 0.12 uur

    @ Vlad’s lange potjes

    Ik denk niet dat iedere sponsor zo blij is met een retro-sausje over haar mooie advertenties, en voor EA kan dat ongetwijfeld afdoen aan de verkoopprijs van advertentieruimte. In-between-ads zijn wel een efficiënte manier om er toch nog wat reclame in te proppen, zonder dat het een negatief effect heeft op de game-ervaring. Ik kan niet zeggen dat ik me er in de Playfishgames op Facebook aan heb gestoord dat ik tussen de korte potjes werd overspoeld met ads.

    Een andere vraag is weer of EA daarmee ook maar een fractie uit de kosten komt.

  17. Nicolas Van Hoorde · 21-4-2009 · 0.51 uur

    Ik denk dat EA uit de kosten komt door de extra credits die je kan kopen om je personage te upgraden en dergelijke. Ik zou het zelf nooit doen, maar ik weet zeker dat veel mensen daar anders over denken. Daarboven is Battlefield Heroes gewoon een geweldig reclamebord voor de volgende échte Battlefield. Als Battlefield Heroes het goed doet, gaat die als een gek verkopen.

  18. Vlad Micu · 21-4-2009 · 10.22 uur

    @ Marijn
    Je hebt een punt over de waarde van in-between-ads, maar EA kennende gaan ze het toch niet daar bij houden? Het promoten van eigen producten is uiteraard een goede manier om te gaan, als je kijkt hoe ontiegelijk gigantisch ze zijn (en de samenwerkingen die momenteel gaande zijn met o.a. Valve en id Software).

    @ Nicolas
    Inderdaad, stel dat ze in BFHeroes à la Facebook je ‘gifts’ laten weggeven; in-game kleding/draagbare swag van opkomende EA titels. Niet noodzakelijk alleen maar BF gerelateerde meuk. Dat kan BFH wel degelijk tot een crosspromotional sociaal platform omtoveren wat David nu nog even mist. Mirror’s Edge Messenger bag voor je BFH soldaatje, iemand?

  19. David Nieborg · 21-4-2009 · 15.48 uur

    @ Vlad & Nicolas. Had ik nog niet bij stilgestaan maar dat zou ook nog kunnen, BFH gebruiken om andere EA brands onder de aandacht te brengen. Toch denk ik dat ze in het spel zelf daar voorzichtig mee zullen zijn. De wereld ziet er mooi en coherent uit, Mirror’s Edge tasjes zijn geinig maak doorkruisen wellicht de thematiek van de wereld (piraten, soldaten, ninja’s enz).

  20. Boris · 21-4-2009 · 23.58 uur

    Ik ben het helemaal met je eens, David. BF Heroes is een juweeltje. Maar wat nog het meest interessant is: De auto ranking, die je automatisch in een server plaatst met spelers die net zo goed zijn als jezelf. Ik heb hier een weekje mee lopen experimenteren en dit is de eerste keer dat ik merk dat zo’n systeem werkt en ook daadwerkelijk iets toevoegt aan de spelervaring!

  21. GoldenApe · 27-4-2009 · 0.27 uur

    Prima artikel, maar als mede-beta-tester durf ik toch te twijfelen aan de stelling dat in BF Heroes “schieten, vliegen of in een tank crossen” alle aandacht heeft, zoals in BF 1942.
    Buiten het feit dat de vliegtuigen buitengewoon inefficient zijn, draait het bij de normale man-tegen-man gevechten voor een (zeer) groot gedeelte om de Hero Abilities. Dit is ook de reden waarom het autoranking systeem in het leven is geroepen. Ik bedoel, een ability-loze lvl 1 soldaat zal nooit een vuurgevecht van een lvl 14 Gunner (met geupgrade Hero Shield, etc) winnen, ook al kun je nog zo goed richten.
    Maar juist dit is voor mij de reden waarom deze game zoveel potentie heeft. Juist omdat die abilities zoveel invloed hebben, geeft dit mensen de ‘drive’ om door te spelen, te levelen om je abilities te upgraden.

  22. Zhero · 5-5-2009 · 1.00 uur

    Ik heb de eerste versie van de beta gespeeld, en ik ben normaal niet zo van de Battlefield, maar dit is een erg vermakelijk spelletje. Vooral door de simpelheid en de vrolijke looks .

    En iets anders, ik ben nog nieuw hier en wil niet gelijk mierenneukerig overkomen, maar is het niet potentieel ipv potentie, of zit ik fout?

  23. Niels ’t Hooft · 5-5-2009 · 1.08 uur

    Van Dale:
    - po·ten·tie de; v -s vermogen, macht: seksuele ~
    - po·ten·ti·eel het; o -tiëlen vermogen
    Kortom, ‘t is (in deze context) hetzelfde.
    Maar je mag hier altijd mierenneuken, graag zelfs!

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>