Digital Dreams denkt met FYI ‘iets nieuws te hebben’



“Ik werd ‘s ochtends een keer wakker met het idee om een game met infographics te maken”. Geert Nellen van de Utrechtse game-ontwikkelaar Digital Dreams leunt rustig achterover en glimlacht bij die gedachte. De werkruimte om hem heen wordt in beslag genomen door computers, snoeren en printjes van infographics. “Dat moment was een week voor de Global Game Jam. Het thema was ‘uitsterven’. Toen kwam ik met het idee van infographics. Dat was eigenlijk een hele logische stap op dat moment.”

De game FYI zag het daglicht tijdens het evenement. Sindsdien heeft Digital Dreams de game flink onder handen genomen. Sterker nog, FYI wordt op dit moment door de jonge ontwerpers opgepakt om als volledig afgerond spel op de markt te komen. “We zijn nu in gesprek met meerdere partijen om te kijken op welke platforms we het kunnen doorontwikkelen.”

De versie van FYI die na de Global Game Jam stond, blijkt dus het begin van een nieuw avontuur voor Digital Dreams. Op dit moment zit de studio in een verkenningsfase. Nellen en zijn collega’s maken prototypes, itereren, verbeteren het concept en onderzoeken meerdere soorten infographics.

Aan de muur hangt een Londense metrokaart in een ratjetoe van tekeningen en andere infographics. Dat maakt nieuwsgierig. Nellen kan echter nog niet veel over het verhaal van FYI vertellen. De game staat nog volop in de steigers. Één ding staat echter vast: Digital Dreams verkent met een infographicsgame veel onbekend terrein.

Onderzoek naar nieuw genre

“We doen iets redelijk nieuws. Er bestaat niet echt iets waarbij infographics op deze manier interactief zijn. Voor ons is het dus behoorlijk lastig. Omdat er geen referentiekader is, moeten wij dat referentiekader zelf creëren. We kunnen niet naar andere games kijken hoe zij puzzels met infographics maken.”

Digital Dreams doet daar nu een studie naar. Volgens Nellen is het enorm lastig om goede puzzels te maken met infographics, als je daarbij ook nog een goed verhaal wil vertellen. De studio onderzoekt hoe je dat goed kunt aanpakken.

“Eerst duidelijk maken met welke input je een infographic beweegt. Daarna laten zien dat er een narratieve context bestaat. Als bijvoorbeeld een staaf met uitgaven van de regering omhoog gaat, dan heeft dat invloed op het begrotingstekort. Daarmee vertel je een verhaal. Als de speler dat begrijpt, moet je ze met dat verhaal de puzzel laten oplossen.”

Stijl vs. verhaal

Volgens de jonge ontwerper met een kunstopleiding hebben de meeste verhalen in games nog de diepgang van een Die Hard-film. “Het is allemaal heel basaal. Dat vind ik zonde en ik denk dat de game-industrie daar nog heel veel kan leren. Arthouse-films kaarten thema’s aan die dieper gaan. Dat gebeurt nog niet echt in games, op een paar uitzonderingen na.”

Voor Digital Dreams dus de uitdaging om diepgang en een nieuwe grafische stijl met elkaar te latn samenwerken. “Je wilt dat het er mooi uitziet, maar het moet ook informatie communiceren. Soms heeft een ontwerper een infographic esthetisch zo mooi gemaakt, dat de informatie lastig leesbaar is.” Nellen knikt op de vraag of dat funest zou zijn als dat bij FYI gebeurt. “Dan kun je de puzzels niet oplossen, dus ja, dat moet je voorkomen.”

‘Intellectueel voor groot publiek’

FYI staat nu nog in de kinderschoenen, zegt Nellen. “We willen er nu wel de tijd voor nemen om de game goed uit te werken en er een goed commercieel product van maken waarbij alles klopt.”

Nellen is tevreden met de koers die Digital Dreams daarbij vaart. “Ons uiteindelijke doel: intellectueel interessante games maken voor een breed publiek. Vergelijk het maar met een game zoals Braid. Daar hebben we het meeste plezier in, en dat is heel belangrijk voor ons. We denken dat we hier echt iets nieuws mee hebben. Daarom gaan we er ook veel tijd in steken.”

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>