De top 3 extreem obscure indiegames van Sander van der Vegte



In de weken rond de jaarwisseling kijkt Bashers terug op het afgelopen jaar. Gamedesigner Sander van der Vegte kiest na de obscure games van gisteren zijn top 3 extreem obscure indiegames.

Het is duidelijk dat 2010 een goed jaar was voor indiegames in het algemeen. De bijna overmatige aandacht voor prachtige spellen als Minecraft, Super Meat Boy en Joe Danger laten zien dat de onafhankelijke ontwikkelaar het prima kan rooien. Maar die verhalen kennen we inmiddels wel, dus daarom drie minder bekende indiegames die minstens even goed zijn.

3. One Chance

Als je slechts één kans krijgt om een spel tot een goed einde te brengen, dan denk je toch wat dieper na als je een besluit moet nemen. One Chance bewijst dat, aangezien het spel slechts eenmaal te spelen is. Je speelt een dokter die net een medicijn heeft uitgevonden tegen kanker. Echter, de volgende dag blijkt dat het medicijn een naar bijeffect heeft en het hele mensenras in zeven dagen zal doen uitsterven. Aan jou de taak om een oplossing te zoeken. De zwaarmoedige muziek en moeilijke keuzes tussen werk en familieliefde wordt versterkt doordat je de keuze slechts een keer kan maken. Het heeft een bijzonder effect op jou, als speler, en is op dat gebied een onderdeel van een spel wat ik nog niet eerder heb meegemaakt. Zeer bijzonder.

2. Flotilla

‘Rock paper scissors’ in het kwadraat, dat is Flotilla. Dit strategische ruimtegevecht is, zoals de ontwikkelaar het zelf uitlegt, een simultaan turn-based game. Beide spelers krijgen een gevechtssituatie voor de kiezen met als logische doel om de tegenstander te vernietigen. Het grote verschil is dat beide spelers tegelijk hun strategie bepalen en de taken die ze vooraf hebben uitgedeeld aan hun vloot tegelijkertijd zien voltrekken. Anticiperen is daardoor een belangrijk onderdeel van de gameplay geworden. De logische stap om te verdedigen is plots niet zo logisch meer omdat je tegenstander dat verwacht. Maar daardoor verwacht je tegenstander dat je het juist niet doet. Of toch wel? Flotilla neemt een loopje met je gezonde verstand en je inlevingsvermogen en is daarom een nummer 2 meer dan waard.

1. Hero Core

Dit is een indiegame om je vingers bij af te likken. Hero Core is de wolf in schaapskleren als het gaat om verwachting. De zwart-witte graphics en ondermaatse belevenis die je in het begin van het spel meemaakt geeft je de indruk dat dit een zeer middelmatige game is. Maar degene die volhoudt zal beloond worden. Hero Core is namelijk een geweldige shoot ‘em up die speelt in een labyrint van verschillende kamers. Vijanden blijken toch verdraaid goed in elkaar gepixeld te zijn en de bosses zorgen voor memorabele gevechten. Afijn, bekijk de trailer en oordeel zelf. Of nog liever, download het voor niks en beloon je zelf met een hoop plezier. En voor de shoot ‘em up kenners die twijfelen: Zo goed is Hero Core

3 reacties

  1. Jaap · 5-1-2011 · 11.07 uur

    Ik kan maar over 1 game meepraten en dat is One Chance, maar wat een topper is dat. Zelden heb ik zulke moeilijke keuzes moeten maken in een game, heb het aan iedereen aangeraden. Om depressief van te worden, maar oh zo goed.

  2. Robert August de Meijer · 5-1-2011 · 11.42 uur

    Mooie lijst :D Ik kende Hero Core niet, maar het is echt een lekker spel zeg!

    One Chance deed mij denken aan Execution van Jesse Venbrux (verder verklap ik niets)
    http://www.venbrux.com/freeware.php

  3. Jelle van Aanholt · 6-1-2011 · 0.34 uur

    One Chance deed mij enorm denken aan Every Day The Same Dream.. Die is ongeveer net zo deprimerend, al is de opzet iets minder ingenieus, en heb je eigenlijk geen keus.
    Execution liep goed af bij mij, trouwens :)

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>