The Elephant in the Room: spektakelshow Kinect valt tegen



De E3 in Los Angeles is een van de grootste gamebeurzen van het jaar. Namens Bashers houden Gerthein, Jesse en Vlad je op de hoogte van alle ins, outs en alles er tussen in. In deze update vertellen Gerthein en Jesse over de onthulling van ‘The Project Formerly Known as Natal’. Over olifanten, een perverse notie van technologisch determinisme, de Ku Klux Klan en ongeïnspireerde games lees je na de klik!

Jesse Zuurmond

De aanwezigen voelen zich behoorlijk lullig; sta je daar in je witte poncho, met schoudervullingen die meer op je rug en in je oren zitten dan op de beoogde plek. De immense zaal van het Galen Center in Los Angeles vult zich met een witte massa. Gamejournalisten zijn van heinde en verre gekomen, om de meest recente ontwikkelingen rondom Project Natal te aanschouwen. Een veredelde regenjas blijkt een verplicht onderdeel te zijn van het immense spektakel dat Microsoft voor ons in petto heeft. Overtuigend is het helaas allerminst.

Geld moet rollen

Het jungle-achtige decor is overdadig; enorme rotsblokken, meerdere schermen en een zwevend bankstel zijn slechts enkele attributen in een bombastisch geheel. De show wordt geopend door Cirque du Soleil. Exotisch dansende mensen zwieren door de zaal, ondersteund door de ritmische slagen van trommels. Ineens verschijnt er een olifant, en beginnen de ‘schouderpads’ licht te geven. Een doorsnee-familie (want alle families zijn een harmonisch geheel van blanke, gebleekte perfectie) belandt in een ronddraaiende huiskamer, waarna het tijd is voor de daadwerkelijke demonstratie.

Al snel wordt duidelijk dat Microsoft alles uit de kast heeft gehaald om haar nieuwste stukje hardware met veel bombarie de wereld in te helpen. Hoewel de muziek en dans vermakelijk zijn, groeit al snel het besef dat dit alles bar weinig met Natal te maken heeft. De officiële naam is nu overigens Kinect – een hybride tussen connect en kinetic? De naam is bijzaak. De games zijn belangrijker.

Snufje Wii, toefje Eyetoy

Vooral het antwoord op de eerste vraag leidt bij mij tot een flinke teleurstelling. De getoonde games zijn vrijwel allemaal klonen van bekende concepten; we zien een vrouw in de weer met yoga, een kind een bootje besturen door zijn lichaam te bewegen, een man bowlen en een familie hardlopen. Meer is het niet; snufje Wii op een bedje van Eyetoy. Als dit het uiteindelijke aanbod gaat zijn bij de lancering, houd ik mijn hart vast.

“De getoonde games zijn vrijwel zonder uitzondering variaties op uitgekauwde casual games.

Sowieso blijkt uit de show geen enkel spoor van originaliteit. De getoonde games zijn vrijwel zonder uitzondering variaties op uitgekauwde casual games. Het korte fragment uit een Star Wars-game levert veel applaus op, maar is voor mij een gevalletje eerst spelen, dan geloven. Ook de toonzetting is geïnspireerd door de marketingstrategie van Nintendo. Een vrolijke, stereotiepe familie vermaakt zich opperbest – op een toegankelijke manier! – met Kinect, net zoals we gewend zijn uit de reclames van de Wii.

Tegenzin

Hoewel ik het idee achter Kinect nog altijd bijzonder interessant vind – getuige ook mijn stuk over Heavy Rain – constateer ik met tegenzin dat de overdreven Natal Experience-presentatie een regelrechte tegenvaller was. Zelfs als de techniek feilloos werkt, maak je het jezelf erg makkelijk met jatwerk. Natuurlijk, het is logisch dat men een nieuwe techniek in de vingers moet krijgen door het experimenteren met dergelijke games. Maar als het aanbod bij de lancering niet een werkelijk vernieuwende toepassing bevat, verwacht ik een slechte start voor Kinect.

Wellicht weet de algemene persconferentie van Microsoft nog wat verrassends voor het nieuwe stukje hardware te brengen. De olifanten en psychedelische schouderpads mogen ze voortaan thuislaten.

Gerthein Boersma

Kent u die scène aan het einde van de film Contact (spoiler alert!)? Wanneer Jodie Foster  - uitverkoren om de mensheid te vertegenwoordigen bij het eerste contact met een buitenaardse beschaving - geconfronteerd wordt met de voor haar onbeschrijflijke schoonheid van haar intergalactische reis, kan ze slechts verzuchten: “Poetry. They should have sent a poet!” Een soortgelijk gevoel bekroop mij, uitverkoren als ik was om Bashers te vertegenwoordigen bij het eerste contact met ‘The Project Formerly Known As Natal’. “Kahlmann. They should have sent Kahlmann!”, verzuchtte ik. Wie anders dan Bashers’ eigen G.B.J. Hiltermann had deze onbeschrijflijke onzin kunnen vervatten in vernietigend proza? Niet dat ik het in het onderstaande niet de spreekwoordelijke old college try zal gunnen… maar toch.

First things first. De dames en heren van Microsoft hadden mijn accreditatie voor dit event zoekgemaakt. Zeuren mocht niet baten; ik besef terdege dat ik in de rangorde van Neerlands gamejournalisten bepaald niet de plaatsvervanger van Jan Meijroos op aard mag heten, maar om me nou maar meteen tussen de zwetende fanboys in de bonnefooi-rij plaats te laten nemen is het andere uiterste. Gelukkig waren er genoeg gamejournalisten (ik gebruik die term niet losjes, maar botweg inaccuraat) niet op komen dagen, om mij alsnog een plekje in het gebeuren te gunnen.

KKK-poncho’s en ernstige stemmen

De toon is meteen gezet als ik tot de presentatieruimte door mag dringen via een huiskamer van een breed glimlachend African-American gezinnetje. Waarschijnlijk moet ik deze binnenkomer zien als geruststelling dat het onbarmhartige oog van Natal inmiddels – in tegenstelling tot eerdere berichten – onze donkere medemens wél herkent? Het bijbehorende Kumbaya-gevoel wordt in de volgende ruimte meteen weer tenietgedaan, als het voltallige journaille gedwongen wordt zich te hullen in een helderwitte Ku Klux Klan-poncho. Mixed messages dus.

De show zelf dan. Het behaagde de dames en heren van Microsoft om hun presentatie gestalte te laten geven door het uit de hand gelopen straattheaterclubje dat Cirque du Soleil heet.  Niets zegt Kitsch met een grote K als Cirque en in dat opzicht stelt men ook vanavond niet teleur. Zonder teveel in detail te treden, kan ik melden dat het hier een show betrof waarin een schattig jongetje een rots beklimt die, zo wordt onder begeleiding van dramatische muziek onthuld, in feite een groot Xbox-logo is. Op dat moment beginnen de schoudervullingen in onze Kinect-Klux-Klan poncho’s te flikkeren – een majestueus moment dat dubbele betekenis geeft aan het woord ‘oplichten’.

Dit alles geschiedt niet lang nadat een papier-maché olifant door het publiek gebanjerd is, terwijl op zijn buik fantastische uitvindingen, van de metaalbewerking tot de telegraaf, geprojecteerd zijn – een keten die logischerwijs nergens anders kan eindigen dan een spelletjesapparaat dat je bedient met wapperende handen. Een ernstige stem oreert onderwijl op bloedserieuze toon over het principe van progressie en hoe al deze gereedschappen ons leven steeds complexer maakten. Is… de mens… zélf… het eindpunt van dit proces? Enfin, u hebt een beeld.

Terwijl Cirque-acteurs knap staan te stunten in een inmiddels onthulde roterende huiskamer, worden er wat gametrailers op de muren geprojecteerd. Zo zien we een dame wild bewegend een rubberbootje besturen over een kolkende rivier, op haar route zoveel mogelijk rondjes met de letter ‘A’ verzamelend. Ik ga ervan uit dat die A staat voor ‘Bullshit’, wat mij een accuraat voorlopig oordeel lijkt voor het hele motion-controls-gebeuren. Mevrouw doet althans haar uiterste best om die hypothese te bewijzen; ze ketst vaker tegen de wanden dan uw schoonmoeder met Mario Kart.

Je moet er maar op komen

Het racegamegedeelte van deze demo heeft daar – Koffietijdbruggetje! – sowieso wel wat van weg. Het recept: ontdoe Mario Kart van elk gevoel van plezier en charme. Eerste stap is het vervangen van de aansprekende Mario-figuren door Xbox-avatars die ongeveer even zielloos zijn als, pak ‘m beet, Xbox-avatars (er is hier geen metafoor mogelijk want niets is zo zielloos als Xbox-avatars).

Op zeker moment volgt een onderdeel waarbij bepaalde poses aangenomen moeten worden om alle A’tjes op het pad mee te pikken – te zien als variant op het zo succesvolle programma Hole In The Wall. Je hebt er toch bij voorbaat de spreekwoordelijke Geer al niet meer Goor? Het modelgezinnetje vindt de virtuele evenknieën vervolgens terug in een groots stadion – een bewegingsbestuurde sportgame, je moet er maar opkomen – en als je gedragen als een volidioot een Olympische sport zou zijn, dan gaan deze mensen voor een podiumplaats. Na het hordelopen en speerwerpen is de beurt aan voetbal. “It’s a very fast moving game,” aldus de commentator. Goed dat ‘ie dat erbij zegt, want uit de houterige beelden blijkt dit geenszins. De eerste voetbalwedstrijd ooit die zowaar leuker was geweest met ronkende vuvuzela’s op de achtergrond.

“Er volgen nog wat demo’s, die met een gerust hart samengevat kunnen worden met de term ongeïnspireerd”

Er volgen nog wat demo’s, die met een gerust hart samengevat kunnen worden met de term ‘ongeïnspireerd’. Een volleybalgame, een dansgame, op zeker moment komt er nota bene een bowlingspel langs, alsof ze de hoop helemaal opgegeven hebben! Het vergt een wel heel speciaal soort incompetentie om de trailer van een motion-controlled Star Wars-game, waarin je duelleert met Darth Vader himself, te verprutsen… maar hier komt ie over als een soort bullshit-versie van de gimmickgame Time Crisis.

Vervolgens aait een meisje minutenlang een tijger, die daar blij op reageert. Die game heb ik thuis al, heet een huisdier (al kan ik me wel voorstellen dat deze Kinect-kat in elk geval niet tegen je onbetaalbare Le Corbusier-stoel aanzeikt, dus vooruit Microsoft, die slag is U). Het geheel wordt afgesloten met druk dansende Cirque-medewerkers, wier indrukwekkende repertoire aan moves ons moet doen vergeten dat we naar een weergaloze rij baggerspelletjes hebben zitten koekeloeren. Helaas voor hen heb ik het geheugen van een papier-maché olifant (die trouwens tegen de verwachting in niet aan het eind van de rit nog op komt draven om het verhaaltje uit te blazen. Gemiste kans!).

Bullshit

Hoogtepunt van de presentatie? Het moment dat één van de demo-familieleden door de Xbox-menu’s scrolt met handbewegingen Dat nu lijkt me wél een fatsoenlijke toepassing van deze technologie in z’n huidige staat: het verlangt geen totale accuratesse of messcherpe reactiesnelheid en zorgt ervoor dat je ook gewoon kan zappen op die momenten dat de AB weer eens ergens tussen de kaaszoutjes onder de kussen van de bank rondzwerft. Misschien kan Microsoft samenwerkingen aangaan met producenten van tv’s en mediacenters? Dan zit jij straks als een doldrieste Tom-Cruise-in-Minority-Report te selecteren welke aflevering van House je wilt zien, haalt Microsoft z’n rendementje ook weer eens en hoeven wij er verder ook geen games meer mee te spelen. Doen we toch ook niet met afstandsbedieningen? Het idee alleen al.

Full disclosure: Ik ben me ervan van bewust dat het woord ‘bullshit’ niet begint met een A.


13 reacties

  1. Wormpaul · 14-6-2010 · 12.10 uur

    Full disclosure: Ik ben me ervan van bewust dat het woord ‘bullshit’ niet begint met een A.

    Ik ben me er wel van bewust dat Achterlijk begint met een A, en dat lijkt me een prima term om deze presentatie mee samen te vatten :)

    Overigens ben ik nog steeds nieuwsgierig naar dit project, als er iets meer serieuze games worden getoond ben ik de 1e om weer serieus hier naar te gaan kijken!

    Zoals ze zeggen; zoet komt na zuur :p

  2. Ruud · 14-6-2010 · 14.03 uur

    XBOX Connect, XBOX Kinect…. lekker handig MS!

  3. berend jan · 14-6-2010 · 14.28 uur

    Waarom was ik er toch bang voor. Dat hele Natal ehhhh Kinect gedoe leek mij vanaf de E3 vorig jaar al ruk en onhandig. Hoop bla bla weinig dingen die IK (en ik herhaal IK dus mening) interessant vindt en niet al kan bij mijn Wii (behalve HD graphics weergeven)… Ik vind al een jaar lang de Move veel interessanter dan Natal ehhh nouja dinges. Alleen gaat Sony het weer ongemakkelijk complex maken waardoor Microsoft de verkoop strijd gaat winnen. Of ze moeten deze E3 nog met een geweldige applicatie komen waardoor ik naar de winkel zou gaan rennen. Maar dat verwacht ik persoonlijk niet.

  4. Gerthein Boersma · 14-6-2010 · 15.43 uur

    De techniek is absoluut interessant. De twee vraagtekens waren echter 1) Of het goed genoeg werkt en 2) Of MS in staat is om er fatsoenlijke games voor te brouwen. Van het eerste ben ik nog steeds niet overtuigd. Wat het tweede betreft neig ik na deze presentatie naar ‘nee’.

    Overigens schijnen er straks wat Rare-titels voor Kinect onthuld te worden (vermoedelijk een Kameo game, dat zou een verklaring zijn voor de, eh, cameo van die titel bij de presentatie van gisteren). Weet echter niet of dat vertrouwenwekkend is - de laatste keer dat Rare een fatsoenlijk spel maakte was Wim Kok nog aan de macht (of zelfs Lubbers, depending on who you ask).

  5. Ruud · 14-6-2010 · 15.45 uur

    Sony is zoals altijd laat met technieken en komt sloom op gang, maar het is uiteindelijk wel wat. MS is een ongeleid projectiel, met de hoop op iets pakkends.

    Deze ‘presentatie’ plus de XBox Lite zijn voor mij nu al de grootste rampen van deze E3. woorden zoals knullig, hersenloos, tot wie heeft dit bedacht en goedgekeurd vliegen constant door mijn hoofd.

  6. Sven · 14-6-2010 · 15.48 uur

    Hate to say I told you so, bit still: I told you do. Helaas deze meuk is casusl en blijft casual. Meuk waar ik en met mij vele andere niet op zitten te wachten. Helaas mickeysoft: you’ve just trief to pull à Nintendo, and it didn’t work

  7. Sven · 14-6-2010 · 15.49 uur

    Sorry voor mijn iPhone taalgebrek

  8. Rogier Kahlmann · 14-6-2010 · 16.27 uur

    Gerthein, ik had het niet beter kunnen doen. Misschien moeten we samen eens op pad?

  9. VN1X · 14-6-2010 · 16.57 uur

    “Het racegamegedeelte van deze demo heeft daar – Koffietijdbruggetje! – sowieso wel wat van weg. Het recept: ontdoe Mario Kart van elk gevoel van plezier en charme. Eerste stap is het vervangen van de aansprekende Mario-figuren door Xbox-avatars die ongeveer even zielloos zijn als, pak ‘m beet, Xbox-avatars (er is hier geen metafoor mogelijk want niets is zo zielloos als Xbox-avatars).”

    /bravo

    Op dit soort momenten heeft Bashers echt een geanimeerd “lol” emoticon nodig.

  10. Wormpaul · 14-6-2010 · 17.27 uur

    @ Gerthein;

    Kameo: Elements of Power (2005)
    Viva Piñata (2006)

    Beide games van Rare waren best goed (voor de doelgroep) en toen was Balkenende toch echt aan de macht :=)

    Geen idee of ze `t nog hebben maar met genoeg geld & tijd kunnnen ze ons misschien (ik blijf hopen) verassen met een sterkte Kinect titel!

  11. Marijn · 14-6-2010 · 18.02 uur

    Ik snap de naam Kinect niet zo, zeker met die K aan het begin. Kinect klinkt meer als de projectnaam die vóór het uiteindelijke Natal had moeten komen. Het is gewoon geen mooi woord, maar een foute combinatie van termen die door mannetjes met stropdassen worden bedacht. Dezelfde mannetjes die streven naar ‘synergie’.

    Verder vind ik wat ik uit deze impressies opmaak wat jammer, maar niet heel verrassend. Ik vond vanaf het begin al vrij duidelijk dat Microsoft hiermee echt op het Wii-publiek ging mikken, en klonen is de makkelijkste manier om games herkenbaar te maken voor het grote publiek. Eigenlijk een hele logische stap dus. Het Wii-publiek wíl bowlen. Hoe Microsoft die mensen duidelijk wil maken dat dit beter is dan de Wii, weet ik dan weer niet.

  12. Wormpaul · 14-6-2010 · 20.00 uur

    Iets heel anders;

    Ik vind `t design van Kinect (ff wennen aan de naam) wel heel mooi!

  13. Vincent Leeuw · 17-6-2010 · 10.27 uur

    Nog iets anders. Volgens IGN UK heeft de Kinect een probleempje:

    “Right now, Kinect only works when you stand. This includes menu navigation. All the cool options to grab a slider and advance through frames of a movie you are watching only work when you are on your feet. Kinect, we’ve been told, has problems handling your skeletal frame while sitting. The voice commands still work, but every game we’ve seen and even simple menu navigation have to be done with you out of your seat. That’s not exactly how I want to watch my movies. If the focus for Kinect is creating games like Dance Central that naturally would require you to be off your couch, that’s great. But I have to say, no one thinks “I am driving a car!” while standing up in their living room.”
    http://goo.gl/ivPh

    Niet het eind van de wereld, maar ik kan me niet voorstellen dat Microsoft dit zou ‘toestaan’.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>