De gamer in mij wil punten, geen geld



De grens tussen werken en gamen is soms erg vaag. Gamebedrijven maken daar van oudsher slim gebruik van. Bijvoorbeeld door gamers zelf aanvullingen op spellen te laten maken of nieuwe versies van een spel te laten testen. Maar hoe ver kan je gaan bij het inzetten van gebruikers?

Als het aan het opstartende Amsterdamse bedrijf Roamler ligt worden gebruikers gewoon betaald. Misschien niet veel, maar alle beetjes helpen.

Hoe Roamler op haar beurt geld verdient met mijn gegevens is vrij simpel. Een leger van smartphonegebruikers wordt gevraagd specifieke opdrachten uit te voeren. Zo maakte ik deze week een foto van mijn koffiezetapparaat en van mijn favoriete Apple-product (de Macbook waarop ik dit stukje tik). Vervolgens worden die foto’s, ideeën, oordelen en inzichten die voortkomen uit de opdrachten weer doorverkocht aan bedrijven.

Wat Roamler voor gamers interessant maakt is dat het naast geldbeloningen op een effectieve manier spelelementen weet in te zetten om gebruikers te motiveren. Want waarom zou je voor een bedrijf foto’s maken van jouw koffiemachine? Nou, bijvoorbeeld omdat Roamler-gebruikers ervaringspunten verdienen en dan een level stijgen. En met een hoger level komen complexere opdrachten en hogere geldbeloningen. En de gamer in mij wil beter worden, geavanceerdere opdrachten uitvoeren en kijken wat - en waar - de app mij brengt.

De geldbeloning is echter ongebruikelijk. Veel gebruikers zullen er blij mee zijn maar ik vind het eigenlijk alleen maar verwarrend. Nu wordt het opeens duidelijk dat mijn data waarde heeft. En soms nog best veel ook. En dan ga je opeens rekenen. De dertig minuten die ik besteed om twee euro te verdienen met een opdracht zijn beter besteed aan normaal werk. Gek genoeg speel ik liever voor punten dan voor geld.

Vergeleken met al die talloze andere apps is Roamler een opmerkelijk experiment. Waar ligt de grens ligt tussen enerzijds het willen spelen om het spelen; omdat het een leuk spel is en omdat je verder wilt komen? En anderzijds het willen spelen voor de beloning, voor het geld? In traditionele games zie je deze combinatie zelden zo duidelijk. Misschien wel omdat de makers eigenlijk het liefst gewoon willen verdienen aan hun gebruikers.

Next Level verschijnt wekelijks in nrc.next.

2 reacties

  1. Maarten Brands · 5-9-2011 · 19.08 uur

    Een geldbeloning zou wel een extra motivatie kunnen zijn. Zeker bij toegepaste games.

    Zorgverzekeraars geven bijvoorbeeld enorme bakken met geld uit aan preventie van ongezond gedrag (zonder succes). Via een gezondheidsgame + geldbeloning zou je direct, en op micro-niveau mensen die jouw spel spelen bijvoorbeeld kortingen geven op hun zorg-premie.

    Bijvoorbeeld als ze de “Loop 10 kilometer in een week” Achievement halen oid. Of een week lang foto’s maken van gezonde lunches.

  2. ellis · 6-9-2011 · 12.36 uur

    Ben zelf ook verwoed Roamler-er, vooral uit nieuwsgierigheid eigenlijk. Maar ik vind het een interessant gegeven, omdat op dit moment bedrijven zoals de ns, heineken en meerdere bedrijven hun personeel aardig betalen om zaken te checken als schuim op bier, aantal reizigers in trein…. Deze bedrijven kunnen hun service verbeteren met meer ‘live’-data. Deze data kan vele malen meer valide worden als er een enorme groep spelers meedoen, die toch al in de trein zitten bijvoorbeeld.

    Maar het blijft een kwestie van geloofwaardigheid met deze data, dus wel of niet belonen met geld of punten moet zich nog gaan uitwijzen… Zelf besteed ik slechts een minuut of twee aan een opdracht, wat dan toch weer 2 euro oplevert, een extra biertje ; )

    NB: kijk ik wat meer ‘mindful’ om me in heen in de stad, eenmaal de opdracht binnen om…. te fotograferen

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>