Een driedimensionale snor: aan de slag met de Nintendo 3DS



To wear glasses, or not to wear glasses, that’s the question. Althans, daar leek het de afgelopen dagen op. Nintendo sneerde met een plagerig filmpje over bebrilde gezinnen voor de televisie in de richting van Sony, terwijl de laatste trots opschepte over de grootse full-HD-ervaring – met bril. Hierdoor lijkt er een fikse concurrentiestrijd aan de gang te zijn tussen de twee Japanse bedrijven, maar in werkelijkheid ligt het wat genuanceerder.

Spelervaring

Sony’s strategie past perfect binnen de future proof-filosofie, waarbij (net als met Blu-ray) de early adopters van een geavanceerde technologie aangesproken worden, om later de massamarkt te kunnen veroveren als de techniek geperfectioneerd is en gemeengoed wordt – en dat gaat gebeuren. 3D-televisies waarbij de bril niet nodig is komen er. Het zou mij niet verbazen als Sony en Playstation dan een flinke slag slaan, mede dankzij de aggressieve marketing die op dit moment al wordt gedaan.

Nintendo daarentegen kiest vaak alleen voor de technieken die, volgens het bedrijf, een fundamentele bijdrage leveren aan de spelervaring. Men implementeert 3D niet om puur technologische redenen, en spreekt bovendien grotendeels een andere markt aan. De spellengiganten staan dan ook minder op gespannen voet dan de berichtgeving doet vermoeden.

Pielen in drie dimensies

Of de spelervaring werkelijk omgegooid wordt door de toevoeging van een extra dimensie, kon ik op de tweede beursdag uitproberen. Ruim een halfuur heb ik mogen pielen met verschillende functionaliteiten en games, en ik zal je wat verklappen: het werkt als een tiet. Ik heb Star Fox 3DS, Pilot Wings,, onderzeebootgame Steel Diver en een verrassend geinige augmented reality-game gespeeld (de combinatie tussen AR en 3D levert mooie taferelen op), de film How to Train Your Dragon gezien, foto’s gemaakt en trailers van Metal Gear en Resident Evil bekeken. Allemaal in 3D uiteraard. Op al deze fronten draagt de derde dimensie bij aan een nieuwe ervaring en op elk vlak werkt de techniek naar behoren.

Het is nu al een zoetsappig cliché, maar het is onmogelijk om met woorden en platte beelden de ervaring uit te leggen die ontstaat als je voor het eerst een vliegtuigje door de lucht stuurt en daadwerkelijk afstanden kunt inschatten. Hoe de sfeer verrijkt wordt als blaadjes gemoedelijk om de speler heen dwarrelen. Hoe beeldcomposities meer betekenis en schoonheid krijgen. Al snel wordt het duidelijk: Nintendo heeft de juiste inschatting gemaakt. 3D transformeert wellicht de spelervaring niet, maar verrijkt deze wel op een imponerende wijze, zeker in combinatie met de sterk verbeterde grafische kracht.

Verwacht trouwens geen kogels die uit het scherm lijken te komen. Dat is voor attractieparken. Het driedimensionale effect van deze nieuwe handheld is subtieler. De diepte gaat als het ware naar achter. Vergelijk het met een film als Up, waarbij de 3D-techniek ingetogen wordt gebruikt, maar het effect op de sfeer en uitstraling des te groter is.

Films en specs

Een andere sterke zet is de deal met enkele grote filmdistributeurs (zoals Warner Bros. en Pixar). Als draagbaar medium is de mogelijkheid om onderweg films in 3D te kijken een waardevolle toevoeging. Het diepte-effect is wellicht minder dan in Imax-theaters, maar voor een mobiel apparaat (en zonder bril) is het uitstekend te pruimen. 3D-fotografie is geinig, maar zal waarschijnlijk meer een gimmick blijken.

Het apparaat zelf oogt en voelt als een opgepoetste DSi. Vooral het rode model is mooi. Belangrijke toevoegingen zijn het breedbeeldscherm, bewegingssensoren, de dubbele camera, de ‘Slider Pad’ (een soort analoge stick), een slider die het diepte-effect verstelt en een thuisknop. Dat laatste doet vermoeden dat het besturingssysteem van de 3DS veranderd wordt. Hoewel Nintendo zijn kaken stijf op elkaar houdt wat betreft digitale distributie en een eventuele App Store-achtige toepassing, vermoed ik dat iets dergelijks wel aanwezig zal zijn. Tevens omdat de 3DS ook in standby in staat is om via Wi-Fi data te versturen en ontvangen.

Sip

Ietwat sip kijk ik nog een keer om als we Nintendo verlaten. Nieuwe bezoekers glimlachen en inspecteren geïntrigeerd het schermpje. Die blik is waar Nintendo naar zoekt. Een unieke spelervaring die mensen verwondert, ontroert, verrast en verblijdt. Ik twijfel er geen seconde meer aan dat de 3DS deze emoties weer bij miljoenen mensen gaat losmaken, en terecht. Wedrom lijkt een Nintendo-apparaat een gamedesignmijlpaal te gaan markeren.

Fotografie: Jonathan Racasa.

9 reacties

  1. Sunboom · 18-6-2010 · 1.29 uur

    “3D-fotografie is geinig, maar zal waarschijnlijk meer een gimmick blijken.”

    Hoe bedoel je dit, 3D-fotografie op de 3DS of in het algemeen? Want 3D-fotografie in het algemeen gaat denk ik de toekomst worden. Als de weergave 3D wordt, wordt de content dat ook.

  2. Jesse Zuurmond · 18-6-2010 · 1.35 uur

    @ Sunboom

    Sorry, niet helemaal duidelijk geformuleerd :). Ik had het over de functie op de 3DS. Nu is het nog wel geinig, omdat het nieuw is. Maar net als met de normale DS, zal de fotofunctie van de 3DS denk ik het verschil niet gaan maken.

    En inderdaad, ook 3d-fotografie in het algemeen zal gemeengoed worden.

  3. Sunboom · 18-6-2010 · 2.40 uur

    Wat dat betreft ben ik het met je eens.

    De grootste functie zal waarschijnlijk die van katalysator van de mond-tot-mondreclame zijn. Het is echt zoiets dat je aan je vrienden laat zien voor de wow-factor. En, niet te vergeten, je familie. Mijn oma heeft he-le-maal niks met enig elektronisch apparaat dat verder gaat dan de TV of de telefoon, maar dit zal zelfs haar tot de verbeelding kunnen spreken, denk ik. Het is echt iets ‘uit de toekomst’.

    Wat dat betreft, bewust of onbewust (maar ik denk zomaar bewust), een meesterzet van Nintendo!

  4. DennisU · 18-6-2010 · 8.25 uur

    Raar dat iedereen bij Apple klaagt over ‘maar 5MP-camera!!11!!1’ en dat nintendo wegkomt met 0.3MP! Die 3D-foto-functie is leuk, maar zal nooit de 3DS ontstijgen omdat de kwaliteit gewoon te slecht is. Zo ook de resolutie van het scherm.
    Al met al blijft het toch wel een geinig ding, hoor. Zeker iets dat voor mij een aankoop bij de release kan zijn.

  5. Stefan Popa · 18-6-2010 · 11.02 uur

    Leuk artikel Jesse; goed samengevat, leuk sfeertje en prima analyse. Helaas kan ik mijn jaloezie jegens jou niet uitschakelen. Bofkont.

    En Dennis, ik heb weinig verstand van camera’s, maar ik wil wel pogen om dat te verklaren. Apple maakt namelijk telefoons. In de wereld van de telefonie is het gemeengoed om een goed cameraatje te installeren. Dat doet de concurrentie immers ook.

    Bij Nintendo is het echter een extraatje. Want wat moet een gameapparaat met een camera? Het is, zoals Jesse terecht stelde, een gimmick. Een leuke weliswaar, maar het blijft vrij nutteloos op een handheld.

  6. Wormpaul · 18-6-2010 · 16.18 uur

    Hoop dat we ergens de 3ds kunnen proberen, gewoon voelen hoe `t speelt voordat we tot koop over moeten gaan…

  7. Ellen · 21-6-2010 · 9.19 uur

    De 3DS is tof, dat is duidelijk. Maar toch… gaat Nintendo nou nog steeds €45 blijven vragen voor games? En gaan gamers dat er nog wel voor over hebben, nu we die goedkope games in de app store zijn gewend? Daar blijf ik over twijfelen.

  8. Ruud · 21-6-2010 · 21.28 uur

    ‘Gamers’ met een app.store zijn andere personen dan de gamers met de DS. Tuurlijk is er overlap, maar de doelgroepen zijn beduidend anders.
    Zolang DS games miljoenen keren verkocht worden, en dat worden ze, is er blijkbaar een markt (ondanks zeer eenvoudige piraterij-mogelijkheden).

  9. Ruud · 25-6-2010 · 13.25 uur

    Overigens zijn er ook geen apple retail apps te koop, waardoor de vergelijking sowieso scheef loopt. Ik zou eerder de app.store vergelijken met DSi-ware, dan met retailgames.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>