“Dit is veel leuker dan work for hire” – Martijn Reuvers over de uitgeefplannen van Two Tribes



Gisteren kondigde de Nederlandse ontwikkelstudio Two Tribes, bekend van puzzelgame Toki Tori, aan dat het ook (digitaal) gameuitgever wordt. De komende tijd wil het bedrijf 3 populaire indiegames naar andere platformen brengen: Frenzic, Swords & Soldiers en Edge. Dat is niet niks. Dus vroeg ik zakelijk directeur Martijn Reuvers (zie foto) om commentaar.

Niels: Vonden jullie ontwikkelaar alleen niet genoeg? Waarom deze keuze?
Martijn: “Het probleem ligt vooral in het feit dat het in gameland erg lastig is om nog aan grote betaalde opdrachten te komen. Vóór 2009 hadden we eigenlijk altijd wel een of twee grote projecten per jaar en werkten we vooral daaraan. Maar uitgevers werden terughoudender, waardoor we genoodzaakt werden om onze eigen boontjes te doppen en te gaan uitgeven. Dus zelf weer nieuwe dingen maken en op zoek gaan naar andere interessante IP’s waar we wat voor kunnen betekenen. Eigenlijk is dat ook veel leuker dan een work for hire opdracht.”

Jullie zijn volop aan het veranderen, want binnenkort verhuist Two Tribes naar Amersfoort. Straks zijn jullie niet meer ‘dat gamebedrijf in Harderwijk’. Stiekem ook een beetje jammer?
“Jazeker, al zijn we ons huidige kantoor wel een beetje zat. Het is echt een kantoor, en niet echt creatief inspirerend. Wel is het jammer dat we ons uitzicht over het Veluwemeer kwijtraken. In plaats van over een mistig meer met zwanen en fuuten kijken we straks uit over een drukke stad met in de verte de Lange Jan. Ach, het kan erger!”

Playlogic is net failliet. Verder is er in Nederland alleen Iceberg Interactive. Het lijkt er niet op dat het heel aantrekkelijk is om publisher te zijn in dit land. Jullie zien dit kennelijk anders. Waarom?
“Het land maakt eigenlijk niet zoveel uit, omdat we digitaal uitgeven. Nederland is lang niet de grootste afzetmarkt van onze games. Playlogic en Iceberg geven/gaven ook boxed titles uit en daar ligt onze ambitie totaal niet. Dat is een zeer moeilijke markt en wellicht dat er daarom zo weinig publishers zijn. Wij houden het liever kleiner en gaan puur voor digitaal uitgeven.”

Sowieso lijkt de Nederlandse gamehype over z’n piek heen. Spellborn, Streamline en Playlogic zijn failliet. De opbrengstverwachtingen voor downloadgames hebben een flinke reality check te verwerken gehad. Hoe staat Nederland er voor als gameland?
“Redelijk, denk ik. Er zijn er inderdaad een hoop failliet gegaan en ik zal de laatste zijn om te zeggen dat het nu makkelijk is. Ik denk dat de sleutel ligt in het self-sustaining vermogen van een bedrijf. Dus niet meer (teveel) afhankelijk zijn van anderen. Wij hebben dit vorig jaar zelf meegemaakt, nadat de ene na de andere uitgever opeens geen interesse meer had in work for hire opdrachten. Als dat je core business is en dat valt weg, ja, dan gaat het snel.

Downloadgames zijn inderdaad nog niet de spreekwoordelijke pot met goud, een aantal uitzonderingen daargelaten. Maar het voordeel is wel dat je niet met 20 man een jaar lang aan een spel moet werken, wat wel moet als je een kans wil maken in een fysieke winkel. Simpelere games scoren bijvoorbeeld hoog op de iPhone, als het kwalitatief maar goed in elkaar zit. En dat is precies onze insteek: simpel maar goed.”

Waarom hebben jullie juist voor deze drie games gekozen?
“Alle titels zijn van hoge kwaliteit en met de originele makers konden we snel tot een overeenkomst komen. Vrij simpel dus.”

Deze games zijn allemaal eerder uitgebracht op andere platformen. Maakt jullie ontwikkeltak de ports zelf?
“Klopt. Wij hebben in-house genoeg ervaring om dat te kunnen doen, plus: we willen zorgen dat het eindresultaat kwalitatief hoogstaand is. En daar heb je nu eenmaal beter zicht op als je het zelf doet.”

Hoe staat het verder met jullie ontwikkeltak? Waar werken jullie aan? Komt er nog eens een echt Toki Tori-vervolg in plaats van de zoveelste versie op een ander platform?
“Haha. Eerlijk gezegd zijn wij die gele kip een beetje zat. Een vervolg is nog niet aan de orde, al hebben we er wel leuke ideeën voor. Maar we werken liever aan nieuwe IP’s. En daar zijn we op dit moment ook hard mee aan de slag. Als je Toki Tori downloadt in de App Store, zie je overigens ook al vreemde beestjes rondvliegen.”

Hoe zien jullie de toekomst? Hoe vaak verwachten jullie games uit te brengen? Gaan jullie ook originele games ‘signen’?
“Onze doelstelling is om rond de vier games per jaar uit te brengen, waarvan er minimaal één een eigen IP is. En we willen ook originele games signen. Op dit moment hebben we gesprekken met een aantal studenten die echt een tof concept hebben bedacht, dat wij graag op de iPhone/iPad zouden zien. Dat krijgt hopelijk snel een vervolg.”

5 reacties

  1. Collin · 22-9-2010 · 14.22 uur

    Doet Martijn nu JJ na? (Zie rechterbovenhoek) of andersom? ;)

  2. Martijn · 22-9-2010 · 14.30 uur

    Ik doe hem na natuurlijk :)

  3. Shan · 23-9-2010 · 9.56 uur

    Martijn ziet er wel stoerder uit op de foto dan JJ, alleen heeft JJ palmbomen op de achtergrond en Martijn niks!
    Leuk artikel jongens :)

  4. Jurrie Hobers · 23-9-2010 · 10.24 uur

    Geweldig nieuws! Ik geloof helemaal in dit soort versterkende samenwerkingsmodellen. Gezamenlijk meer bereiken dan afzonderlijk.

    TwoTribes is heel erg goed bezig, chapeau jongens! :-)
    Ik vindt TokiTori nog steeds een topspel met enorme mass market potentie. Met de juiste aanpak zie ik niet in waarom HippeKuikens niet net zoveel kan verkopen dan BozeVogels :-)

  5. Jur · 23-9-2010 · 23.34 uur

    Leuk interview. Wat betreft TokiTori; pas als iedereen dit toffe spel kent zou ik het niet meer op een nieuw platform uitbrengen. Tot die tijd: gewoon doen! Oja, vergeet dat mistige meertje met die paar dooie vogels, welkom in de stad! (blijft voor mij toch een groot darp, trouwens)

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>