Dota 2 laat het belang van mods zien



In onze eerste podcast met livepubliek hield Harry Hol een betoog over het gebrek van innovatie in games. Hij vindt de gameindustrie gestagneerd en ziet alleen nog maar verfijning in plaats van ontwikkeling. Maar ik zie een heel andere industrie, waarin we regelmatig getrakteerd worden op vernieuwende games die conventionele genres totaal op z’n kop gooien. De innovatie komt misschien niet van de grote ontwikkelaars zelf, maar van hobbyisten en onafhankelijke ontwikkelaars.

Dota is het voorbeeld van een goede mod

Waar ik nu vooral aandacht voor wil, zijn de hobbyisten die bestaande spellen gebruiken om iets nieuws te maken en dus niet de mensen die volledig nieuwe games ontwikkelen. Aanleiding is de aankondiging van Defense of the Ancients 2 vorige week. Dota is in 2003 namelijk begonnen als een mod op Warcraft III, met een unieke spelformule. Inmiddels is het uitgegroeid tot een van de meest gespeelde maps en in 2011 kunnen we dus een stand-alone vervolg verwachten. Dit klinkt misschien als een doodgewone aankondiging van een game (“Weer een game waarvan we de spelmechanieken allang kennen”, zou Harry zeggen) maar er schuilt denk ik veel meer achter.

Sinds Dota is er veel navolging geweest met games als League of Legends, Heroes of Newerth en Demigod. De spelformule is een eigen bestaan gaan leiden, terwijl het ooit begon als een hobbyproject. Dota laat daarmee zien hoe belangrijk een mod kan zijn: hij kan de grenzen van een spel oprekken en in het uiterste geval zelfs een volledig nieuw genre laten ontstaan.

In dit geval gaat het om het ‘Multiplayer Online Battle Arena’-genre (MOBA). Dit genre kenmerkt zich door een intens teamspel op een onveranderlijke kaart. De variatie zit dus niet in het levelontwerp, maar wordt gecreëerd door de spelers, de helden die ze spelen en vooral hun tactisch inzicht en vaardigheden. Het lijkt visueel gezien op een strategiegame gemixt met rollenspelelementen, maar met die definitie doe je het spel tekort. Voor een volledige uitleg van dit genre verwijs ik je echter graag door naar dit artikel.

Mods ontstaan uit een bepaalde wens naar verandering

Dota is namelijk niet de enige modificatie die zoveel succes heeft gehad. Naast het MOBA-genre hebben we de afgelopen jaren een opkomst gezien van ‘Tower Defense’ met onder andere de succesgame Plants vs. Zombies. En hoewel ik niet wil zeggen dat Tower Defense is begonnen met een mod (Wikipedia verwijst me namelijk naar een Atari-spel) durf ik wel te beweren dat het succesvol is geworden dankzij de verschillende varianten in zowel Starcraft en Warcraft III. Andere bekende voorbeelden van succesvolle mods zijn natuurlijk Counter-Strike en Team Fortress.

Wat al deze mods gemeen hebben, is dat ze zijn voortgekomen uit de wensen van de community en daarom ook zo goed aanslaan. Dota is bijvoorbeeld ontstaan uit een wens om meer te doen met helden van Warcraft, zonder dat je een heel leger hoeft aan te sturen. Counter-Strike, en vooral Team Fortress, ontstonden uit de wens om met je clan te kunnen spelen. Op dit moment zien we net zo’n ontwikkeling met de spellen Garry’s Mod en Minecraft. Deze games kenmerken zich door de grote ‘zandbak’ waarin van alles mogelijk is. Blijkbaar is er een grote wens om zelf je spel vorm te kunnen geven. Valve weet overigens als geen ander op dit soort trends in te spelen. Zij zijn vaak de eerste die de ontwikkelaars van mods benaderen om ze toe te voegen aan hun ontwikkelteam. Dit is gebeurd met de makers Team Fortress, Counter-Strike en nu dus ook met een van de ontwikkelaars van Dota.

De mod-community geeft dus niet alleen een belangrijke stimulans aan innovatie bij gameontwikkeling, ze realiseert het ook gelijk. Zolang de community wensen heeft, staat dit soort innovatie nooit stil. Het gaat zeker niet altijd even snel en het gebeurt ook niet altijd in de schijnwerpers, met name omdat mods zelden worden besproken door de gamepers, maar er is continu sprake van vernieuwing. Grote ontwikkelaars kunnen niet constant vernieuwen, zij nemen liever het zekere voor het onzekere. Modders hebben echter niets te verliezen, zij maken iets omdat ze het graag willen, niet omdat er commerciële belangen aan zijn verbonden. Dat betekent heus niet dat elke modificatie een succes wordt, maar wanneer je het goed doet, word je beloond met een ongelooflijk loyale community die je spel alleen maar beter zal maken. Innovatie, mede dankzij mods, is er dus volop. Dat ze niet altijd als volwaardige games worden gezien, is volgens mij het enige probleem.

Ten slotte nog wat linkjes

  • The Ball: een mod waar men hoge verwachtingen van heeft.
  • Mod Database: een website met links naar talloze mods.
  • Steam: staat ook vol met mods

Eén reactie

  1. David Nieborg · 31-10-2010 · 10.51 uur

    Ben het helemaal met je eens, mods/modders zijn een belangrijke innovatieve kracht. Maarrrrr, de opkomst van gesloten (“proprietary”) consoles (Xbox, DS, iPhone) maken modden heel erg veel lastiger en ik denk niet zo zeer dat de “culturele waarde” - het niet voor vol aanzien van mods - een probleem is, maar juist de opkomst van gesloten platformen die modden (op een manier die radicale innovatie uitlokt) uitsluit.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>