De ongemakkelijke waarheid over Linux, Apple, Android en Zynga



Harry Hol op dinsdag.
Beeld: Paul Veer.

Mijn vorige column leidde bij sommige lezers wellicht tot het misverstand dat ik een hekel heb aan Linux. Dat is zeker niet het geval, ik waardeer Linux net zoals ik gist waardeer. Het ziet er misschien wel vies uit maar professionals (en sommige hobbyisten) kunnen er iets nuttigs mee.

De fanatiekste lezers springen onmiddellijk in de bres voor hun favoriete operating system, net zoals bepaalde enthousiaste Android-gebruikers dat doen als het gaat om smartphones. En, ach gossie, daar moet je niet neerbuigend over doen, ze hebben plezier. Maar ondertussen delen deze Android/Linux-evangelisten een misverstand met de klassieke hardcore gamer. Ze verwarren ‘complex’ met ‘beter’.

Ontdekking

Het gebruik van computers was lange tijd het terrein van hobbyisten. Dit waren mensen die met verrukte intensiteit gespecialiseerde tijdschriften lazen, handleidingen verslonden en zoveel mogelijk tijd achter hun apparaat doorbrachten om te ontdekken wat ze er allemaal nog meer mee konden.

Ik weet dat, want ik groeide op als zo’n hobbyist. Ik denk nog met warme gevoelens terug aan de eerste programma’s die ik schreef op de TI99 4/a van mijn oom, en later op mijn eigen Commodore 16. Leren programmeren gaf me eindeloze voldoening, want ik was in staat om mijn ideeën tot leven te brengen en het apparaat dingen te laten doen die het daarvoor nog niet deed.

De belangrijkste reden om dingen op de computer te doen, was omdat het kòn.

Ik vertel dit om duidelijk te maken dat ik deze manier van denken ken. Er is ook niets mis mee, ik heb altijd heel veel plezier gehad in het spelen met technologie. ‘Spelen’ is echter heel wat anders dan ‘efficiënt gebruiken’.

Is dat Satan in je binnenzak?

Voor ik overschakelde op de iPhone had ik een ‘gewone’ Samsung-telefoon, waarmee je kon mailen, internetten, muziek afspelen en foto’s kon maken (volgens de handleiding althans). In de praktijk was alles behalve er mee bellen een Satanische straf. Pas toen ik het apparaat van Apple eindelijk in mijn bezit had, kon ik al die handelingen gedachtenloos uitvoeren.

Gedachtenloos is hier het sleutelwoord [1].

Ik wil, als ik een mailtje moet sturen, niet nadenken over het opstarten van een mailprogramma of het in de gaten houden van ‘system resources’ of taakbeheer of wat dan ook. Ik wil met zo min mogelijk handelingen zo snel mogelijk mailen.

iBorg

Inmiddels ben ik zowel in mijn werk als privé verweven met technologie en Internet. Ik schrijf op de computer en op mijn iPad, gebruik Dropbox, mail met mijn iPhone, gebruik Twitter, Facebook, Linkedin en bewerk beeldmateriaal. Al deze dingen zijn taken die ik zonder enig obstakel wil uitvoeren. Alles wat me daarbij in de weg zit, is een ontwerpfout die geëlimineerd moet worden. Ik heb geen tijd *en* geen zin om dingen in te stellen, te ‘troubleshooten’ of anderszins met magische bezweringen een apparaat tot mijn wil om te buigen. Ik heb verdorie gewoon dingen *te doen*.[2]

Een Windows 7 PC, een Mac en iOS-apparaten doen zonder al te veel sputteren wat ik van ze vraag. Het zijn gereedschappen die het (7 van de 10 gevallen) gewoon doen en voor mij en de overgrote meerderheid van de computergebruikers is dat objectief en absoluut de beste oplossing. Ja, Android en Linux bieden flexibiliteit en zijn ‘open’ en bla bla bla. 99% van de gebruikers heeft daar helemaal geen boodschap aan. In tegendeel: het maakt de technologie nodeloos ingewikkeld en daardoor intimiderend.

Ja, echt waar. Denk maar eens terug naar hoe je iemand had overgehaald om Android/Linux te gebruiken. En dat die persoon toen zei: “Hoe doe ik [vul maar in]”. En dat je toen je zin begon met: “Oh, je hoeft dan alleen maar…” waarop je meer dan één handeling uitvoerde. Dat is het probleem. Precies daar. Voor jou is dat ‘alleen maar’. Voor mij is het een flashback naar de Samsung ‘dumb phone’ en voor niet-techneuten is het iets waar ze zich diep in hun hart dom en onhandig door voelen.

Eerst nadenken, dan tegenspreken

Linux *is* niet beter dan Windows of OS X. Wellicht voor mensen die een webserver willen draaien wel, maar dat zegt niks. Een privépersoon die Linux draait, is als iemand die als gezinsauto een vrachtwagen aanschaft. Tuurlijk, het kan. Maar is het voor die persoon *echt* het handigst?

Voorbeeld: tijdens mijn recente Linux-experiment ontdekte ik in de Linux versie van de App Store een open source strategiespel met de naam Battle for Wesnoth. Het had mooie screenshots die me deden denken aan Fire Emblem, en is gratis. Na het installeren was het spel echter nergens te bekennen. Niet in het Linux ‘start menu’, niet op het bureaublad, nergens. “Het zal toch niet”, dacht ik. Maar jawel, ik opende een ‘terminal window’ zodat ik het commando ‘wesnoth’ in kon typen (Typen! Met letters!) waarop het spel startte. Geen enkele gebruiker zou gedwongen mogen worden om deze gedachtensprong te maken. Het is volkomen ruk om dat van een consument te verwachten.

Zo lang Linux in de eerste plaats een ‘command based interface’ is waar enkel een grafische schil op is geplakt, blijft het een ramp voor de eindgebruiker.

Toegankelijk != Oppervlakkig

Dat brengt me tot de zogenaamde ‘casual’ games. De zogenaamde ‘hardcore gamers’ klagen over hoe spellen ‘makkelijker’ worden om die ‘casual spelers’ tevreden te houden. Je hebt tegenwoordig verdorie geeneens meer een handleiding nodig om een RPG te spelen. De waanzin! De debilisering! En dan vooral dat stomme Zynga met zijn metrisch ontworpen zooi! Ja hoor eens, op die manier kan *iedereen* wel spellen spelen!

Pfff.

Het spelen van computerspellen was lange tijd het terrein van hobbyisten. Dit waren mensen die met verrukte intensiteit gespecialiseerde tijdschriften lazen, handleidingen verslonden en zo veel mogelijk tijd achter hun apparaat doorbrachten om te ontdekken wat ze er allemaal nog meer mee konden. Komt dit bekend voor?

Yep. Dezelfde mensen die zich met gretige en fanatieke devotie op de eerste computers stortten waren ook de eerste gamers. Dit waren (zijn) mensen met een voorliefde voor complexiteit. Mensen die puzzels wilden oplossen in de breedste zin van het woord. Mensen die bereid waren om letterlijk een half uur te wachten voor het spel via een cassettebandje was ingeladen, om maar verder te kunnen met een complexe tekstadventure.

Resonantiefrequentie van watermoleculen

Tegenwoordig zien steeds meer mensen in hoe leuk spellen zijn. Dit zijn mensen die geen enkele affiniteit hebben met technologie, net zo min als dat ze de natuurkundige principes kennen achter de magnetron. Voor hen is alleen belangrijk: maaltijd gaat er koud in en komt er warm uit. En als het om spellen gaat is enkel relevant: heb ik hier lol mee? Alles wat tussen hen en de lol in staat (zoals installeren, drivers zoeken, grafische instellingen finetunen, patches downloaden) is een ontwerpfout die geëlimineerd moet worden. Ze willen gewoon *spelen*.

“Ja, maar Harry! De diepgang! Zo verlies je toch de Diepgang!? Alles wordt Oppervlakkig!”

Nee. Niet alles wordt oppervlakkig. Oppervlakkigheid is niet nieuw. Sommige mensen kijken graag naar The Bold en sommmigen naar A Game of Thrones. Niet iedereen die van lezen houdt, wil Tolstoi doorworstelen. En niet iedereen die gamet wil Skyrim spelen.

Simplificeer, simplificeer, simplificeer…

Tegelijk moet je ‘oppervlakkig’ en ‘toegankelijk’ niet met elkaar verwarren. Als er een ding is wat de beste ontwikkelaars de afgelopen vijf jaar steeds beter kunnen, is het om complexe principes begrijpelijk te presenteren[4]. Dit zorgt er voor dat het voor mensen die een spelletje Farmville leuk vinden, steeds makkelijker wordt om op meer substantiële games over te stappen. Een kind leert lezen met Wipneus en Pim, en dankzij die vaardigheid heeft hij later toegang tot de wereldliteratuur. Als hij dat wil. Voor sommigen is Suske en Wiske ook voldoende. En, ach gossie, daar moeten we niet neerbuigend over doen.

Wat ik met dit alles probeer duidelijk te maken, is dat er maar heel weinig mensen zijn die het acceptabel vinden om moeite te doen voor het gebruik van hun computer of het spelen van een spel. Ze willen A) niet worstelen met het operating system om dingen te laten werken en B) het spel zelf moet hen op sympathieke wijze bij de hand nemen om rustig (maar snel!) uit te leggen hoe ze de meeste lol uit het spel kunnen halen. Volgens alle gangbare definities die ik kan bedenken hebben deze mensen groot gelijk.

Apparaten en de software die er op draait (dus ook games) moeten de mens dienen. Alles moet zo ontworpen zijn dat je er zonder enige voorkennis toegang toe hebt. Alles wat daarbij in de weg zit is, ik blijf het zeggen, een ontwerpfout die geëlimineerd moet worden.

(Deze tekst is geschreven in LibreOffice op Ubuntu 11.10, geïnstalleerd op een 8GB USB stick. Vloekend en tierend geschreven, want tot op dit moment is het me niet gelukt om de Nederlandse spellingscontrole te installeren. “Oh maar dan moet je alleen maar…” BEK DICHT!)


Voetnoten

[1] Dat is overigens ook de reden dat Heavy Rain (en dan vooral de Move-versie) zo’n walgelijk gedrocht van een game is. Waarom moet ik me (letterlijk) in bochten wringen om onnatuurlijke bewegingen te maken om mijn personage zijn tanden te laten poetsen? Wat is de toegevoegde waarde van het op complexe wijze ‘simuleren’ van handelingen waar we in het echt gewoon helemaal niet over nadenken? Dingen die makkelijk zijn moet je niet moeilijk maken.

[2] Ik had hier eerst staan ‘I’ve got shit to *do*’, maar daarmee zou ik tegen mijn eigen principes [3] ingaan.

[3] Eigenlijk heb ik daar ook schijt aan ook. Consequent zijn is, like so overrated.

[4] Terwijl misleide ‘kunstenaars’ zoals de makers van Heavy Rain [5] denken dat spelers zich beter inleven in hun speelwereld als ze simpele handelingen zo complex mogelijk maken.

[5] Ja, ik heb echt een fucking hekel aan Heavy Rain, vooral de Move-editie.

24 reacties

  1. RastaHenkie · 28-2-2012 · 11.07 uur

    Ik heb de move versie van Heavy Rain niet gespeeld maar het poetsen van je tanden is echt niet moeilijk als je de besturing eenmaal gewent bent. Ik heb de game ook op hard uitgespeeld en vind de hogere moeilijkheidsgraad een goede bijdrage leverde aan de spanning.

    Helaas worden games steeds makkelijker en het installeren van console games steeds moeilijker. Het grote voordeel van console was altijd ‘plug and play’. Tegenwoordig is het zo dat iedere keer als ik een tijdje niet op mijn ps3 heb gespeeld ik eerst mijn ps3 moet updaten en daarna nog een keer het spel…
    Dat heeft Nintendo toch beter voor elkaar. Bij PC games is het helemaal drama, hoeveel moeite ik wel niet moest doen om The Wichter 2 geïnstalleerd te krijgen op mijn laptop.

    ps. Wanneer heb jij voor het laatst Andriod gebruikt?

  2. Mark · 28-2-2012 · 11.41 uur

    Mag ik even zeggen dat ik een paar gamende dames ken die Heavy Rain als de beste game ooit zien? Dit vooral omdat het een van de weinige games is met een degelijk verhaal, je niet constant bedreigd met de dood en gewoon normaal probeert te doen? Er is een grote schaarste aan games die dit soort dingen doen.

    Wat betreft Android: Probeer Ice Cream Sandwich eens en realiseer je dan dat het echt niet onder doet voor iOS.

  3. Mitch · 28-2-2012 · 11.45 uur

    dit artikel is zo eenzijdig belicht, hosselt lukraak met begrippen die alleen op de oppervlakte (hah!) te vergelijken zijn en is over het algemeen (hoewel er wel een punt is) slecht beargumenteerd.

    Ironisch dat ik als lezer zo veel moeite moet doen om me door deze wirwar van een tekst te worstelen in een artikel dat toegankelijkheid propgandeert tot het obsessieve af.

  4. Roland van Hek · 28-2-2012 · 12.38 uur

    Mark: Dat mag. Maar ik ken ook mensen die het heel fijn vinden om een dildo formaatje ‘thermosfles’ in hun kont te laten verdwijnen. Dat zegt dus erg weinig. Ik voelde me na het (uit)spelen van H.R. vooral besodemieterd en teleurgesteld. Niet boos….maar teleurgesteld.

  5. Harry Hol · 28-2-2012 · 13.19 uur

    @Mitch waar ben je het niet mee eens? Dat hoor ik graag zodat ik daar ook van op steek hoe ik dingen eventueel beter kan beargumenteren.

  6. Harry Hol · 28-2-2012 · 13.21 uur

    @Mark Mijn probleem met HR is de vreselijk slecht ontworpen interface. Dat wil niet zeggen dat mensen er geen plezier aan kunnen beleven. Er zijn ook mensen die EVE Online leuk vinden, en die interface is (op andere fronten) minstens zo afgrijselijk.

    HR maakt de vergissing om dingen die je in het echt gedachteloos doet opnieuw te laten leren. Het is alsof je je handen kwijt bent en op eens moet leren met een prothese the werken. En dat is slecht design.

  7. Harry Hol · 28-2-2012 · 13.24 uur

    Oh en re: ICS

    @Mark

    Heeft ICS het probleem al opgelost dat iedere Android telefoon deze ‘stock’ kan installeren? Hoe is het met updates, gaan die nog via de provider of is dat nu zonder tussenkomst meteen via Google?

  8. Jeroen · 28-2-2012 · 15.23 uur

    Wat een onzin. Je verwart “anders” met “complex”. Omdat Linux *anders* is dan wat jij gewend bent, denk je dat het “complex” of “moeilijk” is. Als ik achter een Windows-machine ga zitten, wil ik dat ding gegarandeerd binnen 10 minuten het raam uit gooien. Wat een ellende is dat. Rebooten voor een update, nieuwe installatie of zelfs een configuratiewijziging. Kom op zeg.

    Software installeren… je moet zelf het programma opzoeken op Internet, downloaden en dan het gedownloade bestand opzoeken om te installeren. Zonder een enkele controle of je niet misschien een versie vol met virussen hebt gepakt van een site waarvan de naam net 1 lettertje anders is dan de echte site.

    Als er een update is, moet je die *of* zelf opzoeken, weer downloaden, enz. *of* elk programma heeft zijn eigen updatemechanisme.

    Nee dan werk ik liever onder Linux, waar ik programma’s installeer door simpelweg de naam van het programma in te typen (woeh… eng hoor, je toetsenbord gebruiken!!) en mijn distributie voor de rest uitzoekt waar hij het vandaan moet halen, of alle vereisten geinstalleerd zijn en ook nog even controleert of het gedownloade bestand wel echt is wat ik moet hebben.

    Updates? Eens in de zoveel tijd even “updates draaien” en ALLES is weer up to date. Nieuwe versie van besturingssysteem? Gewoon updaten, niks herinstalleren. Ik heb een oud laptopje dat ik 10 (!!!) jaar geleden geinstalleerd heb en wat nu met de nieuwste versies van alle programma’s draait zonder ooit opnieuw te installeren. Wordt wel een beetje traag, zo’n Pentium-III, maar een beetje browsen gaat nog wel.

    En weet je wat het mooiste is: ALLE software op mijn systeem is 100% LEGAAL, zonder dat het me een cent gekost heeft.

  9. robin · 28-2-2012 · 15.28 uur

    Ik waardeer jou mening als poepen, ik ben blij dat ik het kan maar ik spoel meteen door.

    Linux == Windows|osx. omdat jou het een keer niet lukt kan je het niet meteen afschrijven en zeggen dat is beter.

  10. Harry Hol · 28-2-2012 · 16.04 uur

    @jeroen en robin
    Voor de meeste gebruikers (lees: niet alle, maar 99%) is Linux ingewikkelder dan Windows en OS X. Het vraagt meer handelingen om hetzelfde te doen, en vraagt meer voorkennis (zoals mijn voorbeeld dat je geinstalleerde programma’s met een terminal window op moet starten in sommige gevallen).

    Dat is voor enthousiastelingen geen probleem. Maar wij zijn in de minderheid. Linux is leuk om mee te knutselen, meer niet.

    Wie gewoon dingen wil doen en zijn computer gebruikt als gereedschap (in plaats van speleding) is duizend keer beter af met Windows 7 of OS X.

    “Nee dan werk ik liever onder Linux, waar ik programma’s installeer door simpelweg de naam van het programma in te typen (woeh… eng hoor, je toetsenbord gebruiken!!) en mijn distributie voor de rest uitzoekt waar hij het vandaan moet halen, of alle vereisten geinstalleerd zijn en ook nog even controleert of het gedownloade bestand wel echt is wat ik moet hebben.”

    Ja een toetsenbord commando is eng voor de meeste gebruikers. Dat is gebruikers onvriendelijk. Het is ook niet nodig, zoals blijkt uit de manier waarop Windows, OS X en iOS dit probleem aanpakken.

    Als het simpeler kan, dan moet het ook simpeler.

  11. Rick · 28-2-2012 · 16.44 uur

    Mierenneuk modus: Je kan in Linux ook gewoon browsen in een lijst met programma’s, om zo te vinden wat je zoekt. Hoef je niet te typen :P Qua installaties en package beheer zijn zaken in Linux wat dat betreft veel beter geregeld dan bij andere OSen. Komt natuurlijk ook gedeeltelijk doordat het open source is; je kunt in Windows niet zomaar een lijstje opstellen van (een groot deel van) de software die de gebruiker kan installeren. Al is het alleen al omdat de meeste software niet gratis is, maar ook omdat het aanbod een stuk groter is.

    En Linux is natuurlijk meer dan “leuk om mee te knutselen”. Je bedoelt waarschijnlijk dat het voor de gemiddelde thuisgebruiker geen toegevoegde waarde heeft boven Windows of MacOS. Daar heb je gelijk in, Linux is voor de gemiddelde consument net even lastiger. Professioneel gezien biedt Linux natuurlijk allerlei voordelen.

    Overigens ben ik geen fan van Linux. Het is leuk voor op m´n werk, maar daarbuiten draai ik nog gewoon lekker op Win7 en XP :)

  12. Harry Hol · 28-2-2012 · 16.54 uur

    “En Linux is natuurlijk meer dan “leuk om mee te knutselen”. Je bedoelt waarschijnlijk dat het voor de gemiddelde thuisgebruiker geen toegevoegde waarde heeft boven Windows of MacOS. Daar heb je gelijk in, Linux is voor de gemiddelde consument net even lastiger. Professioneel gezien biedt Linux natuurlijk allerlei voordelen.”

    Spijker op de kop.

  13. Jerry · 28-2-2012 · 18.19 uur

    MacOS communiceert ook als een boer met kiespijn overigens, dus wat dat betreft sla je de plank een beetje mis :) De meest befaamde error in macOS is wanneer er een app faalt; dan mag je kiezen of je de app wilt laten crashen of toch door wilt gaan (DO I LOOK LIKE A FUCKING EXPERT!? ;)). Apps op iOS overigens ctden gewoon zonder enige melding, dan mag je raden wat er mis is; bij Android krijg je tenminste nog een melding :)

    Overigens ben ik het best eens met het punt dat je wilt maken, maar ik ben ook niet van het handje vasthouden. Bij elke actie die de speler wilt doen in een game de speler vertellen hoe het moet bijvoorbeeld. Of wanneer je doodgaat in het laadscherm nog even wat handige tips weergeven, bijvoorbeeld dat je een granaat ook terug kunt gooien (NO SHIT, DAT PROBEERDE IK NET EN HIJ PLOFDE IN MN BEK). Teveel is nooit goed, maar het is niet triviaal als ontwikkelaar te bepalen of een speler nu gewoon echt dom is, of jij nou zo slim; ze maken er zich gewoon gemakkelijk vanaf, en bieden dan ook geen optie om die ongein alsnog uit te zetten.

    Press X to jump here.

  14. Jeroen · 29-2-2012 · 9.49 uur

    @Harry Hol
    Nee. Linux vereist niet MEER voorkennis dan andere OS’en. Linux vereist voorkennis die JIJ niet hebt omdat jij de voorkennis van Windows hebt. Ik gebruik al 10 jaar geen Windows meer en ik word gillend gek als ik achter een Windowsmachine zit.
    Linux vraagt meer handelingen om hetzelfde te doen? ONZIN! Linux vraagt over het algemeen VEEL MINDER handelingen om hetzelfde te doen, zeker als je de commandline gebruikt ipv je muis. En ja, dat moet je eerst leren, maar daarna is het zoveel krachtiger. Het is niet voor niks dat een Unixbeheerder over het algemeen veel meer servers beheert dan een Windowsbeheerder.

  15. Harry Hol · 29-2-2012 · 10.20 uur

    @jeroen je mist mijn punt. Volkomen.

    Linux is prima voor professioneel gebruik door mensen die bereid zijn (of verplicht zijn) om te leren hoe ze alles moeten doen.

    Van consumenten mag je, vind ik, niet meer eisen dat ze handleidingen doorworstelen om een computer te gebruiken. Tekst commando’s zijn inderdaad zeer krachtig en flexibel maar ook vreselijk gebruikersonvriendelijk. Een pro (of enthousiaste hobbyist) heeft daar geen moeite mee. Een consument mag je daar gewoon in 2012 niet meer aan blootstellen.

    Linux is geen consumentensysteem. Dat is mijn punt. Dat maakt het OS niet waardeloos, maar zoals ik al aangaf, het is een vrachtwagen en geen gezinsauto.

    Waar ik me echter aan erger is dat veel Linux gebruikers (en het OS zelf) doen alsof het OS wel geschikt zijn voor consumenten. Dat Linux gepresenteerd wordt door bepaalde gebruikers als een gelijkwaardig alternatief voor mensen die gewoon willen mailen en browsen en spelletjes willen doen.

    Dat is het niet. Wie dat tegenspreekt heeft zijn ogen en oren dicht.

    Linux is geweldig en stabiel en flexibel en open. Maar niet geschikt voor thuisgebruik door mensen die computers willen gebruiken zoals ze hun TV gebruiken.

    Jij en anderen die Linux nu ‘beschermen’, reageren wel erg Pavloviaans. Ik snap dat het niet leuk is om te horen dat jouw favoriete OS niet voor iedereen de beste keuze is. Maar het valt me op dat jullie in elke reactie die ik hier lees negeren dat ik praat over consumenten. Waarom blijven jullie zo stug volhouden dat een tekst commando gebruikersvriendelijker is dan een muis? Of dat Windows ‘net zo lastig is’, terwijl dat simpelweg niet zo is? Je komt met het verweer dat Windows jou tot waanzin drijft. Ja, want jij bent er aan gewend dat je met al je kennis een systeem volledig naar je hand kan zetten. Als je dan dingen buiten het pad wilt doen, dan is dat voor jou een beperking.

    Voor een consument is beperking een zegen, want in 999 van de 1000 gevallen komen doorsnee gebruikers niet eens in de buurt van de ‘grenzen’ die jij als expert ervaart.

    Maar in plaats van te argumenteren tegen dingen die ik *niet* zeg, weerleg dan eens de dingen die ik *wel* zeg?

  16. robin · 29-2-2012 · 10.28 uur

    @harry_hoi jij mist het punt een beetje, linux is niet meer de unix van de jaren 80 waar alles via een toetsenbord moet. Linux mint, ubuntu, fedora stuk voor stuk kant en klaare osen voor iedereen om simpel te werken zonder ooit een terminal te openen of ook maar 1 commando te typen. (lees browsen, gamen, office gebruik). Er zijn te veel spook verhalen dat linux alleen voor pro’s is, dit is een fabeltje! misschien vind jij typen misschien eng maar ik vind stat to shutdown eng ;).

  17. Harry Hol · 29-2-2012 · 10.31 uur

    @robin heb je mijn artikel gelezen? Nee, blijkbaar. Ik citeer even mijn eigen tekst:

    “Voorbeeld: tijdens mijn recente Linux-experiment ontdekte ik in de Linux versie van de App Store een open source strategiespel met de naam Battle for Wesnoth. Het had mooie screenshots die me deden denken aan Fire Emblem, en is gratis. Na het installeren was het spel echter nergens te bekennen. Niet in het Linux ‘start menu’, niet op het bureaublad, nergens. “Het zal toch niet”, dacht ik. Maar jawel, ik opende een ‘terminal window’ zodat ik het commando ‘wesnoth’ in kon typen (Typen! Met letters!) waarop het spel startte. Geen enkele gebruiker zou gedwongen mogen worden om deze gedachtensprong te maken. Het is volkomen ruk om dat van een consument te verwachten.

    Zo lang Linux in de eerste plaats een ‘command based interface’ is waar enkel een grafische schil op is geplakt, blijft het een ramp voor de eindgebruiker.”

    Met andere woorden: het werkt gewoon *niet* zoals jij claimt.

  18. Rick · 29-2-2012 · 10.43 uur

    Ik denk dat je je post ietwat moet nuanceren Harry. Over het algemeen kan je met Linux ook prima mailen en browsen en tekstverwerken, zonder dat je allerlei command line commando’s in hoeft te typen. Gewoon, via menu’s die vergelijkbaar zijn met die in Windows of MacOS. Die zijn niet lastiger, ingewikkelder of gebruiksonvriendelijker, maar anders. Op eenzelfde manier als dat MacOS anders is dan Windows.

    Je zal bij Linux alleen sneller in een situatie komen waar de menu’s niet toereikend zijn, en je aan de slag moet met command line meuk. Dat maakt het niet per definitie ongeschikt voor consumenten. Zoals gezegd, gewoon een beetje browsen en mailen is niet anders dan op de concurrerende OSen. Maar de kans dat je bijvoorbeeld een keer een stukje software probeert te installeren dat daarna niet direct werkt, en waar handmatige handelingen vereist zijn, is wel aanwezig.

    Windows en MacOS zijn, ook vanwege het softwareaanbod, geschikter voor de gemiddelde consument. Maar daarmee is Linux niet per definitie ongeschikt (al zal dat in veel gevallen wel zo zijn).

  19. Harry Hol · 29-2-2012 · 10.56 uur

    @rick Het *kan* wel, net zoals je een vrachtwagen *kan* kopen voor woon-werk verkeer. En er zijn vast vrachtwagens die naar verhouding betaalbaar zijn, en als je een keer moet verhuizen is het geweldig om er een te hebben. Maar je hebt er wel een groot rijbewijs voor nodig en probeer er maar eens een parkeerplek mee te vinden.

    De voordelen wegen simpelweg niet tegen de nadelen op.

    En om dan maar meteen te nuanceren:

    Ubuntu en Mint zijn van die hippie Volkswagen bestelbusjes waar je geen groot rijbewijs voor nodig hebt. Maar ze vragen meer vaardigheid van de chauffeur, en parkeren blijft een probleem.

  20. Gillian de Nooijer · 29-2-2012 · 13.44 uur

    Ik heb het gevoel dat een aantal mensen zich te veel laat leiden door Windows/Linux ervaringen uit de jaren ‘90. Windows 7 is geen Windows ‘95, get over it. Windows heeft een oneindige lading beschikbare software, dat alles kan doen wat ik maar bedenk (en dat loopt waanzinnig uiteen). Alles werkt prima, dus die spookverhalen over het evil Windows vind ik echt onzin.

  21. Harry Hol · 1-3-2012 · 16.41 uur

    @Gillian inderdaad.

    En overigens jammer dat de heren Linux beschermers niet de moeite nemen om op mijn punten in te gaan. Ik had graag hun argumenten gehoord waarom Linux nu juist wel de volgende hotness voor consumenten is.

  22. Rick · 2-3-2012 · 8.16 uur

    Evil Windows? Zijn er echt mensen die dat nog geloven? Windows is een geweldig OS. Helemaal ten tijde van Windows 95, toen werken met Linux nog echt een hel was.

  23. Gillian de Nooijer · 2-3-2012 · 14.30 uur

    @Rick. Dat idee krijg ik wel van iedere ”alternatieve OS” purist. Enige slechte Windows is wat mij betreft Vista, maargoed dat snapten ze achteraf ook wel.

    PS: Norton Commander FTW!

  24. Rick · 2-3-2012 · 15.40 uur

    Windows bashen was heel hip natuurlijk. Lekker schoppen tegen alles dat mainstream is en met z’n allen naar Kink FM luisteren. Stickin’ it to the man. Leuke zender trouwens, jammer dat het niet meer bestaat.

    Oh enne, vergeet Windows ME niet, die was ook erg beroerd :P

    Norton Commander was tof. Bestaat nog steeds trouwens, maar heeft niet meer zoveel toegevoegde waarde als vroegah.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>