Dead Island: bloed aan je strandbal



De wereldberoemde trailer van Dead Island kon rekenen op een overweldigende respons; het fraai gemonteerde filmpje zorgde er zelfs voor dat mensen die niets met games hadden toch interesse kregen in de release van deze nieuwe titel. Jason Schreier van Wired noemde het zelfs ‘de beste videogametrailer die ik ooit heb gezien’, maar wees er ook op dat niet ontwikkelaar Techland, maar een extern bureau verantwoordelijk was voor het filmpje.

Aannames: moet je niet doen

Hoe indrukwekkend het filmpje ook was, het toonde niet hoe de game er zelf uit zou zien. Na het verschijnen van de eerste in-game beelden nam mijn eigen enthousiasme flink af; zo indrukwekkend oogde dit spel helemaal niet! Nadat ontwikkelaar Techland bovendien het teleurstellende Call of Juarez: The Cartel had uitgescheten trok ik mijn conclusie: het kon bijna niet anders of Dead Island zou een dikke zeperd worden.

Inmiddels ligt Dead Island al een tijdje in de winkel en ik moet toegeven dat ik redelijk de mist in ben gegaan met mijn aanname. Hoe flink? Sinds de game is verschenen heb ik alle achievements behaald die er in Dead Island te halen zijn. Op zich zegt dat nog niet veel, maar de in-game teller verklapt dat ik daar in totaal meer dan 100 uur aan heb besteed. En dat voor een titel waar ik stiekem helemaal geen zin in had.

Trailer schmailer

Dead Island

Ontwikkelaar: Techland
Uitgever: Deep Silver
Platform: PS3, Xbox 360, PC

Misschien is mijn aanvankelijke terughoudendheid om met Dead Island te beginnen de juiste mindset geweest. Omdat ik ervan uitging dat het spel ruk was, verwachtte ik er helemaal niets van. Juist daarom was ik aangenaam verrast om te concluderen dat Dead Island een ontzettend vermakelijk spel is, maar om te kunnen genieten van deze game is er één ding doen wat je moet doen: vergeet die trailer.

Hoe fraai deze ook was, hij heeft geen kont met het spel te maken. Dead Island is absoluut geen ontroerend drama over de emotionele impact die een zombie-uitbraak heeft op een gelukkige familie. We hebben het hier over een bruut geweldsfestijn waar het fraaie en meeslepende verhaal uit de trailer plaats heeft gemaakt voor ongelimiteerd meppen, knallen, beuken en ledematen eraf hakken.

Verhaal? Was er een verhaal?

Er zit wel een verhaal in de game, maar dat kun je negeren. Dead Island bestaat uit een flinke verzameling hoofd- en zijmissies waar je een flinke tijd zoet mee bent. Gelukkig speelt niet alles zich af in het tropische resort: je trekt ook de jungle in, bezoekt een sfeervol vormgegeven stadje en het avontuur eindigt in een gevangenis. Je hebt de mogelijkheid om je wapens te upgraden en ook om nieuwe wapens te fabriceren uit gevonden voorwerpen. Zo wordt je simpele machete bijvoorbeeld een fikkend barbequewapen of kun je met je het gif van je omgebouwde sikkel zombies over hun nek laten gaan. Hetzelfde geldt voor vuurwapens, zodat je met je automatic rifle de kans loopt om zombies te electrocuteren wanneer je ze raakt.

Er zitten ook genoeg haken en ogen aan Dead Island. Zo is de voice-acting van sommige NPC’s van een bedroevend slecht niveau. Een mooi voorbeeld hiervan is een of andere suffe trien in een hutje die altijd klaagt dat ze zo’n dorst heeft, zelfs al heb je haar net tien flessen water overhandigd. Dit neemt niet weg dat ik me ontzettend goed met Dead Island heb vermaakt. Er dient wel vermeld te worden dat de game met vier spelers in coöp lekkerder speelt dan in je eentje, al was het alleen maar om samen te lachen om de extreem lompe manieren waarop je vijanden kunt afslachten. Maar goed, een game waarin je een handvol dollars uit de kont van een zombie kunt trekken op het moment dat je in slow motion zijn kop eraf hakt, die heeft bij mij sowieso een streepje voor.

11 reacties

  1. Sylvano · 2-11-2011 · 19.15 uur

    Wat hebben wij toch veel lief en leed gedeeld in deze game tijdens de nachtelijke uurtjes. Ik kan niet wachten tot de DLC er komt!

  2. Jordy Keupink · 2-11-2011 · 19.24 uur

    Ik hoorde dat er ellenlange riool-levels in deze game zitten. Klopt dit, en zijn die nog wel vermakelijk?

  3. Roy Swiers · 2-11-2011 · 20.22 uur

    100!!!!! uur???? WOWSERS! Ik heb de game nog niet aangeraakt, maar wekt mijn nieuwsgierigheid nog wel. Zit er een lijn in de single player die ik in een normaal (zeg 10 a 15) uur kan uitspelen?

  4. Robert August de Meijer · 2-11-2011 · 21.09 uur

    hmm, Edge gaf het spel een drie van de tien.
    http://www.next-gen.biz/reviews/dead-island-review
    Zero Punctuation was ook niet over te spreken. Het verbaast mij ook dat er een positieve recensie zou zijn.

  5. Niels ’t Hooft · 2-11-2011 · 21.26 uur

    Ouwe modernist die je er bent!

  6. Roland van Hek · 2-11-2011 · 22.21 uur

    @Jordy: Ja, er zitten riool-levels in de game. Die zijn minder spannend dan de ‘reguliere’ omgevingen, dat klopt. Maar ik vond ze wel vermakelijk.

    @Roy: Een lijn? Ja, de singleplayercampagne is waarschijnlijk wel in een uur of vijftien uit te spelen. Als je weet waar je alles kunt vinden is er waarschijnlijk wel in nog minder tijd doorheen te rennen.

    @Robert: Mijn moeder zei altijd: “Als EDGE in de sloot springt, spring jij er dan achteraan?” Dus als twee recensies negatief zijn verbaast het je dat iemand anders er (erg veel) plezier aan heeft beleefd?

    @Niels: Hm?

  7. Jules van Laar · 2-11-2011 · 23.07 uur

    Deze game doet me denken aan Boiling Point: Road to Hell en andere vergelijkbare Oost-Europese (open-wereld) games. Natuurlijk kan men vinden dat de games niet zo goed zijn als de meest gepolijste Amerikaanse of West-Europese games. Maar daar waar westerse publishers het voordeel van de twijfel krijgen en ‘B’ games gewoon een review krijgen is een review voor Oost-Europese games geen één-tweetje. (Ligt waarschijnlijk ook aan het feit dat Duitse en Oost-Europese publishers geen banden hebben met Nederlandse game media).

    Als ik die trailer ergens voor dankbaar ben is het dat er aandacht voor de game is gekomen. Zonder review is er helemaal geen aandacht. Dus een review voor een middelmatige game (Wat niet wil zeggen dat Dead Island volgens mij middelmatig is) is nog altijd beter dan dat er bij voorbaat geen review gemaakt wordt “omdat het een oostblok game is” of “omdat het een Duitse/Oost Europese publisher heeft”.

  8. Gillian de Nooijer · 2-11-2011 · 23.27 uur

    Over die trailer: er werkt een Nederlander bij maker Axis; Wiek Luijken. Als iemand eens origineel interview wil doen: http://www.axisanimation.com/index.php?id=375&loc=Wiek Luijken

    Game is net binnen en het vervolg komt er al aan:
    http://www.eurogamer.net/articles/2011-11-02-techland-trademarks-dead-world

  9. Xireon · 3-11-2011 · 10.19 uur

    Ik moet zeggen dat ik me ook wel heb vermaakt met deze game, heb em 2 keer uitgespeeld met 2 verschillende characters.

    Alleen wat mij gewoon erg irriteerde in de game was dat heel erg vaak was er sprake van texture loading issues vooral tijdens cutscenes ik heb een stuk gehad in een cutscene dat ik alleen maar vreemde blauw bewegende stukken zag, niet echt bevordelijk.

    verder vond ik het op den duur een beetje vervelen je hebt het trucje dan wel door hoe je bepaalde enemies snel killed maar zult vaak doodgaan als er een stuk of 10 van die snelle dingen op je af komen rennen omdat je ze niet allemaal tegelijk kunt afslachten

    maar verder heb ik me wel vermaakt heb em ondertussen wel alweer verkocht omdat dead island plaats moest maken voor dark souls :-)

  10. Sylvano · 3-11-2011 · 20.19 uur

    De riool levels zijn overigens ook weer niet zo lang hoor. Ook ik was zeker te spreken over deze game. Ik denk dat vele sites de game hebben afgekraakt vanwege het feit dat het Techland is en daarvoor verantwoordelijk waren voor Call of Juarez: The Cartel. De game doet ook zeker dingen wel fout en soms nog wel enorm lelijk ook. Maar uiteindelijk weet de game je wel te vermaken. De zijmissies zijn afwisselend, voldoende wapens en vervolgens ook nog de mogelijkheid om deze wapens te kunnen aanpassen.

  11. Hein Baks · 4-11-2011 · 10.44 uur

    Ik heb me erg vermaakt met deze game en ga hem zeker opnieuw spelen, nu in coop. Het is gewoon een geweldig spel.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>