De WCG is dood, lang leve de E-sports



Gillian de Nooijer op zaterdag. Beeld: Paul Veer.

Voor iedereen die ‘E-sports’-nieuws niet echt op de voet volgt, even een korte samenvatting. Er is een mail gelekt waaruit blijkt dat de World Cyber Games alle hardcorespellen uit zijn programmering gaat gooien. In plaats daarvan, zal de organisatie zich richten op mobiele games. Een bizarre en onverwachte wending die de professionele gamingwereld aardig op zijn kop zet.

De reden voor de verandering is vrij simpel: de World Cyber Games zijn vrijwel volledig in handen van Samsung. Samsung wil telefoontjes verkopen en de PC-markt levert niet zoveel geld meer op. Het is een puur commerciële beslissing, met sport heeft het in ieder geval niets te maken. Dus in plaats van spannende potjes Starcraft, FIFA of Tekken, kun je nu uitkijken naar een flitsend spektakel rondom… euh, Angry Birds ofzo.

World Cyber Games is altijd de sterkste merknaam geweest in E-sports voor het grote publiek. De meeste gamers die niet in een of andere hardcore-scene zaten, maakten kennis met professioneel gamen door de wedstrijden, reportages en uitslagen van de jaarlijke WCG. Als er één toernooi was dat met de titel ‘Wereldkampioenschap’ weg kon komen, dan was het dit.

Dit kwam door bepaalde factoren. Ten eerste is er natuurlijk het feit dat je voor je land strijdt, wat je niet bepaald in ieder toernooi doet. Maar de belangrijkste factor is de zwaar commerciële aanpak die het geld van Samsung mogelijk maakte: vuurwerk, lokale finales, live televisie en oversized waardebonnen. Meng dat met een populaire selectie van competitieve spellen en je hebt de nummer één-positie in de wereld.

De WCG heeft veel bijgedragen aan E-sports in de afgelopen tien jaar. Niet alleen financieel, maar ook puur door het opeisen van media-aandacht. Ideaal was de WCG echter niet. Zeker in de latere jaren merkte je als E-sportsfan te veel dat het een commercieel toernooi was. Spellen als Asphalt, Carom 3D en Trackmania moesten ook per se gespeeld worden. Plus een aantal onbekende Koreaanse spellen, waardoor je het ‘World’-gedeelte in WCG in twijfel kon trekken.

En de Playstation 3 en Wii? Sorry, alleen de Xbox 360 krijgt een plekje want Microsoft betaalt. Nu switcht het hele toernooi over naar de mobiele telefoon. Leuk hoor Samsung, maar dat is gewoon onrealistisch. Er zijn veel goede mobiele games die miljoenen keren zijn verkocht, maar geen van allen bezit een hyperactieve, hardcorecommunity zoals Starcraft of League of Legends. Dat wordt een toernooi voor casual gelukszoekers en verdwaalde zwervers die een warme plek zoeken.

Ik ben daarom ook blij dat Samsung … sorry, de WCG deze stap heeft gezet. Nu zij niet meer de aandacht kunnen opeisen met hun ‘wereldkampioenschapsimago’, krijgen andere toernooien een grotere kans op kijkers (en sponsoren dus!). ESL, Major League, etc. Hopelijk kan een van hen de plek overnemen van de WCG en het weer over échte games gaan hebben, met échte kampioenen in strategie en reactievermogen. En nodig alstublieft ook Sony en Nintendo daarvoor uit, want topspelers zitten niet alleen achter de PC en Xbox. De WCG is dood, lang leve de E-sports!

Eén reactie

  1. Alex Schoonkind · 21-4-2012 · 14.24 uur

    http://youtu.be/KcKBor3QVTo

    Thats where its at! E-sports is taking over! Dikke production value

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>