Dood aan de WoW-killer!



Harry Hol speelt al MMO’s sinds de dagen van de tekst-MUDs. In de rubriek Level Up (Voorheen Ding!) bericht hij wekelijks uit de wondere wereld van ‘s werelds massaalste gamegenre.

Age of Conan was het. Warhammer Online was het. Lord of the Rings Online was het. Geen van allen werd het: de WoW-killer. Het is onvermijdelijk. Iedere MMORPG die de afgelopen vijf jaar verscheen, is vergeleken met deze kolos. Meerdere titels kregen al het predikaat ‘WoW-killer’ nog vóór er een enkel abonnement was verkocht. Het ziet er niet naar uit dat deze ongezonde obsessie met de 10 miljoen spelers tellende gigant snel verdwijnt. Deze column gaat over de zin, en vooral onzin, om steeds naar World Of Warcraft te wijzen.

Laat ik voor de zekerheid even beginnen met de volgende boodschap: ik heb geen hekel aan World of Warcraft. Ik vind het een bijzonder leuk spel. Ik beoog ook niet om WoW-spelers te beledigen. Voor je het weet maak ik er een stel kwaad, die vervolgens allerlei giftige insecten onder mijn autostoel willen verstoppen.

Dat gezegd hebbende: wat ben ik World of Warcraft ongelofelijk zat. Wat hangen de spelers ervan me de keel uit. Oh, en ik bedoel dit uiteraard op de meest liefdevolle, positieve manier. Haha! Ik héb niet eens een autostoel!

Ik heb ook niks tegen hyena’s

Het gaat mij er om dat WoW door een grote groep spelers én journalisten wordt gezien als de Heilige Graal van het online gamen. Zó’n succesvol spel, met zó veel spelers, dat zó veel omzet genereert: wie kan daar nog tegen op? Tegelijk is er de ‘hyenasfeer’: het hopen dat de koning ten val komt. Dat die vólgende MMO eindelijk het succes van de anomalie zal overstijgen. Om enkele maanden later even gretig te berichten dat het ook déze keer niet is gelukt.

Positief, zie je?

Maar misschien, heel misschien, gaat het bij massively multiplayer online games niet om een spelletje ‘King of the Hill’. World of Warcraft vervult een hele duidelijke rol: het is een kwalitatief hoogstaande loot-game, waarbij de jacht op steeds betere uitrusting een speler jarenlang met plezier aan het beeldscherm kan kluisteren. Het is een Everquest-kloon. Een verfijning van het werk van Verant Entertainment (nu Sony Online Entertainment). WoW is een excellente, verfijnde en tot in de puntjes verzorgde vertegenwoordiger van dit sub-genre.

Of Burger King… Wat jij wilt…

Maar net zoals je restaurants hebt die Indiaas, Chinees, Frans, Hollands, Vietnamees of weet ik veel wat voor soorten voedsel serveren, zijn er ook MMO’s in allerlei smaken. Steeds maar weer naar WoW wijzen is hetzelfde als McDonald’s noemen tijdens ieder gesprek dat over eten gaat. Oh, en ik heb ook niets tegen McDonald’s. En mijn auto is absoluut geen rode Opel Astra en staat al helemaal niet op de parkeerplaats bij mijn huis. Stop die schorpioenen maar weer weg.

Een spel als Fallen Earth bijvoorbeeld, draait grotendeels om spelervrijheid. Het is een sandboxgame waarin spelers hun eigen personage kunnen samenstellen. Lord of the Rings Online is ook een Everquest-kloon maar bakent zijn terrein af door veel diepgang in het verhaal van de game te stoppen. Warhammer Online excelleert op het gebied van player versus player-strijd.

Het is een zegen dat er ontwikkelaars zijn die dingen willen maken die geen WoW-killer zijn. Die er op uit zijn om andere gebieden van gameplay te verkennen. Uiteraard worden ze daar keer op keer genadeloos voor afgestraft als spelers afkeurend roepen dat het nooit wat zal worden, omdat het niet genoeg op WoW lijkt, of op zijn minst nooit zo’n groot publiek kan vinden.

Wat ritselt daar?

Wat dat betreft werkt WoW als een remmende factor. Investeerders zien de WoW-cijfers en denken dat een MMO alleen succesvol is als hij vergelijkbaar scoort. Dit dreigt de markt enorm te vervlakken, tot we straks écht alleen maar hamburgers kunnen bestellen.

Journalisten, spelers, MMO-gamers: het begint bij ons. Laten we de eerstvolgende nieuwe MMO (of succesvolle huidige exemplaren) alsjeblieft beoordelen op de eigen kwaliteiten. Laten we het woord ‘WoW-killer’ schrappen uit iedere preview of review. En vooral: laten we de game niet meer noemen in ieder MMO-gesprek. Auw! Wat stak m…

19 reacties

  1. Robert Hoogendoorn · 20-5-2010 · 19.55 uur

    MMOs kunnen al rendabel zijn met een paar honderdduizend spelers. WoW is helaas zo’n hit dat het verwachtingspatroon volledig is verschoven. Van investeerders, developers maar ook gamers. Auto Assault, Tabula Rasa, AoC, Warhammer, LotRO, ze verschillen allemaal van WoW, maar redden het niet om ook maar in de buurt te komen.

    Vraag is natuurlijk of Warhammer 40k en Star Wars rendabel kunnen worden. Daar hoeven ze WoW niet voor in te maken, dat gaat misschien wel nooit gebeuren. Maar ze moeten wel naar WoW kijken, want alleen daar zich een klein beetje te onderscheiden van WoW hebben ze naar mijn idee een kans. WoW is een blauwdruk voor de verwachtingen vd gamer, dat mogen ontwikkelaars niet vergeten.

  2. Harry Hol · 20-5-2010 · 19.58 uur

    @Robert en dat blauwdruk verhaal is nou juist waarvan ik vind dat dat niet klopt. We spreken toch ook niet meer van Doom-klonen? Een FPS staat op zichzelf. Mag een MMO dat alsjeblieft dan ook?

  3. ErikJ · 20-5-2010 · 21.30 uur

    Probleem bij een MMORPG is dat ze theoretisch in het oneindige door kunnen gaan. Met een game als Doom ben je na 10 uur wel klaar, en daarna sta je al snel weer open voor nieuwe games. En omdat dit genre sowiezo veel tijd opslokt (en een flinke tijdsinvestering kost om op gang te komen), is het logisch dat andere MMORPGS minder kans krijgen dan een willekeurig singleplayer spel.

    Ik weet geen cijfers, maar ik denk dat het met andere multiplayer games zoals shooters het er ongeveer hetzelfde aan toegaat. Velen spelen CoD momenteel, maar hoeveel procent is dat van het volledige multiplayer shooter aanbod??

  4. Jaap · 21-5-2010 · 9.05 uur

    Mee eens, hoewel ik je analogieen een beetje ver vind gaan, ik zou eerder zeggen dat je McDonalds noemt als je het over Fastfood hebt, want het lijkt allemaal wel een beetje op elkaar :P

    Verder heb je helemaal gelijk, de maatstaf ligt nu veel te hoog en als die niet gehaald wordt is een spel meteen een afgang. Compleet onterecht natuurlijk, want games als EVE-Online en LOTR:O zijn hardstikke succesvol en hebben hun eigen krachten.

    Ik denk dat het gewoon komt omdat het verschil tussen de nummer 1 en nummer 2 allertijden in geen ander genre zo groot is. 11 million paying active users is bij lange na niet gehaald door andere MMO’s, dus MOET je World of Warcraft eigenlijk wel laten vallen in een gesprek over MMO’s…. lastig…

  5. Wormpaul · 21-5-2010 · 9.32 uur

    Is er geen markt voor MMO’s light..dan doel ik niet op Maple story en dat soort games (Browser MMO games) maar meer op een game die een mooie en relatief kleine wereld neerzet.

    Gewoon een gebied ter grootte van 1/3 van WoW (1 begin eiland) en die mooi aankleden met genoeg quests en dergelijke.
    In deze wereld kom je elkaar snel tegen waardoor `t met minder spelers snel gezellig druk wordt en het levellen allemaal wat sneller gaat…

    Dan kan je na een uur of 100 (max. level cap) klaar zijn met het spel en kan je in normale proporties weer door gaan met een ander spel wat nog op wat je wacht!

    Vanzelfsprekend zijn de kosten dan ook lager voor ontwikkelaar en speler, want elke maand €13 neerleggen voor 1 game blijft voor mij ook nog steeds een barierre…ondanks dat ik full time werk en genoeg geld heb om dit uit te geven

    Weet niet precies of City of Heroes al zoiets deed? (nooit gespeeld)

    Maar een markt met meerdere kleine MMO zou de wereld fris houden en hebben mensen ook meer te kiezen / variatie in de games die ze spelen….

    Toekomstmuziek of gaat dit gewoon niet werken??

    Ps. volgens mij is LOTR best succesvol, heb zelf ook tijd gespeeld en was een ervaring op zich naast WoW met een fijne wereld en een aardige community!

  6. Berend Jan · 21-5-2010 · 10.03 uur

    Het probleem is denk ik meer dat de investeerders ook de hoeveelheid geld in een MMO ontwikkeling steken waardoor het wel een WOW killer moet worden. Everquest was jarenlang de koning onder de MMO’s en die draait nog altijd OK maar heeft nooit 13 miljoen spelers getrokken. Is dus met een kleiner budget gemaakt en is rendabel met minder spelers. Eve online net zo is ook vanuit klein opgeklommen naar groot en is met iets van 100.000 spelers ook een goed stabiel spel/abbonement systeem.

    De hoeveelheid spelers in wiw is voor een speler totaal niet relevant. je zit toch op allemaal servers met 10.000 spelers max… Dus dat betekend dat je 12.900.000 spelers never nooit kan ontmoeten.

    Het probleem is meer dat de investeerders verwachten dat een MMO tegenwoordig gelijk 13.000.000 spelers aantrekt, terwijl je beter een klein maar touwe spelersgroep kan hebben. Bij WOW stoppen ook meer mensen dan in kleinere MMO’s… Iedereen die ik ken heeft wel eens WOW gespeeld maar ze zijn allemaal weer gestopt met WOW terwijl ze wel blijven hangen in LOTRO, EVE of andere MMO’s juist omdat die spellen minder masaal zijn en je niet een van de 13.000.000 bent maar het gevoel heb maar inspraak te hebben in de ontwikkeling en meer gezien / gehoord wordt door de uitgever. Dat maakt een MMO groter als een simpel spelletje dan is het een sociaal netwerk waarin je opereert.

  7. Rick · 21-5-2010 · 10.13 uur

    @Berend Jan: Dat is maar weer net in wat voor kringen je je begeeft denk ik. Ik ken juist voornamelijk mensen die andere MMO’s als AoC, LOTR, Guild Wars en Aion hebben gespeeld, maar stuk voor stuk toch weer terug komen bij WoW.

  8. Berend Jan · 21-5-2010 · 10.26 uur

    @Rick tja das ook weer waar goed punt.

  9. Harry Hol · 21-5-2010 · 11.36 uur

    @rick WoW toerisme komt mede door de hype van de ‘opvolger van WoW’. Mensen gaan dan even een kijkje nemen, komen er achter dat de nieuwe titel niet hetzelfde is als WoW en gaan weer terug naar de game die ze leuk vinden.

    Veel gezonder zou zijn als mensen naar een game gaan met de verwachting dat het een andere game is.

    Waarom doet bijvoorbeeld EVE het goed met een kwart miljoen abo’s? Omdat het een totaal ander spel is. Dat is zo duidelijk dat niemand het in zijn hoofd haalt om de ruimteschepen van EVE met de personages van WoW te vergelijken.

    Maar op het moment dat het een mannetje is dat door een landschap loopt, moeten we er opeens WoW bijhalen?

  10. Rick · 21-5-2010 · 13.14 uur

    @Harry: Maar dat is toch ook logisch? Op het moment dat gamemechanics op elkaar lijken, worden games vergeleken. Net zoals een PES altijd met FIFA zal worde vergeleken, of Gran Turismo met Forza Motorsport. Maar daarom wordt EVE ook niet met WoW vergeleken; ze zijn qua mechanics compleet verschillend.

    Ik denk ook niet dat mensen die een andere MMO proberen, echt verwachten dat de nieuwe MMO een WoW-killer zal zijn. Ik denk dat de meeste mensen een andere MMO proberen, juist om iets te spelen wat geen WoW is. Alleen als de nieuwigheid van de nieuwe MMO af is, kiezen mensen toch voor de game die ze het leukste vinden om te spelen. Dat zal voor velen toch WoW zijn.

  11. Harry Hol · 21-5-2010 · 13.48 uur

    @Rick en daar heb je het misverstand: er is juist een enorm verschil tussen bijvoorbeeld WoW en Fallen Earth. Alleen de interface lijkt op elkaar.

  12. Rick · 21-5-2010 · 14.47 uur

    Ik ken Fallen Earth zelf niet. Als dat echt zo verschilt van WoW dan zou het daar inderdaad niet mee vergeleken moeten worden. Appels en peren, zeg maar.

  13. Harry Hol · 21-5-2010 · 22.56 uur

    @rick Appels en peren. Inderdaad. En niemand die zoekt naar de Peren-killer.

  14. Harry Hol · 21-5-2010 · 22.57 uur

    En ook niet naar de Appel killer. (insert Google joke here)

  15. Alex Schoonkind · 21-5-2010 · 23.07 uur

    Het gaat meestal zo:

    Aankondiging nieuwe MMO (wow killer)
    Aankondiging allemaal features die bij WoW minder zijn(vooral pvp)
    Spel komt uit met een giga wereld en een groot aantal servers omdat MMO’s nogal te leiden hebben in de eerste paar dagen na release.
    Iedereen komt erachter dat deze game dan wel beter is op die features maar op andere punten achter ligt op WoW. Hoe logisch is dat voor een spel wat al meer dan 5 jaar uit is !
    Vervolgens verlaat iedereen dat spel en worden de werelden wat dooier en de gehoopte cashflow lager naar de ontwikkelaar. Vervolgens doet die minder zijn best en gaat die MMO dood want uiteindelijk valt of staat hij met de player base.

    WoW spelers(ik ben er zelf 1 al meer dan 5 jaar lang) zijn verwend met een game die helemaal uitontwikkeld is. Als je aan een nieuwe MMO begint moet je eens denken aan de begindagen van WoW. Toen was er genoeg fout en imbalanced aan etc. Als zon game nu uit zou komen werd ie zeker gekraakt. Vervolgens zijn we gewend om te spelen in een wereld met veel mensen die we al langere tijd kennen etc.

    Als je dan op zon koude server komt met bugs etc dan worden mensen ontmoedigt en krijgen ze niet die “crack fix” die ze met WoW wel krijgen. Het is simpelweg moeilijk om WoW spelers over te halen naar andere MMO’s.

    Uiteindelijk is Blizzard de enige die zichzelf kan wegconcureren ben ik bang met Starcraft, Diablo3 en de nieuwe MMO. Samen met Battlenet blijf ik een junkie….

  16. Harry Hol · 22-5-2010 · 11.26 uur

    Wow spelers moeten ook helemaal niet overgehaald worden. Laat ze lekker. Ze hebben lol. Er zijn meer spelers die mmos willen spelen die juist geen wow willen.

  17. Alex Schoonkind · 22-5-2010 · 13.39 uur

    @Harry

    Ik denk echter dat de publishers daar anders over denken. Zij maken geen MMO voor shooter of race fans, zij maken die voor MMO en RPG fans. Aangezien deze nagenoeg allemaal WoW hebben gespeeld of spelen is dat uiteindelijk wel de doelgroep en de vergelijking zal dus altijd gemaakt worden.

    Je gaat geen spel maken en zeggen “hey guys theres 11 million players who love our genre but we dont want them!”

  18. Harry Hol · 22-5-2010 · 14.19 uur

    Die 11 miljoen waren er zogenaamd nog niet toen EQ er was. Ik denk dat je het potentiele publiek danig onderschat als je denkt dat het wow publiek de max is.

  19. Alex Schoonkind · 22-5-2010 · 17.02 uur

    Zeker denk ik dat niet maar ik denk wel dat publishers daarvan willen snoepen, hoelang kan immers een game zo’n doelgroep behouden.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>