De ultieme online shooter die nooit doorbrak



Gillian de Nooijer op zaterdag. Beeld: Paul Veer.

Laatst heb ik aan een serie artikelen gewerkt voor Gamer waarin we keken naar de online houdbaarheid van multiplayergames. Leuk onderzoek met opvallende conclusies, lees het maar een keer door. Ik wil het echter over een spel hebben dat nét buiten deze test viel: Enemy Territory - Quake Wars van Splash Damage uit 2007.

Wat was het probleem? Quake Wars deed het niet meer. De online support is een tijdje terug gedumpt door zowel de makers/uitgever als anti-cheat firma Punkbuster. Hierdoor krijg je het probleem dat je iedere vijf minuten van de servers wordt geschopt door Punkbuster, omdat je hun software niet meer kan updaten naar de laatste versie. Als een uitsmijter die de deur van een kroeg sluit en de sleutel wegflikkert.

Enfin, uiteindelijk een hack voor gevonden (fight the system!). Sindsdien spring ik weer wat avondjes in de week mee met de andere spelers van deze klassieker. In totaal zijn er nog vijf dedicated, ranked servers online, die gelukkig vrijwel altijd tot de nok toe gevuld zijn met vriendelijke mensen. Maar het hadden er meer moeten zijn. Veel meer.

Excellent. Impressive. Frags.

Quake Wars was de game die de merknaam Quake naar nieuwe hoogten had moeten stuwen. Quake III was ondertussen al een beetje verouderd en vooral in de e-sports zocht men een iets frissere update. Quake IV sloeg echter nooit aan, wellicht omdat de mediafocus destijds iets te veel bij de matige singleplayer lag en de multiplayer niets toevoegde. De oplossing was een mix tussen het populaire Wolfenstein: Enemy Territory, Quake en de technische ondersteuning van John Carmack en zijn vrinden.

Het resultaat was Quake Wars. Een ‘objective based’, online shooter die werkelijk alles had wat je maar kon wensen. Vijf verschillende klassen met daadwerkelijk nuttige taken. Een spelprincipe dat klasse-verandering aanmoedigde en tegelijkertijd klasse-trouwheid beloonde. De keuze tussen twee verschillende rassen met unieke speelstijlen (krachtigere aliens versus herkenbare militairen).

Daarnaast had je simpel bestuurbare voertuigen die ieder unieke tactische opties boden. Grote maps die toch zeer gedetailleerd waren (John Carmacks inbreng). Uitstekend balans. En last but not least: een online ranking systeem dat van iedere granaat, voertuig, accuratesse, et cetera een top 100xxx bij hield. Ik ben er nog steeds trots op dat ik in een van deze rankings wekenlang in de top 10 van de wereld stond.

Kekekeke, still got it. :-)

The Perfect Storm

En toch… toch voelde ik me telkens alleen online. Ik kende niemand die het spel verder speelde. Het spel had goed verkocht en had genoeg spelers online. Maar het was nooit ‘De Nieuwe Quake’ en werd niet naast Starcraft of Counter-Strike op de grote toernooien gespeeld. Zo zonde. Zo onterecht. Mensen beginnen vier jaar later te springen om bepaalde ‘nieuwe’ functies zoals Call of Duty Elite of om de toevoeging van voertuigen. Maar het enige dat ik telkens denk is… zat al in Quake Wars.

Het is doodgebloed want de hardcore shooterliefhebbers lieten het liggen… of kwam het door iets anders? Ik ging eens terug om te kijken waarom het nooit doorbrak. Bekijk eens dit lijstje namen en zeg wat je opvalt: Heavenly Sword, Stranglehold, Metroid Prime 3, Bioshock, Blue Dragon, Quake Wars, Halo 3, Team Fortress 2, Portal, The Witcher, Super Mario Galaxy, Crysis, Assassin’s Creed, Uncharted, Mass Effect en Call of Duty 4: Modern Warfare.

Deze spellen kwamen allemaal binnen drie maanden van elkaar uit. De ultieme shooter is verzwolgen door de ‘perfect gamestorm’ van herfst 2007, de geboortegolf van de grootste ip’s van vandaag. Death by overkill. Humiliation.

2 reacties

  1. Robert August de Meijer · 5-5-2012 · 18.21 uur

    Wauw wat heb jij veel online spellen bekeken!
    Ik was zelf Quake Wars helemaal vergeten, maar het spreekt mij enorm aan. Helaas zit ik zelf ook in een storm van spellen die ik ook wil spelen, ugh.

  2. Gillian de Nooijer · 5-5-2012 · 21.50 uur

    Online spellen zijn zeer divers, dus voor een goede steekproef heb je aardig wat kandidaten nodig :-).

    Een van de leuke factoren van Quake Wars is dat je een (zeer afwisselend) rondje kunt spelen van twintig minuten, maar als je blijft hangen wordt je beloont met verdere unlocks. Spel bezit een slimmer reward systeem dan Call of Duty.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>