Designen voor 3D



In deze columnreeks schrijven developers iedere dinsdag over hun vakgebied. Nikki Kuppens is gamedesigner bij Vanguard Games, dat momenteel de laatste hand legt aan Gatling Gears.

Echte 3D-gameplay, daar vroeg hoofdredacteur Niels ’t Hooft om na afloop van Nintendo’s presentatie van de 3DS. Ook ik keek met die insteek naar de presentatie van deze nieuwe handheld en de eerste lichting games. Het is een onderwerp dat me al langer bezighoudt. Niet alleen met betrekking tot de Nintendo 3DS, maar tot het gebruik van 3D in games in het algemeen.

Interactief

Tot nu toe is 3D vooral gepresenteerd als een extra manier om beelden weer te geven, zoals dat ook in films gebeurt. Maar om tot 3D-gameplay te komen zal de techniek moeten inspelen op het interactieve karakter van games. Designers dienen 3D niet te zien als een ontwikkeling zoals High Definition dat was, maar juist in de lijn van touch input, voice input en dual screens (om maar even bij handhelds van Nintendo te blijven). Toegegeven, mijn voorbeelden draaien vooral om inputmethodes. Dat is 3D niet, maar het gaat me om het feit dat ze invloed hebben op interactie en nieuwe mogelijkheden scheppen voor designers om iets mee te doen.

Nu heb ik zelf de 3DS nog niet in handen gehad en maar heel even met een 3D-bril achter een PS3 gezeten, waardoor ik als designer nog weinig gegronde ideeën kan spuien. Toch heb ik er vertrouwen in dat ‘echte’ 3D-gameplay mogelijk is. In de reacties op de reportage van Niels kwamen al enkele interessante mogelijkheden voorbij. Het zal misschien even duren voordat ontwikkelaars nog meer briljante toepassingen ontdekken en succesvol kunnen implementeren. Dat hangt in grote mate af van hardware en hoe de illusie van 3D tot stand wordt gebracht. 3DS-games kunnen uitgaan van een 3D-scherm als standaard en dit combineren met andere functionaliteit van het apparaat. Zelda-games zijn van origine erg sterk in het uitwerken van ingenieuze puzzeltjes, sinds de DS ook in de koppeling daarvan aan de mogelijkheden van hardware. Als de innovatie niet daar vandaan komt, dan wellicht uit de creatieve geesten van Level-5 (Professor Layton) of Cing (Another Code, Hotel Dusk).

Invalshoek

Ik denk dat we op dit moment nog geen volledig beeld hebben van wat er met 3D mogelijk is. Niet alleen wat betreft het visuele effect, maar ook de technieken erachter. Zo heeft Sony vorig jaar een patent aangevraagd op het gebruik van 3D-technologie ter vervanging van een opgedeeld scherm in multiplayer. Oftewel, beide spelers maken gebruik van het hele scherm, maar zien allebei iets anders. Het heeft op zich weinig met 3D-gameplay te maken, maar het is een andere invalshoek die weer nieuwe ideeën oplevert en waarvan er vast meer zijn. Toch schuilt er ook een gevaar in het gebruik van 3D in gameplay, als de consument daar niet op bedacht is. Ik herinner me nog een puzzel uit Another Code voor de DS, waarbij de reflectie van het bovenste scherm in het onderste scherm de oplossing toonde. Briljant gebruik van nieuwe functionaliteit, in een game die zich er goed voor leent, maar geen speler die zonder walkthrough zo’n puzzel oplost.

Hopelijk zal het zover komen dat 3D-gameplay zijn eigen conventies krijgt, dat zowel designers als spelers ermee om leren gaan en het niet bij een gimmick blijft. Dat de 3DS een eigen 3D-scherm heeft is een goed begin, hoewel Nintendo 3D niet verplicht stelt om op het platform uit te komen. Mijn pre-order staat in ieder geval, maar nog zonder game.

7 reacties

  1. Rick · 22-2-2011 · 15.42 uur

    Maar op wat voor manier moet 3D dan echt iets toevoegen? Ik bedoel, als je één oog gesloten houdt kan je ook niks minder dan wanneer je beide ogen gebruikt. Hooguit afstand schatten. Maar hoe gaat het schatten van afstand iets toevoegen aan interactie in games?

  2. Nikki Kuppens · 22-2-2011 · 16.10 uur

    Het was niet de insteek om mijn column te gebruiken voor een eenzijdige brainstorm over wat je binnen games kunt met 3D. Ten eerste zou dat te lang geworden zijn, ten tweede weet ik er zelf momenteel gewoon nog te weinig van. De bedoeling was om aan te geven dat er wellicht meer met 3D mogelijk is dan je op het eerste gezicht denkt en dat de techniek waarmee 3D bereikt wordt misschien ook op een andere manier bruikbaar is.

    Je geeft zelf al aardige voorzetten. Als de conclusie is dat 3D afstand schatten inderdaad makkelijker/leuker/interessanter maakt, dan is dat een principe waar je concepten op kunt bedenken of verbeteringen door kunt aanbrengen. En wie weet verzint ooit iemand toffe gameplay waarvoor wisselen van met welk oog je kijkt nodig is. Ik ben vooral benieuwd naar dat soort ideeën, de games die eruit voortkomen zijn de volgende stap.

  3. Rick · 22-2-2011 · 16.38 uur

    Duidelijk :) Ik benader het misschien ook te smal wat dat betreft. De 3D techniek is natuurlijk meer dan diepte/geen diepte zien. Ik denk aan Psycho Mantis, of aan het blazen in de microfoon van de DS. Toffe ideeen die ik nooit heb zien aankomen.

  4. Rogier Kahlmann · 22-2-2011 · 17.31 uur

    Ik heb Crysis 2 in 3D gezien vandaag. Maar het maakte niet uit hoe ik ook mijn best deed, ik bleef dingen dubbel zien (vooral de reticule), en kreeg daar dan weer hoofdpijn van. Anderen hadden daar geen last van, maar ik vraag me af of wanneer er een groep zal zijn die er net zo op reageert als ik, het ooit van de grond kan komen. Zou wel heel irritant zijn als er mooie 3D games uitkomen die 3D ook verwerken in gameplay, en die ik dan nooit kan spelen.

  5. Rogier Kahlmann · 22-2-2011 · 18.10 uur

    …en twee brillen dragen is ook kut btw.

  6. Marcel · 22-2-2011 · 22.51 uur

    hmm geen splitscreen is wel een cool idee van het toepassen van 3d brillen :D

  7. Rick · 23-2-2011 · 9.32 uur

    @Rogier: Er zal ongetwijfeld een groep zijn die dezelfde klachten heeft als jij, maar ik betwijfel of dat echt impact heeft. Er zijn bijvoorbeeld ook zat mensen die misselijk worden van FPS games. Die mensen spelen die games dus gewoon niet. Zo zal er ook altijd een groep zijn die geen 3D games speelt denk ik.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>